Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Patapon – PonPonPataPon

aktualizováno 
Kdy vás naposled chytla hra natolik, že jste po jejím dokončení plynule přešli v plnění všech nepovinných úkolů?
92

Patapon

Platforma: PSP
Výrobce: SCEJ

  • Grafický design
  • Návyková hratelnost
  • Jednoduché ovládání
  • Hudba
  • Zvuky
  • Herní doba
  • Malá variabilita misí

Hra v budgetové ceně co s přehledem stírá vše široko kolem.

Herní karta

PataponHned záhy po prvních předváděčkách mne Patapon zaujal svým originálním vzezřením a neortodoxním způsobem ovládání. Pravda, z toho mála, co bylo tehdy k vidění, jsem si Patapon zařadil jen do škatulky krátkých, byť potenciálně zajímavých hříček. Ovšem, tam kde mne velké blockbustery občas nemile překvapí bugy a jinými neodladěnostmi, Patapon mne po pár minutách hraní přesvědčil, že to svým minimalistickým pojetím myslí naprosto vážně a že to hodlá dotáhnout dále než jen k pár ukráceným hodinám volného času. Patapon mi sežral ... ne, Pataponu jsem věnoval 24 hodin a minuty běží dál.

Domorodý kmen Patapon má za sebou světlou minulost, ovšem nyní je na pokraji vyhubení.

Časté definice toho, co vlastně „causual player“ znamená, mě přiměřeně řečeno dost Pataponnebaví, a samozřejmě se o nic podobného nebudu pokoušet. S největší pravděpodobností jste vy všichni, co čtete tyto řádky, majitelé PSP, což je pro mě dostatečným vodítkem odhadnout jakým hrám věnujete svůj čas, co od her očekáváte a nakonec i to, že žádným causual hráčem nejste, ať už tento pojem znamená cokoliv. Třeba by jiná společnost Patapon prodala lépe. Všude by se halekalo jaké je to báječné a pro všechny a bez hranic a na pár minut denně a jen tak mimochodem za cenu sběratelské edice Dooma 3. Sony raději nastaví cenu na 20 babek a nechají hodnocení na hráčích. Nuže.

VIDEO

Jak si můžete všimnout, o grafice se dá hovořit pouze s nadšením. Design je stylový, vkusný, a přestože přes širokoúhlý displej PSP létají šípy a oštěpy, naprosto rozkošný. Čistá 2D grafika s několika málo scrollujícími vrstvami coby pozadím, plynulá animace, jednoduchý interface vtipně implementovaný do prostředí, ve kterém Pataponse pohybujete, mantrická hudba a zvuky které vaše akce provázejí. Celkový dojem je tak blízko hře LocoRoco, a přesto je Patapon naprosto jinou herní zkušeností.

Domorodý kmen Patapon má za sebou světlou minulost, ovšem nyní je na pokraji vyhubení nepřátelským kmenem. Do hry vstupujete jako nový bůh, který má Patapony vyvést ze svízelné situace a dovést jej za TÍM, co se skrývá někde hodně daleko vpravo, kam pod vaším vedením Pataponi neúnavně pochodují. Do cesty se jim staví nejen rudí (podobnost je samozřejmě čistě náhodná) konkurenti, ale také slušná řádka bossů, rekrutujících se z divoké fauny (a flóry.) A jak udržet na uzdě tlupu barbarských válečníků? Briefing to nebude.

Důležitou součástí samotného hraní je výroba nových pataponů do armády.

PataponPrvní housle hrají ve hře ... bubny. Těmi, respektive rytmy, které vyluzujete ze čtyř různých bubnů (tlačítek), Patapony ovládáte. A neděste se, těch rytmů je dohromady jen pět, šest když budu počítat speciální povel k vyvolání deště nebo větru. Čtverec, čtverec, čtverec, kolečko nebo kolečko, kolečko, čtverec, kolečko si zapamatuje každý. Samozřejmě následně nastupuje další questíček jednotlivé rytmy zesynchronizovat, ale i to bude s menší dávkou tréninku lehce řešitelná záležitost. Po pár hodinách hraní projdete sedmiminutovým levelem bez jediné chyby. A pak hned dalším a dalším.

Rolitoland

Svět Patapon má na svědomí francouzský umělec, který si nechá říkat Rolito. Nezaměnitelný styl universa Rolitoland je natolik neotřelý a originální, že není žádným překvapením, že malincí Pataponi jsou jen jeho částí. Jednoduchým internetovým surfingem zjistíte, že Rolito není žádný nováček co vyhmátl „první šťastnou“, ale že jeho portfolio je bohatší, než by se na první pohled mohlo zdát. Ostatně, na stránkách www.rolitoland.com se můžete přesvědčit sami, zde si můžete zkusit flash-demo hry, a aby odkazy byly kompletní, zde je poslední o samotné hře.

PataponDůležitou součástí samotného hraní je výroba nových pataponů do armády. Použitím dvou materiálů (dřevo, kov, maso, zelenina a další) a „životní energie“ vyvoláte patapona vybraného typu (ze šesti různých). Čím kvalitnější materiál, tím kvalitnější patapon dané kategorie. Aktivní armáda se skládá ze tří různých skupin vybraných podle vašeho uvážení. Protože každá ze skupinek má jiné vlastnosti jak při útoku, tak při obraně, nalezení ideální skladby je čistě subjektivní záležitost. Nakonec ani ta není stabilní, protože pro některé situace se vyplatí jednotky překopat.

Jednotlivé levely by se daly rozdělit do tří kategorií. Jednak tu jsou levely které primárně slouží k lovu a sběru materiálu potřebného k chovu nových Pataponů. Tyto levely jsou ve své podstatě velmi jednoduché, v některých můžete získat zajímavé bonusové předměty (tedy pokud budete pozorní a umíte využívat všech rytmů.) PataponDruhým typem jsou šarvátky se Zigotony (rudochy). Zigotoni se vás pokoušejí zastavit nejrůznějšími prostředky. Kromě nasazení silnějších jednotek, než máte k dispozici vy, vám do cesty nastavují strážní věže, mechanické zbraně, hradby svého hradu, nebo se uchýlí k únosu princezny. Třetím typem jsou souboje s bossy, jimiž je hra se zhruba 30 levely prošpikována. Pokaždé musíte pozorně sledovat jeho chování a na základě jeho specifických pohybů dynamicky měnit pataponům povely.

Pohyb vpřed, útok, obrana, příprava k boji a úprk jsou všechny povely, které pataponům můžete bubnováním zadat. Všechny vám musí přejít do krve, protože jen bezchybným zadáváním korektních sekvencí rytmů můžete mít naději na úspěch. Jakmile se vám totiž podaří deset správných povelů za sebou, pataponi se dostanou Patapondo transu a každá z jednotek dostává bonusovou vlastnost (lučištníci střílejí tři šípy najednou, jízda má větší dosah, oštěpaři odhazují své náčiní ve výskoku a podobně).

Nechte tedy na chvíli Wipeout, Laru i Gabe Pohana stranou. Patapon se vám velmi rychle dostane pod kůži a dokáže vám, že i hra stojící a padající se čtyřmi tlačítky může mít obrovský potenciál. V tomto případě naplněný až po okraj.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

92 %

Čtenáři

88 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 293 čtenářů

Témata: princezna, Umělec


Nejčtenější

Výstava staré výpočetní techniky nazvaná Století  informace na Fakultě...
Hurá informatika. Jak se hrálo na školních počítačích

Učebny informatiky byly ještě na přelomu tisíciletí místy, kde někteří studenti viděli počítač poprvé. Místo učení pak na nich samozřejmě chtěli jen hrát hry.  celý článek

Age of Empires 4
Skvělá zpráva, Microsoft oznámil Age of Empires 4

Přání fanoušků byla vyslyšena. Microsoft oživuje legendární značku historických strategií, jejíž poslední díl vyšel již před dlouhými 12 lety.  celý článek

Project Scorpio
Seznam her, které využijí výkonu Xboxu One X. Je jich přes sto

Xbox One X bude na nějaký čas nejvýkonnější konzole na světě. Prodávat se začne 7. listopadu za 13 490 korun a níže můžete nahlédnout do seznamu her, které...  celý článek

Batrman: The Enemy Within
Recenze nového Batmana od Telltale nebude. Je to totiž pořád to samé

Ano, nový interaktivní seriál od Telltale se opět podařil. Pokud vás bavila první sezona, běžte si koupit i druhou. Pokud vás první sezona nebavila, druhou si...  celý článek

Star Wars Battlefront II
Podívejte se na nové trailery Battlefront 2 a Assassin’s Creed: Origins

U příležitosti právě započatého Gamescomu dostaly dvě z nejočekávanějších her současnosti nové trailery. A oba vypadají fantasticky.   celý článek

Další z rubriky

Inner Chains
Lidé prohráli boj s technologií i přírodou. Recenze hororu Inner Chains

Dystopický svět může mít mnoho podob. Svoji vlastní verzi pokřiveného obrazu Země servíruje i nová nezávislá hororová střílečka Inner Chains z Polska.  celý článek

Strafe
RECENZE: Střílečka Strafe vám spočítá, kolik krve jste prolili

Současná doba přeje odvážným experimentům. Strafe se možná na první pohled jako jeden takový netváří, ale pod maskou retro akční hry se skrývá nečekaná...  celý článek

Syberia 3 (PC)
RECENZE: Na výrobě Syberie 3 se až příliš šetřilo

Třetí Syberia se předchozím hrám série nevyrovná. Dolů ji táhne především technické zpracování a minimalistický příběh. Přesto by si ji opravdoví fandové mohli...  celý článek

Škoda Octavia 2.0 TDI 2016 ·
Škoda Octavia 2.0 TDI 2016 ·

r.v. 2016, naj. 26 010 km, diesel
650 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.