Sub Command – ve šlépějích Kursku

  12:00
Není příliš mnoho ponorkových simulátorů, a těch skutečně dobrých je ještě méně. Proto není divu, že všichni podvodníci i podvodnice nadšeně očekávají příchod Sub Command, který má na svědomí stejný tým, co před lety vydal nezapomenutelnou klasiku 688(I) Hunter/Killer. Připravte nouzové vynoření – japonská rybářská loď je na dohled...

Sub Command

Svět milovníků ponorkových simulátorů je podivným, temným a nesmírně tichým místem kdesi pod hladinou světového oceánu, kde i sebemenší vzdálený šelest může signalizovat blížícího se nepřítele, který se právě chystá vypařit několik velkoměst. Nukleární ponorka s MIRV raketami totiž představuje doslova ideální zbraň, která se může nepozorovaně přiblížit k nepřátelskému území a během několika minut zasypat protivníka desítkami jaderných hlavic. Ano, jaderných hlavic – takových těch poměrně nenápadných špičatých věciček, co mají na plášti tři černé trojúhelníčky ve žlutém kruhu. On vlastně takový strategický jaderný útok vypadá v podání ponorky jako velmi nudná záležitost: někam doplujete, obdržíte pár nesrozumitelných kombinací písmen, rozlámete několik umělohmotných destiček, necháte si od kolegů třikrát ověřit, že skutečně máte oprávnění vyhladit vše živé v okruhu několika tisíc kilometrů, a stisknete pár tlačítek s čísly. Ponorka sebou lehce otřese a tím vás úkol skončil – do konce života máte pokoj od přecpaných autobusů, front u pokladen, konzumních reklam a civilizačních chorob. Není proto Sub Command divu, že se odpradávna vývojáři zaměřovali spíše na ponorky taktické, jejichž hlavním úkolem je lov strategických ponorek prokládaný občasným vypuštěním střely s plochou dráhou letu. Většinou s konvenční hlavicí, tedy takovou tou špičatou věcí bez trojúhelníčků. A právě o tom je také Sub Command, nástupce legendárního 688(I) Hunter/Killer.

Předchozí odstavec doufejme odradil všechny pacifisty, kteří znuděně opouštěli kino po prvních minutách filmu Hunt for Red October, aby za úplňku obřadně spálili všechny Clancyho knížky. Pro ně Sub Command opravdu není – ovládání všech hlavních palubních systémů (navigace, sonar, radar, palposty, periskop, kominikace...) trojice moderních jaderných ponorek typu Seawolf, 688(I) a nedostižné ruské Akuly (mám na mysli samozřejmě vylepšenou jedničku a dvojku, nikoliv původní model) totiž vyžaduje notnou dávku sebezapření, tvůrčího ducha a bezmezného nadšení pro věc. Naprostá většina hry se bude odbývat v přítmí detailně vymodelovaných displejů s desítky tlačítek a ukazatelů – autoři ze studia Sonalysts se mimo jiné Sub Command holedbají, že databáze zvuků na stanovišti sonaru odpovídá v maximální možné míře realitě, takže požitek z identifikace a analýzy pohybu neznámého cíle, u kterého je slyšet pouze rytmický klapot dieselového motoru, by měl být podobný pocitům skutečné obsluhy sonaru. Snaze o co nejrealističtější zpracování moderního ponorkového boje ostatně budou odpovídat i náplně jednotlivých misí, které bude muset hráč v průběhu dvou kampaní (americké a ruské) splnit – od útoku torpédy na cizí ponorky, přes odpalování raket s plochou dráhou letu proti cílům na vodě i na souši, záchranu posádky poškozené ponorky, vysazení speciálních jednotek, kladení minových polí, až po naprosté lahůdky v podobě vynoření skrz ledovou vrstvu v Severním ledovém oceánu nutného pro navázání komunikace, či snahu o nenápadné vyklouznutí z uzavírající se pasti podmořských lovců. Při plnění jednotlivých úkolů je samozřejmě nutné dbát všech zásad ponorkového boje, zejména té nejdůležitější – slyšet a nebýt slyšen. Skrývání v různě teplých vrstvách vody, využívání hluchého místa za lodním šroubem nebo manévry a’la Crazy Ivan budou na Sub Command denním pořádku. Reálné předlohy mají i všechny zbraně, ať už se jedná o zmiňované protilodní či klasické Tomahawky, upravené verze raket Harpoon či snad nechvalně známá torpéda VA-111 Skval, která podle všeho mohou za katastrofu Kursku.

Grafika hry přinese jedno příjemné překvapení, a sice exteriérové pohledy na jednotlivé ponorky i ostatní vojenské jednotky. Bude tak možné sledovat efektní vypouštění raket z palebné pozice několik desítek metrů pod hladinou, zoufalé křižníky bránící se náletu stíhacích bombardérů, ale i mírumilovná nákladní plavidla (i když – porušování dovozního embarga jim na mírumilovnosti moc nepřidává). Design jednotlivých ovládacích panelů vypadá podle prvních obrázků velmi přehledně, trochu to připomíná stejný stupeň reality jako u letitého Space Shuttle, kdy také vývojáři do hry přenesli každé, byť sebezbytečnější tlačítko. Škoda jen, že se nedočkáme legrácek jako u staršího předchůdce – přelepky „Sdělano v CCCP“ u značek japonských firem dokázaly rozesmát snad každého, kdo hru viděl. Velkou práci si dali autoři rovněž se zvukem, a to nejen v případě databáze počítače sonaru. Taková exploze hlubinných bomb poblíž ponorky dokáže rezonovat v neutuchajících pekelných variacích.

Datum vydání Sub Command je stanoveno na 5. října letošního roku, takže nezbývá než začít trénovat sluch i taktického ducha, abychom se mohli nerušeně ponořit do temných hlubin na palubě jedné z nejobávanějších zbraní, které kdy byly vyrobeny. Představa bleskového útoku Tomahawku na prezidentský palác nenechá klidně spát žádného přímořského diktátora...

Autor:
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Vypadají zajímavě, datum je nejasné. Stihne těchto 20 her letošní vydání?

Máme za sebou teprve první čtvrtletí letošního roku, takže u spousty her pořád není jasné přesné...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...