Asi nelze začít tento týden jinak, než poměrně odvážným textem společnosti Sony Online Entertainment "EverQuest II – 350,000 Players Strong, No Waiting tedy EQ2 - 350 000 hráčů, Silný, Bez čekání". V rámci tohoto otevřeného dopisu všem hráčům online her se SOE snaží nejen vysvětlit, že EQ2 je úspěšná hra, ale také zaútočit na svého aktuálně největšího konkurenta Blizzard s jeho World of Warcraft. Samotný titulek této zprávy obsahuje zajímavou informaci o 350 tisících aktivních herních účtů a zároveň upozorňuje, že narozdíl od WoW nemusejí hráči EQ2 čekat ve frontě, než se dostanou na přeplněný server.
Když ale pomineme celkem neškodný výpad vůči konkurenci, zůstane velké množství zajímavých údajů. Prvním z nich je počet aktivních účtů. Toto číslo je svým způsobem rozporuplné. 350 000 aktivních účtů je opravdu hodně velké číslo, EQ2 se tak řadí mezi nejúspěšnější online hry a to je teprve tři měsíce od vydání. V případě původního Everquestu trvalo dosažení takového čísla roky. Na druhé straně je tu ale World of Warcraft, který má přibližně milion a čtvrt aktivních hráčů. Vnímání úspěchu či neúspěchu je tak skutečně nejednoznačné. Zcela určitě by na tom ale EQ2 mohl být lépe, co do počtu hráčů.
Druhou otázkou samozřejmě je, která z obou her je výdělečnější. Sony v této oblasti má trochu větší prostředky ke zvýšení obratu na jednoho hráče. Jde o webové služby EQ2players.com (mimochodem tady se hráči načekají, tak pomalý web a ještě komplet ve flashi, to je skutečně zážitek) nebo o systém Adventure Packů, které za poměrně nízký poplatek přinášejí další obsah včetně zajímavých předmětů a vybavení. Obě firmy potom nadále zachovávají nebo dokonce rozšiřují počty svých zaměstnanců. Důvodem k tomu je neustávající práce na nových vylepšeních, která jsou k dispozici všem hráčům, kteří platí pravidelné měsíční poplatky. WoW i EQ2 tak reagují na problém každé nové MMORPG, tedy relativní nedostatek zajímavého obsahu ve srovnání se hrami, které jsou na trhu celá léta.
Novinky v EQ2 "zdarma"
Velmi aktuální - právě včera došlo k přesunu dalšího "live update" na herní servery. Live update představuje v terminologii Sony Online Entertainment formu velkého update hry, který přináší nový obsah, ale je k dispozici hráčům bez placení, narozdíl od Adventure Packů nebo datadisků. Aktuální Live Update přinesl poměrně zajímavou věc, která se osvědčila třeba v City of Heroes - tedy možnost, aby se hráč na vyšším levelu spojil do skupiny s nováčkem a v režimu mentora pak mohou oba bez postihů hrát spolu.
Toho je dosaženo tím, že postava hráče na vyšší úrovni je přetransformována včetně vybavení na postavu na stejné úrovni jako "učedník". Tento způsob nabízí trochu rychlejší postup ve hře těmto učedníkům a zároveň mají mentoři možnost vrátit se k obsahu na nízkých levelech, který jim možná unikl. Hlavním smyslem tohoto systému je umožnit přátelům a kolegům hrát spolu, i když je dělí propast v počtu získaných levelů.
Další změny se týkají hratelnosti, a to opět poměrně zásadním způsobem - alespoň podle pozorování z test serveru. Prvním prvkem zvýšení hratelnosti pro obyčejné hráče (casual player - ten, kdo hraje 10 a méně hodin týdně, přibližně) je zvýšení zkušenosti získávané v sólo bojích nebo v dvoučlenné skupině. Nejpatrnější má být tento zrychlený postup v úrovních 30 a výše. Při hře ve skupinách zase došlo ke snížení postihu při úmrtí členů skupiny, kdy "smrtelný dluh" sdílí všichni.
Druhá změna se dotkne pozitivně úplně všech - a vyvrací tak také jednu z velkých výtek v naší recenzi. Ve hře je mnohem více kořistí, odměny z bojů. Namísto jednoho štítu, který vám padne třeba dvacetkrát během dvou hodin, bude možné z různých typů nepřátel získávat kompletní sady zbrojí a výstroje s různými vlastnostmi. Nakonec nechybí ani dvě nové zóny. Jedna je určena hráčům, kteří hrají rádi o samotě, druhá, pro rovnováhu, otevírá náruč skupinám hráčů, kteří již dosáhli maximální (prozatím) úrovně - tedy padesátého levelu.
Opravena byla také velká řada chyb, nefungujících kouzel, problematických questů a zlobivých předmětů. Kompletní seznam změn vidí každý hráč při spuštění hry nebo si ho můžete prostudovat na webu SOE. Další možností, kterou máte, je stažení trial verze, která vám umožní strávit celý rok na úvodním ostrovu, kde si můžete vyzkoušet hru za všechny čtyři archetypy do 6. úrovně včetně malého raidu na velkého zlého Orka s ochrankou. (Hráči EQ2 nakonec čekali, několik hodin, protože live update 4 obshoval chybičku a čekalo se, až ji vývojáři opraví. Nadarmo se neříká "No play on the patch day" - žádné hraní v den patchování.)
Novinky ze Světa Warcraftu
První, a docela smutnou, novinkou z Azerothu je informace o předplacených kartách pro hraní. První zásilka karet byla kompletně rozebrána předobjednávkami a ani ty nestačila uspokojit, dodavatel snížil objem dodávky do ČR. Další dávka, opět limitovaná, bude k dispozici za měsíc, ve stejné době by se měla objevit další várka herních krabic. Pokud chcete hrát, můžete pro placení použít dokonce obyčejnou kartu Visa Electron, popřípadě si můžete nechat vystavit internet card, kterou nabízí eBanka, Komerční banka a nejspíše i další finanční ústavy, požádat můžete i o vystavení kreditní karty, její nevýhodou je ale poměrně vysoký zřizovací poplatek. Držíme palce.
A co tedy nového přímo na serverech? Blizzard také poctivě přidává nový obsah a korporátní webová stránka jen hýří nabídkami práce nebo lépe řečeno významnou poptávkou po dobrých zaměstnancích v oborech jako je správa databází, grafika, programování a tak dále. Aktuální teď pro Blizzard jsou dvě věci. Nový dungeon Dire Maul pro hráče na vysokých levelech (a že už jich je!) a výrazné vylepšení soubojů mezi hráči v podobě systému Cti, kdy za úspěchy v soubojích se silnými soupeři budou hráči dostávat body, které jim umožní získat speciální výstroj. Druhým vylepšením PvP budou bitevní pole, ve kterých budou moci skupiny hráčů bojovat o kontrolu nad doly, věžemi nebo hřbitovy.
Tyto změny by se měly dostat na servery v pátek, vybraní hráči už ale tento obsah testují na nových testovacích serverech. Výhodou hry na testovacím serveru je možnost osahat si nový obsah dříve, než se k němu dostanou hráči na regulérních serverech, ale samozřejmě s rizikem častých setkání s chybami a nedodělky.
Anarchy Online a reklama
Pokud jste přemýšleli, jak se může Funcomu vyplatit uvolnění základní verze své online hry Anarchy Online na celý rok zdarma, máme odpověď. Kromě docela vysokého počtu hráčů, kteří si pořizují datadisky a začínají platit měsíční poplatky, se na financování tohoto nového obchodního modelu budou podílet sami hráči tím, že budou sledovat reklamu.
I v placené verzi hry přitom reklama nechybí. Ve městech i podzemních stanicích metra nebo utajených laboratořích je možné najít billboardy nebo plakáty, které inzerují nejnovější vybavení, domácí mazlíčky a další produkty spojené se světem Anarchy Online. Vzhledem k sci-fi prostředí tato herní reklama získala své fanoušky a jen těžko by se našel někdo, komu by tato věc vadila. Rozdílem pro neplatící hráče bude skutečnost, že uvidí reklamy na existující produkty. Všechny reklamy mají projít schvalovacím procesem, aby nenarušovaly homogenitu herního prostředí, ale podle reakcí na diskusních fórech hráči tento krok v podstatě vítají. A Funcom si za svoji odvahu úspěch zaslouží, tedy alespoň podle mě. (A hru si můžete stáhnout a účet vytvořit zde.
Ultima Online zdarma
Na patnáct dní mají možnost hráči bez placení navštívit oficiální servery Ultimy Online, která u nás, bohužel pouze na emulátorech, patří k nejoblíbenějším hrám typu MMORPG. Electronic Arts spolu s Fileplanet nabízejí ke stažení originální Ultimu s prvními pěti datadisky a klíčem pro vytvoření účtu pro patnáct dní hraní. I tak krátká doba stačí na zdůraznění rozdílu mezi hrou na emulátoru a hrou placené, profesionálně spravované hry. Pro vytvoření testovacího účtu je nutná platná embosovaná platební karta (kreditní i debetní) s povolenými platbami přes internet. Pro využití nabídky je nutné začít na této adrese.
Bavte se, nejlépe v některé z MMORPG!