Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Za jedním kliknutím je komplikovaný proces. Oživování herních klasik

aktualizováno 
Působí to tak jednoduše, jen spustit tlačítko a hrát. Přitom připravit staré hry pro moderní počítače vyžaduje technické i legální triky, které tým distribuce GOG.com musí "tahat z klobouku".

Celý proces podrobně popsal server Rockpapersthogun. Dobrodružství začíná sháněním práv, které mnohdy není jednoduché dohledat. Jak už totiž bývá zvykem, řada společností během let zanikne a značka může i několikrát změnit majitele.

Vystopování práv je mnohdy otázkou spolupráce právního oddělení GOGu a členů herní komunity. Ti totiž mohou znát některé z původních tvůrců nebo tušit po jakých stopách se při hledání stávajícího majitele vydat. Některé hry se tak v digitálním katalogu objevují právě díky oboustranné snaze.

Získat práva pro vydání nové verze je pouze prvním krokem z mnoha. K desítkám let starým titulům již téměř nikdy neexistuje zdrojový kód, a jejich zprovoznění tak vyžaduje komplikované technické berličky.

Retro recenze Theme Hospital

Theme Hospital
Theme Hospital
Theme Hospital
Theme Hospital

Ondřeje Zach v rámci zpětného pohledu zkoumal humorný simulátor nemocnice Theme Hospital. O titulu napsal: „Bylo pro mě příjemným překvapením, že hra, kterou hráči milovali v roce 1997, je výborně hratelná i dnes.“ (čtěte text)

Nejprve je potřeba sehnat nejvhodnější vydanou verzi. Tu tým hledá ve svých řadách, nejeden ze zaměstnanců společnosti je sběratelem starých titulů. Často je však třeba zavítat do webových archivů her, které jsou dostupné zdarma či navštívit internetové aukce a titul jednoduše koupit.

Následuje fáze, při které je třeba vytvářet upravené verze emulátorů a měnit nastavení programů, tak aby byly funkční. A to s ohledem na možný počet kombinací operačního systému a hardwaru není lehký úkol.

Doom

Doom

Kdo má záplatu, rád vypomůže

Cílem distribuce GOG je navíc poskytnout všem uživatelům obdobný zážitek. Z vícejazyčné verze pro Mac tak mohou exportovat překlady do dalších jazyků, jenž pak vkládají i do PC verze, kterou získali například jen v angličtině. Jindy je potřeba řešit hry, jenž v době vydání požadovaly častou výměnu CD v mechanice.

Výjimkou také není spolupráce s komunitními tvůrci, kterým se podařilo vytvořit záplaty pro hraní klasických titulů na stávajících počítačích. Zástupci GOGu je kontaktují, aby od autora získali povolení pro využití záplaty. Slibují za to symbolickou odměnu, většina lidí však distribuci s radostí pomáhá.

Někdy je třeba zpětným inženýrstvím znovu napsat části programu, což nezřídkakdy vytváří novou sadu problémů. Je to řešení náročné na testování a vývojáři ho vnímají spíše jako poslední pokus o záchranu situace.

I Have No Mouth, and I Must Scream
I Have No Mouth, and I Must Scream
I Have No Mouth, and I Must Scream

Obrázky z adaptace knihy I Have No Mouth, and I Must Scream.

Problémy klasických her na moderních počítačích někdy vedou k zásadním komplikacím. Tituly třeba běží příliš rychle, či dokonce váš stroj mohou přehřívat. Například Carmageddon tak strávil tři měsíce v testovací fázi, na kterou testeři GOGu prý jen tak nezapomenou.

Firma navíc udržuje hry funkční i po vydání, a musí je tak průběžně přizpůsobovat novému hardwaru a dalším operačním systémům.

Kromě titulu samotného pak tým připravuje ještě dodatečný balík s obsahem, který bylo možné objevit v původní krabicové verzi. Získáte tak například manuál, hudební doprovod či rozličné ilustrace.

Vzpomínáme na ZX Spectrum

Připomeňte si nejklasičtější počítač osmdesátých let, který vůbec nebyl zamýšlený jako herní platforma (pohled zpět).

Produktový manažer Marcin Paczyński v souvislosti s tím upozorňuje, že u některých starších počinů byl obsah krabice zásadní součástí zážitku. Například manuály ke hrám na hrdiny v minulosti obsahovaly mapy klíčové pro orientaci v jejich světě.

Nabídnout tedy klasické hry dnešním hráčům vyžaduje citelné množství archivářské, detektivní a inženýrské práce. A do budoucna pomáhá uchovávat tradiční tituly, které by již nemuselo být možné zprovoznit.

Autor:




Nejčtenější

Blizzcon 2016
Co budete hrát o víkendu?

Prozraďte, na které hry se chystáte o víkendu. Pustíte se do něčeho nového, nebo rozehrajete nějakou klasiku?  celý článek

Warhammer 40 000: Dawn of War 3
RECENZE: Warhammer 40 000: Dawn of War 3 je velkým šlápnutím vedle

Pokud se mohli vývojáři z Relic Entertainment něčím chlubit, tak tím, že jejich realtimové strategie patří k naprosté špičce žánru a při jejich koupi...  celý článek

Sniper: Ghost Warrior 3
RECENZE: Sniper: Ghost Warrior 3 se příliš veze na vlně zájmu

Série Sniper: Ghost Warrior se vždy řadila spíše mezi ty, od kterých se toho očekávalo méně. Mezi vydáním druhého dílu a tím současným však uběhly čtyři roky a...  celý článek

PaRappa The Rapper: Remastered
RECENZE: Předběhněte frontu na záchod díky svému rapovému umění

Prapředek kdysi tolik populárních rytmických her se vrací v remasterované podobě. A je to pořád stejný úlet.  celý článek

Andrej Kiska a Peter Vasterbacka
Slovenský prezident jednal s tvůrcem Angry Birds o hrách do škol

Slovenský prezident Andrej Kiska se na svém Facebooku pochlubil fotkami ze setkání s vývojářem populárních Angry Birds.   celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.