Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Middle-Earth Online

  12:00
Představte si, že už si nemusíte o úžasném světě Středozemě jen číst. Že se můžete stát sličným elfem, hbitým hobitem, silným trpaslíkem či hrdým člověkem a postavit se Sauronovým stvůrám.

Kdykoli se objeví byť jen sebetišší zvěsti o tom, že se chystá hra ze světa stvořeného geniálním spisovatelem Johnem Ronaldem Reuelem Tolkienem, herní žurnalisté a samotní "řadoví" hráči se mohou zbláznit nadšeným očekáváním. Může skončit neblaze, jak dokázala nemastná neslaná hra Fellowship of the Ring založená na filmové licenci. Avšak pokud jde o MMORPG Middle-Earth Online, o kterém si budeme povídat dnes, nemáme nejmenší obavy, že by se tato historie opakovala. Poměrně nenápadná hra, o které se toho dosud moc neví a často se o ní nemluví, má jako jedna z mála potenciál ovládnout pole masivní RPG zábavy, přestože není bůhvíjak originální. Když si představíme, že se staneme sličným elfem, hbitým hobitem, silným trpaslíkem či hrdým mužem a sami se postavíme se zbraní v ruce Sauronovým skřetům, je nám nelehko u žaludku z nervozity. Zkrátka a dobře - samo prostředí a atmosféra Středozemě bude působit jako největší tahák a autoři nebudou nuceni vymýšlet kdovíjaké inovace.

Autoři. Ano, autoři, ale kdo to vlastně je? Na Middle-Earth Online pracuje zkušený tým Turbine Entertainment, který má za sebou již dvě velké MMO hry - Asheron's Call, datadisk a jeho nedávno vydané pokračování, navíc producentem je dobře známý Chris Taylor, který se v herním průmyslu pohybuje již více než dvacet let a naposledy se postaral o Dungeon Siege.

Middle-Earth Online je pochopitelně založena na ději knihy. Chris Taylor v jednom z rozhovorů přímo slibuje, že se dočkáme událostí, které kniha popisuje, a setkáme se i se známými postavami – Frodem, Gandalfem, Aragornem, Sarumanem a dalšími. Tyto klíčové osoby nebudou pochopitelně hratelné, budou to NPC, ale na celou hru budou mít zásadní vliv. Na druhou stranu, v Middle-Earth Online toho bude k vidění mnohem více než "jen" výprava Společenstva prstenu. Do rámce nadcházejícího střetu mocností zla a dobra zasadí autoři obrovskou spoustu questů, na které v knize ani jinde nenarazíte.

Dosud nebyl zveřejněn seznam hratelných ras, ale je jasné i bez nápovědy, že bude možné hrát za lidi, elfy, trpaslíky, hobity a další, zatím tajné rasy. Každopádně ale nebude možné hrát za zlé postavy a se skřety, zlobry, vlky či krutými Východňany se potkáte jen v roli NPC. Autentičnost Středozemě dodrží mimojiné jakási "jmenná policie" – autoři budou kontrolovat, aby jména odpovídala rázu světa a pokud budete chtít svou postavu nazvat třeba Ferda Mravenec, nepovolí vám to. Pro ty méně kreativní je připravena řada jmen typických pro každou rasu. Co se povolání týče, budete moci hrát řadu civilních postav (zajímavě zní například hostinský, ještě lépe kovář – kdo ví, třeba si jednou vykovete vlastní kouzelný prsten – a to by bylo něco!), ale samozřejmě také dobrodruhy ovládající bojová i magická umění.

I když – s magií to nebude tak úplně horké. Kdo knihy četl (kdo ne, ať se pořádně stydí!), ví, že kouzelníků se v nich mnoho nevyskytuje a magie nenabírá podoby ve hrách stokrát omletého fireballu, blesku, štítu a několika dalších typických kouzel. Stejně tak v Middle-Earth Online bude magie špatně přístupná, obtížná na studování a nejistá na použití. Některé rasy, jako například hobiti, ji pak nebudou moci používat vůbec.

Přesný RPG systém, který bude hra využívat, nebyl zveřejněn, ale z velké části má být založen na získávání zkušenosti a zlepšování si různých vlastností a dovedností. Taylor slibuje jednoduchou tvorbu postavy, postupem času získáte větší možnosti k její specializaci a rozvoji. Samozřejmá volba groupování s přáteli pro získání bonusů a taktického postavení proti nepříteli, můžeme tedy mluvit o spoustě malých společenstev. Dále bude možné se ženit, adoptovat jiné postavy a postavit si své vlastní sídlo, které bude odpovídat zvyklostem jednotlivých ras – na vyšších úrovních si budete moci sami na k tomu určených místech postavit hobití noru, dům, magickou věž či ještě něco honosnějšího. Zabydlování světa tímto způsobem bude pochopitelně opět kontrolováno a omezeno, aby si hráči nezakládali příbytky v nevhodných oblastech, ale ta možnost zde bude, což je důležité.

Už bylo řečeno, že se ve hře budete moci stát nejen dobrodruhem, ale také řemeslníkem. V Middle-Earth Online bude fungovat systém trhu. Zase je zde ono kouzelné slůvko: bude kontrolován. Kontrolován, aby nedošlo k přehlcení magickými předměty, což by zase neodpovídalo duchu Tolkienova světa. Hra bude vybalancována tak, aby jejich výroba – přestože bude možná – byla natolik obtížná, že ji zvládnou opravdu jen ti nejlepší.

Svět Středozemě bude i v Middle-Earth Online rozsáhlý a nebezpečný. Konkrétní čísla, kterými se vývojáři rádi chlubí (x tisíc kilometrů čtverečních, x milionů objektů – čtete to u každé druhé novinky), tentokrát k dispozici nejsou, nicméně cestování bude mnohem obtížnější záležitostí, než jsme zvyklí. Ve hře nebude teleportace a možností, jak se rychle a bezpečně přesunout, bude málo a budou hodně drahé. Cesta na jen trochu vzdálenější místo, nebude jen tak, budete se na ni muset připravit jako na opravdovou výpravu a zažijete při ní nejedno dobrodružství. Středozemě je divoká a nikdy nemůžete vědět, co se skrývá za nejbližším stromem…

Co se bojů týče, autoři sice slibují "unikátní" a "dosud jinde neviděný" systém, ještě však nevysvětlili, v čem spočívá, takže tyto reklamní řeči přeskočíme a řekneme si něco o důsledcích a průvodních jevech boje. Bylo již řečeno, že nelze hrát za zlé postavy (Chris Taylor trefně podotýká, že řešit problémy typu "hráč A, který hraje za Uruk-hai, se chce dát do party s kamarádem B, který hraje muže z Gondoru, a ono mu to nejde" by nebylo nejlepší), přesto se ve hře s největší pravděpodobností objeví – byť omezené – možnosti PvP boje. Není ještě přesně vyřešeno, co se stane po jeho skončení a jaké budou postihy za smrt či selhání v boji, to je jeden z problémů, na kterém se v současné době pracuje a bude se měnit i v průběhu plánovaného interního i veřejného betatestu.

Už vás asi zajímá, kdy to vypukne. Bohužel, v tom vás musím zklamat – neví se a Turbine se brání jakémukoliv oznamování dat. Každopádně jedno je jisté – plné verze se dočkáme až v roce 2004, a to kdo ví, zda se tento rok stihne veřejný betatest. Práce je hodně – a myslím, že pokud Turbine využijí čas účelně a přinesou nám skutečně po všech stránkách vypilované MMORPG z úžasného světa Středozemě, můžeme jim i nějaké to zdržení prominout.

Pozn. redakce - rozhodli jsme se nepoužít obrázky z první verze hry, která již měsíce není aktuální. Obrázky v tomto článku jsou pouze ilustrativní.


Pod čarou:
Middle-Earth Online to nikdy neměla lehké. Prvním majitelem licence byla Sierra, ta vytvořila hrůzné demo s fotorealistickými texturami, které naštěstí neprošlo a projekt šel k ledu do doby, než ho od Sierry odkoupila herní pobočka Vivendi, pro kterou také pracuje Chris Taylor. Taylor se stal oficiálním vyslancem na diskusních fórech, kde sbírá nápady, odpovídá na dotazy a uklidňuje pro-tolkienovské fanatiky. Otázky typu "bude hobit chodit pomaleji, když přejde bosou nohou přes potok" jsou poměrně běžné a Taylor na ně na všechny pečlivě odpovídá. Jeho pozdrav "pax, chris" (mír, chris) se stal skoro značkovým. Nezpomeňte, prosím, že vývoj Middle-Earth Online je teprve na samém začátku a zatím nebyly vypuštěny žádné ingame obrázky, pouze skicy, a to pouze pro papírové časopisy. Ještě ostřeji byl hlídán vývoj Star Wars Galaxies, kdy první informace pronikly na veřejnost až za dlouhou dobu. Rádiové utajení má smysl: návrháři nejsou znejistěni hnidopichy, nic se neřekne předem a očekávání na straně hráčů roste. Middle-Earth Online nicméně potáhne především z licence: připravte se, že to může být úplně obyčejná online RPG, která bude obsahovat vše, co má Dark Age of Camelot, Ultima Online a Asheron's Call.
-Pavel Dobrovský

Autor:
  • Nejčtenější

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sestrojila si vybavení za statisíce, aby během hraní cítila bolest

Streamerka vystupující na internetu pod přezdívkou Gingas si doma postavila zařízení, které...

Další dobrodružství archeoložky Lary by se mohlo odehrávat v Indii

Známá herní archeoložka Lara Croft by se mohla ve svém dalším dobrodružství Tomb Raider podívat do...

Sony ustoupilo. Víkendovou válku o hru Helldivers vyhráli hráči

Provozovatelé vynikající týmové střílečky Helldivers 2 po třech měsících od jejího vydání oznámili...

Měl jim pomoci propagovat hru, místo toho ji v přímém přenosu zepsul

Měla to být historická událost v téměř dvacetileté historii online hry MapleStory, nakonec ostře...

Sestrojila si vybavení za statisíce, aby během hraní cítila bolest

Streamerka vystupující na internetu pod přezdívkou Gingas si doma postavila zařízení, které...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...