|
Nebyla to čistě logická hra, přestože sestávala z jednoho rébusu vedle druhého. Nebyla to ani čistá adventura, přestože jsme prošli mnoha prapodivnými prostředími bez sebemenšího použití násilí nebo akce. Byl to prostě Myst. A prodalo se ho 12 milionů kopií.
Rand Miller se svojí společností Cyan měl již na počátku devadesátých let vizi o netradiční hře, která by hráče zavedla do graficky realistických, ale jinak zcela smyšlených a fantaskních virtuálních světů. V roce 1993 se mu podařilo vytvořit snad vůbec první CD-ROM hru na světě, která se opět jako první opírala především o (na svoji dobu) fotorealistickou grafiku. Technologie a výkony počítačů však byly v té době velmi omezené, a tak s výsledkem už tenkrát nebyl příliš spokojen. Snažil se tedy dál. Nad vývojem druhého dílu (Riven) strávil dlouhých pět let a dílu třetímu věnoval času ještě více. Nehovořím nyní o Myst III: Exile, který má na svědomí španělské Presto Studios a jehož účelem bylo udržet legendu Mystu naživu a v podvědomí hráčů, ale o URU – hře, která má dostat adventury po technologické stránce tak vysoko, kam ani lidské oko nedohlédne, a zároveň vnést do žánru MMO (Massively Multiplayer Online) her svěží vítr.
Ano, je to tak. Původním záměrem bylo udělat z URU čistě online hru. Slovo „Online“ bylo taky dlouhou dobu součástí několika názvů, které hra měnila jako na běžícím páse (Mudpie, Myst Online, URU: Online Ages Beyond Myst). Jenže když se zhruba před půl rokem spustil první neveřejný betatest, tvůrci si patrně uvědomili, že by URU jako online hra nemusela kvůli svému specifickému neakčnímu zaměření v konkurenci obstát. Proto byl do hry na poslední chvíli přidán i singleplayer offline mód, který se ale stal postupem času dominantní a v současnosti je již URU prezentována jako „singleplayer hra se zajímavou možností online hry“. Docela zajímavý zlom, nemyslíte?
SINGLEPLAYER
Každopádně nás Čechy, kteří hraním MMO her příliš času netrávíme, je to spíše potěšující zpráva. Obzvláště, když singleplayer část hry, která byla právě prezentována na Games Convention v Lipsku, nevypadá vůbec špatně. Příběh se jako obvykle točí kolem prastaré civilizace D’niů, jejíž vznik se datuje zhruba před 10.000 lety, kdy si na Zemi vybudovali rozlehlé podzemní království. D’niové disponovali jedinečným uměním vytvářet takzvané „spojovací knihy“ (linking books), které obsahovaly vlastní imaginární světy, nebo jak se v Mystech říká - „věky“, do nichž mohl držitel knihy vstoupit. Jednoho dne ale civilizaci postihla neznámá katastrofa. Jejich město zůstalo pusté a spojovací knihy zmizely. Yeesha, Atrusova dcera, zná jako jediná umění psaní těchto knih, které jsou ukryty ve zbytcích podzemního města D’niů. Vy, jakožto hlavní hrdina hry, se právě na žádost Yeeshy musíte do města vydat a odhalit tajemství jeho pádu.
V úvodu hry si budeme moci zvolit nejen jméno svého hrdiny, ale i jeho pohlaví a vzhled (k dispozici je několik předdefinovaných obličejů). Následně se objevíme uprostřed rozlehlé pouště, odkud lze sestoupit trhlinou v zemi do hluboké stísněné rokliny plné různých výstupků, provazových mostů, žebříků a jeskyní – dříve obydlených, nyní pustých. Většina primitivně vyhlížejících příbytků je zamčená, takže je třeba je zpřístupnit, důkladně prozkoumat a hledat ztracené spojovací knihy. Jejich prostřednictvím pak nahlédneme do deseti dalších unikátních „věků“, z nichž každý má originální grafické ztvárnění a specifickou atmosféru. A všechny bez výjimky vypadají fantasticky!
Pozitivní zprávou též je, že singleplayer část bude rozsáhlejší než celý Myst III: Exile. Velmi zkušený hráč by měl hru dokončit nejdříve za nějakých 20 hodin, méně zkušeným se pak hrací doba protáhne téměř na dvojnásobek. K tomu je pak třeba připojit ještě online část, díky níž se z URU stane prakticky nekonečná hra.
MULTIPLAYER ONLINE
A o čem tedy ona online část bude? To je vskutku obtížné popsat, aniž by ji člověk mohl osobně vyzkoušet. Jedno je však jisté – mezi MMO hrami bude URU dost jedinečná hra. Samotný Rand Miller se ji zdráhá zařadit mezi klasické MMO, protože na rozdíl od ostatních online (většinou RPG) her zde neexistuje ekonomika, politika nebo násilí. Nečekají nás žádné souboje, žádné nakupování lepších zbraní, žádné obchodování – prostě nic, na co jsme z všech ostatních MMORPG her zvyklí. Hnacím motorem by zde mělo být stejně jako v singleplayeru objevování a prozkoumávání nových světů, plus zajímavá setkání s jinými hráči, komunikace s nimi (textově i hlasově) a řešení hádanek společnými silami. Pokud si online hru fungující na tomto principu nedokážete představit, nezoufejte – nejste sami.
Možnosti ale budou daleko rozvětvenější. Jakmile se počátkem příštího roku zapíšete do světa URU Live a zaplatíte prozatím neurčený měsíční poplatek (spekuluje se o 10 Euro), budete připuštěni do své vlastní malé oblasti nazvané The Neighbourhood, kterou si můžete budovat a upravovat k obrazu svému. Dalším krokem je vaše vpuštění do rozlehlého města D’ni, kde už se online hraní rozeběhne na plné obrátky. Setkáte se zde s tisícovkami dalších hráčů a můžete se spolu dělit o zkušenosti nebo zážitky, řešit společnými silami složitější puzzly, nacházet ztracené spojovací knihy a navštěvovat desítky nových a zajímavých „věků“. Čím déle budete hrát, tím více knih objevíte, navštívíte více věků a v důsledku toho se hrací doba opět prodlouží. Jedná se o spojitý kruh, díky němuž je hra prakticky nekonečná a pro vás skončí až ve chvíli, kdy se u ní přestanete bavit.
Aby podobný princip úspěšně fungoval, musí být svět URU pravidelně vylepšován a rozšiřován. Hra bude řízena v reálném čase, takže prakticky každý den si designéři v online světě vymyslí nové události, přidají nové puzzly nebo dokonce celé nové věky. Osobně jsem moc zvědavý, jak celý tento netradiční a popravdě řečeno dost riskantní pokus o online adventuru dopadne. Pro hráče klasických MMORPG to bude bezesporu nuda, ovšem nám adventuristům se tím může otevřít úplně nová lákavá herní dimenze.
VLASTNÍ HRA
Pověděli jsme si tedy, o čem bude singleplayer a jak by měl vypadat multiplayer, ale jak vlastně vypadá hra samotná? Řečeno stručně a výstižně: „Excelentně“! A zároveň v porovnání s předešlými díly hodně inovátorsky. Když opomenu předělávku původního Mystu nazvanou realMyst, je to vůbec poprvé, kdy tato sága vstupuje do realtime 3D světa. Ke všemu URU bourá bariéru mezi takřka dokonalou předrenderovanou 2D grafikou a hranatými 3D polygony, neboť její prostředí, ač kompletně 3D, vypadá alespoň na statických screenhotech jako velice solidní rendering. A v pohybu samozřejmě ještě mnohonásobně lépe. Zásluhu na tom má vlastní engine, který Cyan Words vyvíjejí již dlouhých pět let s cílem udržet jedinečnou atmosféru předešlých dílů, což se jim prozatím jednoznačně daří.
Na Games Convention byla k dispozici nejnovější singleplayer betaverze, která obsahovala zhruba 70 procent celé hry. Předvedena nám ale byla bohužel jen úvodní část, odehrávající se na rozlehlé poušti u vstupu do podzemí, odkud se lze vyřešením série puzzlů dostat do opuštěného města D’niů. I tato nevelká ukázka nám ovšem vyrazila dech, alespoň co se její vizuální stránky týče. Engine dokáže zobrazovat neskutečně rozlehlé prostory, oblohu s plujícími oblaky, ve větru se kymácející trsy trávy nebo vlnící a třpytící se vodní hladinu. Vůbec nebudu přehánět, když řeknu, že lépe vypadající 3D adventuru s realistickým pojetím grafiky jsem doposud ještě neviděl.
Na rozdíl od předchozích dílů se na hlavního hrdinu díváme z pohledu třetí osoby. Kamera je ovládána počítačem a nutno říct, že odvádí dobrou práci. Přesto je vhodné využít možnosti přepnout se do 1st person módu, a to především ve stísněných prostorách, kde je třeba se kolem sebe pozorně rozhlédnout a všímat si různých detailů. Velmi příjemně je vyřešeno taktéž ovládání. Stále se totiž jedná o point-and-click adventuru, kdy šmejdíte kurzorem myši po obrazovce a hledáte interaktivní objekty. Kurzor má tvar světélkujícího kruhu a po najetí na interaktivní objekt se jeho jinak průhledný střed vyplní. Pak už stačí jen kliknout a hlavní hrdina se o vše potřebné postará sám. Samozřejmě je možné hru ovládat i na klávesnici, takže na své si snad přijde každý.
Je pochopitelné, že za tak úžasnou grafiku budeme muset zaplatit nějakou daň. Mnohým z nás tedy nezbude nic jiného, než investovat peníze do výkonnější grafické karty, neboť zcela plynule hra poběží údajně pouze na G-Force 4. A co se online části týče, k připojení postačí i obyčejný modem, ale kvůli vyšší rychlosti se doporučuje ADSL. Zabývat se multiplayerem je však prozatím předčasné. URU se objeví na pultech sice už 6. listopadu, ale její online část bude spuštěna teprve někdy v březnu příštího roku. Domnívám se ale, že kvalitně zpracovaný singleplayer nám prozatím bohatě postačí.