Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Battlefield: Vietnam

  12:00
Zanedlouho přijde na naše monitory nástupce jedné z nejlepších akcí pro více hráčů. Druhou světovou válku však vystřídají vietnamská bojiště. Co nového přináší a jak chce zaujmout se dozvíte, ještě před recenzí, u nás.

Battlefield: Vietnam
Výrobce: Digital Illusions
Vydavatel: EA Games
Datum vydání: začátek 2004
Battlefield: Vietnam Teprve v minulém roce jsme měli tu čest setkat se skvělou válečnou akční hrou Battlefield 1942. Jejím vydáním se tvůrci, švédští Digital Illusions, katapultovali mezi přední tvůrce her, jelikož svou oblibou a pozitivními kritikami se zařadila na jedno z nejpřednějších míst svého žánru. Obrovský úspěch dokládají i dva datadisky - Road to Rome a Secret Weapons of WWII, jež mizely z regálů stejně rychle jako původní hra. Podle hesla kuj železo, dokud je žhavé, se Digital Illusions rozhodli neotálet s přípravou dalšího, tentokrát zcela regulérního, pokračování. Zatím se o něm příliš nemluvilo, jelikož medializace Half-life 2 či Maxe Payna 2 jeho kvality poněkud neférově zastiňuje, ale od toho jsme tu my, abychom tuto skutečnost změnili.

Jak již jednoduchý název napovídá, nepodíváme se tentokrát na bojiště druhé světové války, ale zavítáme do neméně poutavé vietnamské džungle. Tento trend je ostatně patrný i u ostatních vývojářských studií, která se zjevně nechala inspirovat českým Vietcongem. Battlefield: Vietnam je na tom z této stránky ještě nejlépe, protože, zatímco se Vietcong zaobíral především komornějšími a realitě více odpovídajícími prostředími, tak Battlefield na to musí jít z druhé strany, jelikož potřebuje Battlefield: Vietnam větší rozlohu bojišť a celého území, aby do něho byl schopen vtěsnat 64, možná i více hráčů. Už z tohoto aspektu je jasně patrné, že si autoři ani tentokrát příliš nelámali hlavu s realitou, jelikož jejich hry jsou zaměřeny především na široké publikum požadující hlavně zábavu. A vlastně proč ne? Když dokáže daný titul přikovat hráče na dlouhou dobu k jejich obrazovkám, nemusíme se kvůli v koutě se krčícímu realismu vůbec rozčilovat.

Na druhou stranu se nemusíme bát žádného sci-fi. Hra nás zavede do Vietnamu, nějakých dvacet let po druhé světové válce, a tomu bude do jisté míry odpovídat i výbava obou stran konfliktu - Američanů a Vietnamců. Výzbroj by měla být značně uvěřitelná, ale kdyby se držela skutečnosti, asi by si hráči na straně Vietnamu moc neškrtli, především díky své zastaralé výstroji. I když ve skutečné válce tomu bylo přesně naopak, o čemž svědčí v oblasti dosud nepřekonaný systém komunismu. Vietnamská armáda totiž tenkrát překvapila důmyslnými styly boje, uveďme například rozsáhlý komplex tunelů, které se však do hry podobného ražení dají přenést jen stěží( tedy až na jednu výjimku, o níž se zmíníme později).

Co se týče map, jež jsou pro úspěch Vietnamu jednou z nejdůležitějších ingrediencí, se dá říct, že budou o něco menší, avšak Battlefield: Vietnam také kompaktnější než ty v jeho starším bratříčkovi, kde se dalo poměrně často narazit na hluchá místa a tzv. „chodící fáze“, v nichž dlouhou dobu nikoho nepotkáte a boje se odvíjí kdesi v dále bez vašeho přičinění. To by tvůrci rádi změnili a chystají do detailu propracované lokace s velkou nápaditostí. Důležitá je pak především jednoduchá dosažitelnost všech důležitých míst. Zbytečným a především nudným prodlevám bude tedy dáno definitivní sbohem. Hlavní šarvátky by se již neměly stahovat do několika málo bojišť, důležitých míst, za jejichž obranu stojí bojovat, by totiž mělo být mnohem více a o to větší bude koordinační i taktická náročnost, i když ani v tomto případě nemůžeme čekat žádné Rainbow Six. Co se týče počtu map, mluví se o podobném čísle jako v původním dílu, který disponoval 16 kousky, větší popularity se ale dočkala jen třetina.

Pro náplň úrovní nemusíme chodit nijak daleko, je totiž nasnadě. Tyto budou z převážné části pokryty džunglí, ale zdaleka ne tak hustou, jakou jsme viděli a chválili ve Vietcongu. Je jasné, že by s podobně uzavřenými prostorami hra daleko nedošla. Vždyť prim zde hrají nejrůznější pojízdné prostředky, které by se jen sotva prodíraly neprostupnou změtí stromů. Je třeba vytvořit jakýsi kompromis mezi pocitem, že skutečně bojujeme v nebezpečné džungli a vyvážeností. Autoři mají údajně jasnou představu, jak toho docílit, ale na definitivní výsledek si budeme muset počkat až do recenze, jelikož právě tento aspekt s největší pravděpodobnosti rozhodně o úspěchu či naopak propadu hry. Zatím můžeme jen doufat, že se bude jednat o první možnost a k tomu ještě doplnit skutečnost přítomnosti několika map s městskou zástavbou měst Ha Noi či Ho Chi Min. Boje v nich přinesou dozajista další taktický prvek, s nímž musíme obezřetně nakládat, protože nám nezůstanou uzavřeny ani dveře některých interiérů.

Zatímco rozdíly mezi stranami v Battlefield 1942 prakticky neexistovaly a oba tábory disponovaly velice podobnou technikou, u Vietnamu na to tvůrci jdou jinak, a zdá se, že lépe. Za Američany i Vietnamce by se mělo hrát dost rozdílně a v každém případě Battlefield: Vietnam bude nutné využívat jejich největších předností. USA disponuje velmi účinnou leteckou silou, především v podobě důležitých vrtulníků. Jistě si vzpomenete, že v minulém dílu hrály největší roli tanky, které zde sice rovněž budou přítomny, ale hlavní pozornost by se nyní měla upírat především na helikoptéry, jejichž možnosti jsou vážně rozsáhlé. Od základního převozu vojáků z místa na místo, přičemž tito mohou střílet z paluby svými i stacionárními zbraněmi až po uchopení džípu, tanku či jiného vozidla lany a jeho následné přesunutí na jiné místo. Tato vychytávka se zdá býti největším příslibem hry za armádu strýčka Sama. Na druhou stranu, piloty těchto strojů se nemůžou stát kdejací zelenáči, vzhledem k tomu, že se nabráním jiného tělesa letecké vlastnosti vrtulníku rapidně změní a nezkušení hráči by nemuseli se strojem přivázaným na provaze vůbec vzlétnout, tedy mohli, ale tank by rozsekali o nejbližší horský masiv, jichž není ve Vietnamu zrovna málo. Že autoři nelžou, se dalo posoudit na mnohých předváděcích akcích spojených se hrou, kde zmíněné faktory takřka bezchybně fungovaly. Pro fajnšmekry, kteří chtějí čistá fakta, dodejme, že se ti „dobří“ vytasí s takovými kusy jako Chinook, Huey či Cobra. Amerika se taktéž vytasí i s další tehdejší specialitkou, tedy shazováním napalmových bomb, jež na své vozí stíhačky F-4 Phantom. Jejich použitím si často pomůžete proti přesile vojáků a jejich vybavení na daném místě, jelikož na daném místě nic nezůstane. Tedy lépe řečeno, nic nepřátelského, jelikož terén bude modifikovatelný jen zlehka. Je to logické, protože svržením několika podobných „balíčků“ by celé prostředí zarovnalo na jednu úroveň. Tanky jsou vítané především pro svou Battlefield: Vietnam palebnou sílu, jíž M2 či M55 mají na rozdávání.

Ohledně strojového parku vietnamské armády se toho příliš neví, ale podle autorů by měla disponovat především výbavou ruské výroby, tedy komunistických parťáků ve zbrani. Třeba takový tančík T-54 či Mig 21 rozhodně neurazí, ale ani nepřekvapí. Mezi užitečné strojky, které jsou Vietnamci hojně využívány, patří i skútr Wespa, s nímž se dá velice rychle a celkem nepozorovaně brázdit stezky i méně sjízdné úseky džungle. Jak už jsme zmínili, tunely nebudou přítomny v klasickém slova smyslu, ale Vietnamští inženýři budou schopni vykopat tunel prakticky kamkoliv. Ten může navíc sloužit jako respwan point, čímž pádem se chytrým hráčům otevírají grandiózní taktické možnosti.

Vietnam přebere od Battlefieldu 1942 systém postav, takže si nebudeme muset zvykat na nové třídy. Budeme mít tedy na výběr mezi útočníkem, medikem, rozvědčíkem, inženýrem a obranářem. Od jednotlivých tříd se odvíjí zbraň, s níž budete začínat a různé speciální schopnosti. Některé třídy si budou moci vybrat z několika startovních balíčků, tedy vybavení, s nímž započnou hru. Jako frontální útočník si tak budete moci vybrat mezi, tenkrát novinkovou, puškou M-16, jež je rychlá, Battlefield: Vietnam ale nezpůsobí taková zranění jako třeba M-60, která je další možnou volbou. Dalším vylepšením je změnění některých zvláštních schopností pěchoty. Když například průzkumník označí místo, vidí ho na mapě všichni hráči a ne jen artilerie. Vietnamci dostanou návdavkem ještě jednu zvláštní třídu postav a tou bude Vietcong. Tito guerilloví bojovníci budou velice účinní a lehce tak vyváží mírnou přesilu Amíků v technice. Musí se to s nimi však umět. Rozdíly mezi stranami by měly být většího rázu, aby nikdo nemohl říkat, že je hra stejná za Američany jako za Vietnamce. Ovšem vyváženost by utrpět neměla v žádném případě, to tvůrci slibují.

V Battlefield 1942 byl obsažen i singleplayerový modus, ale právě na něj se strhla největší vlna kritiky, jelikož neobsahoval nic oproti hře více hráčů a boti byli navíc přihlouplí. Obé by se mělo s příchodem pokračování změnit a singleplayer bude mít svou vlastní kampaň. Nedají se samozřejmě očekávat žádné zázraky, protože prim bude pořád hrát multiplayer, ale i tak jisté změny potěší.

Battlefield: Vietnam Engine prvního dílu byl prakticky úplně přepracován a dá se tedy mluvit o naprosto novém motoru pro grafiku, která na ukázkách vypadá vážně krásně. Prim budou hrát opět poměrně rozlehlá prostranství s bohatým horizontem, což je samo o sobě velmi náročné na tvorbu i výpočetní výkon, který se však má držet v rámcích předchůdce. Nádherně vypadá též vysoká tráva, vlnící se pod náporem větru, stejně tak se chovající stromy. i

Jak se zdá, tak je opět na co se těšit, protože Battlefield: Vietnam nepřinese jen kosmetické změny oproti předchůdci, ale bude obsahovat spoustu vylepšení a v neposlední řadě i nové herní styly. Skvělá atmosféra snad zůstane a my se do ní ponoříme už na jaře roku 2004.

Index očekávání: 8/10
Autor:
  • Nejčtenější

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

Herní obchody slaví svátek Star Wars velkými slevami

V sobotu 4. května slaví miliony fanoušků sci-fi takzvaný Star Wars den. Digitální obchody Steam,...

Take-Two zavře studia, která vytvořila OlliOlli a Kerbal Space Program 2

Ačkoli Take-Two ještě v únoru tvrdilo, že propouštět nebude, opak je pravdou. Zásah se týká zejména...

Ambiciózní střílečka XDefiant od Ubisoftu vyjde v květnu

Zdá se, že Ubisoft je po mnoha odkladech připraven vypustit ven svou free 2 play multiplayerovou...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...