Oznámení téměř hotové druhé generace online hry ze série Ultima přišlo jako z čistého nebe. Místo dráždění obrázky tak EA mluví o vydání už na jaře a nabízí spoustu informací. Už předem je jasné, že nová Ultima X bude graficky povedená, zábavná a mnohem akčnější. A také více zaměřená na – singleplayer!
Ultima je u nás s přehledem nejrozšířenější online hrou díky existenci emulátorů, které umožňují hru bez placení měsíčních poplatků. Na západ od nás je ale Ultima Online populární i na oficiálních serverech a to i přes to, že od vydání hry uběhlo už hodně času a grafická stránka hry, stejně jako její síťový kód, mají daleko k dokonalosti. UO však boduje velkou rozmanitostí a velkým vlivem hráčských kvalit na výsledky ve hře. UO je natolik úspěšná, že byl zrušen i vývoj jejího přímého následovníka, aby se netříštil zájem hráčů. Nakonec se ale lidé, kteří mají Ultimu rádi, dočkali oznámení nové masivně multiplayerové hry ze svého oblíbeného prostředí. I když v případě nové Ultimy jde spíše o hybrid mezi klasickou RPG hrou pro jednoho hráče a online hrou. Tento koncept ostatně využívá i chystaná Mythica od Microsoftu.
Nový díl dává už svým jménem Ultima X: Odyssey najevo vztah k původní singleplayerové sérii. Není divu, hra zavede hráče do situace, která přímo navazuje na zatím poslední epizodu IX: Ascension. Na konci tohoto dílu Avatar splyne se svým arcinepřítelem Guardianem, aby překazil jeho plány. V úvodu do Ultimy X tak uvidíme, jak Avatar tento vnitřní boj s Guardianem prohraje. Zkušenost z tohoto boje však Avatara výrazně poznamená a dá mu nové síly. Jednou z nich je moc vytvořit nový svět – zemi přístupnou všem obyvatelům Britainu. Podoba a osídlení tohoto nového světa pak vychází z vlastních vzpomínek Avatara. Každý z obyvatel nového světa navíc může vstoupit do stop Avatara a po dosažení cíle se spolu s ním znovu postavit Guardianovi. Tímto způsobem autoři hry ošetřili přechod k nové hře, do nového prostředí s novým zpracováním herních činností. Každý hráč dostane možnost stát se skutečným nepřemožitelným hrdinou.
Tvorba postavy, která je nedílnou součástí každí RPG, je přítomná i v Ultimě X. Hráč může pro svou postavu vybrat jednu ze čtyř „cest“. Cestu ostří, cestu přírody, cestu rovnováhy a cestu tajemství. Každý ze směrů vývoje nabízí tři různá povolání. Cesta ostří nabídne volbu mezi Rytířem, Barbarem a Bojovníkem. Cesta přírody nabídne Rangera, Druida a Pastýře. Cesta rovnováhy přináší Paladiny, Nekromancery a Bardy. Poslední cesta, cesta tajemství nabídne volbu mezi Čarodějem, Mágem a Řemeslníkem. Každá cesta nabízí vlastní sadu dovedností, ale postavy se budou moci učit i dovednosti, které náleží ostatním cestám.
Vývoj a schopnosti postavy bude určovat také příslušnost k jedné ze šesti dostupných ras. Ty zahrnují lidi, orky, elfy, víly, chrliče a phody – křečkům podobná stvoření. Každá z ras bude mít nějaké odlišnosti, ale záměrem tvůrců je umožnit jakoukoliv kombinaci rasy a povolání, takže vílí válečník nebo ork – mág nebude znevýhodněn.
Vstup do světa vytvořeného v Unreal enginu má být pro hráče zvyklé na klasickou Ultimu nebo jinou ze MMORPG první generace velkým překvapením. Je otázkou, v jakém slova smyslu. Pro zaryté ultimisty, kteří vydrželi u šest let staré hry přes to, že se na trh dostaly hry novější, s lepší grafikou a jiným zaměřením, bude UXO asi zklamáním. Použitý engine shodný s již previewovanou Lineage II může leccos napovědět. Ostatně, ani vývojáři v rozhovorech nezastírají změnu v přístupu k hraní. Moderní trend velí zaujmout hráče už od začátku a neobtěžovat ho snad nějakými krušnými začátky. Ve výsledku tedy bude již nově vytvořená postava poměrně silná a připravená pro akční souboje, které v začátcích nahradí náročné začátky spojené s vražděním ptáčků a srnek.
Průměrný hráč nechce přemýšlet jestli může tohle nebo tamto, nechce přemýšlet nad způsobem, jak nejlépe tvarovat svou postavičku aby byla užitečná ve skupině nebo soběstačná pro lovy o samotě. Místo role playing games tu máme novou generaci akčních her ve fantasy prostředí, které mají k původnímu smyslu žánru stejně daleko jako série Tomb Raider k adventuře.
Důvod hrát déle než jen do chvíle, kdy hráč dokáže zabít a zabije každou potvoru ve hře a dosáhne nejvyššího možného levelu, má poskytnout systém ctností – virtues, známých ze single player série Ultima. V UXO je ctností osm – udatnost, čest, spravedlnost, obětavost, duchovnost, poctivost, soucit a pokora. Body do těchto vlastností hráči budou získávat prostřednictvím questů, kterých chtějí vývojáři dostat do hry před jejím spuštění přibližně tři sta. Questy navíc mají obsahovat různé možnosti řešení podle typu ctnosti, které se snažíte dosáhnout. Tyto questy navíc budou privátní. Nestane se tedy, že zahájíte quest, který někde vyrobí příšerku a někdo cizí k ní doběhne dříve a zabije ji, jak se děje v některých současných hrách. Ať už se rozhodnete úkol splnit sami nebo s pomocí přátel, vše proběhne v omezeném prostoru bez nežádoucích spoluhráčů. Tato vlastnost hry je jedním z mála lákadel, protože „krádeže“ questovních NPC dokážou znechutit život v každé MMORPG. V úvodu zmíněný statut avatara může hráč získat až po té, co získá maximální hodnoty všech ctností. Poté může hráč založit novou postavu, učedníka první postavy. Tento učedník pak získá možnost naučit se dovednostem, které hráčům s první postavou nejsou dostupné. Krásné lákadlo na udržení pozornosti hráčů i po dosažení maxima u jedné postavy.
Hra je vyvíjena již téměř dva roky. Kolem Vánoc má začít veřejné betatestování a do obchodů by se měla krabice s UXO dostat ještě v zimě, možná na jaře příštího roku. Ve stejném období se na trh chystá řada dalších her tohoto žánru a tak bude zajímavé sledovat, nakolik se Ultima X: Odyssey prosadí.