Broken Sword 4 - The Angel of death
Broken Sword 4: The Angel of Death
cdprojekt 1.8.2006 PC
Návrat legendy. Odpusťte, že jsem to nejdůležitější prozradil na samotném začátku recenze, ale nač chodit kolem horké kaše. Broken Sword je zpátky v plné síle a já můžu směle říct, že doba adventurního temna je u konce. Pro Vaší lepší představu – jsou 4 hodiny ráno a po dvou dnech tuhé pařby jsem smutně dokoukal závěrečné titulky. I to je jedno z poznávacích znamení skutečně perfektní hry – místo radosti z další dohrané hry, se dostaví smutek, že už je konec.
Představovat někomu Broken Sword je doufám zbytečné. První díl vyšel již před deseti lety a okamžitě se stal obrovským hitem. Nedlouho poté byl následovaný prakticky totožným druhým dílem, nikdo si ale na vzájemnou podobnost nestěžoval – proč měnit něco, co je tak úspěšné. Proto byl pro mnohé třetí díl překvapením. Designér hry, Charles Cecil, prohlásil klasické point’n’click adventury za mrtvé a natěšeným hráčům předvedl svůj pohled na budoucnost žánru. Mnoho lidí to samozřejmě naštvalo, dokonce jsem někde zaslechl i přirovnání k Sokobanovi s příběhem. Ale ať si říká kdo chce co chce, i třetí Broken Sword byl výbornou hrou. Tento díl měl být zároveň poslední, nakonec se však ukázalo že i tak brilantní mozek, jako je ten Cecilův, se může mýlit. Point’n’click adventury nejsou mrtvé a původně zamýšlená trilogie je nyní obohacena o čtvrtý díl a George Stobbart proti své vůli znovu zachraňuje svět.
|
"První úkol je tedy jasný – dostat se z obklíčení a najít nějaké klidné místo, kde by Anna Marie mohla vysvětlit, proč je pro gangstery tak důležitá. "
Hra se odehrává přibližně rok po skončení třetího dílu. George pověsil novinářské řemeslo na hřebík a se svým kamarádem Virgilem si založil malou právnickou firmičku. Nevede se mu však nijak skvěle – firma
Návrat k tradicím je vidět i na všech ostatních částech hry. Autoři z Revolution software zanechali svých inovativních ambicí a vrátili se s tradiční adventurou. Přestože je hra opět 3D, žádný praktický dopad na hratelnost to nemá. Sice svojí postavu můžete ovládat na klávesnici, ale není žádný důvod proč to dělat,

Při svém putování se opět podíváte po celém světě. Přes New York, Turecko, Arizonu až do Vatikánu. Všude na Vás čekají neodolatelné NPC postavy. Rozhovory byly vždy jednou z nejlepších vlastností této série, a ani čtvrtý díl není výjimkou. Každá postava je perfektně namluvena (George opět dabuje skvělý Rolf Saxon, Nicol má tentokrát hlas nový, avšak její sladké Žorž, je pořád stejně sexy, jako dříve), mimika postav je perfektní (i když k Half Life 2 má stále daleko) a všechny dialogy jsou plné humoru. Setkáte se dokonce i s některými postavami z předešlých dílů (Duane), o některých padne alespoň zmínka (O’Harra, Lobineau), ale i mezi novými se vyskytuje pár nezapomenutelných jedinců. Nejzábavnější je asi věčně namol opilý bezdomovec Archie, jehož hlášky mě několikrát opravdu rozesmály. Pozadu samozřejmě nezůstává ani George, který svými cynickými poznámkami zlehčuje jinak vážně pojatý příběh.
"Rozhovory byly vždy jednou z nejlepších vlastností této série, a ani čtvrtý díl není výjimkou."

Technické zpracování je profesionální i když zde se již několik mušek najde. Grafika je poněkud rozporuplná, všechny postavy jsou vymodelované na jedničku zato prostředí někdy znatelně pokulhává. Některé místnosti působí poněkud prázdně a chladně, to je ale dáno přechodem do 3D.

Největší chybou je vysoká hardwarová náročnost, na mé sestavě (3GHz, 1024 MB Ram, GeForce 6600 GT) se hra občas nepříjemně zpomalila, naštěstí to u adventury není až takový problém i tak si ale myslím, že spousta hráčů by uvítala staré dobré 2D kreslené zpracování. Zvuková stránka za tou vizuální nijak nezaostává, o dabingu již byla řeč a hudba se taktéž povedla.
Bohužel, nic na tomto světě není dokonalé, a ani Broken Sword 4 není výjimkou. Když pominu hardwarovou náročnost, zůstává ještě několik nepříjemných chyb. Velmi mě štvala nemožnost přeskakovat dialogy a enginové filmečky. Pathfinding postav je někdy docela zběsilý a občas se o něco zasekávají, nejvíce ale zamrzí docela velké nelogičnosti v příběhu. Například pro vstup do paláce v Istanbulu potřebuje George speciální průkaz,
jehož výroba zabere poměrně dost času. Když se Vám konečně povede dostat dovnitř, poněkud zamrzí, že Anna Marie žádný průkaz nepotřebovala a bez problémů prošla s Vámi. Stejně jako složité získávání vstupního hesla od zajaté recepční – ve skutečnosti by asi stačilo, kdyby ho skrz dveře zakřičela.
|
"Pathfinding postav je někdy docela zběsilý a občas se o něco zasekávají, nejvíce ale zamrzí docela velké nelogičnosti v příběhu."
Takže podtrženo, sečteno: Broken Sword 4 vypadá přesně tak, jak všichni fanoušci doufali. Pokud jste milovali jakýkoli předchozí díl, bude se Vám líbit. Určitě se vynoří nějaký chytrák, který bude tvrdit, že už to není ono a že dříve všecko bylo lepší. Nevěřte mu – je to pořád stejná zábava. (Někdy mě až překvapuje, kolik staromilců a rádoby pamětníků se zabývá tak moderním odvětvím jako jsou počítačové hry, ale to sem nepatří.) No a pokud jste Broken Swordy nikdy nehráli, doporučuji začít od prvního dílu – i v dnešní době má tato poctivě ručně kreslená hra co nabídnout. A až po několika měsících dohrajete první tři díly, sáhnete bezpochyby i po čtvrtém.
RECENZE: Nic horšího už dlouho nebylo. Film Minecraft je absolutní propadák
Filmového zpracování se konečně dočkala i nejprodávanější videohra všech dob. Těžko si ale představit, že by si ho užil někdo jiný, než nejmladší příznivci virtuálního craftingu.
Evropské vlády cenzurují a umlčují lidi, říká autor hry Kingdom Come Vávra
Tvůrce herní série Kingdom Come Daniel Vávra tvrdí, že se Evropa posouvá směrem k cenzuře a omezování svobody slova. „Říkají, že chceme zničit demokracii svobodou slova. To je přece úplně absurdní,“...
{NADPIS}

{POPISEK}
Originálnější strategii jste ještě nehráli. Jako vůdce kultu stavíte město
Zastavit kult Cthulhu a zachránit svět zvládne kdejaký blbec. Ale vést ho k prosperitě a novému věku? To vyžaduje pořádnou dávku sebeobětování, obětování a nízkokalorické kukuřičné kaše. Budovatelská...
{NADPIS}

{POPISEK}
Ne všechny hity potřebují šílené rozpočty. Tyto dvě hry právě lámou rekordy
Vývoj her dnes trvá léta a spolkne desítky milionů dolarů. Záruka úspěchu to ovšem vždy není. A naopak, prosadit se mohou i na pohled skromnější projekty. Pojďme se podívat na dvě letošní hry, které...
Minecraft předčil veškerá očekávání, z filmů podle her odstartoval nejlépe
Filmová adaptace populární hry Minecraft nalákala do kin rekordní množství lidí. Žádný jiný snímek podle herní předlohy si nevedl po finanční stránce lépe.
Rasistická urážka přímo během vysílání. Streamer dostal místo KFC banán
Youtuber Darren Watkins Jr., vystupující pod přezdívkou IShowSpeed, se během své celosvětové tour bezprostředně setkává s davy fanoušků, což vedle spousty zábavných situací přináší i nechtěné...
Překvapivá novinka od autorů herního trháku není tím, čím se zdá být
Fanoušci studia From Software se dočkají zcela nového titulu s názvem The Duskbloods. Na první pohled vypadá jako hra příbuzná legendárnímu Bloodborne, ovšem ve skutečnosti jde o novou značku s...

Zápisy do prvních tříd bez stresu: Rezervujte si přesný čas a
Zápisy do prvních tříd se nezadržitelně blíží. Víte, že na některých školách si rodiče mohou dopředu zarezervovat konkrétní čas, kdy se s budoucím...
RECENZE: Nic horšího už dlouho nebylo. Film Minecraft je absolutní propadák
Filmového zpracování se konečně dočkala i nejprodávanější videohra všech dob. Těžko si ale představit, že by si ho užil někdo jiný, než nejmladší příznivci virtuálního craftingu.
Druhý Kingdom Come je podle Britů sedmou nejvlivnější videohrou světa
Česká počítačová hra Kingdom Come: Deliverance 2 je sedmou nejvlivnější videohrou na světě, vyplývá z ankety Britské akademie filmového a televizního umění. Druhé pokračování hry se podle ankety...
PC port The Last of Us Part 2 se povedl
Remasterovaná verze druhého dílu The Last of Us konečně dorazil na PC. Hráči si ji zde užijí s klasickou sestavou vylepšení určených i pro výkonné sestavy a hlavně oproti prvnímu dílu už to po...