Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Original War - bombastická RTS z Moravy

  12:00aktualizováno  10. července 10:23
Česká realtimová strategie Original War bude pravděpodobně pro většinu fanoušků tohoto žánru překvapením. Samozřejmě, že příjemným, o tom snad nikdo nepochybuje. Chcete vědět, čím vás tato hra ohromí a čím se liší od ostatních, konkurenčních titulů? Existuje jenom jeden způsob, jak to zjistit.

BonusWeb HIT Original War Navzdory všem slavným bitvám, masakrům a hořkým slzám se jedna věc, jež provází lidské pokolení od počátku věků, nikdy nezměnila. Válka. Válečné umění prošlo za krátký čas téměř neuvěřitelnou modernizací, přesto jsou to právě ti samí lidé, kteří ve válkách pokládají své životy. O těchto dějinných událostech vypovídají kroniky, obrazy, literární díla, v pravěku pak nástěnné malby a rytiny. A v jedné takové pravěké jeskyni začíná zápletka Original War. Po tmavých prostorách stěn se pátravě komíhá světlo baterky, vše vypadá jako obyčejná, úspěšná, průzkumná mise archeologů. Nic nenasvědčuje něčemu neobvyklému. Ale mělo by. Nebo snad dovedete rozumně vysvětlit, že namísto pravěkých lidí u ohně zeď zdobí dvě proti sobě stojící lehce opancéřovaná kolová vozidla?

V Original War se cestuje časem; tedy alespoň jedním směrem. Ponechejme stranou úvahy o tom, že sebemenší zásah do minulosti může vyvolat řetězovou reakci, jež změní budoucnost, a zaměřme se spíš na příběh jako takový, neboť právě on je jedním z pilířů Original War. Během první světové války Američané objevili na sibiřských pustinách podivuhodný stroj - EON. Vědci, kteří EON testovali za pomoci radioaktivních izotopů, došli k překvapivému závěru. Není to nic menšího než stroj času. Bohužel, veškeré palivo v zásobníku bylo vyčerpáno při experimentech. Stroj se převezl do Oblasti 51 s nálepkou "přísně tajný" a celý projekt šel na několik desítek let takzvaně k ledu. Zlom přišel v okamžiku, kdy sibiřské pustiny Original War odhalily své další tajemství - dosud neznámé krystaly obsahující nové prvky. Krystal dokázal uvést vodu během okamžiku do varu a rozmést části nádoby po celé laboratoři. Vědci pochopili, že vodíkové atomy vázané ve vodě v hélium, jsou katalyzátorem nukleární fůze a tím pádem i vhodným palivem pro EON. Brány do minulosti se otevírají; téměř o dva miliony let zpátky na Zemi. Ovšem je v tom jeden háček. Cesta zpátky neexistuje. Prvotní myšlenky o nápravě světa brzy vystřídala mocenská vidina, poněvadž krystaly leží na území Ruska, což se nezdá příliš výhodné. Zformoval se tým lidí, oddaných armádě i vlasti, jejichž úkol zněl jednoznačně. Podniknout výpravu zpět, vytěžit veškeré krystaly na Sibiři a dopravit je na Aljašku.

Přenos proběhl podle plánu, leč uvítání by překvapilo i toho největšího pesimistu. Namísto dojemného panoramatu místní krajiny skupinu uvítala sprška ruských kulek s nadávkami. Hned vedle pravěkých opičáků kraj okupují i ruské jednotky a nutno podotknout, že jejich nenávistná rétorika vůči Američanům nebyla jiná ani před dvěma milióny let. Jedním z vyslaných zpět byl i velitel John MacMillan, tedy vy. Po přistání, a počátečním šoku, právě na vás zůstává rozhodnutí, komu z těch, co se s vámi spojili vysílačkou, uvěříte. V této fázi hry si možná ještě neuvědomíte jednu skutečnost, jež Original War odlišuje od ostatních, neřkuli starých realtimových strategií. Ty obvykle nabízejí děj podaný v úvodu s tím, že se každý těší teprve až na samotný Original War závěr. Ne zde. Dějová linie nejen že neupadá do klasického klišé, důležité zvratové momenty přichází již během misí, v nichž si mezi sebou postavy normálně povídají a přijímají nové zprávy od velení. Buďte si jisti, že pokličkou zahalené tajemství zůstane skryto až do samotného závěru. Nikoli anonymní postavy, ale vojáci se svými jmény prožívají boj podle svého a vyjadřují vlastní emoce. Jízlivé komentáře, špatné rozkazy, napětí mezi vámi a velícím důstojníkem svádějí svou vlastní bitvu proti vojenské cti, morálce, povinnosti vojáka a možná i troše té lásky. A to ještě nic nevíte o třetí straně v konfliktu...

Tři aspekty odlišují Original War od realtimových strategií dnešní doby. Promyšlený příběh, bitvy s menším počtem vojáků a rozumnější, byť složitější herní principy při budování a utváření základny. O příběhu bylo řečeno mnoho, věnujme se tedy vojákům. Zásadní rozdíl tkví v počtu, jelikož i ztráta jediného člověka může znamenat nepříjemný problém. O své vojáky, s vlastními jmény a vlastním hlasem, se zkrátka musíte pečlivě starat a věřte mi, že smrt někoho, kdo bojuje po vašem boku od začátku hry, zamrzí víc, než zničení celé tlupy tanků v Command & Conquer: Red Alert 2. Válku lze vyhrát dvojím způsobem. Ten první bych pojmenoval jako "stalinistický", kde nezáleží na lidský ztrátách. Jako herní ekvivalent dobře poslouží kterákoli dnešní realtimová strategie, nejlépe již zmíněný Red Alert 2. Druhý způsob si v jisté míře váží lidského života, a s ním se setkáváme v Original War. Tím v žádném případě Original War NECHCI hanit výše zmíněného Red Alerta 2 a další, ale rozdíl mezi oběma pojetími poznáte velice brzy. I zde sice platí, že "parní válec" vyhrává, ale vyloženě tupé, bezmyšlenkovité akce jsou zde odsouzené k nezdaru. Tak mě napadá, že asi tímhle směrem chce vést Blizzard svého Warcrafta 3.

Každou postavu charakterizují čtyři atributy, které se jim během boje a po ukončené misi vylepšují. Jmenovitě se jedná o tyto dovednosti: vojenská, dělnická, mechanická a vědecká. Vojákovi během přestřelky stoupá bojová zkušenost, stejně jako vědci ta výzkumná při objevování nové technologie či ošetřování vojáků. Líbí se mi, že povolání není předem dané; i voják se může v dílně obléci do šatů mechanika, přesto se jistá specializace určitě hodí. Základní budovu tvoři skladiště, v němž si také přetváříte své lidi na dělníky. Jedině ti totiž stavějí přidružené budovy a navíc, dokáží je opravovat. Tuto skutečnost oceníte zejména u obranných bojových věží, které tvoří páteř obrany. Mimo skladiště se v žádném případě neobejdete bez výzkumné laboratoře a dílny. Dílna vám nepoběží bez elektřiny, hnedle se nabízí první solární elektrárna. Naftová sice vyrobí více energie, jenže kde sebrat naftu? Vytěžit v dolech!

Vynechám-li elektrickou energii, suroviny ve hře využíváte celkem tři - bedny, ropu a krystaly. Krystaly svou úlohu sehrají až v pozdější fázi hry, kdy je potřebujete na výzkum a kompletaci Original War nových technologií. Zezačátku stačí "pouze" ropa a (především) bedny. K čemu bedny a kde se berou? Bez beden nepostavíte žádnou budovu a z vašich dílen nevyjede jediné vozidlo. Bedny se objevují různě na mapě a posílají je spojenci z (teď již) budoucnosti. Nabízí se nespočet možností, jak je dopravit do základy. První využívá dělníků, jenže ti by se třebas hodili v dílně, lidí se nedostává nikde. Vědci nakonec přišli na způsob, jak si ochočit předchůdce lidí, opičáky. Ti sice nepostaví žádnou budou, ani nebojují, ale v přírodě jich vždy pár pobíhá a ochočit se nechají relativně snadno. Třetí možnost využívá motorizované techniky, kdy vozidlo jednoduše bedny naloží a doveze do základny.

Když už jsem nakousnul vozidla - s nimi si užijete ještě hodně legrace. K jejich kompletaci dochází v dílně, později vylepšené na továrnu. Ale vezměme to postupně. Vozidla se skládají z jednotlivých komponent, které postupně přibývají v závislosti na vaší technologické úrovni. Rozhodujete o podvozku, nákladovém prostoru, pohonu a způsobu řízení. Nejzajímavější část tvoří samozřejmě nákladový prostor, který pojme jak zbraně, tak systémy, jež nejsou určené pro boj (jeřáb, buldozer). Co se týče zbraní, vybere si určitě každý. Lehký kulomet brzy vystřídá rotační, proti obrněncům a budovám se zase hodí kanóny, rakety, plamen, laser... tomu říkám uspokojivý arzenál. Pohon zajišťuje buď solární zdroj, nebo spalovací motor. Spalovací motor Original War nádherně bručí, jenže palivo se musí průběžně doplňovat. Solární energie se doplňuje automaticky při nečinnosti, zato se rychleji vyčerpá. Konečná volba podléhá jen a jen vaší strategii. Zmínka padla o způsobu řízení. První, klasické, spoléhá na človíčka, kterého musíte za volant usadit. Nevýhoda spočívá v tom, že de facto přijdete o jednoho člověka, jenž by mohl zastávat jakoukoli jinou funkci. Rád bych také připomněl, že sakra hodně záleží na zkušenostech. V tomto případě se jako nejlepší řidič ukázal ten, který disponuje mechanickými dovednostmi. Tihle lidičkové dokáží ve vozidlech a obranných věží doslova zázraky - aby ne, když jim podstatně narostou příslušné body do útoku oproti zelenáčům. Druhý způsob řízení vozidel získáte až později, kdy vyzkoumáte rádiové ovládání vozidel. Pak stačí postavit řídící věž, posadit tam mechanika s co nejvyšší zkušeností a přiřazovat mu vozidla. Ovšem pozor, mechanik zvládne ovládat jen určitý počet vozidel, samozřejmě v závislosti na své zkušenosti.

Pozornost si zaslouží i jednotlivé mise, jejichž cíl se často mění i během akce. Docela mě v jedné z prvních úrovních rozesmál jediný cíl - "přežij". Později ale dostáváte nové úkoly, přijíždějí posily, defenzivní akce se rázem změní v přepadovku. Prostě super. Rozmanitost, kdy pouze nestavíte základnu, rozhodně není krokem zpět jako tomu bývá, ale vítaným zpestřením. Hru obohacují i situace, kdy se teprve ukáže, jaký že jste stratég. Hned v úvodu narazíte na ruského Original War inženýra, přičemž dostanete na výběr, zda uvěříte jeho historce. Tato rozhodování vás provázejí celou hrou. Řešíte například dilema, zda se v daném okamžiku chvilkově spojit s nepřítelem a vyměnit trochu surovin za nové technologie, prostě paráda.

Autoři se celkem šalamounsky vyvarovali použití renderovaných animací, které posouvají příběh vpřed. Nahradilo je sugestivní MacMillanovo vyprávění v podobě deníku, kam se tužkou dokreslují klíčové situace. Dojem to v žádném případě nekazí. Samotná grafika (dodatečné screenshoty naleznete zde) přímo ve hře v dnešní době ničím zásadním neoslní, ale nepochopte mě špatně. Máme tu čest s řemeslně odvedenou prací na světové úrovni, žádná patlanina. Pouze má zhýralost 3D zobrazením si musí rýpnout do jednotek, které se natáčejí pouze do osmi stran. Jedním dechem však dodávám, že v druhé misi již nic takového vaše oči neuvidí (a novými animacemi to skutečně není). Další vychytávka tkví v dialozích postav, protože když nějaká hovoří, zobrazí se vedle textu i její hýbající se portrét. Chválou nemohu šetřit na úžasném dabingu jednotlivých vojáků, zde se výběrem autoři velmi dobře trefili.

Co dodat? Něco tak pečlivě propracovaného jsem opravdu nečekal, a to i ve světovém měřítku. Kvalitní příběh podtrhává novátorské pojetí realtimové strategie a korunku všemu dávají takové lahůdky, jako RPG prvky a charismatický dabing. Navíc v češtině za českou cenu - berte!

Original War
Výrobce: Altar Interactive
Vydavatel: Virgin Interactive
Distribuce v ČR: Altar Interactive, kompletně v češtině, plánovaná cena: 1299,- Kč
Hratelná demoverze: BonusWeb.cz
Oficiální homepage: www.original-war.com
Minimální konfigurace: procesor 266 MHz, 64 MB RAM, 600 MB HDD
Doporučená konfigurace: procesor 400 MHz, 96 MB RAM
3D karty: ne
Multiplayer: ano
Verdikt: Hutná, hratelná a v lecčem novátorská česká realtimová strategie.
Hodnocení 88%

Autor:




Nejčtenější

Batrman: The Enemy Within
Recenze nového Batmana od Telltale nebude. Je to totiž pořád to samé

Ano, nový interaktivní seriál od Telltale se opět podařil. Pokud vás bavila první sezona, běžte si koupit i druhou. Pokud vás první sezona nebavila, druhou si...  celý článek

Výstava staré výpočetní techniky nazvaná Století  informace na Fakultě...
Hurá informatika. Jak se hrálo na školních počítačích

Učebny informatiky byly ještě na přelomu tisíciletí místy, kde někteří studenti viděli počítač poprvé. Místo učení pak na nich samozřejmě chtěli jen hrát hry.  celý článek

Příznivci krajní pravice v Charlottesville ve Virginii (11. srpna 2017)
Končím s vtipy o nacistech, slibuje populární youtuber PewDiePie

Po nedávných událostech v Charlottesville se jeden z nejpopulárnějších youtuberů rozhodl, že už nebude dělat žádné vtipy o nacistech.  celý článek

Zaklínač 3: Srdce z kamene
VIDEO: Vtipný mod do Zaklínače 3. Geralt sviští jako profík na skejtu

Tohle video pobaví. Geralt se díky volně stažitelné modifikaci hry Zaklínač 3 pohybuje po herním světě jako na skateboardu.   celý článek

Další z rubriky

Impact Winter
RECENZE: Postapokalyptický Impact Winter vás odnaučí milovat zimu

Očekávaný simulátor přežití Impact Winter vám ukáže, že konec světa bude pěkně ledový. Jako vedoucí skupiny přeživších se budete muset postarat nejen o sebe,...  celý článek

The Surge
RECENZE: Ve sci-fi The Surge budete umírat na každém kroku. Stojí to za to

S tím, jak se v posledních let řada vývojářů vydala cestou zjednodušování a větší přístupnosti pro širší publikum, nastoupil i opačný trend. Nejznámějším...  celý článek

Hellblade: Senua's Sacrifice (PC)
Hellblade je dokonalá simulace šílenství, kde vítězí forma nad obsahem

Netrpělivě očekávaná hra Hellblade klame tělem. Místo akční a brutální hratelnosti přináší spíše přemýšlivou návštěvu do hlavy člověka postiženého duševní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.