Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Prey - takhle měl vypadat DOOM 3!

  12:05
Dávno zrušená hra vstává znenadání z mrtvých a ohromuje svými možnostmi a originalitou. Chcete se o příběhu indiána Tommyho dozvědět více? Přečtěte si naše všeobsahující preview!

Prey Zázraky se dějí, a to i v herním průmyslu. Toto konstatování můžeme ospravedlnit mimojiné čerstvým zmrtvýchvstání kdysi velice očekávaného, ale náhle zrušeného projektu Prey. Ten byl prvně prostřednictvím na tehdejší poměry ohromujícím trailerem představen na E3 1997. O rok později následovalo ještě mnohem více slin vyvolávající video. Avšak poté přišla hodně smutná zpráva: vývoj titulu byl z důvodu nemožnosti splnění daných slibů zastaven. A kdo že byl výrobcem? Možná vás (ne)překvapí, když teď vyřkneme jméno 3D Realms, autorů neustále piplaného Duke Nukem Forever. Ačkoliv tento titul nespatří světlo světa ani tento rok, takže by se dalo předpokládat, že mají tvůrci plné ruce práce, počastovali nás další překvapující zprávou: práce na Prey už jsou nějakou dobu zase v plném proudu. 3D Realms v tomto případě plní sice pouze funkci produkční a dozorčí, o samotný vývoj se starají Human Head Studios (zodpovědní za povedenou rubačku Rune), ale někdejší sliby by měly být takřka do puntíku naplněny. Jen s mnohem lepším technickým zázemím. Prey je hra, kterou byste rozhodně neměli ignorovat!

Odhlédneme-li od několika málo scén na startu, odehraje se celý děj v galaktickém korábu.

Prey Příběh se točí především kolem hlavní postavy Tommyho, který by nejraději popřel svůj původ a s ním spojenou kulturu. Jde o bývalého rangera pocházejícího z Cherokeejské rezervace v Oklahomě. Celý svůj život bojoval se svým osudem, jenž se mu zdál být nepříznivý. Myslel si, že právě armáda je cestou ven, cestou, jak se z indiána stát normálním Američanem. Ale ne všechno vyšlo podle jeho vysněných představ. Po skončení jeho služby se Tommy vrací zpět do rezervace přesvědčit svou sličnou přítelkyni Jenny, aby se s ním vydala do světa. Avšak ta se cítí být s indiánským kmenem silně spojena a odmítá. Rovněž Tommyho dědeček se svého vnoučka snaží přivést k tomu, aby si začal vážit Cherokeejského dědictví. Zdánlivě banální téma, kterému však notně přidá na obrátkách návštěva mimozemské civilizace právě v rezervaci. Ta si ze zdejšího obyvatelstva evidentně chce udělat svačinku na dlouhou mezigalaktickou cestu a unáší veškeré Tommyho příbuzenstvo, slečnu i dědu a v neposlední řadě také našeho hlavního hrdinu. Ten je ale, řádně nasupen, připraven zlikvidovat všechno, co se postaví do cesty mezi něj a jeho milé. Příběhová linie se drží linearity a dramatičnosti, v jejím průběhuPrey tak dostanete jen minimum prostoru k volbě. Na druhou stranu má být vyprávění jedním z nejintenzivnějších herních zážitků poslední doby, o což se postarají i četné in-game sekvence, na které byste údajně neměli tak jednoduše zapomenout.

Indiánské obyvatelstvo se ocitá na obří mateřské lodi designované jako tzv. Dyson-sféra. Tommy se jako jediný zvládne osvobodit ze zajetí a jde na věc. Zpočátku se do akce vydává pouze se šroubovákem v ruce, aby nejdříve osvobodil svoji dívčinu. Podle autorů padne první třetina hry z celkového počtu solidních dvaceti hodin na záchranu Jenny. Poté přijde na řadu obligátní vymýcení podlých bytostí, jejich bosse, čímž v podstatě zachráníme svět. Odhlédneme-li od několika málo scén na startu, odehraje se celý děj v galaktickém korábu. To by mohlo působit trochu stereotypně, pročež si grafici dávají skutečně záležet, aby vytvořili pestré prostředí, jež nás dokáže udivit i překvapit. Najdeme zde pořádnou spoustu odlišných prvků: netradiční aliení architekturu, temné chodby oplývající neuvěřitelnými technologickými vymoženostmi, podíváme se i na asteroidy nacházející se uvnitř PreySféry a narazíme i na množství indiánských symbolů, které mimozemšťané vcucli společně s lidmi.

Aby nebyly cesty v obřím korábu příliš dlouhé, dají nám tvůrci možnost po většinu herního času využít menší modul, s nímž si o hodně zkrátíte nudné pochody. Tato pomůcka bude vybavena palubním kanónem i zvláštním paprskem a měla by hrát velkou roli při plnění některých hádanek. Vedle poletujícího modulu slouží coby zkratky i všude možně rozmístěné portály na bázi teleportů. Většina z nich je otevřená, ovšem některé před použitím musíte aktivovat. Každopádně vás dopraví na kompletně odlišná místa plavidla a tím vlastně i do dalších levelů. Takřka geniálně působí střelba a házení granátů skrz tyto portály. Často se také kolem vás nečekaně otevřou teleporty nové, z nichž vyskočí nějaké to monstrum. V případě, že se vám ho podaří rychle zlikvidovat a do jen po krátkou dobu otevřeného portálu skočíte, můžete se začít těšit z nabytého vybavení a bonusů. Pozor si musíte dávat na jednosměrné portály. Lepší orientaci dopomáhá duch sokola, který s vámi neustále cestuje, ukazuje tlačítka, teleporty, zastavuje se u tabulí popsanýchPrey mimozemským písmem a překládá je.

Bezejmenní mutanti jsou nenažraní, navíc skvěle technicky vybavení. Rušivé fyzikální jevy jako je například gravitace mohou na své lodi libovolně měnit. Protivníci, ale i Tommy tak chodí po zvláštních osvětlených trasách na stěnách a problém netvoří ani procházka po stropě. Tato vlastnost pojmenovaná Wall Walk dodává hře zcela nový rozměr, doufejme, že se jí autorům podaří dostatečně vyladit. Pokud se to skutečně povede, máme se nač těšit. Představte si třeba situaci, kdy se hezky procházíte na stropě, když se pod vámi otevře portál a z něj vyskočí rozhlížející se nepřítel. Vy ho vidíte, ale on vás ne – ideální situace pro překvapivý a efektní útok. Avšak je třeba si uvědomit, že pro procházky po stěnách je třeba energie a ta může kdykoliv vypadnout nebo být vypnuta. Některé lokace tvůrci nadesignovali přímo na míru této vychytávce. Dobře mířenou střelou do vypínače tak v největší vřavě můžete všechno přehodit. Tímto způsobem se rovněž dá obstarávat dobré krytí nebo vyhledávání cesty dál.Prey

Nemusíte se bát, že byste se museli potýkat se stále stejnými protivníky, ba právě naopak – jejich repertoár je vpravdě rozsáhlý. Alieni budou mít mnoho forem i barev, ale to není všechno. Přijdou i roboti všelijakých tvarů a účelů.

Přestože se Tommy svůj původ snaží zapírat, v boji s mimozemšťany se mu duchovní svázanost s jeho kmenem bude zatraceně hodit. Díky tomu se v průběhu hry neustále dostává do jakéhosi snu, kde panuje klid a mír. Zde se hráč může v klidu vyléčit a coby praktický vedlejší efekt si vyslechnout rady ducha dědečka. Děd svého potomka naučí i různým speciálním schopnostem jako je třeba Spirit Walk. S ním Tommy dokáže na požádání opustit své tělo, které je však pořád zranitelné, a v podobě ducha se vypravit na jinak nepřístupná místa. V několika případech bude využití této specialitky nutností, ve zbytku situací půjde o hodně účinného pomocníka. Později začneme díky dědovi vidět skrz zdi a dokonce je budeme moci i prostřelit.

Wall Walk, gravitace, speciální schopnosti – s těmito přísadami už se dá Preynamíchat prvotřídní přemýšlecí koktejl. A také, že ano. Akce bude tvořit jen zhruba polovinu hratelnosti, tu druhou obstarají jednodušší formy hádanek, takže nečekejte žádné adventuření, spíše originální a chvilkové zádrhely. Oba elementy, tedy střílení a záludnosti se mají nenásilně doplňovat, podobně jako v Metroid Prime, což je jedna z nejlepších akcí poslední doby napříč platformami. Kolem a kolem chtějí autoři hráčům dávat pořád více fint, triků či schopností a zároveň před ně stavět čím dál tím těžší hádanky.

Nemusíte se bát, že byste se museli potýkat se stále stejnými protivníky, ba právě naopak – jejich repertoár je vpravdě rozsáhlý. Alieni budou mít mnoho forem i barev, ale to není všechno. Přijdou i roboti všelijakých tvarů a účelů. Hodně zajímavě zní monstra sestavená ze všech ras, jež mimozemšťané stačili dobýt. A samozřejmě nesmí chybět ani pořádně vypečení bossové. Autoři na rovinu přiznávají, že engine DOOMa 3, který při tvorbě používají, zvládá ve vysoké kvalitě zobrazovat pouze čtyři monstra najednou. Nepůjde tedy o haldy jako v Serious PreySamovi, o to chytřejší však protivníci budou – schovávají se za bednami, hlídají ozdravovací místa a umí využívat Wall Walk i změnu gravitace.

Ačkoliv si chvíli zašpásujete pouze se šroubovákem, nebude trvat dlouho a najdete si první pořádné zbraně – pistole, brokovnice, samopaly a další lidské zbraně se dostaly i na mimozemskou palubu, avšak mnohem zajímavější je samozřejmě výbavička domácích. O aliení výbavě toho zatím mnoho nevíme, snad jen, že si jí budete muset zasloužit. Tak třeba rotační kulomet. Abyste ho mohli roztočit ve vlastních rukou, budete muset nejdříve zabít monstrum, které ho nosí jako doplněk na rameni. Věřím, že po této stránce nás čekají četná překvapení a netradičních kvérů nebude poskrovnu. Dočkáme se i sekundárního módu: tak třeba raketomet obstará štít, granáty zase zůstanou přilepeny na stěnách. V průběhu hry program vyhodnocuje, jakou výbavu byste mohli potřebovat a v případě, že otevřete skříňku, často jí tam najdete. Záleží samozřejmě i na zvolené obtížnosti.Prey

Přestože se Tommy svůj původ snaží zapírat, v boji s mimozemšťany se mu duchovní svázanost s jeho kmenem bude zatraceně hodit.

Tommy je sice indián, má spoustu schopností a zbraní, ale přesto občas chtě nechtě zemře. Pokud se tak stane, máte v zásadě dvě možnosti: buď normálně načtete poslední uloženou pozici nebo, se a to je mnohem originálnější a zajímavější, odeberete do světa mrtvých, kde dostanete ještě jednu možnost navrátit se na místo skonu. Co pro to musíte udělat? Inu, je to jednoduché – beze zbraní zabít předepsaný počet protivníků. Nemusíte tak zbytečně přestávat v akci, všechno bude příjemně plynulé. Sice by tento systém dával větší smysl v případě nemožnosti libovolně savovat, ale to Human Head neplánují.

Dočkáme se samozřejmě i multiplayeru, který však, stejně jako v DOOM 3, bude mít striktní limit na počet hráčů. Tentokrát se jich bude moct utkat osm, přičemž hratelnost se od klasických stříleček bude v mnohém lišit. Mapy mají být designovanéPrey na míru vychytávkám jako je Wall Walk nebo měnitelná gravitace. Zajisté vám v hlavně vyvstává otazník, zda to vše nebude příliš složité. A skutečně, stejný problém měli i tvůrci, ale podle jejich slov se jim podařilo vše ukočírovat a předloží nám vyvážené a hlavně hratelné úrovně. Jak už bylo řečeno, o grafiku se stará špičkový DOOM 3 engine, jemuž se v míře detailu nemůže nic rovnat. Mnohé obrázky jako by titulu iD Software z oka vypadly, ale narazíme prý i na úplně jiný design lokací.

Na internetových fórech jsou slyšet hlasy: „takhle měl vypadat DOOM 3!“ a nejsou tak úplně vedle. Zatímco pokračování praotce stříleček mnoho nového nepřineslo, tváří se Prey jako akce s vlastním stylem a hlavně mozkem. Ne vše bude možné řešit střelbou, což je samozřejmě dobře, zvláště, když tvůrci dokáží nejen adventurní prvky zatraktivnit inovativními serepetičkami, jimiž je Prey prošpikován. A dočkáme se i slušné dávky humoru! Momentálně pracují v Human Head na balancování a skriptovaných sekvencích. Jako termín vydání bylo stanoveno obligátní „when its done“, ale s největší pravděpodobností se hry dočkáme v nedalekém horizontu začátku příštího roku, tedy pokud ji nebude pronásledovat podobný osud jako Duke Nukem Forever.

Index očekávání: 90%

Autor:
  • Nejčtenější

Odešla z Twitche, přesto je Amouranth stále nejsledovanější streamerkou světa

Kaitlyn Michelle Siragusa, vystupující na internetu pod přezdívkou Amouranth, se stále sluní na...

Nejlepší česká hra dekády se vrací. Kingdom Come 2 vyjde ještě letos

Dlouhých šest let museli fanoušci ohromného českého hitu Kingdom Come: Deliverance čekat na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Populární stránka pro sdílení modifikací nevydržela nápor fanoušků Falloutu

Stránka Nexus Mods, která je hlavním uzlem pro sdílení modifikací počítačových her, zaznamenala...

KVÍZ: Jak dobře znáte českou historickou hru Kingdom Come: Deliverance?

Čerstvě oznámené pokračování české hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance bude přímo navazovat na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...

85 %

RECENZE: Stellar Blade je poctivá řežba, která se nebojí násilí ani erotiky

Měla to být jen klasická výplňovka vydavatelského plánu ve slabším období roku, nakonec se však...

Fallout 76 přivítal během jediného dne milion hráčů, vděčí za to seriálu

O tom, jak velký vliv může mít úspěšný seriál na již vydané hry, se přesvědčilo studio Bethesda,...

V Assassin’s Creed Hexe budeme hrát za čarodějnici

Assassin’s Creed Hexe se má odehrávat v 16. století během čarodějnických procesů v Evropě. Půjde o...

Ještě devět let po vydání objevují fanoušci Zaklínače skryté vtípky

I když od vydání kultovního Zaklínače 3 utekla skoro celá dekáda a hráči ho mají prochozený skrz...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...