Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Chariots of War – starověká strategie

  12:00
Chariots of War zavádí hráče do starověkých bojů v Egyptě, Mezopotámii, Turecku a dalších oblastech, kde se rozvinuly první velké civilizace. Dokáží lidé 21. století obstát v roli starověkých kmenových vůdců?

Chariots of War Leckterý český hráč si jistě ještě vybaví rok starou tahovou strategii Legion od Paradox Entertainment, potažmo Slitherine Software. Ne proto, že by šlo o hru bůhvíjak kvalitní, ale – což zcela odpovídá naší národní povaze – spíše z důvodu jejího covermountingu našimi herními magazíny. Chariots of War se na první pohled tváří jako nepřímé pokračování, ve skutečnosti by si ale spíše zasloužily nálepku "přidavek kampaní" a vzhledem ke své kvalitě ne víc než trojmístnou cifru v kolonce ceny.

Autoři se neobtěžovali vymýšlet byť jen sebemenší změny v herním systému. Opět se tedy setkáme s jakousi hodně zjednodušenou variantou Civilizace s rádoby o něco propracovanějšími boji, které však pouze nudí a zabírají čas. Cílem každé ze sedmi kampaní (jedna z nich je výuková, další se odehrávají v Egyptě, Mezopotámii, Izraeli a Sýrii či Turecku, nechybí ani kampaň velká, která všechny regiony spojuje) je ovládnout největší část území. To je rozděleno na provincie okolo velkých městských center. Každá provincie je charakterizována surovinami, které v ní lze těžit, každé město pak počtem svých obyvatel, Chariots of War který neustále dle různých pravidel roste. Výstavba sídel je podobná, ba dokonce takřka stejná jako v Civilizaci. Za určitý obnos patřičných surovin je možné stavět doly a místa sloužící k jejich získávání, či budovy pro občany ovlivňující jejich počet a spokojenost, mezi něž se řadí například nemocnice, chrámy či pevnosti, jež mají zároveň i funkci obrannou.

Dle počtu obyvatel se u každé provincie určí i pracovní síla, kterou je možné nasazovat do různých zařízení. Je třeba ale myslet nejen na práci, ale i na zábavu – to se pak zpětně promítne do větší produktivity a lepší morálky vojenských jednotek, které budou ve městě přebývat. Města dále samozřejmě dle své úrovně dávají i bonusy k samotnému boji, podobně jako některé typy terénu ve spojení s určitými jednotkami.

Lekce z dějepisu: sjednocení Egypta

Džosérova pyramida Egypt byl osídlen již v Paleolitu; zemědělství sem bylo přeneseno z „úrodného půlměsíce“. První vesnice zde vznikaly v pátém tisíciletí před Kristem (např. osada Fajjúm). Klimatické změny před několika tisíci lety způsobily, že většina Egypta se stala pouští. Výjimkou kromě několika oáz byl (a dosud je) poměrně úzký pruh kolem Nilu. Centra se nacházela např. v Hérakonpoli či Naqadě. Egypt byl v této etapě svého historického vývoje rozdělen na Horní (jižní) a Dolní (severní) Egypt.
Doba prvních třech dynastií se neřadí ke staroegyptské říši, jedná se o počátek historického rozmachu egyptské říše. V této době došlo ke sjednocení Horního a Dolního Egypta. Sjednocení vzešlo z Horního (jižního) Egypta za vlády krále Meniho; hlavními důvody bylo hospodářství. Bylo založeno nové hlavní město - Mennofer (Memphis). Do této doby spadají nálezy nejstarších dochovaných hieroglyfů - staroegyptského písma, jež je kombinací piktogramů a fonetického písma (obrázků, které znamenají buď celé slovo, nebo jen slabiku). Nejznámějším panovníkem z tohoto období je zajisté Džosér, majitel nejstarší egyptské pyramidy.

Chariots of War Vojenských jednotek je docela dost, pohříchu ale málo typů – je sice hezké mít několik druhů pěšáků, co ale s tím, když jsou funkčně zcela stejní? Civilizace byla variabilní v tom, že nabízela mnohem širší rozvoj a změny směrem od starověku až po moderní civilizaci budoucnosti. Tady je jen ta první fáze a ještě ani ne moc podrobně. Na druhou stranu, potěšující je, že zde fungují základní principy strategie. Kopiníci si opravdu poradí s jízdou, lučištníci rozstřílejí na cucky pomalé pěšáky, jezdci projedou pěchotou jako nůž máslem. Vliv terénu je nicméně o poznání méně průhledný a je obtížné s ním počítat, což je docela škoda. Podobně neprůhledná je i morálka – rozdíl mezi jednotkou s dobrou a špatnou morálkou na začátku bitvy není prakticky žádný a její hodnota někdy klesá uprostřed boje ze zcela nelogických důvodů.

Vůbec boje jsou značně nelogické a jejich systém, kterým se Slitherini nepřestávají zaslepeně chlubit v tiskových materiálech, je zcela absurdní. Chariots of War Nejprve se zobrazí obrazovka, kde vojevůdce získá zprávy od svých zvědů. Ti mohou, ale nemusí objevit část nepřátelské armády. Když se to nepovede, je to dost špatné, nasazovat naslepo se věšinou nevyplatí. První podivnost, ale dejme tomu. Zajímavě zní možnost volit u každé jednotky z několika formací, v praxi je ale rozdíl mezi nimi minimální. A učebnice bojové taktiky také zná více možností než jen volbu délky čekání na nepřítele a rychlosti, s jakou se na něj nadržení vojáci vrhnou.

Co je ale nejhorší, to je bezesporu fáze, která nastane poté. Fáze, která později zabere většinu herního času a je k uzoufání nudná. Fáze, kdy hráč jen kouká, jak se jednotky řežou na bitevním poli, a to – pozor, teď přijde ta "převratná a úžasná" novinka série Legion – bez možnosti zásahu. Ano: průběh bitvy není možné žádným způsobem ovlivnit, dokonce ani tak primitivně jako ve stařičkém Centurionovi, který byl založen na podobných principech. To z bojů činí zoufalou, frustrující a stereotypní podívanou, která se omrzí po prvních několika opakováních a celkově shazuje kvality hry hluboko, hluboko dolů.

Lekce z dějepisu: Sumerové v Mezopotámii

Na přelomu 4. a 3. tisíciletí před n. l. přišli do oblasti Mezopotámie Sumerové (asi ze střední Asie). Neznáme jejich jazyk, nevíme odkud přišli, ani kam patřili. Vyznávali polyteistické náboženství (např. bůh moudrosti a pán země Enki, bůh Slunce a spravedlnosti Šamaš, aj.) Založili městské státy (např. Eridu, Uruk, Ur, Lagaš, Kiš, Umma, aj.). Města byla opevněna, uprostřed stál zikkurat, v němž sídlili duchovní a panovník. Panovník byl absolutistickým vládcem. Poněvadž Sumer byl po celou dobu své existence (déle než tisíc let) rozdroben do mnoha městských států a státečků, vyskytlo se mezi těmito nepřeberné množství bojů a válečných konfliktů. Neunikla tomu ani města Umma a Lagaš, jež mezi sebou vedla více než stoletou válku o úrodnou zemi při zavlažovacím kanálu. O této válce se zmiňujeme především proto, že je to první historicky doložená válka. Po roce 2750 vznikl Epos o Gigamešovi (Gilgameš = vládce Uruku), který dokládá boje mezi jednotlivými městy.

Chariots of War Chariots of War dále nabízí v malé míře diplomacii, která však v praxi skoro nefunguje. Kdo by čekal možnosti různých smluv a aliancí, bude zklamán. Obchod je také velmi zjednodušen a je tak možné naprosto volně nakupovat a prodávat suroviny za předem stanovené a neměnící se ceny, nějaké pakty či vysílání karavan tedy také hráče nečeká. Podivné jsou i vedlejší události – stejně nelogické vyloďování barbarů na dávno obsazených a kontrolovaných územích jako v Civilizaci (pozor: historický okamžik. Přiznávám, že Civilizace má tento jeden zápor… :o), které navíc nikdo neoznámí, jsou tu jen v podobě nenápadné zprávy, kterou si každý musí nejprve otevřít.

Hratelnost Chariots of War v tahové části není špatná, totálně se ale hroutí ve chvílích bitev, kterých je bohužel požehnaně a nejde se jim snadno vyhnout. Proč tu probůh není nějaký Quick Battle či možnost automatického generování soubojů? Druhou smutnou zprávou pro hráčský zážitek jsou pak chyby v interface. Proč se musí pro nakoupení stovky koní stokrát otravně kliknout v příslušném menu? Chariots of War

Hře nepomáhá ani grafické zpracování, které je prakticky totožné s již mnohokrát zmiňovanou Legion. Ta byla už před rokem totálně zastaralá. Co si pak myslet o titulu, který bezostyšně nabízí zcela totéž, jen s lehce designově předělanými menu a záložkami? Rozlišení je v pořádku, ale málo detailní, rozpixelovaná, nerealistická krajina již nikoliv a naprosto zoufalé animace jednotek při bitvách také. Hudba je fajn, jen by jí mohlo být o poznání více. Za vrchol diletantství lze ale považovat, že všechny jednotky na velké mapě vypadají naprosto totožně a nepozná se tak rozdíl mezi oddílem válečných vozů a lučištníků. Navíc se hlásí neustále jednou a tou samou hláškou, která se omrzí velice brzy.

Lekce z dějepisu: syropalestinská oblast

První státní útvar s centrem v Jeruzalémě vytvořil král David (1010 - 970 před n. l.). Davidův syn Šalamoun se snažil upevnit politiku a obchodní styky s okolními státy (Egypt, fénická města). Za jeho vlády došlo k rozvoji obchodu, začátek stavění chrámů a paláců v Jeruzalémě.
Po smrti Šalamouna se hebrejský stát rozdělil na severní (Izraelské království) a jižní (Judské království). Davidova dynastie vládla v Judském království do roku 587 před n. l., kdy byl Jeruzalém dobyt Babylóňany. Severní království bylo vyvráceno Asyřany. Celá Palestina se dostala do babylónského zajetí (do roku 539 před n.l.), kdy novobabylónskou říši ovládl perský král Kyros, který dovolil judským vyhnancům návrat do Palestiny. V období judského království a babylónského zajetí se šířilo tzv. prorocké hnutí, které dávalo starému jahvistu novou podobu. => toto se odrazilo ve Starém zákoně.
Zdroj:Dějepis.com

Chariots of War jsou bezesporu pěknou sondou do počátků lidské civilizace. Je nutné ocenit mravenčí práci autorů při sbírání detailů o různých kmenech a říších, které zakládaly v oblastech Mezopotámie či Egypta. Hra tak může tak trochu plnit i edukativní funkci, což jí lze přičíst k dobru. Také se jim podařilo napravit jednu z mnoha chyb Legion – přílišnou krátkost. Bohužel, ty hlavní vady na kráse: nezáživné boje, kde nelze nijak ovlivnit průběh, ne zcela dokonalý interface a předpotopní grafické zpracování – odstranit nedokázali, či spíše nechtěli. A to je velká škoda.

Chariots of War
Minimum: CPU 300, 64 MB RAM
Optimum: CPU 800, 128 MB RAM
Multiplayer: ne
Další informace: screenshoty, trainer
Výrobce/distributor: Slitherine / Paradox
Distributor v ČR: N/A
Oficiální stránka: homepage
Verdikt: Hra technicky špatná i problematicky hratelná. Škoda.
Hodnocení: 45%
Autor:
  • Nejčtenější

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

Herní obchody slaví svátek Star Wars velkými slevami

V sobotu 4. května slaví miliony fanoušků sci-fi takzvaný Star Wars den. Digitální obchody Steam,...

Take-Two zavře studia, která vytvořila OlliOlli a Kerbal Space Program 2

Ačkoli Take-Two ještě v únoru tvrdilo, že propouštět nebude, opak je pravdou. Zásah se týká zejména...

Ambiciózní střílečka XDefiant od Ubisoftu vyjde v květnu

Zdá se, že Ubisoft je po mnoha odkladech připraven vypustit ven svou free 2 play multiplayerovou...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...