Uncharted: Golden Abyss

Uncharted: Golden Abyss

Osm her, které byste při startu nové konzole PS Vita neměli minout

  • 26
V první vlně her pro chystanou přenosnou konzoli PlayStation Vita najdeme nebývalé množství kvalitních her. Vyzkoušeli jsme je.

Společnost Sony uspořádala ve středu v Londýně další díl předváděcího seriálu PlayStation Experience. Tématem byly hry na chystanou přenosnou konzoli PlayStation Vita. Přístroj se na evropském trhu začne prodávat v únoru příštího roku. A co se týče her, zdá se, že v prvních týdnech a měsích života handheldu nechtějí v Sony nic ponechat náhodě.

Uncharted: Golden Abyss

Největším tahákem nové konzole bude jednoznačně další příběh Nathana Drakea, hlavního hrdiny série dobrodružných akcí Uncharted. V hratelné ukázce jsme se ho ujali v roli ostřelovače, jenž musí krýt parťačku.

Z několika málo dialogů bylo zřejmé, že Drake neztratil nic ze svého vtipu a že dabéři postav odvedli tradičně špičkovou práci. Pohledná je i grafika. Oproti dříve předvedené úrovni v hořícím domě se zdály i proporce postav vzhledem ke scéně na displeji blíže verzím pro konzoli PlayStation 3.

Uncharted: Golden Abyss

S rozumem byly využity i nové možnosti PlayStation Vita. Můžete využívat klasické ovládání prostřednictvím páček a tlačítek, ale hraní je občas zpestřeno nutností jednoduchých tahů na dotykovém displeji. Na jeho okrajích jsou navíc další "tlačítka" pro používání předmětů a podobně. Praktické je i přibližování při zaměřování prostřednictvím zadní dotykové plochy.

Vydání hry je plánováno na 22. února příštího roku. Více informací o této hře pak naleznete v našem dřívějším preview.

Virtua Tennis 4: World Tour Edition

Klasická tenisová série od firmy Sega na PS Vita bezpochyby zaujme nejen vášnivé tenisty. Prezentuje se totiž naprosto úžasnou grafikou, která díky menšímu displeji dráždí myšlenku, že vypadá zcela srovnatelně s úrovní grafiky na PlayStation 3.

Hratelnost se nese v duchu řadového čtvrtého dílu, není tedy tak akční jako v počátcích značky. Pořád je ovšem dost intuitivní na to, aby jí podlehli i naprostí začátečníci. Důraz je kladen především na správné načasování úderů, ale nezanedbatelnou roli hraje i správný pohyb po dvorci.

Virtua Tennis 4: World Tour Edition

Hra také využívá prvků dotykového ovládání, ale jsme si jistí, že k dosažení lepších výsledků použije naprostá většina hráčů klasické ovládání.

V Japonsku hra vychází 17. prosince, datum pro Evropu ještě nebylo oznámeno. Můžeme ale považovat za téměř jisté, že i nás se objeví zároveň se zahájením prodeje PS Vita, tedy v únoru 2012.

Ridge Racer

Klasika arkádového závodění sice dnes prakticky již nemá v porovnání s konkurencí co nabídnout, ale jako "startér" nových herních systémů funguje téměř dokonale. Bývá totiž tradičně jakousi výkladní skříní nových platforem, když hned při jejich startu předvádí především grafické možnosti nového přístroje.

Ridge Racer

Verze pro PS Vita není výjimkou. Vše je maximálně nablýskané a hýří barvami. Co na tom, že hratelnost je pořád stejná? Ve smyšlených autech se řítíte po smyšlených tratích, zatáčky projíždíte smykem a soupeře předjíždíte ve velkém. Při smycích se nabíjí nitro, které je potřeba ve vhodný okamžik odpálit.

Ale i přesto se v redakci na nového Ridge Racera velmi těšíme, přestože navíc aktuální informace hovoří o tom, že hra vyjde jen se značně omezeným počtem vozů a tratí (další budou podle všeho k dispozici ke stažení). A start nového herního systému si bez něj už ani nedovedeme představit. Hra bude k dispozici rovněž s první várkou PS Vita titulů, tedy 22. února 2012.

Resistance: Burning Skies

Resistance je po Uncharted další špičkovou značkou exkluzivní pro PlayStation 3, která má velkou šanci zaujmout i na PS Vita. Vypadá totiž výborně a v prvé řadě se na poměry přenosného zařízení i skvěle hraje.

Resistance: Burning Skies

Největší roli v tomto ohledu hraje přítomnost dvou analogových páček, díky nimž může být ovládání prakticky shodné s tím, na které jste obvykle zvyklí z ovladačů domácích konzolí. Rozumně vyřešeným ústupkem je i snížená nutnost přesného míření, kdy není potřeba zcela přesného zásahu, ale stačí trefit řekněme jakousi "zónu" kolem postavy nepřítele. Samo o sobě to zní jako trestuhodné zjednodušení. Ale když si uvědomíte, že hru budete hrát například v kodrcavém vlaku, v metru nebo v houpavém autobuse, pak to najednou dává smysl.

Díky dotykovému displeji je možné například označit více protivníků najednou a pak na ně poslat řízené rakety, nebo ukázat přesně na místo, kam chcete hodit granát. Datum vydání ještě nebylo oznámeno, ale dá se předpokládat, že v tomto případě se vydání zároveň se startem PS Vita určitě nedočkáme. Odstup od první vlny her by ale neměl být příliš velký.

WipEout 2048

Další nestárnoucí klasikou, neodmyslitelně spojenou se značkou PlayStation, je WipEout. Závody vznášedel se zbraněmi na futuristických tratích měly své kouzlo odjakživa. Na rozdíl od Ridge Racera ale pozorujeme jistý posun.

WipEout 2048

Tratě jsou nyní poměrně rozvětvené a navíc podléhají zkáze. To znamená, že podobně jako v offroadovém Motorstorm: Apocalypse se čas od času něco zbortí nebo kus tratě upadne. Stylová grafika měla kouzlo už v době první PlayStation, takže v tomto ohledu se není čeho obávat. Pokud jste si tedy tuto sérii již dříve oblíbili, není v případě WipEout 2048 o čem přemýšlet.

Zajímavostí je možnost hraní napříč platformami. Hra spolupracuje s titulem WipEout HD pro PlayStation 3, a tak proti sobě mohou hrát dva lidé, kdy jeden hraje na PS3 a druhý na PS Vita. Hra bude rovněž k dispozici hned s novou konzolí, tedy 22. února 2012.

FIFA Football

Fanoušci fotbalu se také nemusejí bát, že by na PS Vita neměli co hrát. Mimo tradiční model společnosti EA Sports nový fotbálek nevychází ani na podzim, ani u příležitosti nějakého velkého turnaje, ale v prvním čtvrtletí příštího roku, tedy v období vydání PS Vita.

Nemělo by jít jen o prosté převedení stávající hry na nový systém, o čemž svědčí i absence číslovky v názvu hry. Na druhou stranu je ale jasné, že úplně na "zelené louce" hra také nevznikala a do značné míry vychází z úspěšných předchozích ročníků pro domácí konzole.

FIFA Football

Tomu odpovídá slušná hratelnost i povedená grafika. Na menším displeji sice působí zpočátku malí hráči trošku komicky, ale ostrou grafikou a množstvím povedených animací pohybů vás brzy přesvědčí, že to nejsou žádní trpaslíci do počtu. I díky komplexnímu ovládání se FIFA pro PS Vita jeví jako naprosto plnohodnotný fotbal.

Líbilo se nám i nápadité využití zadní dotykové plochy, která představuje branku, respektive její "mapu" pro umisťování střel. Pokud se tedy dotknete prstem uprostřed, poletí střela ve hře doprostřed branky a podobně.

Unit 13

Na to jak skromně se hra Unit 13 na akci krčila v koutě na jediném přístroji, o to větší překvapení to může být. Jelikož ji na svědomí mají vývojáři ze studia Zipper Interactive, nemůže to být nic jiného než střílečka. Na kontě mají hry ze série SOCOM nebo on-line válku MAG.

Unit 13

Unit 13 příliš nezapadá do schématu. Pohybujete se v uzavřenějších prostorech a s hrdinou nahlíženým ne úplně tradičně zezadu na dolním okraji displeje. Hra na první pohled vizuálně okamžitě evokuje akční klasiku Syphon Filter, ale podle slov producenta hry v tom nemáme hledat žádnou inspiraci, ale jen obyčejnou náhodu.

Příznivý dojem ze hry vytváří mimo grafiky i velmi příjemné ovládání, které opět vychází z předpokladu, že budeme hrát i na cestách. Hra Unit 13 by měla vyjít také 22.2. 2012 a u nás v redakci si vysloužila status černého koně první vlny her pro PS Vita.

Touch My Katamari

Hra Touch My Katamari asi nebude kdovíjakým prodejním hitem, ale jako zástupce maximálně stylových her jsme ji v našem přehledu nemohli vynechat. Hlavní myšlenka je stejná jako v předchozích Katamari hrách. Musíte vždy podle zadání kutálet po úrovních kuličku, na niž se nabalují předměty, přes které kouli převalíte.

Touch My Katamari

Zpočátku můžete přilepit jen malé předměty jako připínáčky, šroubky nebo mince, ale jak se průměr koule zvětšuje, mohou se na ni nabalit třeba i celé domy. V rámci poněkud psychedelického a ne úplně snadno uchopitelného příběhu se pak výsledné koule dostanou na oblohu, kde se z nich stanou hvězdy.

Touch My Katamari se přinejmenším v našich končinách určitě nestane masovou záležitostí, ale za pozornost stojí. Je to barevné, je to hravé, je to úsměvné a je to zábavné. Třeba i proto, že prostřednictvím dotykového displeje můžete podle potřeby a nároků herního prostředí vytvořit kouli, která je placatá.