Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

XIII - Comicsová akce na engine Unreal

  12:00aktualizováno  31. října 10:59
Comicsová 3D akce na engine Unreal Warfare dává tušit, že se mezi ostatními neztratí. O čem XIII je, jak se hraje a co kromě netradičního zpracování nabízí už referuje tento článek coby malé připomenutí XIII před recenzí příští týden.

Všechno nějak začíná
XIII Správný příběh začíná souhrou několika událostí, které zásadním způsobem ovlivňují dosavadní stav. O tom se přesvědčil i hlavní hrdina hry XIII, jehož příběh - se zápletkou týkající se ztráty paměti a mocenské konspirace - sice není příliš originální, ale, upřímně, o to tady vůbec nejde. Důležité je zpracování. Hra začíná tím, že se probudíme na pláži s klíčkem k bankovní schránce, lehkými zraněními a pořádnou amnésií. Během pátrání "kdo jsem a co se to sakra děje" odhalujeme spiknutí vedené proti americké vládě a co víc, hráč sám sehrává / sehrál v tomto komplotu zatím neznámou roli (číslo XIII má navíc vytetované na rameni). Shrneme-li si situaci, máme tu vraždu amerického prezidenta, ztrátu paměti a na krku mafii, policii a armádní jednotky. Právě díky ztrátě paměti autoři slibují dvě roviny příběhu, kdy hrdina v první řeší svoji osobnost a v druhé spiknutí.

Comics jako 3D akce?

XIII

Hlavní hrdina XIII Nevzpomínám si kým a nebo čím jsem. Jediné co vím je, že jsem nějak zapleten do vraždy prezidenta. Teď se mě snaží zabít. Mám ale pocit, že nejsem vrah. A co, sakra, znamená "XIII" vytetované na mém rameni?

Tím, co na první pohled upoutá pozornost ale určitě nebude příběh a zřejmě ani netradiční název XIII. Stačí se podívat na to, jaký způsob zpracování autoři zvolili – technologie se jmenuje Cel Shade a díky ní XIII vypadá jako comics ve 3D. Nelze říci, že by se jednalo o úplně revoluční zpracování, nicméně v záplavě co-nejvíce-realistických her se XIIIjedná jednoznačně o příjemné zpestření. Druhým dechem však dodejme, že XIII běží na hodně slušném engine Unreal Warfare, díky čemuž si technická stránka zpracování zachovává svůj vysoký standard.

První dojmy
Atmosféře hry se nedá vyčíst nic, poněvadž když comics, tak pořádně – autoři do hry zapracovali mnoho prvků ve stylu vyskakujících comicsových okének. Hráč vlastně v jednom takovém okénku hraje, neboť při mohutné explozi se celé začne třást a vypadá jako jedna částečka celého sešitu. Jiný případ: jedeme výtahem do horního patra, když tu se objeví okénko s vojákem, který míří na vojáka k němu stojícímu zády. Další okénko ukazuje prvního vojáka kterak míří a střílí – v tom okénka zmizí, hráč vychází z výtahu a vidí, jak se k zemi kácí voják. Jiné okénko zase upozorňuje na interaktivní části dané lokace či důležité objekty. Další herní situace – stojíme na pokraji propasti a hra nám při prvním vstupu ukáže hák u stropu. Použijeme XIII tedy vystřelovací kotvičku, vyhneme se chybnému rozvodu elektřiny a spustíme dolů. Tam nás zase jiné okno upozorňuje na stráž v místnosti. Nepřátelé vypadají slušně, perfektně se hýbou, přičemž každou akci (zásah, výbuch...) doplňují comicsové výkřiky jako "arrrr" či "baoomm". Dojem jednoznačně pozitivní. Žánrově se hovoří i 3D akci se stealth prvky, na čemž něco bude, ovšem odhadoval bych, že vesměs půjde více o střílení než taktické schovávání (kdo by odolal). To ovšem může přijít na řadu v "realistickém módů", kdy i jediná nepozornost či výstřel z brokovnice připraví hráče o život. Zde se hra stává mnohem opatrnější, nicméně stále pouze jen na první pokus, poněvadž při opakování už připravený skript (kterými je hra prošpikována) příliš nepřekvapí. Taktickým prvkem však nadále zůstává nabíjení, jelikož zásobník se vyprázdní až nebezpečně rychle a krátká chvilka, jež trvá založení nového, se v přestřelce stává osudnou.

Inteligence nepřátel
XIII Nepřátele příláká zvuk, třeba výstřel v místnosti a nepostupují vždy zcela stejně; při vstupu do místnosti může voják zvolit cestu napravo či nalevo (pokud k hráči zády, je to jistější). Nepřátelé také neváhají zdrhnout, zřejmě varovat ostatní, nicméně občas mám trochu pochyby, což opět nejlépe objasní příklad: Upoutám na sebe pozornost v místnosti, čímž přilákám ostrahu, které se ale podaří, zraněné, utéct. Zavřu dveře a po chvíli vylezu ven, jenže mě nikdo nečeká. Ostatní stráži přiběhnou teprve po opětovném výstřelu – stále musím porovnávat s Far Cry, kde systém umělé inteligence XIII nespoléhal na skripty, ale opravdu fungoval. Občas se zase stane, že nepřítel za rohem nereaguje na "odstřelování". Uvidíme, jak moc bude distributor spěchat s vydáním.

Zbytek
Arzenál zbraní s obvyklým rozřazením (brokovnice účinná na blízko, odstřelovací kuše...) obohacuje například židle a další netypické předměty, které lze ve chvílích nouze využít coby zbraň. PC verze se dočká rozšířené podpory hry více hráčů (až 32 hráčů) s novým módem "Cover Me" a klasickou nadílkou zažitých režimů. O zajímavé zpestření se postarají hratelné vzpomínkové prostřihy a balíček uzavře editor map. Sečteno a podtrženo, na podzim se v záplavě jiných titulů XIII (nově spuštěné oficiální stránky, všechno o hře na Bonuswebu) zřejmě neztratí.

Index očekávání: 8/10

Autor:
Témata: Interaktivní
  • Nejčtenější

Je mi ho líto, říká „Ciri“ o novém představiteli seriálového Zaklínače

Herečka Freya Allen, která v netflixovském seriálu Zaklínač hraje postavu Ciri, se nechala slyšet,...

Svítící respirátory pro hráče byly průšvih, výrobce platí tučné odškodné

Společnost Razer dostala pokutu ve výši pětadvaceti milionů korun za to, že v době pandemie covidu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vývojářům nešlo opravit chybu, tak z procházení zdmi udělali součást příběhu

Skoro třicet let stará střílečka The Terminator: Future Shock vstoupila do historie jako vůbec...

Bojíte se hororů? Skutečnost je často ještě divnější a děsivější

Věta „inspirováno skutečností“ se za léta nadužívání stala jen prázdnou marketingovou frází. Ne,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Padl další rekord v Magicu. Legendární Black Lotus se prodal za 69 milionů

Neznámý sběratel stanovil nový rekord populární karetní hry Magic the Gathering. I přes to, že se...

Slavný streamer byl šokován, když zjistil, kolik utratil za hry na Steamu

Populární streamer Felix Lengyel, známý fanouškům pod přezdívkou xQc, prozradil, kolik už utratil...

Shrot je česká kopírka Duny 2, ve které bojujeme o chmel. K dispozici je demo

Autor povedené retro střílečky Hrot ukázal svůj další projekt. Shrot bude real-time strategie ze...

Assassin’s Creed Shadows vezme hráče do Japonska, na staré konzole nevyjde

Assassin’s Creed zasazený do feudálního Japonska, který vznikal pod kódovým označením Red, se...

Hraní přeruší reklama na hamburger. Hráči si utahují z nenasytnosti EA

Zvýšení ceny velkých her je pořád málo. Vydavatelství Electronic Arts nyní zkouší přijít na to, jak...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili šablonu a vytvořili...