The Lord of the Rings Online

The Lord of the Rings Online

Online Světy: Vista láká hráče na LOTRO

  • 458
Pán prstenů online si v plné parádě zahrajeme už jen na Windows Vista, EA míří za onlinovkami do Koreje, NCSoft zrušil další MMORPG a v Japonsku zavládla spravedlnost.

Poměrně vlažný zájem čtenářů a nejspíše i hráčů vzbudila informace o vydání DirectX 10 patche pro druhou nejúspěšnější MMOPRG současnosti – Lord of the Rings Online. Vlažné přijetí není vzhledem ke kontroverzi spojené s novou generací DirectX překvapivé, ale přesto si tato novinka zaslouží trochu naší pozornosti. Třeba proto, abychom si znovu ukázali, že grafika u MMORPG zdaleka není všechno.

Nejprve se podíváme na samotné oznámení. V jeho textu si Turbine neodpustila první velkou chybu, o níž se učí adepti PR – pracovníci marketingu použili příliš mnoho superlativů. Ano, LOTRO je první MMORPG s podporou DirectX 10, ale určitě není první, která podporuje grafické čipy Nvidia GeForce pro zajištění ohromně realistických obrázků. Neobratná formulace se dá odpustit, co ale odpustit nejde je tvrzení, že LOTRO nabízí realistickou grafiku, to vážně ne. A když budeme pokračovat dál, zjistíme, že rozdíly mezi DirectX10 a DirectX 9 nejsou překvapivě nijak zásadní. Hráči se dočkají hezčí hry světel a lepšího zpracování vodních ploch. To je zatím vše.

V tiskové zprávě už ale chybí ty drobné informace, které dotváří celkový obraz. Třeba to, že ve Windows Vista pod DX10 běží hry většinou pomaleji, než jejich Windows XP verze. Důvodem není samotná technologie, ale fakt, že s ní vývojáři mají zatím příliš málo zkušeností. To ostatně potvrzuje v četných rozhovorech i marketingový manager nVidie pro střední Evropu.

Větší problém se skrývá v celkových HW nárocích na běh her ve špičkové grafice. LOTRO se teď totiž částečně obrací proti svému úspěchu. Ten přišel, stejně jako u WoW, do značné míry díky nízkým hardwarovým nárokům, které hru umožňují hrát na obyčejných strojích, kterých je i mezi kovanými hráči drtivá většina. Stačí se podívat na statistiku vybavenosti uživatelů online služby Steam.

Zajímavé je také prohlášení, podle nějž Turbine s nVidií spolupracovali od začátku vývoje hry. To musí být překvapení pro všechny, kteří si nevšimli loga The Way It's Meant To Be Played (to nechybí ani u Lineage II, EverQuestu 2, Eve Online a většiny onlinovek, které vás jen napadnou). Ne vážně, pro pár tisíc hráčů, kteří mají výkonnou grafiku, Windows Vista a dost času na hraní, je DirectX 10 patch skvělá věc. My ostatní si počkáme pár let.

A když už jsme u LOTRA – chystané dvanácté rozšíření přinese hlavně změny ve vyvážení postav, do centra pozornosti se dostali Šampióni, zloději a ochránci. Jejich hráči se mohou těšit na nové vlastnosti, změny stávajících schopností a další drobnosti, které nepochybně vyvolají bouři nevole na diskusních fórech, i když vedou k dobrému cíli :).

O dalším obsahu Knihy 12 jsme toho zatím moc nenašli, ale je dost možné, že bude obsahovat pouze malé změny a Turbine se soustředí spíše na přípravu prvního placeného přídavku. Kdo ví víc, určitě dá vědět v diskusi pod článkem. Díky

Age of Conan
Od LOTRa se kousek posuneme, ale nijak násilně. LOTRO i Age of Conan totiž spojuje DirectX 10. Rozdíl je ale v tom, že Funcom od začátku vyvíjel svou novou onlinovku s důrazem na grafické efekty a architekturu DirectX 10. V čem je rozdíl? Podle dosavadních informací zejména ve schopnosti vývojářů vymazat výkonnostní rozdíl mezi DirectX 9 a DX10 verzí hry.

Nevěříte? Inu je to těžké, ale zájemce možná přesvědčí otevřené betatestování hry. Skoro otevřené.  Funcom totiž popřel informace z CES, podle kterých se hráči měli ke hře dostat až po jejím vydání. Není tomu tak.

Podle "komunitního manažera" Funcomu Shannona Drakea se bude konat "široce otevřené" betatestování. Podmínkou pro účast prý bude pouze standardní registrace u partnerů hry, tedy vybraných online a možná i tištěných herních časopisů. Není to tedy typická "open beta", kdy stačí jen zmáčknout čudlík a vygenerovat klíč, ale alespoň něco.

Zájem o Age of Conan v prvopočátku vyvolával koncept single-play RPG v počátku propojené s rozsáhlým online světem a podporou bojů mezi hráči. Na tenhle koncept se možná už trochu pozapomenulo, zato se stále více hovoří o netradičním systému bojů, který bude vyžadovat od hráčů určitou dávku šikovnosti a pevného míření – právě vývoj bojového systému stojí za zdržením hry, která by nakonec měla vyjít koncem března.

V ČR bude Conana distribuovat CD Projekt, díky tomu na trhu nebude chybět ani sběratelská verze za 1500 Kč s koženou mapou, bonusovým DVD, soundtrackem a speciálními herními předměty. Zejména kápě, která majiteli zajistí bezplatné pití v hospodách, vypadá zajímavě.

A ještě na závěr – sběratelská verze má být opravdu sběratelská, to znamená, že vydavatel dá na trh pouze limitované množství krabic. Až se prodají, bude utrum.

EA míří do Koreje
Korejské noviny Chosun přinesly drobnou informaci o 20 milionové investici EA do vývoje online hry na území Koreje. Nové studio by mělo vzniknout během jednoho roku a nabídnout tři nebo čtyři nové online hry zaměřené na asijské hráče. Letošních 20 milionů je ale jen pětina sumy, kterou do Koreje EA slíbili přinést v roce 2007 v rámci partnerství s korejskou společnosti Neowiz.

Součástí partnerství bude také uvedení asijské verze MMORPG Warhammer Online. Ostatně, EA se v Koreji již daří s fotbalovým titulem FIFA Online, tak to snad nebude takový průšvih jako třeba asijská verze EverQuestu 2.

NCSoft se stahuje z Černé hvězdy
NCSoft si stále udržuje aureolu úspěšné korejské firmy, která pronikla na Západ. Krach Auto Online ani současné trable hry Tabula Rasa na tom nic nezměnily. Popularita Guild Wars a Lineage II také nepochybně zastíní i aktuální zprávu o zrušení podpory vývoje vesmírné onlinovky Blackstar, kterou vyvíjelo texaské studio  Spacetime.

Konec spolupráce přichází po dvou letech, NCSoft se na vývoji podílel jako vydavatel, což znamená, že celé vývojové studio živil. S jeho odchodem v podstatě texaská firma končí a propouští 12 lidí, nicméně licenci k Blackstaru si nechává a i přes propouštění a ztrátu vydavatele chce na hře dál pracovat.

Spravedlnost v Japonsku
Spravedlnost je občas slepá, i v zemi samurajů. Důkazem nám budiž soud, který hernímu vydavateli Shanda přikázal zaplatit 5 000 juanů (necelý tisíc korun) a omluvit se hráči, kterému majitel hry zabavil virtuální majetek. O předměty hráč přišel v rámci policejního vyšetřování prodeje kradených virtuálních cenností.

Shanda po skončení vyšetřování zabavené předměty nevrátila, a to padla kosa na kámen. Zhrzený hráč se obrátil na soud, a uspěl. Posílen prvním vítězstvím nyní hodlá provozovatele hry žalovat o 150 tisíc, které utratil za pětileté hraní.