Panzer General III: Scorched Earth

  • 19
Existují hry pro malé i pro dospělé, pro sváteční hráče i pro skalní pařany, střílečky, mlátičky hopsačky i strategie. Jedno však mají všechny hry společné - musí si na sebe vydělat. Této zásady jsou si tvůrci slavné tahové strategie Panzer General vědomi, a tak se jejich dílko přizpůsobuje trendům doby.
Panzer General III

Existují hry pro malé i pro dospělé, pro sváteční hráče i pro skalní pařany, střílečky, mlátičky hopsačky i strategie. Jedno však mají všechny hry společné - musí si na sebe vydělat. Této zásady jsou si tvůrci slavné tahové strategie Panzer General vědomi, a tak se jejich dílko přizpůsobuje trendům doby.

Geneze Panzer Generala je stejně složitá jako myšlení marketingového manažéra firmy SSI, která má hru na svědomí. Když se v roce 1995 objevil na trhu první Panzer General, k překvapení autorů nastalo jakési menší strategické šílenství doprovázené ze strany hráčů i zvýšeným zájmem o II. světovou válku a reálie s ní spojené. Firmě SSI se totiž povedl husarský kousek: vytvořit tahovou strategii, která je ideálním kompromisem mezi reálností a přístupností i pro běžného hráče. Tehdy si dotyčný marketingový manažér uvědomil univerzální použitelnost herního enginu z Panzer Generala, a tak začaly vznikat mraky her, u nichž druhé slovo názvu znělo vždy "general" - Fantasy General, Allied General, Star General, Pacific General. Hratelnost i úspěšnost těchto klonů byla různá, vlajkovou lodí série však vždy byl Panzer General, ochranná známka, která znamená na poli "tahovek" totéž jako Command and Conquer na poli "realtimeovek". Zhruba jednou za dva roky v souvislosti s rapidním vzrůstem výkonu počítačů a určitou únavou strategického publika z her, které se i přes rozdílné kulisy sobě podobají jako vejce vejci, Panzer General III nastane nutnost, aby vznikla nová generace "generálské" série, přičemž jejím nástupním dílem je vždy Panzer General. Vzhledem k tomu, že v nadpise tohoto preview se skví Panzer General III, je nasnadě, že přichází generace třetí.

Situace je však ještě komplikovanější. Je tomu sotva pár měsíců, co světlo světa spatřil Panzer General: 3D Assault. To je skutečný nástupce Panzer Generala II. Přízvisko "3d Assault" bylo marketingovým manažérem navrženo pravděpodobně kvůli přesvědčení, že být "3d" je v současném herním průmyslu obrovské terno,a kdo si dá "3d" do názvu, válcuje konkurenci na celé čáře. Panzer General: Scorched Earth měl být původně pouhým datadiskem k "3d útoku", který by se tematicky zabýval II. světovou válkou na východní frontě. Tvůrci však změnili plány, a tak je Scorched Earth nejen plnohodnotná hra, ale také oficiální nositel jména Panzer General III. Tolik ke složité genealogii generálské série. Proč jsem čtenáře s tímto sáhodlouhým líčením obtěžoval, má dva důvody, jednak ten, že milovník Panzer Generala už ví, že ve Scorched Earth se oproti 3d Assaultu žádných převratných novinek nedočká, jednak ten, že nechci být v diskusi strhán za fatální neznalost tématu, o kterém píši.

Co tedy Panzer General III: Scorched Earth přináší? Především je to komplexní zmapování "Velké vlastenecké války", jak Rusové svůj boj s hordami Wehrmachtu dodnes nazývají. Komplexní zmapování samozřejmě neznamená, že názvy, počty, síla, Panzer General III či dokonce stav zásob vojenských jednotek zúčastněných v počítačové verzi bitvy u Kurska do puntíku odpovídá realitě, vše je podřízeno co největší hratelnosti a přístupnosti. Reálná je hra v tom, že skutečnosti zhruba odpovídá topografie bojiště (říkám "zhruba", protože podrobné mapy Ruska, Ukrajiny a Běloruska bohužel nemám k dispozici), stejně tak realitě odpovídá, že hráč si musí za účelem úspěchu v moderní válce osvojit taktiku použití kombinovaných sil - to znamená využívat jednotky různých typů v bezchybné koordinaci, která jediná může přinést úspěch. Není tedy možné, aby libovolnou bitvu vyhrála armáda skládající se pouze z tanků tiger. Jakkoliv se jednalo o výtečné zbraně, v tváří v tvář pěchotě, která se opevnila v terénu městské zástavby, se i z nejlepšího tanku bez podpory vlastních pěšáků stane ocelová rakev pro posádku. Aby bylo tedy možné stéci opevněnou vesnici, je třeba nejprve uzemnit obránce dělostřeleckým a leteckým bombardováním, pak je třeba do boje vyslat vlastní infantérii. Naopak sebesilnější pěchotní jednotka, na kterou v otevřeném terénu dopadne tankový útok, nemá šanci.

Tyto železné zásady blitzkriegu platily v sérii Panzer General odjakživa. Díl od dílu je však patrný přesun těžiště hry od kvantity ke kvalitě - zatímco v prvním dílu ovládal hráč mraky identických jednotek lišících se pouze zkušeností, ve dvojce už počet jednotek v jedné bitvě nebyl zdaleka takový. Jednotlivé útvary navíc začaly nabývat individuální rysy - za zvlášť vynikající bojový výkon mohly obdržet velitele, který dodal určitý zvláštní bonus. Panzer General III V 3d Assaultu už byl původní koncept úplně obrácen naruby a Scorched Earth tento způsob hry přejímá. Zatímco dříve byl velitel pouhým atributem jednotky, nyní je naopak samotný velitel jednotkou a ze zbraně, kterou má na povel, se stal jeho atribut. Jinými slovy, podobně jako v hrách žánru RPG, tank Tiger se stává jakýmsi vynikajícím mečem, který hrdina - velitel, dostává do ruky. Stejně jako v erpégéčkách existují bojovníci, kouzelníci či zloději, zde existují velitelé pěchoty, dělostřelectva či tankistů, kteří se sice mohou ujmout i jiných jednotek než těch, na které se specializují, jsou však výrazně znevýhodněni, jako když se hráč snaží při hraní dungeonu předělávat bojovníka na alchymistu. Hráčova armáda se pak smrskla takřka na velikost party hrdinů z Baldur´s Gate. Hráč je způsobem hry nucen, aby se místo přikupování dalších jednotek za prestiž získanou bojovými úspěchy věnoval ustavičnému vylepšování těch několika útvarů, jež dostal do vínku na začátku. Jak se velitelé stávají stále zkušenější a dostávají stále lepší vybavení, mohou za jeden tah v bitvě urazit větší vzdálenost, vystřelit vícekrát a ničit nepřítele stále efektivněji. Dovedeno ad absurdum, každá z oněch několika jednotek může jezdit během jediného tahu z jednoho konce mapy na druhý a likvidovat nepřítele na potkání. Na výběr jsou kampaně, které mapují kariéru čtyř slavných vysokých důstojníků - Mansteina a Guderiana za "nácky", Žukova a Koněva za Sověty. O Wehrmachtu hlavně zpočátku platí: Těžko na cvičišti, lehko na bojišti. Nezkušená Rudá armáda Panzer General III vybavená předpotopním vybavením se stává okamžitou obětí rychlých útočných operací vedených ostřílenými válečníky III. říše. Postupně se však pro ně stává válčení na východní frontě peklem, ze kterého není úniku. Pro Rudou armádu platí opačné schéma: Pokud přežije tristních prvních pár bitev, může být už jen lépe. Zdá se až neuvěřitelné, že počet bitev vytvořených autory má překročit číslici 200. To je dáno tím, že hráč si může volit operace odpovídající jeho naturelu - rychlé mobilní operace anebo naopak zdlouhavé obléhání těžce opevněného nepřítele. Hráč se samozřejmě jako obvykle může těšit na novou vylepšenou grafiku vyvedenou kompletně ve třech rozměrech se všemi skvělými grafickými efekty, které moderní hardware umožňuje. Hratelnost hry to nezvyšuje, zároveň však neškodí.

Ačkoliv mě osobně se "masové" pojetí války v prvním Panzer Generalovi líbilo daleko více, nemůžu říci, že by byl nový model hry spočívající na několika důkladně piplaných jednotkách špatný. Je pouze radikálně odlišný a některým znalcům série to bude vyhovovat, jiní naopak budou nostalgicky tesknit po starých dobrých časech. Hráčům, kteří si dosud žádného exempláře Panzer Generala nedotkli, pak může být toto téma úplně fuk. Můžou vzít jed na to, že Scorched Earth bude dobrá strategická hra vyžadující dávku strategického myšlení i štěstí. Na základě dema lze říci, že ti, kterým styl této hry padne do noty, můžou šťastně válčit u monitoru do aleluja. Více však ukáže až finální verze, která by se na trhu měla objevit co nevidět.