Armed & Dangerous patří v současné době neprávem k poněkud opomíjeným titulům. O tom, že by byla chyba nechat si tuto slibnou akci ujít, svědčí již fakt, že se v portfoliu některých členů vývojářského týmu (původně pracujících pod Shiny Entertainment) skví takové tituly, jakým je legendární MDK, jenž se stal jednou z prvních akcí z pohledu třetí osoby ve formě, jakou známe dnes. Avšak hrou daleko těsněji spojenou s Armed & Dangerous jsou o něco mladší Giants: Citizen Kabuto, jež v kombinaci surrealismu převzatého z MDK a černého humoru vyústili ve smrtelně hratelnou frašku parodující vše, od nacistů po Hvězdné války. Konečně třetí zárukou příslibu kvality je vydání hry pod hlavičkou LucasArts, jež se po herních propadácích na základě Epizody I znovu vyšplhala na post vydavatele mercedesového kalibru.
Jelikož Armed & Dangerous vycházejí stylem hry přímo z Giants, hráč se opět ujme čtveřice groteskních svěřenců v pohledu třetí osoby. Povedená parta si říká Lionhearts a jejich jediným cílem je největší loupež v dějinách fiktivního království s příchutí Skotska, země Midden. Podobně jako ti méně šťastní uživatelé Internetu plijí směrem k centrále Českého telehromu, obyvatelé Middenu svlažují zem směrem k tyranskému samozvanému králi Forgeovi. Nicméně jediní Lionhearts se vydávají na trestnou výpravu s cílem ukořistit střeženou Knihu pravidel (Book of Rule), která jediná může královu moc podlomit. Čtveřici marťanů z Giants tak nahrazuje příhodnější čtverka pod vedením Romana, jehož jediného bude mít hráč možnost přímo ovládat, špinavou práci zastane demoliční expert Jonesy, tu čistou naopak slepý a hluchý Rexus ovládající psychické síly a vtipný element je vložen na bedra Q1-11, bývalého zabijáckého robota s patologickou zálibou v čaji. Zní to příliš kýčovitě? Ano, ovšem již v Giants zajistila kýčovitost dosud neviděnou porci humoru a napětí zároveň.
I když se hráč zhostí ovládání pouze jednoho člena party a ostatní dostane na povel, nemají být Armed & Dangerous nijakou složitou taktickou akcí, nýbrž zábavnou a rychle ubíhající střílečkou. Příkazy spolubojovníkům byly od doby Giants přepracovány, nicméně i tak se omezí toliko na fráze „Zůstaň na místě“ nebo „Útoč na můj cíl“. Pomoc NPC charakterů bude ovšem neocenitelná. Během osvobozující výpravy skrze zemi Midden totiž budou Lionhearts čelit gigantické přesile. Vedle misí, ve kterých bude Roman zachraňovat uvězněného Rexuse opatrným odstřelováním stráží, zde budou hrát prim tzv. davové scény, kdy se na hráče postupně vrhnou tisícihlavé Forgeovy prapory. Podobně bude koncipována například mise sestávající z obrany hradu, na jehož cimbuří je namontováno pojízdné dělo s jediným cílem – odrazit stovky nabíhajících nepřátel. A aby nebyl úkol tak jednoduchý, vojáci se vynořují ze všech stran, zatímco rakety létají pomaleji než než peníze do státního rozpočtu.
Během jedenadvaceti misí zavítají Lionhearts do pěti rozdílných prostředí čítajících úvodní ledové pláně, lesy a nakonec i u Planet Moon tak oblíbené ostrůvky v moři. Co je ale podstatnější, vrací se animované sekvence mezi jednotlivými úrovněmi známé již z Giants. Znalci jistě potvrdí, že přijejich sledování bylo záhodno míti vždy po ruce hadr k utření monitoru poprskaného smíchy. Jak již bylo naznačeno v úvodu, opět bychom se měli dočkat parodování jak válek hvězdných (vzpomeňme na větu „I am your father!“ pronesenou malým marťánkem hlasem Darth Vadera) nebo válek reálných (nacisticky laděné Halten Sie!).
Úrovně v Armed & Dangerous budou situovány převážně do exteriérů, můžeme se tak těšit na obrněné vzducholodě v řadách nepřátel, ale také na obrovské destrukční stroje na vlastní straně. Kontrovat protivníkům lze sedmnácti druhy zbraní a je nutné uznat, že při jejich tvorbě autoři pustili svou fantazii nejen z uzdy, ale popohnali ji i něčím účinnějším. Například takovým Landsharkem. Obyčejný raketomet je fajn, ovšem nahradí-li se raketa žralokem, ze kterého by měl i Spielberg radost, je to teprve to pravé ořechové. Žralok nejenže se v tichosti prokousává podzemím k cíli, ale má rovněž apetit otesánka a spořádá i několik protivníků najednou. Zbraně bude možné dle libosti měnit v hospůdkách (Pubs), jež budou zároveň sloužit k uložení aktuální pozice. Zajímavým prvkem se má stát interaktivita herního prostředí. Každý objekt, ať již stavba nebo strom, má mít pevný počet „životů“, po jejichž vyčerpání logicky podlehne destrukci. Nelze zaměřit odstřelovače zalezlého na vrcholku vzdálené věže? Celá mohutná stavba však pro raketu není žádným oříškem. Perličkou se má stát přítomnost jetpacku, se kterým se sice nedá regulérně létat, ale k dočasnému zrychlení nebo překonání delších propastí krátké zášlehy postačí.
Stylem grafického zpracování vypadá hra velmi slibně, za což nese zásluhu zejména firemní engine prezentující se pod poněkud netradičním názvem Amityville II: The Posession. Ten ve své první verzi vdechl život již Giants, což zaručuje zejména propracované, megalomanské exteriéry s ničím neomezeným dohledem. Ještě méně častým jménem se pyšní grafický pipeline (tedy soubor navazujících procesů při zpracovávání obrazových dat) Prince Albert. Ten dovoluje kromě tvorby obrovských exteriérů také použití vysokého počtu polygonů v kombinaci s detailními texturami. Tento fakt se uplatní především ve zmíněných davových scénách, kdy bude každá z herních postav vymodelována do nejmenšího detailu bez razantního snížení rychlosti. K nezbytným vychytávkám enginu pak patří postavy zpracované systémem ragdoll umožňujícím reálný pohyb (a hlavně reakce na zásahy :o) charakterů nebo speciální efekty v podobě deště a větru, který ovlivňuje fyziku některých létajících jednotek.
Armed & Dangerous se jak ve své PC, tak i Xboxové verzi zaměřují převážně na propracovanou hru jednoho hráče.
Armed & Dangerous | |
Výrobce: | Planet Moon |
Distributor: | Lucas Arts |
Datum vydání: | Prosinec 2003 |
Index očekávání: | 90% |