Vymýšlet něco nového v oblasti realtimových strategií je nevděčná úloha, protože už tu všechno bylo. Nezbývá tak než stavět na osvědčených konceptech. Hrady okouzlují kluky už odmalička, kdy si děti stavějí hrady z písku a provázejí je i během dospívání, kdy si pro změnu budují vzdušné zámky. Možná pro tuto fascinaci kamennými strukturami s obrannou funkcí zvolili autoři hry Castle Strike za téma své nové hry středověkou Evropu a herní systém soustředili kolem obrany a dobývání hradů. Aby nebyla hra tak neosobní, přidali také fiktivní postavy, kolem kterých je postavena příběhová linie hry. Ve hře jsou tři národy, které se historicky nemají příliš v lásce. Francouzi bojovali dlouhá léta jak s Angličany, tak s Němci a všechny tři země disponují dodnes širokou nabídkou architektonických památek, které šrámy v cimbuří dokazují vřelé vztahy, které mezi feudálními pány vládly. Ona atmosféra plná zrezlých kroužkových či plátových zbrojí, pachu potu a moči kolem vojenských táborů a mizerné vojenské stravy spojená s obléháním a dobýváním pevností má být hlavním lákadlem hry, i když spíše než na nechutné hygienické detaily se vývojáři snaží upozornit na širokou nabídku strategických a taktických možností, které hra skýtá. Možnosti herního systému jsou obohacené oproti "běžným" strategiím o budovatelský prvek. Rozloha a skladba staveb hradu, který budujete tvoří základ vaší obrany, tedy strategickou část hry. Taktika je zastoupena nikterak ohromujícím počtem jednotek, které ovšem alespoň na první pohled působí rozmanitě.
Jak jednotky tak budovy je možné získat pouze nashromážděním dostatečného množství příslušných surovin zahrnujících dřevo, stavební kámen, železo a zlato. Zlaťáky získává hráč nikoliv kopáním ve zlatém dole či rýžováním zlata na březích řek, ale vybíráním daní po postavení domu pro výběrčího, který pak z vašich poddaných sedře kůži a přemění ji v blyštivé zlaté plíšky. Ostatní materiály už získáváte standardní cestou, tedy nucenou manuální prací nevolníků patřících k vašemu panství. Kromě standardního ovládání nevolníků přesným zadáváním místa sběru můžete využít i novinku – pokročilou nevolnickou inteligenci, která se projevuje speciálním ovládacím prvkem ve tvaru trojúhelníku, jehož úhly představují jednotlivé suroviny, nastavením kurzoru v tomto trojúhelníku pak můžete nastavit, kolik úsilí mají vaši nevolníci věnovat sběru kterých surovin. O ostatní se už postarají speciálně vyškolení, a bohužel neviditelní, pohůnci s býkovci v rukou, kteří nebohé nevolníky rozdělí do pracovních skupin a naženou na požadovaná místa.
Podobně lze rozdělit počty nevolníků pracujících na výstavbě a na shánění surovin. A na výstavu hradu bude surovin potřeba opravdu hodně. Ve srovnání s krutou realitou evropského středověku samozřejmě nebude výstavba opevnění takovým utrpením, rozhodně nebudete muset tahat na zádech kamenné bloky do kopce. Stavba hradu je navíc zjednodušená možností předem si všechno naplánovat pomocí myši a posléze jen hromadit suroviny. V okamžiku, kdy jich bude dostatek, hrad se sám od sebe vynoří ze země. Alespoň podle toho, co ukazují videa ze hry. Další budovy je samozřejmě možné přidávat postupně podle potřeby, stejně jako je možné posílat "vyrobené" vojáky na hradby a do věží. Design hradeb a opevnění hraje důležitou roli v obraně hradu, protože tyto stavby nemohou být poškozeny jinak než dobývací technikou. Ta zahrnuje katapulty, dobývací věže ale i kanóny. Tyto zkázonosné technické vynálezy jsou obsluhovány lidskou posádkou, podle své ničivosti potřebují i několik jednotek vojáků, kteří se starají o přesuny a střelbu. Ty nejničivější mohou ke své operaci vyžadovat až pět vojenských jednotek. Nejjednodušší způsob obrany potom je eliminace obsluhy dobývacího stroje. Lahůdkou potom je možnost obsadit opuštěné dobývací stroje vlastní posádkou a obrátit je proti nepříteli. Něco podobného může samozřejmě podniknout i protivník, i ten počítačem ovládaný, takže ochrana dobývacích strojů bude nutně důležitou součástí vašich výbojů či trestných výprav.
Velké slovo v boji mají také speciální jednotky. Ženisté jsou schopni vykopat tunel pod opevněním a dostat se dovnitř hradu a to buď podminováním opevnění nebo podkopáním se pod branou, kterou potom může zevnitř otevřít. Herní mechanismus pak nedovolí obránci bránu okamžitě opět zavřít a cesta pro útočníka do srdce hradu je otevřená. Obránci mohou využívat také zajímavé věci, o kterých jste už asi slyšeli při návštěvě hradů. Horká smůla vylévaná na hlavy útočníků je opravdu nepříjemná, o fekáliích a zdechlinách zatím nevíme, úroveň reality se přeci jen musí přizpůsobit obecnému vkusu. Využívat speciálních jednotek naučí hráče nejen výukové mise, ale také jejich "ostré pokračování, které bude vyžadovat využití všeho, co budete mít k dispozici. Nejzábavnější ovšem bude využívání specialit v multiplayeru.
Grafické zpracování, které pracuje s 3D prostředím, také nevypadá špatně. Poctivou a kvalitně udělanou 2D strategii už asi neuvidíme, už proto, že 3D grafika je prostě jednodušší. Kde ve 2D musíte ručně kreslit nejen postavy, krajinu, ale i stíny, ve 3D vymodelujete objekt a o stíny a kolize se už postará grafický engine. Postavičky vypadají vymodelované docela dobře, textury se snaží napodobit historicky reálné brnění, jen je potřeba doufat, že se do finální verze produktu podaří pánům vývojářům ze společnosti Related Designs začlenit i systém pro simulaci pohybu látek, pláště připomínající prkenné desky na zádech svých nositelů působí poněkud směšně. Jak vše nakonec dopadne se dozvíme v lednu, kdy společnost Data Becker začne Castle Strike distribuovat.