LOTRo Moria

LOTRo Moria

Online Světy: Dětská inteligence v Second life

  • 1
Druhý život pro umělé dítě, banku a univerzitu, výprava do dolů Morie, první MMORPG pro iPhone a něco navíc

Second Life si užil svých pět minut mediální slávy, a pak přišlo vystřízlivění – virtuální obchody slavných značek neslavily žádné drtivé úspěchy, média ztratila zájem. Nyní se ale zdvihá nová vlna zájmu spojená s fenoménem umělé inteligence. Středem zájmu je přitom postava čtyřletého chlapce Eddieho.

Eddie má jako každé správné dítě své představy o světě, a dokáže si za nimi vehementně stát. Jeho názor na svět ale není ovlivněn láskyplnou péčí rodičů, nýbrž soustavou složitých algoritmů, které mu do vínku dali vědci z Rensselaerova polytechnického ústavu, který je vlastně vysokou školou technického zaměření 150 mil od New Yorku. 

 Prostředky dostupné výzkumným pracovníkům umožnily vytvořit virtuální dítě s omezenou schopností chápat podněty z okolí a adekvátně na ně reagovat. Na základě prvního úspěchu vědci doufají, že se jim podaří vytvořit ještě pokročilejší umělý mozek, který zvládne reagovat na podněty skutečného světa, nejen toho virtuálního.

V současnosti se vědci snaží překonat problémy spojené s tříděním a vyhodnocováním rostoucího objemu informací, které umělá inteligence získává tak, jak postupně zraje. Protože jde o náročný úkol, i přes využití superpočítačů IBM Blue Gene s výpočetní kapacitou přes 100 teraflopů, Eddie si při reakci na své okolí občas dává na čas. Jasně tak ukazuje, že pro dosažení skutečné umělé inteligence ve stylu Hollyho z Červeného trpaslíka nebo Skynetu z Terminátora, budeme potřebovat ještě šikovnější programátory a hlavně výkonnější hardware. A protože si podpory vědy a výzkumu vážíme, přidáváme i informaci, že výzkum sponzoruje IBM spolu s dalšími sponzory, jejichž totožnost univerzita oficiálně nezveřejnila.

U Second Life ještě zůstaneme, do virtuálního prostoru totiž vstoupila první česká banka. Vlastní pobočku v historickém centru města Bohemia City otevřela Raiffeisenbank/eBanka. Návštěva černožlutě laděné pobočky nemusí nutně spočívat pouze ve zvědavém rozhlížení se, virtuální bankovní úředníci nabízejí informace o reálných produktech banky. Preferují přitom samozřejmě eKonto, tedy dříve slavnou službu původní eBanky, která dlouho ukazovala, jak má vypadat bezpečné a kvalitní internetové bankovnictví, i když dnes je nabídka služeb internetového bankovnictví vyrovnaná a eBanka už není jediná, kdo nabízí elektronickou kalkulačku, spolu s čipovou kartou nejlepší nástroj pro zabezpečení internetového bankovnictví.

Další český vstup do Second Life mají na kontě univerzity. Nejprve národohospodářská fakulta pražské VŠE v lednu a o měsíc později i Univerzita Palackého v Olomouci. Obě vysoké školy přitom Second life použily jako prostředek pro přilákání nových studentů formou netradičního dne otevřených dveří, bez nutnosti cestovat. Ani jedna událost se nestala opravdovým hitem, nicméně zástupce české komunity Second Life musí zájem univerzit i komerčních institucí těšit, dodává jejich vášni pel uznávané činnosti.

Výprava do dolů Morie
Na Bonsuwebu jste si již mohli přečíst krátkou zprávu o chystaném datadisku Doly Morie pro online verzi Pána prstenů. Mines of Moria nabídnou hráčům hned šest "kapitol" herní knihy spolu s celou řadou klíčových okamžiků známých z původní trilogie J. R. R. Tolkiena i jejího filmového zpracování. Nebude tak chybět souboj s Balrogem nebo setkání s půvabnou Galadriel. Datadisk přinese obvyklé zvýšení maximální dosažitelné úrovně postav na level 60, přibudou dvě nová povolání, Rune-Keeper a Warden.

Zajímavé možnosti slibuje nový systém zlepšování předmětů, který má hráčům dát, při patřičné snaze, do rukou zbraně, které se vyrovnají třeba Bilbovu Žihadlu nebo Gandalfově Glamdrigu.  Takové kouzelné předměty budou zvyšovat svou úroveň spolu s hráčem a jejich sílu budou zvyšovat magické runy. Samozřejmostí datadisku budou také nová kouzla, schopnosti a herní úkoly.   

Datadisk by měl spatřit světlo Středozemě na podzim tohoto roku, čekání má hráčům usnadnit webový server s názvem "Odemkněte doly Morie". Už za pět dní tam hráči najdou první tři minihry, které o chystaném rozšíření tolkienovské online ságy prozradí zase něco navíc. A nezapomeňte" Ať promluví přítel a vejde!"

První MMORPG pro iPhone
Nový impuls v oblasti chytrých telefonů, který přinesl iPhone a platforma Android od Google přispěla k rozvoji nových aplikací, mezi nimiž najdeme i mobilní MMORPG Parallel Kingdom www.parallelkingdom.com, která bude ke svému běhu využívat GPS čip, popřípadě orientační službu založenou na Google Maps a lokalizaci prostřednictvím GSM vysílačů. Herní svět zasazený do středověkých reálií tak bude svým způsobem kopírovat náš skutečný svět.

Zapojení lokalizační technologie do hry přidá nový rozměr – herní postava bude moci prozkoumávat virtuální svět jen v určitém rozsahu, podle toho, jak se v reálném světě pohybuje majitel telefonu. Jednou z možností je také boj hráčů z různých měst proti sobě, i když detaily si vývojáři nechávají zatím pouze pro sebe. Důležité bude vyvážení této funkce, aby ze hry neměli nejvíce manažeři, kteří pravidelně cestují z jednoho konce světa na druhý.

Hra je podle rozhovoru s jedním z představitelů stejnojmenné firmy Paraller Kingdom ve vývoji už čtyři měsíce a na trh by se měla dostat ještě letos spolu s prvními telefony postavenými na platformě Android. Pokud se ale těšíte na EverQuest 2 v mobilním telefonu, Parallel World vás ale zklame, podle dostupných obrázků to vypadá, že půjde jen o něco na způsob webových tahových strategií, což má ke skutečné MMORPG opravdu daleko. Ale když ono je to takové skvělé marketingové slovo...

Něco navíc...
NCsoft
– korejský MMORPG obr aktivní i v USA oznámil uzavření smlouvy s Epic Games o využití Unreal Engine 3 pro dva zatím neoznámené MMORPG projekty. Předchůdce nejnovějšího Unreal Enginu přitom poměrně úspěšně pohání Lineage II a hru Exteel, která by se měla na trh dostat v nejbližší době.

Codemasters – dva MMORPG tituly pro konzoly nové generace do 12 měsíců chce vydat jeden z nejméně úspěšných vydavatelů MMORPG pro PC (Pamatujete si někdo Shadowbane?). V tuto chvíli probíhají jednání s Microsoftem a Sony o obchodním modelu, tedy jakým způsobem se mezi vydavatele a provozovatele platformy budou dělit poplatky za měsíční hraní, pokud nějaké budou.