Online Světy: Soumrak nad Rubíny

  • 458
Úvodní články o online hraní máme za sebou. Od tohoto týdne se budeme snažit mapovat dění v online světech formou zpravodajství doplněného komentáři. Dnes tu ale máme hlavně jeden nekrolog.

Rubies of Eventide O hře Rubies of Eventide jsme na Bonuswebu už několikrát psali. Většinou to byly samé dobré věci jako možnost hry zdarma po dobu deseti dnů, speciální nabídka "šlechtického" účtu nebo první dojmy z hraní. Bohužel, na recenzi nedošlo, a dnes už je jisté, že ani nedojde. Problémy s financováním online her si vyžádaly další oběť a 19. 2. 2004 byly odpojeny všechny servery společnosti Cyber Warrior od poskytovatele připojení k internetu. Kromě dvou herních a jednoho testovacího serveru tak přestaly existovat webové stránky hry, diskusní fóra i stránky Julie Howe, která na nich nabízela ke stažení hudbu použitou v Rubies of Eventide. Ukončení provozu online hry není běžná věc, i když je běžné, že online hra nějakou dobu negeneruje zisk. V případě Rubies se naplno uplatnilo rčení "čím kdo zachází, tím také schází". Rubies byly v podstatě rodinný projekt rodiny Howeových, kteří do vývoje hry investovali téměř deset milionů dolarů. Cílem hlavy rodiny a šéfa společnosti Cyber Warrior bylo převést do počítačové podoby svět, jehož legendy vymyslel z velké části i jeho otec. Od prvotní verze v podobě Multi User Dungeonu prošly Rubies fází vývoje vlastního 3D engine, aby nakonec licencovaly Jupiter Engine. V této podobě se Rubies dostaly na trh v červnu 2003. Uvedení na trh bylo, jak už je u online her obvyklé, trochu uspěchané, ale to bylo opět dáno již několikrát opakovaným nedostatkem financí a finanční náročností online projektů obecně.

Rubies of Eventide Rubies si dlouho vedly poměrně dobře, dokázaly zaujmout několik tisíc lidí, kteří vytvořili úzce provázanou komunitu a na herních serverech potom skoro rodinnou atmosféru. Přátelská atmosféra na komerční úspěch samozřejmě nestačí, ale i v herní oblasti nabízely Rubies velice zajímavé věci jako hybridní tahový soubojový systém, které znemožňoval ostatním útočit na "vaši" potvoru nebo propracovaný systém vývoje postavy, který dodnes nemá ve své hloubce konkurenci. V oblasti grafiky Rubies zaostávaly za první ligou v podobě Asherons Call 2 nebo Star Wars Galaxies, hlavně kvůli ploché krajině, ale design měst i postav byl provedený více než dobře. Bohužel, ani to nestačilo na špatný marketing, finanční politiku a rozpory uvnitř rodiny Howeových, které měly za následek utnutí finančních zdrojů a pád hry do hlubin pekelných. Přitom by hru šlo zachránit, stačilo by na podzim před hráči utajit probíhající (a pravděpodobně přechodné problémy) a najít investora. Nestalo se. Majitel společnosti Cyber Warrior se v rámci fair-play k problémům přiznal a oznámil možné ukončení provozu hry. O dva dny později toto své rozhodnutí odvolal. Ale bylo pozdě. Ačkoliv většina herních serverů o Rubies do té doby nikdy nepsala, najednou o konci Rubies of Eventide psal každý, kdo mohl hýbat myší a zvládl stisknout klávesy. Ze stavu klinické smrti se pak už Rubies pořádně neprobraly, i když se podařilo otevřít novou mapu a přidat další modely potvor. Hráči odešli, protože ztratili důvěru v životaschopnost projektu.

Z Rubies of Eventide toho v tuto chvíli už moc nezbývá. Na internetu zůstalo několik fanouškovských stránek, my u preview nabízíme ke stažení také tři skladby ze hry, které představují snad to nejhezčí ze hry vůbec. Snad není příliš troufalé vás vybídnout k jejich poslechu .

Smutné a trochu osobní rozloučení máme za sebou a je jen správné přinést také dobré zprávy z online světů. Tou první může být třeba otevření nového vývojářského studia společnosti Turbine Entertainment, která se stará o provoz online her Asherons Call 1 a 2 a připravuje nadšeně očekávanou hru MiddleEarth Online a také online verzi deskových pravidel hry na hrdiny Dungeons&Dragons. Nové sídlo má dostat Turbine do centra průmyslu a získat větší flexibilitu při vývoji nových titulů. Zařízení v Santa Monice bude velet bývalý manažer Atari Jason Bell, který do Turbine vstoupil jako viceprezident. Popravdě, po odkoupení práv na Asherons Call se budou muset chlapci z Turbine docela ohánět. Souběžný vývoj dvou nových online titulů, byť s rozdílným zaměřením, je také docela velké sousto bez toho, aby měli v zádech silného distributora, ale kdo ví, jaká esa mají v rukávu. Určitě bude zajímavé vývoj této společnosti dále sledovat. Což samozřejmě hodláme dělat.

To vlastně také nebylo úplně veselé. Tak snad nakonec potěší českého člověka možnost zdarma vyzkoušet jednu z těch lepších fantasy online her. Dark Age of Camelot je hra, která vychází z legend ranného středověku a doby nazývané "dark age". Díky tomu se ve hře setkáte s rytíři kulatého stolu i bojovníky z Valhaly. Grafické ztvárnění hry ani interface neodpovídají úplné špičce, ale to je dáno tím, že testovací verze představuje starší verzi grafického engine. Nejnovější datadisk přináší výrazné vylepšení grafiky, takže trial je nutné brát s rezervou. Hra nabízí několik typů serverů přičemž důraz je kladen na dobrovolné boje hráčů proti hráčům v režimu soubojů jednotlivých království proti sobě. Ve hře jsou tři a každé nabízí jiné rasy a povolání. Protože je hlavní důraz kladen na PvP souboje, je docela důležité najít si brzy skupinu dobrodruhů, se kterými se budete do podobných akcí pouštět, podle zkušených hráčů si samotář v DAoC prostě moc neužije. Nakolik je to pravda můžete posoudit sami po stažení instalačního souboru ze serveru Fileplanet , který získal exklusivní práva na šíření této testovací verze. K aktivaci hry budete potřebovat platební katru splňující nároky popsané v předchozích Online světech. Dobře se bavte.


Témata: Zisk