|
Musím se přiznat, že mě irsko-francouzsko-ukrajinská společnost Frogwares začíná příjemně překvapovat. Po jejich debutovém titulu The Mystery of the Mummy, který se příliš nepovedl (mírně řečeno), jsem této tehdy ještě malé firmičce přestal věnovat pozornost a nevěštil jsem jí, ani jejímu nově připravovanému titulu Journey to the Center of Earth, nijak růžovou budoucnost. Nebylo taky proč - první screenshoty nevypadaly moc přesvědčivě a ani přístup vývojářů k designu prostředí a postav mi nepřišel dvakrát profesionální (nechávali si totiž radit od hráčů na speciálním diskusním fóru, což vypadalo, jakoby měli nedostatek vlastní představivosti). Jak ale projekt postupně nabýval na objemnosti, vypadal čím dál zajímavěji a podle nejnovějších informací a screenshotů vyrůstá v něco, co by si mělo zasloužit naši zvýšenou pozornost.
Již z názvu hry je zcela jasné, jakým slavným literárním dílem se nechali tvůrci inspirovat tentokráte. Samozřejmě je to Cesta do středu Země od Julese Vernea. Obdobně jako v případě svého předchozího projektu (inspirovaného detektivními příběhy o Sherlockovi Holmesovi) ovšem tvůrci nehodlají přesně převyprávět příběh románu do počítačové podoby, ale pouze využili zajímavého námětu – toho, že se hluboko pod našima nohama může nacházet jiný, dosud neobjevený svět. A o čem tedy hra pojednává? Píše se rok 2005. Ariana, ambiciózní reportérka jistého renomovaného cestovního magazínu, právě fotografuje prostředí Irska z ptačí perspektivy. Jakmile ale se svým vrtulníkem přistane na planině poblíž vulkánu Snaefell, zřítí se na helikoptéru kus skály a stroj zničí, bohužel i s jeho pilotem. Když se pak Ariana pokusí dostat z rozvalin ven, narazí na malou jeskyni vedoucí neznámo kam. Při jejím průzkumu ovšem uklouzne, upadne do proudu vody, který mizí v prasklině ve skále, a omdlí. Probudí se až na zvláštní pláži… ve „středu Země“.
Několik set metrů pod povrchem zemským Ariana brzy objeví zvláštnosti místného prostředí a spoustu prapodivných objektů. Kolem ní se budou prohánět dinosauři, mamuti a jiná pravěká zvířata, narazí na dvě lidské civilizace, kdysi velmi vyspělé, ale dnes již jen živořící. Projde šesti rozdílnými prostředími, od neprostupné džungle přes les z přerostlých hub až po města plná mohutných mechanických strojů, které bude zapotřebí zprovoznit. Ariana, jakožto profesionální reportérka, bude zpočátku brát celé dobrodružství jako životní šanci jak raketově urychlit svoji kariéru, ale z tohoto nadšení brzy vystřízliví. Nový neuvěřitelný svět totiž skrývá děsivé tajemství, které může ohrozit existenci celičké planety. A pak je zde další problém – podaří se jí vůbec dostat zpět na povrch Země? Kdo ví…
Asi nejmarkantnější rozdíl oproti Mystery of the Mummy je ve zpracování. Pravěký engine PhoenixVR naštěstí dostal červenou (chválapánubohu!) a Frogwares zapracovali na tvorbě vlastního enginu, kombinujícího předrenderovaná pozadí s 3D objekty a postavami. Dalo by se tedy říci, že Journey to the Center of Earth vypadá jako Syberia, pouze s tím rozdílem, že neoplývá tak dokonalou grafikou. Ta má dosti kolísavou úroveň – zatímco některé obrázky jsou se Syberií takřka srovnatelné, jiné vypadají jako pokusy grafika-začátečníka ve 3D Studiu MAX. Tento nedostatek se autoři snaží kompenzovat vysokým rozlišením 1024x768 a věrohodným rozanimováním postav, takže se snad o žádnou tragédii jednat nebude.
Zmíněné Syberii bude hra podobná též svým point-and-click ovládáním a patrně i svým obsahem, formou rozhovorů počínaje a řešením mechanických hádanek konče. Každopádně již nyní je jasné, že svůj vzor předčí alespoň v rozsáhlosti: tvůrci slibují 35 lokací zabíraných zhruba 300 kamerami, 30 interaktivních postav a 200 inventářních předmětů. Hrací dobu odhadují na velice slušných 30 hodin.Zdali se ze hry vyklube docela obstojná adventura nebo jen další nedodělek, to se teprve uvidí. Na předčasné soudy nebo odhady je ještě příliš brzy, přestože hra samotná se má na trh dostat již letos před Vánoci v distribuci francouzské společnosti Micro Application. Kromě Journey to the Center of Earth ovšem chlapci a děvčata z Frogwares pracují ještě na dvou dalších adventurních titulech (shodou okolností opět na Verneovce Around the World in 80 Days a další Holmesovce Sherlock Holmes: Case of Sherringford Hall), takže doufejme, že kvalita neustoupí do pozadí ve prospěch kvantity.
Dodatek ze 7.10.2003: Pokud vás hra zaujala, neopomeňte si vyzkoušet čerstvě vydané hratelné demo.