Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pac-Man Collection

  12:00aktualizováno  26. května 11:29
Zrodil se více jak před dvaceti lety a stal se legendou. Nyní znovu útočí, ještě nenasytnější než kdy dřív, a to hnedle ve čtyřech reinkarnacích, které se však všechny vešly na jednu GBA cartridge. Tři z nich se drží původní idey, čtvrtá vás možná překvapí. Takže si držte klobouky, Pac-Man Collection právě přichází...

Pac-Man Collection

Asi je naivní domnívat se, že by někdo z vás neznal zastaralou klasiku Pac-Man. Starší hráči, kteří si touhle érou prošli, snadno odhadnou, co mohou – v hrubých obrysech – od retro gamesy očekávat, mladší asi nevěřícně kroutí hlavou nad žlutým "smajlíkem" a labyrintem na úrovni z roku raz-dva. Na tomto místě je nutné vycházet z předpokladu, že první Pac-Man vznikl v časech hodně minulých, totiž více jak před dvaceti lety. A za tu dobu se – ať už je to dobře nebo ne – příliš nezměnil. Zkrátka, hráč přebírá ovládání nad žlutou kuličkou (Pac-Man), se kterou se, za asistence čtyř směrových šipek, pohybuje po bludišti. Více tlačítek není potřeba. Pac-Mana nicméně charakterizuje jedna zvláštní vlastnost – pořád musí jíst a dokud nesežere všechny tečky posázené na každém políčku v labyrintu, k dalšímu nášupu se rozhodně nedostane. Aby celá věc nebyla tak snadná, poletují bludištěm duchové, kteří jediným dotekem připraví Pac-Mana o život. Teď se to zdá nespravedlivé, ovšem pokud Pac-Man sežere speciální bonus (představuje ho o něco větší tečka), tak se role obrátí a lovci se rázem stanou hnanou zvěří. Tedy dočasně. Po chvilce výhoda vyprchá a ještě jedna drobnost – vámi sežraní duchové nezmizí ze hry (zatímco vy po více neúspěších ano :-)), pouze se přenesou do své místnůstky uprostřed obrazovky, kde téměř okamžitě znovu ožívají (a vydávají se zase na stráž). A cože nového přináší dílko nazvané Pac-Man Collection? Na jednu stranu mnoho, na druhou téměř nic. Jedná se totiž o kompilaci čtyř původních Pac-Man Collection her, jmenovitě: Pac-Man, Pac-Mania, Pac-Attack a Pac-Arrangement. Abych vás navnadil, setkáme se s původním "strohým" Pac-Manem, dále pak novější 3D verzí, Pac-Manovskou variaci na slavný Tetris a pochopitelně pak i s nejmodernější 3D alternativou.

Pac-Man
Tahle první verze nejvíce odpovídá tomu, co vzniklo před zmíněnými více jak dvaceti lety. Mladší hráči dnes asi těžko docení původní "strohost", nad kterou ti starší zamačkávají nostalgickou slzu v oku. Ovšem z herního hlediska se vlastně nic nemění, bludiště je dokonale přehledné a možná jste to právě vy, kdo si tuhle verzi zamiluje. Jen velmi nerad se pouštím do spekulací, ale připadá mi, že se vlastně jedná pouze o upravenou konverzi z některého ze starších titulů na Gameboye.

Pac-Mania
Na první pohled se změnilo mnoho. K inovacím nepřístupnou "hluchou" placku vystřídalo barevné 3D prostředí, navíc se již nepohybujete se žlutou žravou skvrnou, ale nenažraným 3D smajlíkem. Herní princip opět drží pevně v základech, žádná převratná novinka se nekoná, nicméně několik nových prvků hru přeci jenom odlišuje. Jako trochu problematické se jeví ovládání, neboť v té Pac-Man Collection rychlosti, se kterou se v bludišti pohybujete, se díky 3D charakteru labyrintu těžko vychytává okamžik, kdy by se mělo zmáčknout tlačítko pro změnu směru. Občas se totiž přihodí, že nenasyta neodbočí, což díky nevyzpytatelným duchům může vést ke ztrátě drahocenného života. A to mě přivádí k inteligenci duchů – zatímco v původní verzi počítačem řízená inteligence duchů spoléhá víceméně na náhodu, v téhle mi připadají občas až nepříjemně dotěrnější. Koordinovaní asi ještě nebude ten správný výraz, ale více nepřátelštější, to ano.

Pac-Attack
Pac-Attack poněkud vybočuje ze zažitého herního systému a vlastně nám předkládá úplně novou hru, což kolekci v podstatě stejných titulů velmi prospívá. Předpokládám, že všichni znáte legendární Tetris – z horní části herního pole padají různě tvarované kostky a vy se je snažíte rotací o 90° nastavit co nejpříznivěji, aby po dopadu krásně "zapadly" do již spadlých kostek. Postavením vodorovné řady docílíte jejího zmizení, což vám uvolní prostor. Pomalu se zrychluje čas... a už jenom dodám, že existuje ohromný počet různých modifikací, mezi které klidně zařadím i Pac-Attack. Ve zdejším podání se padající kostičky skládají ze tří druhů, kterým dominuje standardní panel a strašidla. Podaří-li se vám sestavit dohromady linku z panelů, tak klasicky zmizí, nicméně Pac-Man Collection linka ze strašidel ne – na ty je nutné poslat Pac-Mana. Ten se občas objeví a narazí-li na souvislou, pospojovanou změť strašidel, pochutná si na nich. Jenže, zase tak často se nezjevuje a tak přichází na řadu, mimo hbitých prstů, i strategie. Pořád totiž přemýšlíte, jak si strašidla co nejlépe poskládat, aby vám jich Pac-Man sežral co nejvíc, ale taktéž musíte dávat pozor na obyčejné bloky... jde z toho až hlava kolem. Pro přemýšlivější se nabízí i druhý režim – hra se hraje dle stejných pravidel, s tím rozdílem, že hnedle od začátku se vám zobrazuje počet Pac-Manů, který se ve hře objeví (třeba pět). Kdo chce vyhrát, musí s posledním Pac-Manem sežrat všechny strašidla, protože zbude-li nějaké, je game-over.

Pac-Arrangement
V tomto případě se mi pod ruce dostává poslední (moderní) verze, která lidově řečeno "jde s dobou". Samozřejmě, na první pohled se toho moc nemění, ale hnedle na ten druhý zaznamenáte přehršle novinek. Ta první udeří do očí přímo, poněvadž vše se leskne novotou, dokonce nechybějí ani doprovodné animace na pozadí. I z herního hlediska autoři hru obohatili o různé maličkosti, třeba skokánky či teleporty. Nejedná se o revoluci v pravém slova smyslu, ale člověk se alespoň těší na nové prvky v dalších úrovních – třeba žebříky.

Pac-Man Collection

Celkem se tedy dočkáme čtyř her, přičemž třech "skoro" stejných a jedné nové. Nejstarší verze Pac-Mana vůbec není nehratelná záležitost, oblíbil jsem si ji zejména pro její původnost. Naopak, s dechem to má těžké Pac-Mania, které velice (ne)příjemně šlape na paty novátorský Pac-Arrangement. A konečně, Pac-Attack berme jako příjemné osvěžení, protože přináší zábavu zase z trochu jiného soudku. Spor ale přichází s výsledným hodnocením – někomu se může zdá vysoké, jinému nízké a někomu sedne. Problém Pac-Mana spočívá v tom, že z herního hlediska asi nikdy nepřinese takové uspokojení, ten skvělý pocit, který zažíváme u těch nejlepších herních počinů. Na druhou stranu Pac-Man neobsahuje žádné velké chyby a ačkoli si ho "nedáte" třeba čtyři hodiny v kuse, zcela určitě se neztratí. Narozdíl od jiných se k němu můžete vrátit kdykoli, zatímco se dohraný (a lepší) titul válí už v poličce a dosedá na něj prach.

Pac-Man Collection
Výrobce/Distributor Mass Media / Namco
Platforma GameBoy Advance
Vibrace: ne
Ukládání pozic: ne
Multiplayer: ne
Verdikt: Stále ještě zábavný logický rychlík, který přichází hned ve čtyřech reinkarnacích. Tři z nich nabízejí prakticky to samé, odráží se na nich především rozdílný rok vzniku, čtvrtá předkládá variaci na Tetris. Nejedná se sice o žádnou herní pecku, ale jako hra na rychlé odreagování svoje uplatnění najde.
Hodnocení: 65%

Autor:


Témata: Retro


Nejčtenější

Fishing Planet
VIDEO: Simulátor rybaření aspiruje na nejlepší trailer roku

V podání autorů chystané hry Fishing Planet vypadá rybaření napínavěji než většina současných stříleček. Volume doprava!  celý článek

Matterfall
Retro na steroidech: Matterfall je mistrovská střílečka se vším všudy

Vývojářské studio Housemarque se vrací s další arkádou, která zaujme nonstop akcí a retro feelingem.  celý článek

Příznivci krajní pravice v Charlottesville ve Virginii (11. srpna 2017)
Končím s vtipy o nacistech slibuje populární youtuber PewDiePie

Po nedávných událostech v Charlottesville se jeden z nejpopulárnějších youtuberů rozhodl, že už nebude dělat žádné vtipy o nacistech.  celý článek

Jak už je u her od Bethesdy zvykem, neobdrželi jsme s předstihem novinářskou...
Vývojáři otočili, demoverze Prey je nakonec i na Steamu

Tvrdili, že kvůli možnosti vracení her na Steamu PC hráči demoverze nepotřebují. Teď už ji jejich hra má také.   celý článek

Cosplay Chun-Li, jedna z nejikoničtějších postav série Street Fighter
Fanouškům připadala herní postava příliš ošklivá, autoři jí předělali

Postava bojovnice Chun-Li byla v bojovce Marvel vs. Capcom: Infinity tak ošklivá, že ji museli autoři v nejnovějším patchi znovu vymodelovat obličej.  celý článek

Další z rubriky

Syberia 3 (PC)
RECENZE: Na výrobě Syberie 3 se až příliš šetřilo

Třetí Syberia se předchozím hrám série nevyrovná. Dolů ji táhne především technické zpracování a minimalistický příběh. Přesto by si ji opravdoví fandové mohli...  celý článek

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Empathy: Path of Whispers
RECENZE: Jaký je svět bez lidí? Empathy ho ukazuje po apokalypse

Empathy je jedna z těch her, v níž nepotkáte jediného člověka. Podobně jako třeba v Everybody's Gone to the Rapture nebo Dear Ester to však má svůj důvod....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.