Age of Conan

Age of Conan

Online světy: uplakánci a zlobrové

  • 64
Frustrace, zklamání a menšiny v online hrách, novinky z Age of Conan, drobky z WoW a další zprávy o MMORPG

Fanoušci Age of Conan se mohou radovat. Bonusweb plní sliby a pokračuje v informování o nejnovější MMORPG, která se může jako jediná pochlubit tím, že porazila World of Warcraft. První víkend po spuštění má AoC víc hráčů, než měl za stejné období WoW. Za tímto výsledkem stojí spousta věcí, obrovský vliv na úspěch Age of Conan má ale paradoxně právě World of Warcraft, který k celému žánru MMORPG dotáhl statisíce nových lidí.

I na Bonuswebu jste si určitě všimli vášnivých diskusí, ve kterých se proti sobě staví dva tábory –  hráči AoC (popřípadě fanoušci hry) na jedné straně a zastánci dnes už „klasického“ WoW. Tento jev je univerzální. Podobné diskuse bylo možné sledovat na oficiálních fórech hry v průběhu bety, na nezávislých fórech herních webů, fanouškovských serverech a nakonec i na aktuálních oficiálních diskusních fórech Age of Conan. A proč si obě skupiny jdou tak po krku? Určitě to tušíte. Lidi to prostě mají v povaze, zejména specifické lidské sub-rasy uplakánci a zlobři neboli v originále whinners & trolls.

Jára Cimrman kdysi díky pozorování sněžného muže Já-Ty prokázal, že člověk vyvinul řeč nikoliv proto, že by se potřeboval dorozumět, ale prostě proto, že se potřebuje vykecat. V našem případě platí, že lidé si často potřebují vybít agresivitu, frustraci a vlastní malost na anonymním internetu.  Právě z toho pramení výkřiky typu „Hra XXX stojí za vyližřiť!“ Hra YYY je plná bugů a všichni brzy utečou!“ popřípadě něžnější „Špatně se mi to hýbe na mém moderním Pentiu II 533 MHz, na to se jim můžu vykašlat.“

Diskutéři, nejen na oficiálních a neoficiálních fórech Age of Conan, se dají rozdělit do několika kategorií, jejich názvy přitom ostatní diskutující používají vždy s poněkud urážlivým nádechem, něco ve smyslu „Slávista“ nebo „Sparťan“. Když to vezmeme v abecedním pořádku, dostaneme se k fanouškům/ fandíkům  (fanboy/fanboi...).  Fanouškové, jak název naznačuje, zastávají optimistický tón. Na fórech obhajují chyby a nedodělky, vyvracejí nepřesná a poškozující (v jejich očích) tvrzení o hře, popřípadě ze zoufalství zahajují děkovné „dready“. Poměrně pozitivní vlastností fanboyů je jejich ochota předávat většinou značné znalosti o hře nováčkům.

A nebude to podle abecedy. Protikladem fanoušků jsou zlobři (troll/doomsayer/basher) . Tito lidé mají vůči hře ze svého pohledu zásadní výhrady a vyžívají se v jejich popisu na internetových fórech. Mezi poznávací znamení patří „pluralis majestaticus“, tedy „my chceme/nám vadí/většině se nelíbí.“ a snaha zakládat na stejné téma několik různých diskusí. V jejich textech najdete velice často slova jako selhání, zklamání, hrůza a podvod. Někteří z nich rádi hovoří o hromadných žalobách a podobných věcech. Ještě radši ale srovnávají dotyčnou hru se svou oblíbenou hrou a vyjmenovávají rozdíly.

Nejhorší variantou zlobra je zlobr pasivně agresivní. Takový člověk zahájí svou litanii slovy „Mám  hru XXX hrozně rád, ale... Někdy to skoro vypadá, že někteří lidé jsou za své projevy na diskusních fórech placení. A dost možná jsou, tuhle praxi se už podařilo prokázat v jiných oborech (záznamy na Wikipedii mění spousta firem, například).

Třetí početnou kategorii diskutérů o MMORPG hrách tvoří ufňukánci, fňukny a jim podobní (v originále whinner), kteří se mnohdy kříží se zlobry. Uplakánkové si na internetu vehementně stěžují ve chvíli, kdy hra přesně nesplňuje nějaké jejich očekávání, popřípadě kdy dojde k úpravě (nerf) schopností jejich oblíbené postavy.  V AoC je typickým příkladem uplakánka člověk, který zná z MMORPG pouze WoW a strašně je mu líto, že jeho ranger nemá „peta“ nebo že pomocníci jeho nekromanta nejsou schopní sami zabít příšeru nebo jí alespoň udržet úplně mimo dosah kouzelníka.

Skutečnou raritou na fórech jsou potom diskutéři vyrovnaní, kteří se na hru dívají bez vypjatých emocí a racionálně argumentují. Dost možná, že takový diskutér ani neexistuje, i když si nejspíš všichni internetoví diskutéři myslí, že právě tohle je jejich domácí kategorie. Ještě štěstí, že drtivá většina hráčů online her o oficiální diskusní fóra ani nezavadí. Někdy by člověk z jejich obsahu opravdu blil.
A teď už k těm novinkám:

Age of Conan – kromě toho, že za první víkend začalo hrát 400 000 lidí se AoC drží na čele snad všech žebříčků prodejnosti PC her, a to v Evropě i USA, v České republice to platí také, a to přesto, že ve většině obchodů už je vyprodáno. Vyprodáno má i americký Amazon, který nyní udává dostupnost v řádu týdnů. Pokud přemýšlíte, kam se podělo oněch chybějících 300 000 hráčů (400 000 registrovaných vs 700 000 distribuovaných krabic), tak máme odpověď. Distribuce začala relativně pozdě, a tak spousta hráčů ještě svojí hru nedostala, navíc se objevily problémy s jednou sérií sběratelské verze, takže lidé čekají na nové licenční klíče.

Během prvního víkendu Funcom opravil několik problémů, největší nepříjemnost v podobě chybějící banky a aukční síně přetrvává. Důvodem je fakt, že stávající systém umožňoval podvody a Funcom musí značnou část systému přepsat, což si vyžádá nějaký čas. S tvrzením Funcomu, že je lepší počkat, než nechat lidi podvádět, se nicméně ztotožňujeme, přestože máme na svých postavách málo peněz na rychlé koně. Kromě opravení některých questů a zlepšení plynulosti hry v problematických zónách poslední patch také zatnul tipec hráčům s postavami démonologů, kteří zneužívali chybu ve hře k rychlému získávání zkušeností, první lidé, kteří dosáhli 80. úrovně tedy bohužel podváděli, a to jsme jim gratulovali...

World of Warcraft  - WoW v posledních týdnech s příchodem AoC zintenzivnil propagaci nového datadisku, ale od posledních Online světů se nic zásadního nezměnilo. Navíc platí, že až do konce roku, kdy má Lich King vyjít, nedostanou hráči WoW žádnou větší dávku nového obsahu. To je smutná zpráva zejména pro guildu SK Gaming, která tento víkend jako první na světě porazila nejhlavnějšího bosse datadisku Burning Crusade Kil'jaedena. Od chvíle, co si odemkli vrata do jeho instance jim k úspěchu stačily pouhé tři dny. Pane jo.

Zábavu hráčům WoW by ale mohl poskytnout druhý ročník PvP turnaje World of Warcraft Arena. V turnaji se utká tisíc nejlepších trojčlenných týmů ze Severní Ameriky a Evropy v rámci otevřeného žebříčku v průběhu 9. a 22. června. Dva nejlepší týmy z obou oblastí se potom dostanou na výlet do Los Angeles, kde se tváří v tvář utkají o ceny v celkové hodnotě 25 000 dolarů. Ve finále se přitom zaručeně střetne po jednom týmu z USA a Evropy, protože semifinále bude probíhat na kontinentální bázi, nikoliv losem.

Tabula Rasa – Propadák možná není ještě to správné slovo, nicméně po úspěchu zatím marně lačnící autoři hry Tabula Rasa chtějí vykřesat jiskřičku naděje změnou na postu hlavního designéra hry. Je to Potter, ale nikoliv Harry. Tom Potter má před sebou nezáviděníhodný úkol – zvýšit zájem hráčů o hru, což se příliš nepovedlo předchozím osmi velkým aktualizacím. Vývojáři se nyní soustředí na vyladění PvP bojů o kontrolní stanoviště. Další oblasti pro zlepšení vidí Potter v oblasti tvorby postav a jejich vizuální unikátnosti. Nám se Tabula Rasa nehrála úplně špatně, ale určitě to nebylo kvůli chybějícím aspektům PvP. Za půl roku ale z TR může být úplně jiná hra a nový hit. Čistou tabuli si můžete vyzkoušet díky klíčům, na které autoři hry odkazují z oficiálního webu.

Stargate Worlds – Něco pro fanoušky mírně obskurních titulů – připravovaná MMORPG sci-fi Stargate Worlds založená na filmovém seriálu Stargate SG-1 právě oznámila, že zájem o účast v uzavřeném testování projevilo 100 000 hráčů. Hra s licencí hollywoodského studia MGM by se na trhu měla objevit už na podzim tohoto roku. Grafika postavená na Unreal 3 enginu vypadá na obrázcích hezky, tak se necháme překvapit.