Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Prince of Persia: The Sands of Time

  12:00
Otestovali jsme očekávané 3D pokračování hry, jejíž první díl se stal kultem. Jak se Písky času hrají, co nového přinášejí a především jak se nám líbí se dozvíte v našich dojmech z betaverze. Recenzi finální verze přineseme brzy.

Prince of Persia: The Sands of Time Zejména první díl Prince of Persia, kterého jsme tehdy proháněli na dnes již obstarožních 286 a obdivovali se nádherné grafice a animaci (na tu dobu opravdu povedené), se zapsal do podvědomí hráčů nejvíce. Druhý díl ve vylepšené grafice už takového úspěchu nedosáhl a přerod do 3D dopadl přímo katastrofálně. Kde kdo by si pomyslel, že tak smutně skončila další z legend. Ale chyba lávky – Princ z Persie se ještě jednou vrací, aby napravil svoji pošramocenou pověst a návrat vypadá vskutku velkolepě. Pokud toužíte po obecném povídání o příběhu a plánech jako takových, přečtěte si nejdříve toto preview. Pokud vás zajímá, jak se poslední Princ hraje, pokračujte dále ve čtení...

Nástup na scénu pojali autoři ve velkolepém duchu. Ocitáme se totiž v klasickém perském paláci během obléhání, to znamená kolem létají šípy, vybuchující projektily ničí pevnou půdu pod nohama – zkrátka, skripty se starají o celkem hutnou atmosféru, během čehož nám hra postupně vysvětluje ovládání. Mladý princ toho dovede několikanásobně více než kdykoliv předtím. Již o začátku se jako užitečná klávesa jeví ta, která nám Prince of Persia: The Sands of Time nabídne oddálený pohled z jiného úhlu na scénu. Lépe si tak uděláme představu o kompozici jednotlivých předmětů, výčnělků, kamenů a dalších objektů, díky nimž se pohneme dále. První finta spočívá v tom, že mrštný hrdina dokáže chvilku běžet po zdi. Jednak tím překonává propasti, které nepřeskočí, za druhé dokáže zdolat i poměrně vysoké zdi. Akrobatické kousky, kdy běžíme po zdi, ze které se odrazíme na protější stranu a zdoláme tak propast nejsou žádnou výjimkou.

Fantastickou záležitostí se potom stávají boje, které předčily mé očekávání. Máme výpad, kryt a přiskakování, které se v případě volného prostoru promění třeba v přemet, v případě nepřítele si po něm vystoupáme výš, přeskočíme jej, za letu zasadíme úder a při dopadu doděláme špinavou práci. Kamera v těchto chvílích mění úhel a po provedení komba zase efektně a s filmovým rozmáznutím vrací na své místo. Výsledek je více než působivý – skvěle se to ovládá, skvěle to vypadá (viz. obrázky kolem – všechny jsou in-game!) a není to pouze o mačkání jednoho tlačítka. Pokud bychom totiž útočili pouze výpady, brzy by se tato strategie nevyplatila, Prince of Persia: The Sands of Time poněvadž nepřátelé dobře blokují. Příjemně překvapila i inteligence nepřátel, kteří se hráče vždy snaží obestoupit. Pokud ale s Princem rozehrajeme rychlý tanec smrti za používání úskoků, přeskoků, kopů a zasazování úderů v letu, i po větším počtu nepřátel nezůstane víc než nehybná těla v kalužích krve.

Boj, ačkoli představuje podstatnou a nedílnou část hry, však není jedinou náplní a podle našich odhadů bude hráče trápit asi nejméně. Charakter hry totiž mnohem více odpovídá tomu, že buď řešíme akrobatický problém v jednom velkém komplexu, nebo běháme – po předem naplánovaných cestách – z místnosti do místnosti a řešíme, ano, také akrobatický problém. Některé prvky, pokud se nebudou opakovat pořád dokola, vypadají vcelku nápaditě. Například vyšplháme na sloup, přeskočíme na jiný (na který se ze země normálně dostat nedalo), pak na další, až se ocitáme ve vrchním patře. Někdy se více trápíme s tím, jak situaci vyřešit, jindy zase se samotným provedením. Pověstná ostří ze všech dílů nechybí, zde na sebe vzala podobu obřích válců pohybujících se po své dané dráze na zemi. Stejně tak se dočkáme Prince of Persia: The Sands of Time propadající se podlahy, plošinek, po kterých ručkujeme, plížení se podél venkovních zdí paláce, lezení po žebřících, odrážení se zdi od zdi, až si doskáčeme na vyvýšené místo... a další zběsilé kousky.

Pořádný kus cesty urazila hra po stránce grafického zpracování, které se lépe hýbe, než vypadá. Tvůrci vsadili na filmovou atmosféru a prostřihy, zkrátka na pozlátko – jenže to zde svůj účel plní a utváří velmi zajímavou atmosféru, kterou podbarvují příjemné hudební motivy. Napadají mě pouze dvě věci, které by mohly Princův slavný návrat zarazit a našeho hlavního hrdinu srazit na kolena. Jednak nudná a opakující se architektura úrovní, tomu ale zatím nic nenasvědčuje. Druhý problém by mohl být v kameře, poněvadž princ provádí složité akce a my si je z tohoto důvodu potřebujeme nastavovat mnohem pečlivěji než v jiných hrách. Tvůrci si proto nemohou dovolit různé záseky kamery, koukání za zdi a podobné neduhy neoptimalizovaných či uspěchaných her. Jinak ale Sands of Time vypadají na první pohled báječně a stejně takový z nich mám i první dojem.

Index očekávání: 9/10

Prince of Persia: The Sands of Time Prince of Persia: The Sands of Time

Autor:
Témata: Prince of Persia
  • Nejčtenější

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

Herní obchody slaví svátek Star Wars velkými slevami

V sobotu 4. května slaví miliony fanoušků sci-fi takzvaný Star Wars den. Digitální obchody Steam,...

Take-Two zavře studia, která vytvořila OlliOlli a Kerbal Space Program 2

Ačkoli Take-Two ještě v únoru tvrdilo, že propouštět nebude, opak je pravdou. Zásah se týká zejména...

Ambiciózní střílečka XDefiant od Ubisoftu vyjde v květnu

Zdá se, že Ubisoft je po mnoha odkladech připraven vypustit ven svou free 2 play multiplayerovou...

Vydělali balík na Angry Birds, začátky měli krušné. Poznáte tyto hry?

Ještě před tím, než zbohatlo na sérii her Angry Birds, vyrábělo finské studio Rovio celou řadu...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...