Restricted Area - kyberpunkové Diablo

  12:00
Restricted Area patří do oblíbeného žánru akčních RPG, ale její významnou část tvoří i kyberpunkový nádech se silným příběhem. Zda má tento mix šanci na úspěch, zjistíte v článku.

Restricted Area
Výrobce: Master Creating
Vydavatel: zatím neoznámen
Datum vydání: druhá polovina 2004
homepage
Restricted Area Kdo by neznal Diablo a početnou řádku jeho více či méně povedených klonů? Právě tato hra přesně definovala hranice velice populárního žánru akčních RPG. O naprosté většině jejích následovníků platilo jediné – stejně jako originál se odehrávaly ve fantasy světech. Asi z důvodu, že si vývojářské týmy nedovedly představit Diablo ve vesmíru. Toto tabu protrhl až nedávný Harbinger, který však doplatil na nevelkou hloubku, ale i přesto se stal poměrně úspěšným. Mnohem dále by rádi šli autoři Restricted Area, jež už se nějaký ten čas chystá, ale pořád ne a ne vyjít. Jedná se o vinu především na vydavatelské straně, jelikož autoři dosud nebyli schopni nalézt kvalitního distributora, který by u projektu vydržel. Ale snad se přes všechny problémy přenesou a my se z tohoto kousku budeme zanedlouho moci těšit.

Ty největší organizace si mohly dovolit vybudovat obří pevnosti daleko v pustinách, kam se jen tak nějaká nepřátelská existence nedostane a právě v těchto komplexech se odehrávají čachry přímo spojené se samotným ovládnutím lidské rasy.

Ve hře se dostaneme do roku 2083, kdy se světová města stávají čím dál většími, až se nakonec spojí v jedno obrovské – na celé Zemi se tak nachází jen jediná, obrovská metropole. Výjimku tvoří pouze oceány a také tzv. pustiny, cožRestricted Area jsou rozlehlé pouště a spálená místa s mnoha ruinami rozbořených měst, kde žijí pouze mutanti. Aby toho nebylo málo, globální organizace se staly neskutečně mocnými a převýšily tak všechny vlády světa, takže nyní vládnou světu právě jen tyto společnosti, které svých předností také náležitě využívají. Je jich však povícero, takže si náležitě konkurují a to rovnou ve velkém stylu. Nechybí tedy nejrůznější zcizování neveřejných tajemství proradnými špiony.

Ty největší organizace si mohly dovolit vybudovat obří pevnosti daleko v pustinách, kam se jen tak nějaká nepřátelská existence nedostane a právě v těchto komplexech se odehrávají čachry přímo spojené se samotným ovládnutím lidské rasy. Takovýmto lokacím se říká „restricted area“, tedy zakázané oblasti. Svět je již naprosto znečištěn a nechybí mnoho, aby byl zničen úplně. Megakorporace jsou ale naoko naprosto čisté, přestože v tom všem mají prsty právě ony. Na špinavou práci si najímají psance, kteří škodí konkurenci nebo jak již bylo řečeno, získávají od ní důležité informace. Těmito vyvrheli všichni pohrdají, nikde nejsou hlášení, ovšem obří společnosti by se bez nich stěží obešly, a proto jsou náležitěRestricted Area odměňováni. Jak vidíte, zápletka není kdovíjak originální, na druhou stranu je docela chytlavá a příjemně rozpracovaná a pro akční RPG poslouží více než dobře. Prim zde hraje samotné sci-fi prostředí, přesněji řečeno jeho kyberpunková odrůda, jež si poslední dobou získává čím dál tím větší oblibu. Všechno staví především na tomto faktu, jelikož adekvátní prostředí by mělo být skvěle provedeno a navozovat skutečně naléhavou a strojově přesnou atmosféru. Lidé jsou rozděleni do mnoha vrstev, jejich životní podmínky nám nezůstanou uzamčeny, ale podíváme se na neutěšenou vizi budoucnosti přesně jak ji vidí autoři. Ti se po této stránce inspirovali u P.K. Dicka, především pak u jeho zfilmování nejslavnější povídky – Blade Runner. Minimálně po této stránce se máme na co těšit, jelikož do herního světa bychom se měli jedním dechem ponořit a nadechnout se až při samotném velkolepém finále.

To však nepřijde hned tak záhy, protože Restricted Area bude hodně rozsáhlou hrou a patřičněRestricted Area si ji tak užijeme. Podle autorů strávíme u hry do konečných titulků až 160 hodin, avšak to jen v případě, že nepůjdeme jen za nosem po lineární přímce, která je o poznání kratší, ale prošmejdíme všechna zákoutí, kde nalezneme nejeden zajímavý vedlejší úkol. Právě při jejich plnění poznáme blíže herní svět a jeho mechanismy, navíc si i ulevíme od tíživosti hlavní dějové linie. Vžijeme se do role jednoho z výše zmíněných psanců a vydáme se na cestu, která započne jen touhou po nějakém tom výdělku, ale časem se zvrtne v záchranu lidstva jako takového a sobecké zájmy půjdou stranou. Navíc potěší, že si budeme moci vybrat hned ze čtyř postav, které se navíc mohou pyšnit odlišným průběhem vlastního dobrodružství. Nebude sice pro každého překopáno od počátku do konce, ale narazíme přesně na takovou míru novinek, aby se pro nás hra ani při opakovaném zahrání nestala nudnou. Dokonce se můžeme těšit na dva odlišné konce, a to už je co říci, zvláště na titul, který zpočátku vypadá jako budgetový, ale po čase se z něj začne stávat opravdový klenot. Doplníme-li, že by hráč časem měl objevit počítač s generací nových a nových questů, jistě se vám již začnouRestricted Area sbíhat sliny. Doufejme, že se tento aspekt povede a my si budeme užívat prakticky nekonečna všemožných zakázek, jež by se navíc měly zakládat na mnoha schématech a k repetivnosti tak dojde až po hodně dlouhé době. Uvidíme, zda sliby autorů nelžou, ale kdyby se ale aspoň z poloviny naplnily, jistě bychom se dočkali značného spánkového deficitu, protože ve spojení s rozsáhlostí světa zní generátor unikátních misí vážně skvěle. Radost nám však kazí především fakt, že podobné sny tvůrců i hráčů často nedopadají dobře a starají se spíše o zabugovanost než aby se staly skutečným plusem. Ovšem je předčasné nad tím dumat, minimálně v tomto ohledu si budeme muset počkat až do zcela dokončené verze hry. Překvapí i značný počet dialogů, které se navíc mají, v závislosti na prováděných akcích, dynamicky měnit.

Do cesty se nám totiž postaví na padesát typů nepřátel lišících se po všech možných stránkách. Půjde o mutanty, kyborgy, lidi konkurenčních korporací, roboty či zhmotnělé programy z jakéhosi „jiného“ kyberprostoru“.

Jak už jsme uvedli, budeme si moci vybrat ze čtyř naprosto odlišných charakterů, které nebudou mít vlastně vůbec nic společného, přesto se nevylučuje, že se v průběhu dobrodružství setkají a případně si pomohou. Striktní hlavní dějová linka, ježRestricted Area bude jako jedna z mála pro většinu postav podobná, však bude sledována z mnoha úhlů, takže se k daným úkolům různé postavy dostanou třeba v obráceném pořadí, ale samozřejmě s obtížnostním upravením, takže se nemusíme bát, že by to někde měl hned od začátku nesnesitelně těžké. Budeme moci využít služeb mohutného Johnsona, což je machr přes boj všeho druhu, preferuje však těžké střelené zbraně. Dalším obětním beránkem se stane Victorie, něžná dívenka s psyonickými schopnostmi, která byla ale využívána jen jako pokusný králík, takže se rozhodla prchnout z výzkumné laboratoře, a to také bude značná část jejího příběhu. Zaujme i špičková hackerka Jessica, která spoléhá především na své počítačové schopnosti a také na bojového drona. Kvarteto uzavírá samuraj Kenji, jenž je synem šéfa proradné Jakuzy, mj. také jedné z megakorporací, který se vzepřel svému despotickému otci, tudíž se teď musí krýt před jeho hněvem. Jak vidíte, každý charakter má vlastní pozadí příběhu, jež se promítne i do aktuálního děje, ale také nejrůznější přednosti i zápory. Dozajista tak neodoláte možnosti hru rozjet za všechny čtyři, přestože půjde o časově náročnou záležitost. Variabilita se ale nebudeRestricted Area omezovat jen na samotné postavy, ale umožní i jejich propracovaný vývoj spočívající ve sbírání zkušeností (jak bojem, tak i plněním questů), které vyústí v povýšení na další level, který nabídne vylepšení až 75 odlišných schopností, ať už půjde o psyonické, hackerské, bojové či další odvětví. Navíc každá z upgradovatelných vlastností nabídne i deset dalších úrovní, díky nimž se dočkáme vlastně celých 750 variant skillů. I to jistě přispěje ke značné znovuhratelnosti. Důležité ale je, jak se schopnosti projeví ve vlastní akci a právě zde slibují tvůrci značnou diferencializaci. Uvidíme, zda své sliby také naplní.

Jedním z nejhlavnějších aspektů akčních RPG jsou tuny předmětů, které hráče donutí jet pořád dál a dál a vylepšovat vlastní postavičku o unikátní kousky. Toho se v Restricted Area dočkáme měrou vrchovatou, jelikož vedle obyčejných kousků se dočkáme i raritních věciček, jež budou optimálně fungovat jen s tou kterou postavou. A že se bude spousta vybavení hodit. Do cesty se nám totiž postaví Restricted Area na padesát typů nepřátel lišících se po všech možných stránkách. Půjde o mutanty, kyborgy, lidi konkurenčních korporací, roboty či zhmotnělé programy z jakéhosi „jiného“ kyberprostoru“. Na každého protivníka bude nutné vypracovat novou taktiku, abyste vůbec měli šanci obstát. Netradičně je nám slibována i vyspělá umělá inteligence, ovšem ani při její mírné absenci bychom se tolik nezlobili, jelikož zde půjde především o kvantitu než o kvalitu, ale i tak by nás realistické chování oponentů potěšilo.

Bojový systém bude podle slov autorů dosahovat naprosté dokonalosti. Základ by měla hrát dynamická a adrenalinová akce, navíc využívající nejrůznějších terénních vychytávek jako je převýšení či možnost skrýt se za překážky. Ohled budete muset brát i na měnící se počasí nebo na hru světla a stínů. Navíc by Restricted Area měla obsahovat prvky klasických akcí, tedy alespoň pocit, který z akce získáte, by seRestricted Area jim měl podobat. Uvidíme, jak se to povede, ale zní to více než zajímavě. O technickou stránku se postará IRIS engine, jenž ovládá spoustu vymožeností isometrické grafiky. Za zmínku stojí především velkolepé filmové renderované sekvence, jichž by rozhodně nemělo být poskrovnu a atmosféru propracovaného světa výborně doplní. Ani hudební kulisa nezůstane stranou – na starost ji dostali populární sci-fi skladatelé.

Restricted Area vypadá jako černý kůň RPG scény tohoto roku. Zatím se zdá, že by akční odrůdu tohoto žánru mohlo dovést někam dál, a to především díky nepříliš originálnímu, ale o to propracovanějšímu příběhu, zajímavému bojovému systému a také skvělému systému questů. Hra však vzniká docela dlouho bez vydavatele, což se na její kvalitě může docela nepříznivě podepsat, ale třeba takové rovněž německé Sacred ukazuje, že se vynikající hra dá vytvořit i s omezeným rozpočtem. A v žánru, o němž se bavíme, to platí dvojnásob. Záleží především na talentu vývojářů a ti ho jak vidno mají. Navíc se nesnaží titul vypustit za každou cenu co nejdříve, za což jim děkujeme, protože není nic horšího než vynikající nápad zkažený mnoha chybami. Jsme každopádně zvědaví, jak Restricted Area dopadne.


Index očekávání: 7,5/10
Autor:
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Vypadají zajímavě, datum je nejasné. Stihne těchto 20 her letošní vydání?

Máme za sebou teprve první čtvrtletí letošního roku, takže u spousty her pořád není jasné přesné...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...