World of WarCraft apríl

World of WarCraft apríl

Online Světy: WoW je bezpečný

  • 3
Zprávy o nových MMORPG, zprávy ze starých MMORPG a dvě zdravotní hodinky Warcraftu denně.

Skalní fanoušci online ztvárnění Warcraftu mohou jásat. Ještě víc mohou jásat děti, kterým rodiče nechtěli "WoW" domů pořídit, protože se obávali násilí ve hrách. Studie, kterou provedli psychologové Middlesex University pod vedením Jane Barnettové, totiž ukázala, že ani delší čas strávený hraním World of Warcraft v subjektech testování nevzbuzoval agresivitu. S výsledky studie veřejnost výzkumný tým seznámil na výroční konferenci britské psychologické společnosti v Dublinu a následně také méně nezávislý zdroj - časopis Develop Magazine určený herním vývojářům, kteří nejspíše jásají také.

Celá studie samozřejmě vzbuzuje nějaké ty otazníky, ale má i svou váhu, už jen proto, že vědci zkoumali reakce celkem 292 hráčů World of Warcraft, kteří vyplňovali dotazník týkající se vzteku, agresivity a osobnostních otázek. Na spoustu otázek všechny "subjekty" dopovídaly hned dvakrát – před hraním a po dvou hodinách strávených ve světě Azeroth. Věk respondentů se přitom pohyboval v širokém rozpětí dvanáct až třiaosmdesát let.

Podle zjištění odborníků se průměrná míra vzteku či sklony k agresivitě podle odpovědí po dvou hodinách hraní snížila, subjekty výzkumu se popřípadě cítily unavené. "Vlastně jsme po ukončení herní aktivity zaznamenali vyšší úroveň uvolnění namísto vzteku, ale toto zjištění do velké míry záviselo na typu osobnosti. Tyto výsledky nám pomohou při vývoji dotazníku zaměřeného na emoce a hraní, které nám pomohou rozpoznat, jaký typ hráčů je náchylný k přenesení online agresivity do reálného světa," vysvětlovala paní Barnettová.

A kde je tedy háček, který brání obecnému přijetí výsledků studie? Tak předně World of Warcraft není nijak zásadně násilná hra – krve by se v ní nedořezal, svědčí o tom i mírné hodnocení T, tedy vhodné pro mladistvé od třinácti let nahoru. A to nemluvíme o tom, že pokud by měla vzniknout skutečně průkazná studie o vlivu her na agresivitu nebo lidské chování obecně, musel by vzniknout dlouhodobý experiment, který by zajistil kompletní kontrolu nad všemi prožitky testovaných subjektů, aby bylo možné vyloučit třeba vliv násilí v televizi nebo vzory v rodině. A takový výzkum by mohl proběhnout maximálně v Číně, kde si z dětských a lidských práv obecně moc nedělají.

Hrdinové plní síly a magie online
Pokud znáte zkratku HoMM, stačí, když si k ní přidáte O, a víte, o čem je řeč. Pokud náhodou nepatříte k fanouškům tahově-strategické série Heroes of Might and Magic, tak to dovysvětlíme. Hongkongská herní společnost překvapila veřejnost, když oznámila začátek testování hry Heroes of Might and Magic Online, která by se měla ve finální podobě dostat mezi hráče už letos.

Podle oficiálního, velmi zevrubného popisu zůstane i online verze věrná do značné míry svému vzoru. A přestože Číňané v popisu hry používají termín 2,5D MMORPG, nepůjde tedy o čistokrevnou MMORPG, ale více méně o online strategii. Hra vychází z oficiálně zakoupené licence od Ubisoftu a hráč v ní bude řídit činy Hrdiny, který vytáhl do boje s vlastní armádou. Stejně jako v klasických HoMM hrách i tady bude nutné dobývat města, která po ovládnutí poskytují dobyvateli zdroje na další expanzi. 
O obchodním modelu zatím mnoho nevíme, počítat ale můžeme s mikroplatebním obchodním modelem založeným na placení virtuálních herních předmětů pravými americkými dolary či jinou měnou. Při našem cynismu odhadujeme, že výsledek skalní fanoušky HoMM příliš nenadchne, ale znáte to – pesimista je realista, který se maximálně občas dočká příjemného překvapení.

A fanouškům webových strategií v souvislosti s čínskou variantou HoMM Online nabízíme "západnější" produkt Heroes of Might and Magic Kingdoms. Ubsoft slibuje tisíce hráčů, možnost hrát odkudkoliv, protože hra je čistě webová, ale s grafikou. A bez placení a časových omezení. Datum spuštění je polovina roku 2008, v obou případech. Jen doufáme, že Heroes of Might and Magic Online a Heroes of Might and Magic Kingdoms nejsou totéž. Neměly by.

Warhammer 40 000 MMO jako skutečná MMORPG
Podle informací aktuálního čísla britského časopisu PC Gamer bude napjatě očekávané online zpracování licence Warhammer 40 000 plnohodnotnou MMORPG s důrazem na vývoj postav a jejich atributy. Cílem vývojářů je vybudovat propracovaný soubojový systém založený na krytí, podpůrné palbě a taktickém pohybu jednotek po bojišti. Bitvy by měly mít epičtější rozměr, než jaký pro fantasy verzi Warhammeru naplánoval Mythic v područí Electronic Arts. Samozřejmostí bude podpora hráčských organizací.

Obyvatelé vesmíru Warhammer 40 000 budou vycházet z licence původně stolní hry. Vzhledem k militantnímu zaměření fanoušků Warhammeru použijeme mezinárodní názvy: Chaos Space Marines, Daemonhunters, Dark Eldar, Eldar, Imperial Guard, Necrons, Orks, Space Marines, Tau Empire, Tyranids, Witch Hunters. Autoři hry se přitom budou snažit zachovat typické vlastnosti a vzhled jednotlivých ras/armád a zároveň vyvážit jejich schopnosti.

Chybět nebudou ani "tuny" vybavení, zbraní, svitků a dalších kravinek, které dělají MMORPG MMORPG, přičemž vývojáři slibují ty nejvíc "cool" postavy vůbec. Ale zatímco fantasy Warhammeru Online od EA se dočkáme už letos, možná už v červnu, na nevlastního sci-fi bratříčka si podle šéfa vydavatelské společnosti THQ ještě nějaký čas počkáme, prý několik let.

Bezplatný šrot na konec
Pro osvěžení představujeme online akční hru Exteel z dílen nezdolných NCsoft. Exteel patří do rodiny PLayNC, tedy jednodušších online her, které je možné hrát s určitými omezeními zdarma, ale za skutečné peníze je možné získat přeci jen nějaké ty výhody. Veškerou podstatu Exteel vyjadřují názvy herních režimů: Deathmatch, Team Deathmatch, Capture the Flag, Territory Control a Last Stand.  Na pár hodin zábavy to může stačit, ale předplatné své oblíbené onlinovky zatím radši nerušte. Stahovat herního klienta můžete na www.exteel.com