Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

UFO: Aftermath - první dojmy ze hry

  12:00
Počítačová hra UFO: Aftermath od českých vývojářů navazuje na legendární strategickou sérii. Jak se sami přesvědčíte v našich prvních dojmech, které upřednostňujeme před recenzí z betaverze, nejde o pouhou kopii přechozích dílů.

Ufo: Aftermath Počítačová hra UFO: Aftermath, kterou připravují vývojáři z brněnského Altar Interactive na konec letošního roku, bude pokračovatelem známé strategické série od Mythos Games. To přiznává i Martin Klíma z Altaru. „Nekopírujeme ale hru jako takovou, jen princip, kdy stavíme hráče do role bojovníka proti invazi pozemšťanů,“ vysvětluje. A protože jsme o příběhu a spoustě vychytávek psali v našem obsáhlém preview již dříve, přejděme rovnou k tomu, jak se Aftermath hraje a jak vypadá.

Stejně jako v původních dílech X-Com série se i brněnský počin odehrává ve dvou částech – strategické a taktické. Tu první ztvárňuje zeměkoule a na její mapě hráč vidí centra cizáckého odporu a rozhoduje se, které mise bude hrát. „Základen je k dispozici více než v prvním díle a výzkum je centralizovaný do jedné laboratoře, je to ale proto, že vlastní těžiště Aftermath nespočívá ve strategické hře, jako spíše v taktických misích,“ říká Martin Klíma.

Ufo: Aftermath Rozhodnete-li se zachránit nějaké město svou misí, vyberete si na mapě místo invaze mimozemšťanů a vrtulník dopraví vaše muže do akce. Systém podobný prvnímu dílu s tím, že ufo nemusíte nikde sestřelovat. Prostředí se přitom liší dle míst, kde se mise odehrává. V Americe narazíte na tamní budovy či rostliny, stejně autenticky vypadá Asie a můžete si být jisti, že objekty v některých akcích vám budou důvěrně známé z našich sídlišť.

Taktická hra je jádrem celého UFO: Aftermath. „Nejdůležitější bylo vymyslet systém. Snažili jsme se přijít s něčím, co spojuje výhody tahových a realtimových strategií,“ popisuje Martin Klíma. V Aftermath fungují akce tak, že při pauze hráč plánuje vojákům jednotlivé úkoly a může jim nastavovat cokoliv, ve chvíli, kdy hru spustí, však nemůže nijak reagovat. Pokud se rozhodne něco změnit, je nutné opět zapauzovat a navolit nové akce.

Příklad hovoří za vše. Pokud vím, že se z obytné zóny potřebuji dostat do parku, kde by měli být cizáci, pošlu Ufo: Aftermath tam svoje vojáky přímou cestou. „Jeden z nich poběží, aby se kryl, ostatní půjdou klasicky,“ nastiňuje plán Martin Klíma. Hra mu přitom barevně vyznačuje, kudy jednotliví členové týmu půjdou. „Pokud se mi na zvolené trase něco nelíbí, mohu ji upravit sám a ve chvíli, kdy je vše v pořádku, pošlu vojáky do akce – odpauzuji hru."

"Vidíte, vojáci plní zadané rozkazy a v případě, že se něco stane, se hra opět zastaví, abych mohl zareagovat. Například teď to způsobil ufoun, který je schovaný za stromem a všiml si ho běžící voják. Já teď můžu změnit svou strategii a začít na něj zdálky útočit, ale procento zásahu není velké, takže raději doběhnu tady za roh, skryju se a počkám na posily,“ líčí Martin.

Tím jsme se dostali k pohybovým schopnostem. Vojáci mohou jít normálně, běžet nebo se plazit a tyto jejich činnosti zároveň ovlivňují i jejich schopnosti. Pokud voják běží, je sice rychle v cíli, na druhou stranu se dříve Ufo: Aftermath unaví, dělá větší hluk, takže může být snadněji zpozorován a protože se soustředí na cestu, má sníženou schopnost spatřit ukrytého nepřítele. V tomto je hra dost podobná realitě.

Zajímavé jsou i předpovědi úspěšnosti střelby. Ve hře je několik módů a obecně platí, že mířenou střelou trefíte mimozemšťany snáze, na druhou stranu pokud vystřelíte dávku, máte sice menší přesnost zásahu, ale v případě úspěšnosti větší účinnost zranění. Jedna střela totiž nepřítele neusmrtí, jako ve všech podobných hrách má určité množství života, který po vašich zásazích vyprchává postupně. Ve chvíli, kdy nepřítele zabijeme, je úkol splněn, hra se opět zapauzuje a hráč vydá nové rozkazy tak, aby místo cizácké invaze vyčistil.

Pomáhat tomu může do značné míry i interaktivita objektů. Ty je totiž možné příslušnými zbraněmi v souladu s fyzikálními zákony zničit. „Šli jsme tak daleko, že když hráč zničí zeď, zmizí i stín za ní. A věřte, že to není Ufo: Aftermath vůbec triviální záležitost,“ tvrdí Martin Klíma. Ničit je možné budovy, auta, ploty, stromy a další objekty, které překážejí. Je to zřejmě náhražka za to, že nelze chodit do budov, na druhou stranu v Aftermath by se mise díky tomu nepříjemně natáhly a leckoho by “domovní prohlídky“ časem odradily od samotného hraní.

UFO: Aftermath obsahuje i jakési RPG prvky, pokud jde o vývoj vlastní postavy. Po skončení mise totiž může voják získat zkušenosti a zvýšit si tak úroveň jednoho ze šesti atributů tím, že do něj přidělí získaný bod. Ten pak upravuje schopnosti přesné střelby, rychlosti pohybu či toho, kolik výzbroje a předmětů může unést. Po přidělení bodů se vaše komando vrací s vrtulníkem na svou základnu a vy si můžete vybrat další misi.

Princip hry je podobný jako ve všech předchozích dílech série. Vojáků máte omezený počet a zdokonalují se tak, jak s nimi procházíte misemi. Ztráta každého člověka pak citelně bolí, rekrutovat nové lidi totiž není nijak snadné. Výzbroj pak postupně zkoumáte jak z vlastních, tak z objevených cizáckých technologií a vy si tak budete moci do misí vybírat z opravdu širokého arzenálu zbraní.

Autor:
Témata: Hluk, UFO
  • Nejčtenější

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

Předplatitelé PS Plus dostanou v květnu fotbal i kyberpunkovou akci

Nabídka pro předplatitele služby PS Plus je tento měsíc mimořádně pestrá. Hlavním tahákem je...

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v květnu

V květnu nás čeká skvělé dobrodružství z papíru, boj samurajů s Mongoly, utkáme se s Drákulovými...

Sedm letošních komiksových filmů a seriálů, které by měly stát za to

Premium Videoherní a komiksový svět jsou svým způsobem bratranci a není výjimečné, že lidé, kteří milují...

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...