Online světy: kdo hraje MMORPG?

  • 458
Představujete si studenty, kteří se místo školy ulívají a hrají online hry? Náctiletí hráči tohoto typu jsou možná nejvíce vidět, ale jejich podíl na herní populaci je velmi malý. Kdo skutečně hraje online hry, odhalují výsledky pětiletého sociologického průzkumu, největšího, jaký se na internetu kdy konal.

Možná jste se už někdy setkali s pojmem Daedalus Project. Jde o největší známý sociologický projekt, který probíhá na internetu. Jeho autor Nick Yee v průběhu pěti let opakovaně prostřednictvím velmi podrobného dotazníku zkoumal populaci hráčů MMORPG s důrazem na hráče ve Spojených státech (dotazník byl v angličtině). Dotazník o mnoha stranách vyplnilo více než třicet pět tisíc hráčů, což z celého projektu dělá více než důvěryhodný zdroj informací.

Nick Yee nabízel hráčům přibližně každé dva měsíce nový dotazník, samotný projekt byl propagován na portálech věnovaných online hrám. Hlavní zaměření projektu bylo na hráče MMORPG EverQuest, Asheron's Call 1 & 2, Dark Age of Camelot, Star Wars Galaxies, Ultima Online, City of Heroes, ShadowBane, Anarchy Online a Final Fantasy XI, i když dotazníky vyplňovali i hráči dalších her. Každou fází projektu absolvovalo mezi dvěma a čtyřmi tisíci hráčů.

Hrají vůbec ženy?
Podle výsledků průzkumu se podíl žen v online hrách pohybuje v průměru kolem 15 %, přičemž existují výrazné rozdíly mezi jednotlivými herními tituly. Nejnižší podíl žen ve hře byl podle vyplněných dotazníků 8 %, nejvíce potom 18 %. Pokud tedy ve hře hledáte potenciální přítelkyni, máte šanci přibližně jedna ku šesti, že mluvíte se skutečnou ženou.
Zajímavý je i průměrný věk hráčů online her. Pohybuje se totiž mnohem výše, než by asi většina nezasvěcených hádala. Průměrný věk hráče MMORPG braný aritmetickým průměrem je 26,6 roku. Nejvíce hráčů se pohybuje ve věkové skupině 19 a 32 let. Náctiletých a mladších hráčů je v online hrách v průměru jen čtvrtina. Naopak je zajímavé, že průměrný věk žen hrajících online hry je vyšší než průměrný věk mužů. Nejvíce je tento rozdíl znatelný v kategorii nad 35 let, kde počty mužských hráčů významně klesají, ale u žen je trend opačný. Důvodem je fakt, že zejména ve Spojených státech řada žen nechodí do práce a stará se o domácnost a děti, k čemuž jsou online hry vhodným doplňkem.
Dalším důvodem je skutečnost, že ženy jsou ke hře často přivedeny svým přítelem (další snížení šancí na online úlovek :). Přibližně 57 % žen, které hrají MMORPG je vdaných nebo má vážnou známost, podíl ženatých mužů mezi hráči je překvapivě nízký, pouze 32,6 %. Protože zasnoubené nebo manželské páry bývají obecně starší než lidé žijící sami, tlačí tento způsob objevování online světů u žen jejich průměrný věk nahoru. Ale není to tak beznadějné, u dětí, které nechávají rodiče hrát na svých herních účtech, se na pohlaví tolik nehledí (vlastní zkušenost).
Nejčastěji ale k online hře přivede nového hráče kamarád, nikoliv milenec. U mužů tvoří tento způsob seznámení s žánrem MMORPG až 50 %, dalších 40 % mužů pak online hry začíná hrát bez přímého vlivu další osoby.

Nejdříve práce, potom zábava
Při pohledu na česká (a nejen česká) diskusní fóra je až těžké uvěřit, že plných 50 % hráčů online her se věnuje zaměstnání na plný úvazek. Překvapivě nízký je podíl studentů, ve hrách tvoří 22 % osazenstva a 12 % hráčů se studiu či práci věnuje částečně. Deset procent mužů a dvanáct procent žen je potom nezaměstnaných. Celkově se dá říct, že Online hry překvapivě věrně odrážejí populační strukturu skutečného světa (s výjimkou podílu mužů a žen).
Vysoký podíl hráčů s plnohodnotným zaměstnáním je překvapivý vzhledem k času, který průměrný hráč své online hře věnuje, což je 22 hodin týdne, skoro polovina běžné týdenní pracovní doby. Ještě překvapivější je skutečnost, že velké množství času tráví hraním všechny věkové i profesní skupiny.
Problém s možným nedostatkem času na rodinu či partnera hráči řeší častým společným hraním, 16 % mužů a 60 % žen hraje spolu se svým partnerem a 26 % mužů a 40 % žen hraje spolu s některým z členů rodiny. O tom, co různorodé skupiny hráčů k trávení desítek hodin ve virtuálních světech vede, hovoří Daedalus Project také, proto se k němu ještě vrátíme. vy zatím můžete vyrazit na vánoční nákupy. MMORPG není jako dárek špatný nápad.