The Sims: Příběhy trosečníků

The Sims: Příběhy trosečníků

Online světy: panďuláci se vrací

  • 1
Sims Online s novým názvem a v základu zdarma, ekonomika EVE Online roste, Sony hledá slečny a Guild Wars slaví

The Sims se stali v podstatě legendou, která snese porovnání možná jen s Tetrisem. Hra, v níž ovládáte osudy malých Simáků a Simaček, totiž dokázala zaujmout neuvěřitelně širokou hráčskou základnu – k počítačům přilákala malé děti, dospívající slečny, dospělé paní a překvapivě i přeborníky na Counter-Strike. Celkový prodej obou dílů hry a nespočtu datadisků dosáhl podle Wikipedie 70 milionů kusů. I proto bylo docela překvapením, že MMORPG podoba The Sims Online (TSO) znamenala v podstatě propadák.

Své hráče si sice online verze The Sims našla, ale ve srovnání s The Sims nebo The Sims 2 to byla jen Popelka. A problém nebyl v měsíčním poplatku 10 dolarů, fanoušci série dávají průběžně za přídavky do hry mnohem větší peníze. Problém byl v nudě, nefungující ekonomice a nulové podpoře ze strany EA.

Nyní Electronic Arts představili novou hru/službu EA-Land, která staví na základě TSO,částečně z ní odmazává poplatky a naopak přidává nové funkce v podobě uživatelského obsahu a dalších věcí. A ještě jedna hezká věc – o vývoj EA-Land se stará Luc Barthelet, jeden z původních tvůrců hry, který se do EA po letech vrátil, což nejspíš potěší hlavně skalní fanoušky. I ti ostatní ale mohou těžit z toho, že za "anonymní" hrou vidí konkrétního člověka, na kterého mohou v případě nouze nadávat.

A co tedy EA-Land slibuje, aby přilákala hráče? Hlavně chce rozšířit herní a komunikační možnosti. Zjednodušeně, a nepříliš pozitivně, nahlíženo, vypadá EA-Land jako pokus o druhý Second Land. Všech 12 původních serverů TSO se transformuje do jediného herního světa, který má být stokrát větší než původní města. Stávající hráči The Sims Online si budou moci přednostně zabrat pozemky ještě před příchodem nových hráčů. Nákup pozemků přitom bude podle všeho vyžadovat předplatné či mikrotransakce, popřípadě obojí. Ostatně bez poplatků nebo kupování virtuální měny toho hráč v EA-Landu vůbec moc nepořídí.

Dalším prvkem, který má ke EA-Landu přitáhnout pozornost zejména amerických hráčů je propojení hry s oblíbenými sociálními sítěmi, jako je Facebook, či umožnění přístupu k herním informacím prostřednictvím iPhonu a dalších mobilních zařízení.
Hodnotit šance EA-Landu na úspěch je předčasné, ale rozhodně to bude lepší než původní Sims Online. Možná, že se EAL podaří dosáhnout podobné návštěvnosti, jakou má Second Land, ale i o tom už všichni víme, že to není žádný megaúspěch.

Ekonomika EVE Online roste
I v ČR oblíbená vesmírná online hra EVE zaměřená na vzájemné souboje mezi hráči klade velký důraz na svou fungující ekonomiku. I z tohoto důvodu provozovatel hry začal vydávat "finanční zprávy". Aktuálně došlo ke zveřejnění údajů za poslední čtvrtletí roku 2007, na kterých se významně podepsalo vydání datadisku Trinity s lepší grafikou a novým obsahem.  Díky tomu došlo k výraznému nárůstu obchodů s cennými i běžnými kovy. V případě cenných nerostů šlo o meziroční nárůst o 250 %, u běžných nerostů meziroční růst činil 180 %. Rostly i další ukazatele, které provozovatel EVE Online měří, včetně ekvivalentu hrubého národního produktu.

Pro laiky je samozřejmě nejzajímavější informace o počtu hráčů. I tu ekonomická zpráva obsahuje. Ke konci uplynulého roku měla Eve Online 220 000 aktivních předplatitelů, to je o 14 % více než ke konci třetího čtvrtletí. Do konce roku 2008 by pak vesmír EVE online mělo obývat 250 000 hráčů, což je realistický odhad, a přitom stále pěkný výsledek.

Stejně tak je i z pohledu nezúčastněného pozorovatele pozoruhodné, jak přesně ekonomika EVE online funguje na stejných základech, jako skutečný svět obchodu. To je jeden z důvodu, proč s provozovatelem hry, společností CCP, navázal spolupráci helsinský Institute of Research Technology, který chce zjistit, jakým způsobem na sebe reálná a virtuální ekonomika působí.

Další zajímavou událostí v EVE Online je chystaná volba zástupců hráčů do Rady hvězdné správy, která představuje hráčský dohled nad provozem EVE Online. Tento orgán vznikl jako reakce na odhalené podvody uvnitř hry.

Sony hledá slečny
Sony Online Entertainment v rámci své akce na Game Developers Conference oznámili stipendium ve výši 10 000 dolarů pro studium na The Art Institutes pro ženu-vývojářku. Nejlépe vybavená (studijními předpoklady) kandidátka získá kromě školného také placenou stáž v některém z vývojových studií SOE.
Podmínky soutěže jsou bohužel trochu diskriminační – týkají se pouze stávajících studentek The Art Institutes. Pokud mezi ně náhodou patříte, svou přihlášku musíte poslat do konce května spolu se dvěma eseji a návrhem herního designu či nějakou kresbou.

Cílem soutěže o nejnadanější ženskou vývojářku je snaha o přilákání většího počtu žen do herního průmyslu, který zatím ovládají spíše muži. A školné je zase součástí projektu G.I.R.L. (Gamers in real life). Podle SOE už ženy hrají MMORPG i střílečky, ale stále chybí na straně vývojářů. A jedna vystudovaná vývojářka má být kamenem, který spustí lavinu. Ostatně SOE vyzvalo i další firmy, aby příklad G.I.R.L. následovali.

A když už jsme u SOE – firma chystá další aktualizaci EQ2, která ale tentokrát vypadá docela chudě. Balíček číslo 43 zatím obsahuje pouze dvě změny. Ta první se týká věcí do sbírek, to jsou takové ty blýskavé otazníčky roztroušené různě po zemi. Doposud sběr těchhle věcí skončil tím, že daná věc skončila rovnou v batohu, i když už jste měli deset stejných. Po vydání aktualizace se po sběru nejprve objeví okénko, které ukáže, co jste to vlastně sebrali. No a druhá změna se týká systému rozdělování kořisti mezi členy skupiny.

Hráči si budou moci vybrat dva nové režimy, a to automatické přidělení veškeré kořisti z jedné nestvůry jednomu hráči s tím, že systém obdaří postupně všechny hráče dokola, druhý režim umožňuje hráčům před losováním o předmět vyjádřit, zda předmět chtějí proto, že ho dokáží využít, nebo zda jej chtějí jen pro jeho hodnotu. Systém pak bude preferovat ty hráče, kteří předmět "potřebují".  Předpokládáme, že v rámci tohoto systému budou válečníci tvrdit, jak nutně potřebují kouzelnickou hůlku a naopak.

Guild Wars slaví
Necelé tři roky od vydání hybridní online hry GuildWars, která (pro neznalé) bez nutnosti platit měsíční poplatky nabízí něco jako fantasy ekvivalent Unreal Tournamentu, prodal vydavatel celkem 5 milionů krabic s původní hrou či některým ze tří datadisků během necelých tří let. Poslední popostrčení prodejů způsobilo srpnové rozšíření Eye of the North, které předznamenává  příchod Guild Wars 2.

Oslavu trochu ztrpčuje skutečnost, že meziroční prodeje GW ve čtvrtém čtvrtletí roku 2007 poklesly o 50 % - NCSoft to vysvětluje tím, že před rokem ve vánočním období vyšel datadisk Nightfall, zatímco letos bylo ze strany NCSoftu na vánočním trhu sucho. Do konce roku tak můžeme počítat s dalším poklesem prodejů, který by ovšem mělo zvrátit vydání Guild Wars 2, ale až v roce 2009 – na konec toho letošního se zatím chystá pouze testování.