Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Empires: Dawn of the Modern World

  12:00
Od autorů parádní strategie Empire Earth, Stainless Steel Studios, přichází nová historická RTS Empires, po všech stránkách vylepšená, komplexní a hratelná. Jak se nám zatím líbí její hratelná verze?

Empires

EMPIRES
Výrobce: Stainless Steel
Vydavatel: Activision
Datum vydání: N/A
Homepage
Stainless Steel Studios patří k menším vývojářským týmům s ne až tak slavnou tradicí, které ale tvoří samé špičkové hry a mají pořádně vysoký kredit. V tomto konkrétním případě se jedná o projekt Ricka Goodmana, designéra, jenž pracoval v Ensemble Studios na prvních dvou dílech Age of Empires, pak ale svou domovskou firmu opustil a vytvořil v nově založeném týmu hru podobného založení, avšak ještě mnohem většího historického rozsahu – Empire Earth. Tato trojrozměrná RTS se stala v mnoha časopisech nejlepší strategií roku, na její úspěch pak navázal datadisk Art of Conquest – a bylo by dosti podivné, kdyby se Stainlessové vzdali dojení úspěšného principu. Byť se jejich připravovaná hra nejmenuje Empire Earth 2 ale Empires, klidně by toto přízvisko nést mohla, neboť svého staršího bratříčka v lecčems připomíná. Dawn of the Modern World je taktéž na dějiných založenou realtimovou strategií s řadou kampaní, skirmishem, multiplayerem, Empires možností vést sedm velkých národů a obrovskou variabilitou budov, jednotek a úkolů misí.

Obecně pokryjí Empires: Dawn of the Modern World tisíc let lidských dějin, počínaje středověkem a konče v době moderní, přičemž čas bude rozdělen do pěti věků, v nichž budou zpřístupňovány nové technologie a upgradovány jednotky. Jednotlivé národy budou značně diferenciovány, ještě více, než je obvyklé, takže Angličané budou mít silnou ekonomiku a střelecké vojenské jednotky, Korejci budou zase početní a do rukou dostanou nekonvenční zbraně. Pro jednoho hráče budou přichystány samostatné scénáře, skirmish, ale hlavně epické kampaně, z nichž dvě mise byly k otestování i v singleplayerové demoverzi.

Představení civilizace: Anglie/Spojené království

Anglická civilizace si projde v Empires: Dawn of the Modern World dvěma fázemi. Od středověku do industriální epochy je prezentována jako Anglie monarchistická. S příchodem první světové války se ale musí transformovat - lze tedy pokračovat buď jako Spojené státy americké, Spojené království či Německo. Co se Anglie týče, její vojenská síla je především lodní, z pozemních jednotek vynikají lučištníci, po transformaci ve Spojené království pak letadla. Velké bonusy získávají Angličané v ekonomice, jejich vesničané unesou více surovin, mají velké trhy a kolonie, rychleji staví budovy, jako jedni z prvních začínají těžit suroviny v dolech a spouštějí hospodářskou revoluci.

Empires První z nich se odehrávala ve středověku, v období války mezi Anglií a Francií. Richard Lví srdce se v ní na výpravě na nepřátelském území dozvídá, že jeho otec – král Anglie – zemřel, s největší pravděpodobností rukou úkladného vraha, a on se tak stává nejvyšším mužem monarchie. Není ale čas oslavovat, je třeba pokračovat v boji. Vtom přichází nečekaný posel od krále Filipa, nabídka míru. Richard se vypravuje do blízkého kláštera, kde na něj k jeho překvapení nečeká žádná léčka. Komplikace přijdou až ve chvíli, kdy se dozví, že ho zradil jeho spojenec držící hrady na Loiře – zrovna ve chvíli, kdy má po řece přijet královna…

Druhá pak začíná pohledem na setkání politických špiček taktéž středověké Koreje. Na jejích jižních březích se vyloďují početná japonská vojska, která Korejce převyšují deset ku jedné. Žádají si jen průchod do bohaté Číny, ale je zřejmé, že kudy projdou, budou lidé trpět, vesnice budou páleny – a dost možná na místě zůstanou okupační síly. Je třeba se bránit, ale na otevřený boj není ani pomyšlení. Snad by se mohlo povést udržet opevněné hrady Empires a zatarasit před japonskými silami klíčový průsmyk…

Jak vidno, scénář obou misí je velmi rozmanitý. Příjemně překvapí, když mise namísto tří slov začíná dlouhou cut-scénou, v níž hráč dostane historické pozadí a je uveden do prvního úkolu, ještě lepší je pak neustálé pronikání děje přímo do průběhu mise, kdy hráč plní úkoly postupně, zjišťuje nové skutečnosti a sleduje další a další animované sekvence. Zkrátka a dobře – nenudí se. Prostor je však i na bojovou taktiku a dostane se i na poklidné minuty budování základny, těžby a výroby jednotek.

Kdybychom ze hry abstrahovali čistě jen systém, kterým se řídí, vyšla by víceméně čistokrevná RTS. Na začátku vůdce národa postaví ekonomické budovy, začne těžit několik druhů surovin (kámen, zlato, dřevo…), pak přidá vojenská cvičiště a výrobny dobývacích zařízení, vyprodukuje něco jednotek, vyšle je k nepříteli, svede megalomanskou bitvu a pokoří ho, nebo to zkusí později znovu.

Představení civilizace: Korea

Korejci, nedělejme si iluze, byli do hry přidání především z důvodu zdejšího obrovského herního trhu. Ve hře budou mít docela silné námořnictvo (byť ne až tak jako Anglie), hlavní silou chudáků po většinu historie svíraných mezi Čínou a Japonskem, bude početnost a rychlost. Korejci jsou schopni vyprodukovat velice rychle obrovské masy vojáků, rychle těží suroviny, soupeře dokáží zničit počtem. Mezi zajímavé patří schopnosti zenu, díky němuž se mohou jednotky stát nakrátko takřka nesmrtelnými, buddhisté zase dokáží rychleji překonvertovat na svou stranu nepřátele. Korejci budou moci využívat tropických bouří, potěší též možnost vyslat do tábora nepřátel maskované zvědy.

Empires Ani zpestřující prvky nejsou nijak objevné – jednotky získávají zkušenosti, čas od času se na bojišti vyskytne nějaký ten hrdina či generál, který přidává bonusy okolním vojákům, taktika počítá s vlivem terénu a morálky jednotek, ve skirmishi a multiplayeru je nutný výzkum a upgrady. Všechno to ale stále velmi dobře funguje a díky designu misí, který je neuvěřitelně variabilní, byť občas až trochu přeplácaný, to ani nepůsobí tolik jako stará vesta.

Grafické zpracování je naprosto parádní. Pochopitelně je vše kompletně 3D, hra umožňuje odzoomovat do slušné vzdálenosti (byť vyloženě ptačí pohled chybí, což je trochu škoda) stejně jako podívat se přímo na bojiště, což sice nemá praktické opodstatnění, je to ale dobrá podívaná a zdroj dramatických screenshotů, takže proč ne. Že hra běží na druhé generaci technologie svého předchůdce by poznal skutečně asi jen její programátor, protože rozdíl je značný, prostředí je mnohem živější, nechybí atmosférické efekty, pěkně je zpracována fog of war, velmi realistické jsou vodní plochy, Empires které budí v případě moře dojem pořádné hloubky, i řeka Loira je ale dostatečně majestátní, zkrátka – je na co valit bulvy.

Vedle singleplayerové spatřila světlo světa též demoverze multiplayerová, po dvou třech hrách si ale netroufnu ještě tuto část hodnotit. Zda jsou národy dobře vybalancované se obvykle pozná až po delší době a zde to bude obzvlášť obtížné už kvůli jejich velmi rozdílným založením. Každopádně na zábavnosti pro občasného hráče Empires určitě ztrácet nebudou, podobnost s Empire Earth je skutečně cítit na každém kroku.

Empires: Dawn of the Modern World se v demoverzi prezentovaly jako komplexní, byť nijak zvlášť originální strategie, která zřejmě přinese nejimpresivnější kampaň, jaká byla doposud v RTS viděna. Ale zda to bude stačit, není zatím vůbec jisté, protože konkurence v žánru je velká.

Index očekávání: 8/10

Užitečné odkazy

homepage hry - poměrně strohá na informace, ale zapomenout na ni samozřejmě nesmíme...
homepage autorů - taktéž stručná stránka s informacemi o Stainless Steel Studios
Empires Aeon - graficky parádní a velmi obsažná stránka na Strategy Planet
Empires Heaven - kvalitní fanouškovská stránka zejména obsahově
World of Strategy - Empires - klasická fan stránka s rozsáhlými galeriemi
Empires Revolution - tady se teprve něco chystá, ale má to být něco opravdu velkého - uvidíme

Autor:
  • Nejčtenější

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

Herní obchody slaví svátek Star Wars velkými slevami

V sobotu 4. května slaví miliony fanoušků sci-fi takzvaný Star Wars den. Digitální obchody Steam,...

Take-Two zavře studia, která vytvořila OlliOlli a Kerbal Space Program 2

Ačkoli Take-Two ještě v únoru tvrdilo, že propouštět nebude, opak je pravdou. Zásah se týká zejména...

Ambiciózní střílečka XDefiant od Ubisoftu vyjde v květnu

Zdá se, že Ubisoft je po mnoha odkladech připraven vypustit ven svou free 2 play multiplayerovou...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...