Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Fenimore Fillmore – exkluzivní preview

  12:00
Legendární kovbojka 3 lebky Toltéků bude mít pokračování! Společnost Revistronic dokončuje další příhody mladíka Fenimora, které si i přes třetí rozměr zachovají tvář klasické point-and-click adventury. Viděli jsme ji na vlastní oči!

Vysmátí Juan Ramon a Pablo Martinové v rozhovoru pro BonusWeb na E3

Pokud se alespoň vzdáleně zajímáte o žánr adventur, určitě vám není název Tři lebky Toltéků neznámý. A pokud se o adventury zajímáte blíže, pak jistě víte, že se jedná o zhruba pět let starou klasickou point-and-click adventuru, která sršela humorem a která se v naší zemi těšila nemalé popularitě – mimo jiné taky z toho důvodu, že jako jedna z vůbec prvních her byla opatřena českými titulky. Její tvůrce – španělská společnost Revistronic – se před nějakým časem rozhodla oprášit jméno hlavního hrdiny a již pár let pomaloučku potichoučku připravuje jeho nové ztřeštěné příhody, tentokráte ve hře nazvané Fenimore Fillmore: The Westerner. O tomto projektu bylo doposud známo jen minimum informací, a tak můžeme hovořit o velkém štěstí, že se nám podařilo s tvůrci dohodnout schůzku a vymámit z nich vše, co se dalo...

...A věřte, že byli velmi vstřícni, neboť to, co nám na svém notebooku předvedli bratři Juan Ramon (prezident společnosti) a Pablo (šéf evropské pobočky) Martinové, příjemně překvapilo nejen mě, ale i adventurního analfabeta Vreca, což je samo o sobě věc nanejvýš pozoruhodná. Hned na úvod je Fenimore Fillmore: The Westerner potřeba říct, že z pohledné 2D ručně kreslené grafiky se hra přehoupla do realtime 3D. Příznivci adventur ze staré školy však rozhodně zoufat nemusí, neboť jak nás už v předstihu ubezpečoval Juan Ramon Martin, „I přes třetí rozměr je to klasická point-and-click adventura ovládaná myší“. Co více si milovník žánru může přát.

Intro hry nám v plné parádě představí vysmátého mladíka v tmavých kalhotách, bledě modré košili, červeným šátkem kolem krku a vysokým kovbojským kloboukem na hlavě, který se pohybuje nenapodobitelným „kachním krokem“ a říká si Fenimore Fillmore. Ostatně kdo z vás hrál předchozí díl, udělá si o hlavním hrdinovi dokonalou představu, protože vypadá a pohybuje se pořád stejně. Na počátku hry Fenimora čeká podobný osud, jako ve Třech lebkách: opět se totiž úplně náhodou připlete do nesnází s muži, kteří mají kolty zavěšeny proklatě nízko. Stane se tak jedné noci, kdy po dlouhé cestě pustou prérií dorazí k farmě rodiny Banisterových. Zde právě probíhá „korektní“ jednání mezi farmářem a čtyřmi ozbrojenými bandity, jež vyslal jistý Starek, aby od Banistara jeho farmu i s pozemkem odkoupili. Jenže farmář se svého majetku nehodlá vzdá, a tak se bandité rozhodnou celou farmu zapálit. V tu chvíli se Fenimore, skrytý za rohem domu, rozhodne raději rychle uniknout, avšak nešťastnou náhodou se nabodne na opodál rostoucí ostnatý kaktus a ten jej vymrští přímo před ozbrojené muže. Po chvilce ticha plného překvapení se bandité začnou smát a pomalu vytahovat kolty z pouzder, avšak Fenimore je pohotovější, rychle tasí své dva kolty a vystřelí čtyři rány – kulky jednoho banditu zraní, Fenimore Fillmore: The Westerner druhému ustřelí klobouk, třetímu z úst doutník a čtvrtému zbraň z ruky. Kdyby počítače dokázaly reprodukovat kromě obrazu a zvuku taky vůni, jistě by se v tuto chvíli halou na E3 linul takový zápach, že by na čerstvý vzduch spolehlivě vyprovodil do jednoho všechny návštěvníky. Banditi pochopitelně s plnými kalhotami prchají a vděčný farmář pozve Fenimora domů na večeři. Naneštěstí paní Banisterová uvaří jídlo, na nějž je Fenimore silně alergický, a tak nečekaně omdlí a probudí se až na druhý den v posteli farmářova synka Billyho. V tu chvíli však zjistí, že jeden z jeho koltů chybí. Bezradný Fenimore nakonec uchopí Billyho dětský revolver a strčí si jej za opasek místo své skutečné zbraně.

Příběh je tedy přesně takový, na jaký jsme zvyklí z předchozího dílu – potrhlý, šílený, neskonale legrační. A dle příslibu tvůrců bude taková i celá hra, v jejímž průběhu musí Fenimore zabránit zlotřilci Starekovi v terorizování okolních obyvatel. To se může jevit jako hlavní cíl hry, s čímž ale Pablo Martin nesouhlasí: „Bavit se. To je to jediné, oč v naší hře běží“. A že o zábavu postaráno bude, to vám mohu garantovat již nyní, protože i těch několik málo rozhovorů a Fenimorových výtržností, co prováděl v demoverzi, mě donutilo se s chutí a od srdce zasmát. Avšak nejen z hlediska humoru, ale taktéž hratelnosti pošpacíruje Westerner po cestičce, kterou před lety vyšlapali Toltékové. „Protože na hře pracuje tým ve stejném složení jako na Třech lebkách Toltéků, zůstane všechno při starém jen s tím rozdílem, že je to ve 3D“, komentuje Pablo Martin a jedním dechem dodává, že Westerner bude nejenom adventura Fenimore Fillmore: The Westerner čistá jako víno, tedy bez jakýchkoliv akčních či arkádových příměsí, ale navíc si zachová vzhled a formát adventur ze staré školy. Hlavní příčiny jsou hned tři: 1) systém statických kamer, 2) cartoon grafika, jako v předchozím díle a 3) myšoidní point-and-click ovládání. Všechny tři body si nyní podrobně rozebereme.

Ze všeho nejdříve se zastavím u grafiky, protože od jejího stylu se odvíjí celý charakter hry. Předně je nutné uvést, že naprosto všechno je polygonové - Fenimorovým nosem počínaje a sto padesátým bodlákem na kaktusu vedle hajzlbudky konče. Přechod do třetího rozměru byl podle tvůrců v dnešní době naprosto nezbytný a navíc „dělat hru ve 2D je pro grafické stránce mnohem náročnější“, jak uvedl Pablo Martin. Na druhou stranu skutečnost, že detailnost 3D se kresleným nebo renderovaným obrázkům stále ještě nevyrovná, je na Westernerovi více než patrná. Při pohledu jak na herní prostředí, tak i na postavičky se prostě nelze ubránit dojmu jednoduchosti a hranatosti. Jednoduchá však byla též 2D grafika v Třech lebkách a přesto dokázala hráče upoutat především svojí barevností a cartoon stylem. A v tomto ohledu již Westerner za svým předchůdcem o moc nezaostává. Klasické křivé stěny a pokroucené tvary předmětů jsou mezi všemi těmi polygony naprosto zřetelné, ze všeho nejvíce pak na herních postavičkách. Ty čerpají z výhod 3D hlavně na animacích, z nichž vůbec nejlépe vypadá Fenimorova charakteristická chůze, při níž dělá dlouhé kroky, máchá rukama a klátí se Fenimore Fillmore: The Westerner ze strany na stranu. Nechybí třeba ani takový detail, kdy necháte Fenimora stát v klidu a můžete sledovat, jak se mu v rytmu dýchání nadýmá hruď.

Nejpozoruhodnější je ale na grafice to, že i přes všudypřítomné 3D působí po většinu času klasickým 2D dojmem. Zásluhu na tom má jedna jediná věc – kamerový systém. Neexistuje zde žádná dynamická kamera, která by „létala“ za hrdinovými zády (Tomb Raider nebo nový Simon 3D), která by umožňovala přepnout se do pohledu z vlastních očí (The Watchmaker) a nebo s níž by se dokonce dalo volně pohybovat (Gabriel Knight 3). Všechny kamery jsou umístěny staticky a vyjma nehratelných scén a „scrollovacích“ situací se ani nehnou. Hra tak působí falešným dojmem, jako by se ve skutečnosti kompletně 3D prostředí skládalo jen z desítek předrenderovaných obrazovek. Pravda je však odhalena ve chvíli, kdy se pohybujete po rozsáhlejším prostranství. Zde přijde na řadu to, co ve 2D hrách nahrazoval paralaxní scrolling: kamera se buď za postavičkou mírně pootočí, a nebo prostě popojede do strany, jakoby se pohybovala po kolejích. O efektní kamerové střihy z nejrůznějších úhlů samozřejmě taky nepřijdeme a užijeme si jich dosyta obzvláště během rozhovorů, při nichž sice můžeme obdivovat animace postav a mimiku jejich obličejů, ale nejspíš se neubráníme zamyšlení nad tím, že s takto hranatými a kostrbatými charaktery bychom se u 2D hry určitě nesetkali.

Hojivým balzámem na adventuristovu duši bude bezesporu herní interface, což naprosto dokonale vystihují slova Fenimore Fillmore: The Westerner bratří Martinů: „Zapomeňte na Monkey Island 4, zapomeňte na klávesnici. Ke spokojenosti vám postačí dvě tlačítka na myši“. Interface se sice od posledně krapet změnil – ze spodní části obrazovky zmizely příkazy typu „Otevři“ nebo „Mluv“, nicméně to nejdůležitější, kurzor myši, zůstalo přítomno. Samotné ovládání je pak notoricky známé. Levým myšítkem vykonáváte akce a pravým můžete na interaktivních místech měnit funkce kurzoru (ze standardního „Prozkoumej“ třeba na „Použij“ nebo „Promluv si“). Veškeré titulky, ať už se jedná o identifikaci předmětů nebo text dialogů, se vypisuje ve spodní části obrazovky, naopak v té horní je ukrytý inventář pro sebrané předměty. Nač se na toto téma více rozepisovat – jedním slovem je to klasika, na níž si pošmáknou zejména odpůrci klávesnicí ovládaných adventur.

Z hlediska rozsáhlosti na tom bude Westerner zhruba stejně jako 3 lebky Toltéků. Přislíbeno je přes 100 lokací a 30 interaktivních postav, z nichž některé jsou důvěrně známé z předchozího dílu. O které konkrétně se jedná, nám ale tvůrci neprozradili – prý to bude velké překvapení. Hrací doba ale nejspíš mírně poklesne a to z toho důvodu, že komplikované příkazové menu nahradí jednoduchý kurzor „všeuměl“. Snad se ale nedočkáme podobně nepříjemného překvapení, jako u právě vydané adventury Jazz and Faust, kde se hrací doba s odřenýma ušima přehoupla pouze přes deset hodin čistého času.

Pro úplnost ještě dodejme, že hra by u nás měla vyjít zhruba v polovině roku kompletně v češtině. Více obrázků pocházejících z demoverze hry naleznete v této galerii, uživatelé BonusWeb Profi pak mají k dispozici dvouapůlminutové video ze hry.

VE ZKRATCE:

  • pokračování humorné kovbojské adventury 3 Lebky Toltéků
  • potrhlý příběh se stovkami gagů
  • 3D zpracování ve stylu 2D adventur ze staré školy
  • myšoidní point-and-click ovládání
  • datum vydání: 1. čtvrtletí 2003, Cenega, kompletně v češtině

  • Autor:
    • Nejčtenější

    Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

    Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

    Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

    Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

    {NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

    {POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

    Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

    Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

    Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

    Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

    {NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

    {POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

    Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

    Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

    Ambiciózní střílečka XDefiant od Ubisoftu vyjde v květnu

    Zdá se, že Ubisoft je po mnoha odkladech připraven vypustit ven svou free 2 play multiplayerovou...

    Vydělali balík na Angry Birds, začátky měli krušné. Poznáte tyto hry?

    Ještě před tím, než zbohatlo na sérii her Angry Birds, vyrábělo finské studio Rovio celou řadu...

    VIDEO: Figurky Funko se chystají dobýt i svět videoher

    Roztomilé plastové figurky známých popkulturních postaviček s disproporčně velkými hlavami na vás...

    Česká střílečka Gray Zone Warfare je terčem kritiky, ale prodává se skvěle

    Vojenská střílečka Gray Zone Warfare od brněnského studia Madfinger zažila úspěšný start. Celkem si...

    Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
    Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

    Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....

    Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

    Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

    Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

    Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

    Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

    Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

    Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

    Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

    Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

    Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...