Arx Fatalis - první dojmy

  12:00
Lidé ze společnosti Fishtank Interactive mají dobré srdce a rádi nadělují. Nám nedávno nadělili preview code, díky němuž jsme si mohli vyzkoušet pár prvních lokací z jejich nového RPG Arx Fatalis. Děj zasazený do postkatastrofického fantasy světa, kouzlení pomocí črtání run a interaktivní prostředí - to vypadá rozhodně slibně.

Arx Fatalis O hře Arx Fatalis už jsme vás několikrát informovali. Mohli jste si přečíst Alenčinu novinku, interview s hlavním designérem hry a prohlédnout si něco screenshotů. Zatím vše nasvědčovalo tomu, že tento počin francouzské firmy Arkane Studios bude stát za to. V tom nás utvrdilo i krátké demo laskavě zaslané distribuční společností Fishtank Interactive (která je mimochodem v poslední době poměrně aktivní – jistě znáte její tituly Etherlords, S.W.I.N.E., Evil Islands, Aquanox a další). Nás to může těšit o to víc, že těsně před Vánoci byla uzavřena smlouva na distribuci her od Fishtank Interactive v České republice, takže se jich snad již brzy dočkáme i na našem trhu.

Nejprve několik slov k příběhu, ze kterého hra vychází. Svět, v němž se hra odehrává, není tak úplně obyčejný. Jedná se o poměrně temný fantasy svět, kde se všechen život po zániku slunce musel stáhnout pod zem. Jedním z míst, kam se lidé uchýlili, je i podzemní říše Arx. V podzemí však nežijí jen lidé, ale i ostatní rasy – trollové, goblini, krysí lidé a další. Je tedy jasné, že rasové třenice jsou na denním pořádku. To by ještě samo o sobě nebylo tak strašné, horší je ale skutečnost, že na síle začíná nabírat kult, jehož cílem je přivolat na svět temného boha Akbaa. O tomto zlu vy jako hráč zpočátku mnoho nevíte, jelikož se probouzíte v gobliním žaláři s poměrně slušně vyluxovanou pamětí. Nejprve samozřejmě budete chtít prchnout z vězení, zjistit nějaké informace a až časem se zamotáte do hlavního děje.

Ústřední příběh hry by měl být poměrně lineární, i když na několika místech budete mít možnost zásadní volby. Kolem hlavního děje se však bude točit spousta vedlejších Arx Fatalis nepovinných questů. Autoři se snažili udělat herní prostředí co nejinteraktivnější, takže většina vašich akcí bude mít vliv na dění kolem vás. Prostředí je interaktivní i fyzicky, což znamená, že většinu drobných věcí lze sebrat nebo alespoň někam hodit, a to i v případě takových zbytečností, jako jsou příbory, lebka, talíř, váza a podobně. Dost předmětů bude použitelná a kombinovatelná, takže si budete moci ulovit nějaké zvíře, naporcovat ho a opéct nebo třeba vyrobit z bylin jed a namatlat ho na šípy. Po herním světě se potuluje pěkná řádka NPC, ale je pravda, že rozhovory s nimi asi nebudou zdaleka tak větvené a složité jako třeba v Baldur's Gate. Autoři však jednodušší dialogy považují za klad, díky kterému se hráč nebude utápět ve spoustě řečí o ničem. No, uvidíme.

Jak jsem již řekl, hra začíná v gobliním vězení a vaším prvořadým úkolem bude z něj utéci. Právě tuto část hry zachycuje demo, přičemž první lokace jsou zpracovány víceméně jako Tutorial. Tu vás hra upozorní, že můžete sebrat houbu a uložit ji do inventáře (který není zpracován nikterak převratně, ale budiž), tu vám poradí, abyste sebrali kost a vyzbrojili se s ní, tu vám dá tip, kterak rozsekat nebohého goblina žalářníka. Po chvilce hraní je znát, že autoři se opravdu snažili udělat hru realistickou a atmosférickou. Odráží se to jak v technickém zpracování, tak v bohatých možnostech vaší postavy. O té bych vám asi měl říci něco více. Hlavní hrdina příběhu je lidský chlapík a demo nabízí jen tři podoby, to se ale možná v plné verzi zlepší. Velmi zajímavě je řešen systém vlastností a dovedností. Hlavní Arx Fatalis vlastnosti jsou jen čtyři (síla, obratnost, konstituce a intelekt) a odvíjí se od nich kvalita některých dalších atributů, jako například poškození, hitpointy, mana a podobně, tedy vcelku klasika. Poměrně chytře jsou ve hře vyřešeny dovednosti. Hlavní hrdina má několik základních „skillů“, od kterých se odvíjejí další činnosti. U bojových dovedností je to vcelku jasné (střelba je prostě střelba a boj na blízko asi také nevyužijete jinak než při mlácení potvor), ale vezměme si například object knowledge - znalost předmětů. Tu využijete nejen při identifikaci, ale také při míchání lektvarů nebo aplikaci jedů na zbraně. Podobně stealth není jen klasickým plížením, ale také dovedností potřebnou pro nečekaný útok zezadu nebo pro vybírání kapes. Při postupu na vyšší level vždy obdržíte několik bodíků, které si můžete rozházet do atributů. I když autoři mluví o tom, že pro postavu budou připraveny tři základní cesty (bijec, čaroděj a zloděj), postava bude většinou umět od všeho něco a až na vyšších levelech bude dostatečně specializovaná na vámi vybrané činnosti. Budete si tak moci pěstovat různé kombinace, například bojovník s technickými dovednostmi (na otevírání zámků a odstraňování pastí), čaroděj-kutil schopný kouzlit i míchat magické nápoje a podobně.

Technické zpracování hry je již v demu na vysoké úrovni. Zvuků zatím moc není, i když dialogy jsou namluvené a pokřiky nepřátel znějí již v demu velmi dobře. Hra (zatím) podporuje rozlišení 640x480, 800x600 a 1024x768 a přesto, že se děj bude odehrávat Arx Fatalis zejména v interiérech, neměli byste se nudit. Pobíhat nebudete jen v nudných jeskyních, ale na řadu přijdou i civilizované části, jako jsou různá tržiště, příbytky či chrámy a hrady, navštívíte i podzemní jezera, ledovou říši a podobně. Hra je zpracována z vlastního pohledu, což je styl v poslední době sice zatlačený trochu do pozadí, ale pro klaustrofobickou atmosféru podzemní říše jako stvořený. Je pravda, že s tímto pohledem souvisí i trochu „obyčejné“ zpracování soubojů. Při střetu s nepřítelem se hra přepne do bojového módu (v demu ovšem tohle přepínání trochu zlobilo) a poté vám již nezbývá než řezat své nepřátele v reálném čase. Boj je samozřejmě ovlivněn vybavením a statistikami vaší postavy, rovněž lze volit sílu úderu (ovšem čím více se napřáhnete, tím déle to trvá). Mě osobně tento styl boje v RPGčku moc nesedí, naštěstí však lze bojovat i zákeřně (pomocí speciálního stealth módu se můžete k nepřátelům přiblížit zezadu a pěkně je šmiknout přes krček) nebo magicky.

Sesílání kouzel je kapitolou samou o sobě. Nevybíráte ikony a nemačkáte klávesové zkratky, jak byste mohli očekávat. Ne ne, je to mnohem zajímavější. Přepnete se do magického módu, stisknete akční klávesu (obvykle levé myšítko) a načrtnete před sebe runu. Runa se vám v miniaturní podobě zobrazí v levém horním rohu obrazovky a vy můžete načrtnout další. Takto lze rychle složit požadované kouzlo, přičemž máte pocit, že opravdu kouzlíte. Kouzel by mělo být kolem padesáti a jejich runové složení budete moci zjistit ze svitků, které Arx Fatalis koupíte, najdete nebo třeba získáte v rámci speciálního questu.

Arx Fatalis je podle slov tvůrců inspirován legendární Ultimou Underworld a trochu také Thiefem. Kromě světa, interaktivity a sesílání kouzel by měla být poměrně originální i inteligence nepřátel, kteří vás budou přepadat ze zálohy, spolupracovat při vašem hledání a pokřikovat na sebe povely. Samozřejmostí by měl být automaping a deník, do kterého se bude zapisovat váš postup ve hře a důležité informace. Když uvážíme kvalitu grafického enginu, nezní nijak příšerně ani požadovaná konfigurace vašeho počítače: procesor 300 MHz, 64 MB RAM a 16 MB 3D karta, resp. doporučená konfigurace 450 MHz, 128 MB RAM a 32 MB 3D karta. V plné verzi se počítá i s možností multiplayeru, ovšem bližší informace zatím nejsou k dispozici.

Z kusých informací a krátkého dema lze soudit, že Arx Fatalis bude hrou opravdu zajímavou. Jestli se autorům vydaří příběh a nedopustí se nějakých podstatnějších chyb, je dost možné, že se tato hra stane vážnou konkurencí dalším netrpělivě očekávaným RPG titulům, jako jsou například Morrowind nebo Dungeon Siege. Datum vydání není stanoveno úplně přesně, ale mělo by to být během prvního čtvrtletí roku 2002. Doufejme tedy, že se projekt nijak výrazně nezdrží a těšme se, že si již brzy zahrajeme toto slibně se tvářící RPG.

Autor:
Témata: Interaktivní
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Vypadají zajímavě, datum je nejasné. Stihne těchto 20 her letošní vydání?

Máme za sebou teprve první čtvrtletí letošního roku, takže u spousty her pořád není jasné přesné...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...