• Promakané a skvěle ozvučené zbraně
  • Kooperativní multiplayer
  • Šíleně vysoká obtížnost
  • Nemožnost uložit libovolně hru
  • Vypadávající AI spolubojovníků
  • Hodně bugů

Mnohým se bude OF 2 jevit jako promařená šance na vynikající akci. Trestuhodně nevyvážená obtížnost odradí kde koho a slabší umělá inteligence taky nepotěší. Naproti tomu stojí dobrý herní základ a věříme, že se po nějaké té záplatě dočkáme opravdu kvalitního zážitku.

Operation Flashpoint: Dragon RisingPůvodní Operation Flashpoint se stala na PC kultovní hrou, která se s velkým zpožděním dostala v roce 2005 s přízviskem Elite i na první Xbox, kde sice také sklidila úspěch, ale hráči konečně odhodili přehnaný patriotismus a uznali, že tu něco smrdí. Tím zápachem byla příliš velká chvála, kterou si tato hra nezasloužila.

Pokračování Flashpointu nemají kvůli menšímu právnímu sporu na svědomí čeští Bohemia Interactive, ale snad nejznámější britský výrobce a vydavatel videoher – Codemasters. Dost tedy bylo herního vlastenectví, jdeme se podívat na tuhle britskou gamesku.

Dragon Rising se odehrává na fiktivním ostrově Skira, jenž je virtuální kopií skutečného ostrova Kiska.

Přestože vás Operation Flashpoint: Dragon Rising přivítá působivým intrem, které Operation Flashpoint: Dragon Risingrekapituluje známé historické konflikty, tak je na příběh kladen stejný důraz, jako na bezpečnost u staré horské dráhy na pražském Výstavišti. Kampaň přináší celkem jedenáct misí, což vám ale může být stejně jedno, protože se většina z vás nedostane přes prvních pět.

Aby bylo jasno, tak Dragon Rising je čistým vojenským simulátorem, se vším všudy. Jediná hrůza z armády, kterou zde neuvidíte, je šikana na vojně. Pokud jste tedy zvyklí kosit nácky z Call od Duty jak na střelnici při Matějské, tak se proberte. Zde se obraz třese, i když uděláte krok, pro běh musíte držet tlačítko a k dispozici jsou tři polohy vojáka. Stání, pokrčení a plazení. Každá z nich přitom hraje při postupu hrou nesmírnou roli, tedy pokud chcete na bojišti přežít déle, než slepá jepice v zapáleném stohu.

Operation Flashpoint: Dragon RisingPro běh je určeno samostatné tlačítko, kterým postup travnatými pláněmi urychlíte. A vězte, že byste postup chtěli urychlit hned několikanásobně, ale když se necháte unést a bezmyšlenkovitě poběžíte dál, tak vás někdo dříve nebo ještě dříve sejme. Navíc se můžete pořádně zadýchat. To víte, těžká výzbroj.

Dragon Rising se odehrává na fiktivním ostrově Skira, jenž je virtuální kopií skutečného ostrova Kiska, který se nalézá v Krysím souostroví a sehrál svou roli i během druhé světové války. Vývojáři tak na Xbox 360 přenesli 278 kilometrů čtverečních, což je celkem úctyhodná práce. Výsledek je velmi dobrý, protože ostrov je tak velký, že až zjistíte, že se máte z jedné části dostat na druhou a je to tak pět kilometrů chůze, tak vám přinesou máry. Ne vážně – otevřený svět je skvělý. Pořád je kam jít, prakticky nenarazíte na území, kam nesmíte, ale všeho je někdy příliš.

Naštěstí jsou stejně jako v jedničce k dispozici dopravní a vojenská vozidla, se Operation Flashpoint: Dragon Risingkterými se pohyb značně urychlí. Některá jsou i vyzbrojena, takže se cestou necestou budete moci bránit nebo útočit. K dispozici jsou džípy, obrněná vozidla nebo třeba i vrtulníky. Do všech vozidel se vejde více osob, takže si můžete určit, kdo z vašeho komanda usedne za volant a kdo se chopí statického kulometu.

Ano, vojenskými akcemi nebudete procházet sami, nýbrž se třemi parťáky. Ti vám budou dle zadaných rozkazů pomáhat, jak nejlépe budou moci. Pokud tedy nedostanou zatmění. Umělá inteligence vašeho komanda není špatná. Vojáci dokážou bojovat, bránit, cokoliv jim rozkážete, ale občas prostě vypadne umělá inteligence a vaši spolubojovníci buďto dělají nesmysly nebo nedělají vůbec nic. Nepřátelé jsou přitom neomylní a vzhledem k tomu, že vás může zabít jedna jediná kulka, tak se pomoc od kolegů více než hodí.

Samotný systém zadávání rozkazů je poněkud překombinovaný. Dostat se Operation Flashpoint: Dragon Risingk požadovanému rozkazu někdy vyžaduje stisknutí tlačítka a třeba trojité zakvrdlání analogovou páčkou. A ano, stojí vás to mnohdy život. Jasně, rozkazy jsou komplexní, ale domníváme se, že většině hráčů by postačila polovina z nich. Alespoň nám tedy určitě.

O mnoho pohodlnější je zadávání rozkazů skrze mapu. Na ní je vše zřetelné, srozumitelné a navíc i přehledné. Mezi nejhorší rozkazy patří léčení vás nebo kolegů. Budete se totiž modlit, aby medikovi nevypadla umělá inteligence. Naštěstí se tolik trápit nebudete, protože vás většinou zabije stejně první kulka.

Chceme se zeptat: Co to, sakra, je?

Vojenská taktická akce by nebyla kompletní bez spousty autentických zbraní. Těch je tu nespočet a všechny vypadají a hlavně zní jako skutečné. To samozřejmě ocení Operation Flashpoint: Dragon Risingpředevším ti hráči, kteří jsou ob týden v army shopu. Většina zbraní má i sekundární režim, který obvykle dokáže napáchat ještě větší paseku, než ten primární.

Zbraně jsou opravdu super a narazíte zde i na opravdové lahůdky. Řeč je třeba o bombardování nepřátelských pozic za pomoci artilerie. Podle zvolené obtížnosti se vám budou na zaměřovači ukazovat nepřátelé. Pokud si zvolíte těžší obtížnost, než normální (nesmysl), tak nic takového po celou dobu hraní nespatříte.

Během loadingu se vám zobrazují podrobné statistiky z průběhu hraní, typu počet smrtí či zabitých vojáků. Vzhledem k tomu, že jsou nahrávací časy brutální, tak zjistíte, kolikrát jste spadli s vrtulníkem, zabili snipera, jezdili v džípu, zachránili parťáky a tak dále, až do zblbnutí. Ovšem číslo počtu vlastních smrtí bude nejvyšší, ať budete dělat, co budete dělat.

Operation Flashpoint: Dragon RisingDesign misí se nese ve stejném duchu, jako u předchůdce. Příliš rozmanitý není, ale kluci v armádě přece žádnou srandu nezažívají. Je to přece pot, krev a dřina! Obvykle jedete někoho zničit, ochránit nebo zajmout. Variabilitu misí přitom hře dodávají především vozidla. Pokud jste ale v hraní obdobných, ale přesto lehčích her zkušení, tak vám náplň bude připadat v pořádku.

Největší problém celého herního schématu je, že po většinu času budete bojovat se vzdálenými tečkami na horizontu, které po vás budou pálit. Samozřejmě, že je to reálnější, než rozsekat všechny mačetou, ale že by to byla legrace? Nedá se vyloženě říct.

Nepřátele většinou neuvidíte, ani pokud jste ostříž a máte po ruce odstřelovačku. Je to asi reálné, ale zábavné vážně ne. Protivníci po vás totiž půjdou jako psi a Dragon Rising žádnou chybu neodpouští. Hra se ukládá pouze při checkpointech, což je v Operation Flashpoint: Dragon Risingtomto případě stejný nesmysl, jako většina epizod Family Guye. Tady by se totiž quick save hodil více, než cokoliv jiného. Hlavně proto, aby se hra dala vůbec hrát.

A tím se konečně dostáváme k našemu hlavnímu záměru a konečně si budeme moci ulevit od frustrace. Chceme se totiž zeptat: Co to, sakra, je? Na co jste mysleli, tupouni v Codemasters? Nejsme lamy, n00bové, ani začátečníci, ale tohle se nedá hrát. Obtížnost je tak vysoce postavená, že vám sice Dragon Rising vydrží opravdu dlouho, ale k čemu to je, když vám bude trvat klidně pár dní, než se dostanete do druhé úrovně?

A co Češi, mají si kde hrát?
Poté, co Bohemia Interactive dokončili Operation Flashpoint: Elite pro první Xbox, tak se s touto sérií nadobro a nedobrovolně rozloučili. S taktickými vojenskými akcemi plných bugů se ale nevzdali a zplodili ArmA: Armed Assault (Flashpiont v bleděmodrém) pro PC. Pár novinek, vylepšený engine a nepříjemné bugy, kam se člověk poohlédl. Pro fandy žánru to byla ale dobrá hra, která se hlavně dala normálně hrát. S několika patchi. Následoval datadisk a nedávno i druhý díl, který trpí (jak nečekané) především bugy. Jinak jde opět o slušnou akci s chlapci v zeleném. Vojenské hry jsou prostě s Bohemia Interactive spjaté asi až do konce světa.

Operation Flashpoint: Dragon RisingObtížnost je absurdní a celou hru degraduje. Doufáme tedy, že první patch, který vyjde, bude obsahovat lehkou obtížnost. A když už jsme u těch patchů, tak těch bude potřeba více. I když sice hra není natolik zabugovaná jako jednička, tak se tu stále nachází nepříjemný počet zákeřných brouků. Ostatně je jich tu plný celý velký ostrov. Obzvláště takové mizení aut při jejich opravování je poněkud podivné.

Sadistický singleplayer není naštěstí jediné, co hra nabízí. Hra více hráčů je k dispozici v klasických versus režimech a jejich variacích. K dispozici je skvělý kooperativní režim, kde mohou tři parťáky ve zbrani nahradit živí spoluhráči, a to jak po Xbox Live, tak lokálně po kabelu. Zajímavá je i hra dvou týmů, při které se oba snaží zlikvidovat a hra simuluje běžný singleplayer neboli žijící svět plný ostatních nepřátel. Zkušenosti z multiplayeru se odrazí ve vaší hodnosti, takže se budete moci utkávat s vámi rovnými protivníky.

Operation Flashpoint: Dragon RisingDragon Rising běží na v poslední době tolik zmiňovaném EGO enginu, ve kterém se hezky předvedl třeba Race Driver: Grid. Samozřejmě je něco jiného detailní, ale přesto úzká a lineární trať a celý rozsáhlý ostrov. Dragon Rising tak nedosahuje kvalitativně grafických kvalit, jako Grid, ale přesto má něco do sebe. Vzdálené textury doskakují a někdy jsou předměty až příliš hranaté, ale zase jsou zde pěkné HDR afekty a detaily. Například hlína reaguje velmi zajímavě při výbuších nebo při dopadu vaší postavy na zem.

Pokud tedy chcete rozsáhlý a komplexní simulátor vojáka v akci a nevadí vám pár chybek, nepřátelé velcí jako mravenci a nelidská obtížnost, tak jsme vám právě vybrali hru. Pokud byste rádi taktickou hru, která je obsáhlá a nevadí vám náročnější herní schéma, ale rádi byste se podívali i do třetího levelu, tak si počkejte, až Codemasters vydají patch, který sníží tu neúnosnou obtížnost.

60 %

69 %

Doposud hodnotilo 173 čtenářů