Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Pontifex - Bridge Builder v 3D

  12:00aktualizováno  12:12
Úspěšná freewarová logická hra Bridge Builder před několika měsíci spoustě hráčů doslova učarovala a přišpendlila je na dlouhé hodiny k počítači. Postavit z ocelových traverz funkční most se ukázalo jako náročný, ale neskutečně zábavný úkol. A Pontifex není nic jiného než Bridge Builder v atraktivním 3D kabátě se spoustou novinek.

Pontifex

Bylo nebylo. Jednoho krásného dne se jistý Alex Austin posadil k počítači a během několika (desítek) bezesných nocí vytvořil hru, říkejme jí třeba Bridge Builder, s velmi jednoduchým námětem - stavbou mostů. Alex se chtěl o svůj program podělit s ostatními, a tak ji umístil na web volně ke stažení. Během několika málo dnů pak skvělá hratelnost paralyzovala snad všechny firmy, kde se objevila - skoro každý technicky zaměřený jedinec totiž nedělal nic jiného než se snažil z traverz posavit co možná nejpevnější most, po kterém by mohl přejet těžký vlak z jedné strany na druhou. Obrovská popularita Bridge Buildera nedala Alexovi spát, a tak se jiného krásného dne rozhodl pověsit své dosavadní zaměstnání na hřebík, založit společnost Chronic Logic a vytvořit komerčního nástupce své původní hry s poetickým a všeříkajícím latinským jménem Pontifex.

Stejně jako u Bridge Buildera, i stavba mostů v Pontifexu začíná na schematické obrazovce s nataženou mřížkou a profilem říčního dna. Samotná stavba však s sebou Pontifex přináší některá nová úskalí - již nestačí jenom "naklikat" rozložení traverz, ale je nutné zvážit i skladbu materiálu. Bylo by například velmi pošetilé šetřit na pilířích a postavit je pouze z lehké konstrukční oceli, která toho zas tolik nevydrží - nosné prvky musí být co nejpevnější a tak je jasnou volbou těžká (ale náležitě drahá) ocel. Naopak mostovka si může zachovat určitou pružnost a vzhledem k její délce je lehká ocel ideálním řešením, nehledě na to, že by těžká ocel předstaovala zbytečnou zátěž na pilíře. Skutečné terno je pak natahování nosných kabelů. Ano, nosných kabelů - velmi pružných a relativně pevných ocelových provazců, které se bez větších problémů dají natáhnout z jednoho břehu na druhý nebo úhlopříčně mezi vysokými nosníky na kraji mostu. Další (pro mnohé nepříjemnou) novinkou jsou opakované průjezdy vlaků a měnící se počet vagónů. V Bridge Builderu se často stávalo, že vlak sice dojel na druhý břeh, ale most se v zápětí zřítil, tady už musí být stavba mnohem bytelnější a symetričtější - vlaky totiž jedou dvakrát z každé strany, celkem tedy přejedou most čtyřikrát. Okamžiky, kdy postupně opdadávají prasklé příčky či kabely a vy se jenom modlíte, aby konstrukce Pontifex ještě jeden rychlý přejezd vydržela, nemají zvýšenou hladinou adrenalinu daleko k závodům v GT3 (ano, novinářská verze PS2 dnes konečně dorazila do redakce).

Přechod od freeware ke komerční hře se projevil i na grafickém kabátu. Narozdíl od poměrně jednoduchého (ale naprosto účelného) 2D Bridge Buildera, je Pontifex trojrozměrný . V praxi to znamená, že se dá obrazem rotovat jak při stavbě mostu (samotné pokládání dílů je však kvůli lepší orientaci 2D - díly na odvráceném boku mostu se doplňují automaticky), tak během testovacích jízd vlaků, třešinkou na dortu je first-person pohled ze samotné lokomotivy, která celou stavbou projíždí (takový sešup do propasti po zničené mostovce, nebo cesta po rozvlněném mostě vypadají místy až příliš věrně). Z počátku může skalním hráčům Bridge Buildera dělat problémy trochu jiný způsob zobrazování výsledné kontrukce - linie natažené v editoru jsou často jen orientační - ve skutečnosti je taková jedna "čára" tvořená trojrozměrnými traverzami s malými příčkami, které mohou praskat samostatně. Pontifex - prolínačka všech tří používaných pohledů (konstrukční, testovací, testovací se zátěží) Nové palety barev přibyly jak samotnému mostu (každému materiálu je možné přiřadit vlastní barevný odstín - tedy například bílá pro lehkou ocel, modrá pro težkou a tmavě červená na kabely), tak schematickému znázornění tlaků a tahů uvnitř jednotlivých dílů mostní konstrukce. Kromě obligátní "roztahovací" červené se objevují i odstíny modré, které znázorňují stačující se díly. Příjemnou technickou inovací je i zvuk - od VELMI nepříjemného rupnutí, které zazní pokaždé, kdy praskne některá traverza či lano, přes rachot vlaku, až po finální žbluňknutí či potlesk, to podle výsledku testovací jízdy.

Plná verze Pontifexu stojí dvacet dolarů a je možné si ji objednat přes web Chronic Logic za cenu dvaceti dolarů. Hlavním důvodem pro koupi plné verze je především editor vlastních levelů, který se vezručných rukách dovede proměnit v ideální nástroj pro všechny hračičky, kteří mají nad postelí stavebnickou helmu a ve volném čase si stavějí buď eifellovku ze špejlí nebo mostní konstrukce ze špaget (vůbec bychom se v redakci nedivili, kdyby Pontifexe někdo použil jako praktický výukový nástroj na Fakultě stavební ČVUT - kdo neudělá během hodiny určený počet levelů, nedosal by zápočet). Ostatním bohatě stačí sedm levelů v demu (má necelý 1 MB a dá se stáhnout odsud), které vystačí na několik hodin kvalitní (a velmi levné) zábavy. Ostatně screenshoty hovoří samy za sebe...

Autor:
Témata: Vlak
  • Nejčtenější

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

Vydělali balík na Angry Birds, začátky měli krušné. Poznáte tyto hry?

Ještě před tím, než zbohatlo na sérii her Angry Birds, vyrábělo finské studio Rovio celou řadu...

VIDEO: Figurky Funko se chystají dobýt i svět videoher

Roztomilé plastové figurky známých popkulturních postaviček s disproporčně velkými hlavami na vás...

Česká střílečka Gray Zone Warfare je terčem kritiky, ale prodává se skvěle

Vojenská střílečka Gray Zone Warfare od brněnského studia Madfinger zažila úspěšný start. Celkem si...

Předplatitelé PS Plus dostanou v květnu fotbal i kyberpunkovou akci

Nabídka pro předplatitele služby PS Plus je tento měsíc mimořádně pestrá. Hlavním tahákem je...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...