Original War - bombastická RTS z Moravy

  12:00aktualizováno  10. července 10:23
Česká realtimová strategie Original War bude pravděpodobně pro většinu fanoušků tohoto žánru překvapením. Samozřejmě, že příjemným, o tom snad nikdo nepochybuje. Chcete vědět, čím vás tato hra ohromí a čím se liší od ostatních, konkurenčních titulů? Existuje jenom jeden způsob, jak to zjistit.

BonusWeb HIT Original War Navzdory všem slavným bitvám, masakrům a hořkým slzám se jedna věc, jež provází lidské pokolení od počátku věků, nikdy nezměnila. Válka. Válečné umění prošlo za krátký čas téměř neuvěřitelnou modernizací, přesto jsou to právě ti samí lidé, kteří ve válkách pokládají své životy. O těchto dějinných událostech vypovídají kroniky, obrazy, literární díla, v pravěku pak nástěnné malby a rytiny. A v jedné takové pravěké jeskyni začíná zápletka Original War. Po tmavých prostorách stěn se pátravě komíhá světlo baterky, vše vypadá jako obyčejná, úspěšná, průzkumná mise archeologů. Nic nenasvědčuje něčemu neobvyklému. Ale mělo by. Nebo snad dovedete rozumně vysvětlit, že namísto pravěkých lidí u ohně zeď zdobí dvě proti sobě stojící lehce opancéřovaná kolová vozidla?

V Original War se cestuje časem; tedy alespoň jedním směrem. Ponechejme stranou úvahy o tom, že sebemenší zásah do minulosti může vyvolat řetězovou reakci, jež změní budoucnost, a zaměřme se spíš na příběh jako takový, neboť právě on je jedním z pilířů Original War. Během první světové války Američané objevili na sibiřských pustinách podivuhodný stroj - EON. Vědci, kteří EON testovali za pomoci radioaktivních izotopů, došli k překvapivému závěru. Není to nic menšího než stroj času. Bohužel, veškeré palivo v zásobníku bylo vyčerpáno při experimentech. Stroj se převezl do Oblasti 51 s nálepkou "přísně tajný" a celý projekt šel na několik desítek let takzvaně k ledu. Zlom přišel v okamžiku, kdy sibiřské pustiny Original War odhalily své další tajemství - dosud neznámé krystaly obsahující nové prvky. Krystal dokázal uvést vodu během okamžiku do varu a rozmést části nádoby po celé laboratoři. Vědci pochopili, že vodíkové atomy vázané ve vodě v hélium, jsou katalyzátorem nukleární fůze a tím pádem i vhodným palivem pro EON. Brány do minulosti se otevírají; téměř o dva miliony let zpátky na Zemi. Ovšem je v tom jeden háček. Cesta zpátky neexistuje. Prvotní myšlenky o nápravě světa brzy vystřídala mocenská vidina, poněvadž krystaly leží na území Ruska, což se nezdá příliš výhodné. Zformoval se tým lidí, oddaných armádě i vlasti, jejichž úkol zněl jednoznačně. Podniknout výpravu zpět, vytěžit veškeré krystaly na Sibiři a dopravit je na Aljašku.

Přenos proběhl podle plánu, leč uvítání by překvapilo i toho největšího pesimistu. Namísto dojemného panoramatu místní krajiny skupinu uvítala sprška ruských kulek s nadávkami. Hned vedle pravěkých opičáků kraj okupují i ruské jednotky a nutno podotknout, že jejich nenávistná rétorika vůči Američanům nebyla jiná ani před dvěma milióny let. Jedním z vyslaných zpět byl i velitel John MacMillan, tedy vy. Po přistání, a počátečním šoku, právě na vás zůstává rozhodnutí, komu z těch, co se s vámi spojili vysílačkou, uvěříte. V této fázi hry si možná ještě neuvědomíte jednu skutečnost, jež Original War odlišuje od ostatních, neřkuli starých realtimových strategií. Ty obvykle nabízejí děj podaný v úvodu s tím, že se každý těší teprve až na samotný Original War závěr. Ne zde. Dějová linie nejen že neupadá do klasického klišé, důležité zvratové momenty přichází již během misí, v nichž si mezi sebou postavy normálně povídají a přijímají nové zprávy od velení. Buďte si jisti, že pokličkou zahalené tajemství zůstane skryto až do samotného závěru. Nikoli anonymní postavy, ale vojáci se svými jmény prožívají boj podle svého a vyjadřují vlastní emoce. Jízlivé komentáře, špatné rozkazy, napětí mezi vámi a velícím důstojníkem svádějí svou vlastní bitvu proti vojenské cti, morálce, povinnosti vojáka a možná i troše té lásky. A to ještě nic nevíte o třetí straně v konfliktu...

Tři aspekty odlišují Original War od realtimových strategií dnešní doby. Promyšlený příběh, bitvy s menším počtem vojáků a rozumnější, byť složitější herní principy při budování a utváření základny. O příběhu bylo řečeno mnoho, věnujme se tedy vojákům. Zásadní rozdíl tkví v počtu, jelikož i ztráta jediného člověka může znamenat nepříjemný problém. O své vojáky, s vlastními jmény a vlastním hlasem, se zkrátka musíte pečlivě starat a věřte mi, že smrt někoho, kdo bojuje po vašem boku od začátku hry, zamrzí víc, než zničení celé tlupy tanků v Command & Conquer: Red Alert 2. Válku lze vyhrát dvojím způsobem. Ten první bych pojmenoval jako "stalinistický", kde nezáleží na lidský ztrátách. Jako herní ekvivalent dobře poslouží kterákoli dnešní realtimová strategie, nejlépe již zmíněný Red Alert 2. Druhý způsob si v jisté míře váží lidského života, a s ním se setkáváme v Original War. Tím v žádném případě Original War NECHCI hanit výše zmíněného Red Alerta 2 a další, ale rozdíl mezi oběma pojetími poznáte velice brzy. I zde sice platí, že "parní válec" vyhrává, ale vyloženě tupé, bezmyšlenkovité akce jsou zde odsouzené k nezdaru. Tak mě napadá, že asi tímhle směrem chce vést Blizzard svého Warcrafta 3.

Každou postavu charakterizují čtyři atributy, které se jim během boje a po ukončené misi vylepšují. Jmenovitě se jedná o tyto dovednosti: vojenská, dělnická, mechanická a vědecká. Vojákovi během přestřelky stoupá bojová zkušenost, stejně jako vědci ta výzkumná při objevování nové technologie či ošetřování vojáků. Líbí se mi, že povolání není předem dané; i voják se může v dílně obléci do šatů mechanika, přesto se jistá specializace určitě hodí. Základní budovu tvoři skladiště, v němž si také přetváříte své lidi na dělníky. Jedině ti totiž stavějí přidružené budovy a navíc, dokáží je opravovat. Tuto skutečnost oceníte zejména u obranných bojových věží, které tvoří páteř obrany. Mimo skladiště se v žádném případě neobejdete bez výzkumné laboratoře a dílny. Dílna vám nepoběží bez elektřiny, hnedle se nabízí první solární elektrárna. Naftová sice vyrobí více energie, jenže kde sebrat naftu? Vytěžit v dolech!

Vynechám-li elektrickou energii, suroviny ve hře využíváte celkem tři - bedny, ropu a krystaly. Krystaly svou úlohu sehrají až v pozdější fázi hry, kdy je potřebujete na výzkum a kompletaci Original War nových technologií. Zezačátku stačí "pouze" ropa a (především) bedny. K čemu bedny a kde se berou? Bez beden nepostavíte žádnou budovu a z vašich dílen nevyjede jediné vozidlo. Bedny se objevují různě na mapě a posílají je spojenci z (teď již) budoucnosti. Nabízí se nespočet možností, jak je dopravit do základy. První využívá dělníků, jenže ti by se třebas hodili v dílně, lidí se nedostává nikde. Vědci nakonec přišli na způsob, jak si ochočit předchůdce lidí, opičáky. Ti sice nepostaví žádnou budou, ani nebojují, ale v přírodě jich vždy pár pobíhá a ochočit se nechají relativně snadno. Třetí možnost využívá motorizované techniky, kdy vozidlo jednoduše bedny naloží a doveze do základny.

Když už jsem nakousnul vozidla - s nimi si užijete ještě hodně legrace. K jejich kompletaci dochází v dílně, později vylepšené na továrnu. Ale vezměme to postupně. Vozidla se skládají z jednotlivých komponent, které postupně přibývají v závislosti na vaší technologické úrovni. Rozhodujete o podvozku, nákladovém prostoru, pohonu a způsobu řízení. Nejzajímavější část tvoří samozřejmě nákladový prostor, který pojme jak zbraně, tak systémy, jež nejsou určené pro boj (jeřáb, buldozer). Co se týče zbraní, vybere si určitě každý. Lehký kulomet brzy vystřídá rotační, proti obrněncům a budovám se zase hodí kanóny, rakety, plamen, laser... tomu říkám uspokojivý arzenál. Pohon zajišťuje buď solární zdroj, nebo spalovací motor. Spalovací motor Original War nádherně bručí, jenže palivo se musí průběžně doplňovat. Solární energie se doplňuje automaticky při nečinnosti, zato se rychleji vyčerpá. Konečná volba podléhá jen a jen vaší strategii. Zmínka padla o způsobu řízení. První, klasické, spoléhá na človíčka, kterého musíte za volant usadit. Nevýhoda spočívá v tom, že de facto přijdete o jednoho člověka, jenž by mohl zastávat jakoukoli jinou funkci. Rád bych také připomněl, že sakra hodně záleží na zkušenostech. V tomto případě se jako nejlepší řidič ukázal ten, který disponuje mechanickými dovednostmi. Tihle lidičkové dokáží ve vozidlech a obranných věží doslova zázraky - aby ne, když jim podstatně narostou příslušné body do útoku oproti zelenáčům. Druhý způsob řízení vozidel získáte až později, kdy vyzkoumáte rádiové ovládání vozidel. Pak stačí postavit řídící věž, posadit tam mechanika s co nejvyšší zkušeností a přiřazovat mu vozidla. Ovšem pozor, mechanik zvládne ovládat jen určitý počet vozidel, samozřejmě v závislosti na své zkušenosti.

Pozornost si zaslouží i jednotlivé mise, jejichž cíl se často mění i během akce. Docela mě v jedné z prvních úrovních rozesmál jediný cíl - "přežij". Později ale dostáváte nové úkoly, přijíždějí posily, defenzivní akce se rázem změní v přepadovku. Prostě super. Rozmanitost, kdy pouze nestavíte základnu, rozhodně není krokem zpět jako tomu bývá, ale vítaným zpestřením. Hru obohacují i situace, kdy se teprve ukáže, jaký že jste stratég. Hned v úvodu narazíte na ruského Original War inženýra, přičemž dostanete na výběr, zda uvěříte jeho historce. Tato rozhodování vás provázejí celou hrou. Řešíte například dilema, zda se v daném okamžiku chvilkově spojit s nepřítelem a vyměnit trochu surovin za nové technologie, prostě paráda.

Autoři se celkem šalamounsky vyvarovali použití renderovaných animací, které posouvají příběh vpřed. Nahradilo je sugestivní MacMillanovo vyprávění v podobě deníku, kam se tužkou dokreslují klíčové situace. Dojem to v žádném případě nekazí. Samotná grafika (dodatečné screenshoty naleznete zde) přímo ve hře v dnešní době ničím zásadním neoslní, ale nepochopte mě špatně. Máme tu čest s řemeslně odvedenou prací na světové úrovni, žádná patlanina. Pouze má zhýralost 3D zobrazením si musí rýpnout do jednotek, které se natáčejí pouze do osmi stran. Jedním dechem však dodávám, že v druhé misi již nic takového vaše oči neuvidí (a novými animacemi to skutečně není). Další vychytávka tkví v dialozích postav, protože když nějaká hovoří, zobrazí se vedle textu i její hýbající se portrét. Chválou nemohu šetřit na úžasném dabingu jednotlivých vojáků, zde se výběrem autoři velmi dobře trefili.

Co dodat? Něco tak pečlivě propracovaného jsem opravdu nečekal, a to i ve světovém měřítku. Kvalitní příběh podtrhává novátorské pojetí realtimové strategie a korunku všemu dávají takové lahůdky, jako RPG prvky a charismatický dabing. Navíc v češtině za českou cenu - berte!

Original War
Výrobce: Altar Interactive
Vydavatel: Virgin Interactive
Distribuce v ČR: Altar Interactive, kompletně v češtině, plánovaná cena: 1299,- Kč
Hratelná demoverze: BonusWeb.cz
Oficiální homepage: www.original-war.com
Minimální konfigurace: procesor 266 MHz, 64 MB RAM, 600 MB HDD
Doporučená konfigurace: procesor 400 MHz, 96 MB RAM
3D karty: ne
Multiplayer: ano
Verdikt: Hutná, hratelná a v lecčem novátorská česká realtimová strategie.
Hodnocení 88%

Autor:
  • Nejčtenější

Tak to se nepovedlo. Opětovné vydání dvacet let staré hry skončilo ostudou

Radost z opětovného vydání retro stříleček Star Wars: Battlefront nevydržela fanouškům dlouho....

Nosit sexy obleček se v chystané hře nevyplácí, boj s ním bude daleko těžší

Natěšeným fanouškům chystané akční hry Stellar Blade učaroval přiléhavý kostým, který si hlavní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

To byla rychlost. Polda 8 sehnal za den milion a rozloučí se s Luďkem Sobotou

Za pouhý den se podařilo sehnat peníze na vznik české komediální adventury Polda 8. Naposledy v něm...

Generace Z už na konzolích hrát chtít nebude, myslí si bývalý šéf Xboxu

Bývalý šéf značky Xbox Peter Moore se v rozhovoru s magazínem IGN nechal slyšet, že hardware...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vydělali jsme víc peněz, než naše malé studio zvládne, říká tvůrce Palworldu

Letošní herní hit Palworld už japonskému studiu Pocket Pair vydělal miliardy a stále se prodává...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Vyrábějí seznam woke her, fandí jim i Musk. Herní protestní hnutí nabírá sílu

O odporu proti konzultantské firmě, která podle kritiků kazí moderní hry korektní propagandou, se v...

Návrat legendárních Commandos se blíží, nový trailer vzbuzuje nostalgii

Po několika nepovedených remasterech původních dílů se letos dočkáme i regulérního pokračování...

Unikly specifikace PlayStationu 5 Pro, převezme žezlo nejvýkonnější konzole

Ačkoliv oficiálně nebylo prozatím nic oznámeno, citelně výkonnější verze konzole PlayStation 5 s...

Oblíbená deskovka ze světa Duny vyšla i v digitální podobě. A v češtině

Na Steamu se nečekaně objevila digitální adaptace populární deskové hry Dune: Imperium. K dispozici...

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...