Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Chicago 1930 - první dojmy

  12:00
Očekávaná taktická strategie ve stylu Commandos tu bude co nevidět. V našich prvních dojmech se dozvíte, že přináší množství novinek v poutavém mafiánském zpracování - velmi brzy se také podíváme na zoubek české betaverzi.

Chicago 1930
Výrobce: Spellbound Software
Vydavatel: Wanadoo / CD Projekt
Datum vydání: únor 2004
Chicago 1930 Mafiánská tématika rozhodně není tvůrcům her cizí. Ve světě, kde vládla prohibice, se dá vystavět interesantní zápletka napříč všemi žánry. Dokázala to česká Mafia a nyní si na mozkové závity hráčů brousí zuby strategicko-logická hra Chicago 1930 od zkušeného týmu Spellbound, který má na svědomí zábavné Commandos klony Desperados a Robin Hood. Někdo by si možná mohl myslet, že německá firma opět změnila jen prostředí a herní principy zanechala na té samé úrovni, které se v tomto žánru nacházejí již od roku 1998. Tato myšlenka je však na hony daleko od pravdy, protože Chicago 1930 přináší množství nových prvků, které jsme měli možnost ozkoušet a nyní vám z nich předkládáme první dojmy.

První věcí, jež vás dozajista zaujme, je možnost výběru ze dvou kampaní, a to ne ledasjakých. Jelikož v třicátých letech minulého století proti sobě stáli mafiáni a policisté, sleduje i hra strasti a slasti obou rozkmotřených táborů. V obou případech před vás bude položen plán města, na němž se vždy zobrazí ohnisko, kde musíte zasáhnout. Misí se nabízí dohromady dvacet, rozdělených rovným dílem. Chicago 1930 Tvůrci tvrdí, že se obě kampaně budou v jistých místech prolínat a výsledky akcí jedné budou mít vliv na průběh druhé. Tuto vlastnost nám prozatím nebylo dovoleno vyzkoušet, ale není důvod jejich slovům nevěřit.

Mafiánská kampaň přeci jenom odkazuje na předchozí projekty Spellboundu a hraje se i dost podobně. Pro bosse Dona Falcona plníte v roli Jacka Berretty špinavé úkoly jako ničení skladů konkurenčních mafiánských rodin, zabíjení státních návladních, kteří se nedali zkorumpovat a v neposlední řadě ochrana důležitých osob „rodiny“. Jack si k ruce může přibrat až pět parťáků, kteří však nefungují podle zažitého systému „ten umí tohle, ten zase tamto“, nýbrž disponují vlastními RPG statistikami jako střelba, boj nablízko, charizma, házení a první pomoc. Zpočátku sice jsou borci, jež máte k dispozici, značně rozličně nadaní, takže i tak šoupnete jednomu baseballku, dalšímu bouchačku a třetí bude třeba narvaný penězi k podplácení. Postavy pak mají ještě nejrůznější bonusy k různým zbraním či schopnostem jako např. +2 colt či +3 pozornost atp. Na druhé straně může vzít i ten největší nešika do ruky cokoliv, ač nemá potřebnou specializaci. Nedochází tak k nepříjemným situacím, kdy nemůžete díky smrti Chicago 1930 důležité postavy pokračovat dále. Hra jde v tomto případě dokonce tak daleko, že když už nemá daná postava žádné východisko, může se vzdát policii a po několika misích ji máte zpátky. Potěší to především v případě, že je panďulák namakaný v důležitém oboru a jeho smrt by rodině rozhodně neprospěla. RPG statistiky si vylepšujete konáním dané činnosti, občas je k nalezení i jednorázový upgrade. Každá vlastnost má pět stupňů a pro dosažení toho posledního se docela zapotíte. Muže si na misi vybíráte při briefingu a nechybí ani jejich vybavování nejrůznějšími udělátky jako jsou brokovnice, samopaly, lékárničky atd.

Rozhodně se jedná o zajímavý přístup, otázkou však je, jak s ním hráči budou spokojeni, jelikož časem vyjde na povrch, že nevede k ničemu jinému, než k větší akčnosti hry, protože, ať už autoři tvrdí cokoliv, nejúčinnější se mi zdál přímý útok na malé skupinky nepřátel se zapnutým zpomaleným časem, což je další nový prvek v podobných hrách. Srovnání s bullet-timem se přímo nabízí, akorát se zpomalí i vaši svěřenci a máte více času na rozdání rozkazů.

Dynamika hry mi prostě na nějaké přílišné taktizování nesedla a ani design mnou viděných Chicago 1930 úrovní mu příliš nenapomáhal. V průběhu dema jsem se nesetkal se spuštěným alarmem a nějakým výraznějším svoláváním protivníků z jednoho sektoru na potřebné místo, kde zrovna provádíte čistku. Nutno říci, že právě alarm by hře jen prospěl a hráče dovedl k větší obezřetnosti, doufejme tedy, že se ho ještě dočkáme. Na ovládání postaviček je třeba si mírně zvyknout, jejich reakce jsou totiž trošku pomalejší, navíc se mi často stalo, že jsem vyslal jiného ranaře než jsem původně chtěl, což vedlo k loadingové obrazovce. Jejich portréty jsou totiž podobné. Na druhou stranu je interface pěkný, u dveří vždy vidíte, zda jdou otevřít, jsou-li definitivně zavřené nebo k jejich odemknutí potřebujete klíč. Můžu jen prozradit, že jejich hledáním strávíte celkem hodně času, naštěstí se ale většinou nalézají na předvídatelných místech. Musím ještě dodat, že na obrazovce vidíte jen to, co mohou vidět vaše postavy, takže nějaký promyšlený útok si jen těžko můžete připravit. Postava se otáčí kolem vlastí osy tehdy, když točíte kolečkem na myši. Pokud vaši lidé nepřátele jen slyší, vy vidíte pohybující se červené kolečko. Chicago 1930

Druhou kampaní se projdete v roli Edwarda Nashe, policejního vyšetřovatele, jehož nadřízené trápí nadměrná mafiánská aktivita ve městě. V jeho kůži nesmíte zabít nikoho nevinného, jinak se se slibně rozjíždějící kariérou můžete rozloučit. Edward nejdříve vyšetřuje a teprve pak střílí. Popišme si jednu takovou misi, kterých si užijete, doufejme, že však v trochu jiných podobách, habaděj. Policejní velitel vás pošle vyšetřit vraždu státního návladního v jeho bytě. Bez zbytečných řečí se tam vydáte, vyslechnete si hlášení a dozvíte se, že podezřelou je manželka tohoto vysokého soudního hodnostáře. To se vám však nezdá, a tak ji najdete pod postelí celou vystrašenou se slovy, že nic neudělala. V kuchyni se nachází pokojská, bohužel omráčená. Doptáte se tedy, kde je lékárnička, abyste ji mohli ošetřit. Po poskytnutí první pomoci pokojské vám prozradí, že předmět doličný, tedy vrahův nůž zabavil jeden z vašich kolegů. Zjistíte tedy, kdo to byl a ejhle, jedná se o zkorumpovaného parchanta, takže ho odstraníte, najdete zabité bodyguardy, které uklidil do kumbálu majordom, což je starej srab a hned se vzdá. Případ vyřešen! Jak vidíte, zde sklouzává hra spíše do adventurního snažení a nedá se říci, že by to bylo špatné, ba právě naopak. Uvidíme, co z této myšlenky autoři ještě vyždímou, protože stejně jako se dá vyleštit, mohou ji i pohřbít neustálým opakováním těch samých činností. Chicago 1930

Graficky nemám hře co vytknout. Engine je pořád založen na isometrickém pohledu, což rozhodně nevadí. Některé textury vypadají opravdu nádherně, takřka fotorealisticky. Zvuk je zcela v pořádku a hudba neruší, spíše příjemně podbarvuje slušnou atmosféru. Na druhé straně, inteligence nepřátel je ještě značně nedodělaná. Tito reagují značně pomalu, někdy vůbec. Dokáží se však vzdávat a ve chvíli, kdy nabíjíte k vám zákeřně přiskočí a probodnou. Svoje muže si každý musí ovládat sám, ale potěší, že najdou cestu na určené místo.

Dohromady na mě působí demo trochu rozpačitě. Na jedné straně stojí parádní nápady jako RPG systém či policejní kampaň, na druhé straně pak straší větší odklon od zaběhnuté a populární dynamiky hry, což však neznamená sníženou obtížnost. Zřejmě se jedná o záměr a při větším vypilování, na které mají autoři ještě nějaký ten čas, by to mohlo být dobré. Ostatní chyby jsou pak spíše kódového ražení a dají se tak odstranit poměrně jednoduše. Určitě pak záleží i na tom, co hráči od Chicaga 1930 chtějí, ale to už bychom zabíhali moc do podrobností. Počkejme raději do recenze, v níž se ukáže, jak hodně se pobavíme. Já, a určitě i vy, doufám, že hodně.

Index očekávání: 6,5

Autor:
Témata: Korupce, nůž, software
  • Nejčtenější

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

Herní obchody slaví svátek Star Wars velkými slevami

V sobotu 4. května slaví miliony fanoušků sci-fi takzvaný Star Wars den. Digitální obchody Steam,...

Take-Two zavře studia, která vytvořila OlliOlli a Kerbal Space Program 2

Ačkoli Take-Two ještě v únoru tvrdilo, že propouštět nebude, opak je pravdou. Zásah se týká zejména...

Ambiciózní střílečka XDefiant od Ubisoftu vyjde v květnu

Zdá se, že Ubisoft je po mnoha odkladech připraven vypustit ven svou free 2 play multiplayerovou...

Získejte ZDARMA dětskou opalovací kosmetiku Lirene
Získejte ZDARMA dětskou opalovací kosmetiku Lirene

S příjemnými hřejivými pocity ze slunečních paprsků k nám ale míří i nebezpečné UV záření. To na nás působí celoročně, a proto je důležité sebe i...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...