Driv3r - konkurence pro San Andreas?
Když se před téměř šesti lety na PC objevil první Driver se stupidním příběhem, přinesl s sebou i několik kontrastních hodnocení. Jednou recenzent udělil lehce nadprůměrných 70%, jindy zase hodnocení sahala i přes 90%. Ale i když se autoři herních magazínů pokaždé neshodli, šlo o hru, která byla vícemeně mezi hráči docela oblíbená. Skoro každý čekal druhý díl, který sice vyšel, ale okusit ho mohli jenom majitelé konzole Sony PlayStation. O to více se čekalo na třetí díl, který byl již přislíben i na PC. Po celou dobu vývoje Drivera 3 se stalo vcelku hodně věcí, nejen, že byl několikrát odložen a mnoho lidí jej srovnávalo s Duke Nukem Forever, který už mimochodem vychází víc jak 5 let, ale také dospěl vcelku originálního přejmenování - na Driv3r. Když tedy někdy v létě roku 2004 vyšel Driv3r na PlayStation2, sešlo se několik názorů, že PC verze bude velkým konkurentem GTA: San Andreas, které je chystáno na červen tohoto roku. Může však Driv3r ohrozit naprostého krále v gangstersko-akčních-závodních hrách Grand Theft Auto, Vice City a i nejnovější San Andreas? Už se o to pokoušel kupříkladu titul True Crime, a i když nešlo o nějakou ledajakou béčkovou hru, pomyslný post nejlepší gangsterko-akční-závodní hry od Grand Theft Auta nezískal. Na Driv3ra tedy čekal velmi těžký úkol. A o tom, jak se s tím chlápci z Reflections poprali, si povíme v následujících odstavcích.
Může však Driv3r ohrozit naprostého krále v gangesterko-závodních hrách Grand Theft Auto a i nejnovější San Andreas?
Jakmile dostanete Driv3ra do rukou, lépe řečeno do DVD-Romky, čeká na Vás vcelku dlouhá instalace, která zabere na vašem HDD zhruba 5GB místa. I když u těch nejnovějších her to je již víceméně běžné, dozajista tento fakt nijak nepotěší. Podstatně lépe na tom je již samotná hra, dostanete se do menu, které je podle mého názoru velice působivé. A myslím, že Driv3ra plně vystihuje, je nabito jakousi atmosférou, která srší z každičkého zapadlého rohu v Amerických chudých čtvrtí. Vše je doprovázeno i vynikající hudbou - když jsme teď u té hudby, celá zvuková stránka hry se povedla na výbornou, nejen, že na Vás čeká několik skvělých hudebních skladeb, ale hlavně nebudete ochuzeni o skvělý dabing, který je v podání docela zvučných herců a dabérů jako jsou Mickey Rourke, Ving Rhames nebo Michael Madsen, který svůj hlas propůjčil hlavnímu hrdinovi, Tannerovi.
|
Hlavním herním módem je samozřejmě kampaň, vedle ní však můžeme okusit i mód Free Ride, což dobře známe z prvního dílu - vyberete si vozidlo, město a jedete. Dalším módem, který Driv3r nabízí, je ještě Driving Games, ale pojďme se vrátit k hlavní kampani. Kampaň se skládá z několika desítek misí, v nichž zejména půjde jen o to chytit toho a toho, dohonit to a to apod. V téměř třiceti misích se podíváte vedle Miami také do francouzského Nice či tureckého Istanbulu. Driv3r vám nabídne zhruba sedmdesátku vozidel, třicet tisíc budov, přes 240km silnic, 8 typů zbraní - brokovnice, pistole, samopaly nebo granátomety a mnoho dalších serepetiček. To zatím všechno zní pěkně, ale kámen úrazu je určitě až příliš přehnaná obtížnost. To se dalo čekat, vzpomínám si, jak hned v prvním úkolu v Driverovi 1, jste museli ukazát své řidičské schopnosti v podobě otáček o 180 stupňů, 360 stupňů, dokázat, že vaše brzdy jsou dobře seřízené a že s rychlostí se zrovna dvakrát nepářete. Pokud se vám první Driver zdál obtížný, rychle na něj zapomeňte a nebo naopak vzpomeňte na jeho jednoduchost, protože hoši z Reflections Driv3ra zrovna moc jednoduše nepojali.
V téměř třiceti misích se podíváte vedle Miami také do francouzského Nice či tureckého Istanbulu.
Jak jsme si řekli, kampaň je tvořena třiceti misemi, avšak na styl á la Vice City můžeme rychle zapomenout. Jistě si pamatujete, že ve Vice City jste splnili misi a potom bylo čistě jen na vás, jestli si zajdete "koupit" nové auto do obchodu, jestli si užijete s nějakou z místních holek nebo naopak vyprovokujete nějaký konkurenční gang k zběsilé noční přestřelce. V Driv3r jsou tyto pauzy mezi misemi řešeny zcela jinak, a vcelku špatně; prostě se vám po splnění mise objeví menu s nápisem "next missions," takže žádné chození po nočních klubech typu Pole Position a podobné věci na nás bohužel nečekají. Všechno je pevně dáno, až na nějaké výjimky. Detailně propracovaná města přímo vybízí prozkoumat každé zákoutí ulice. Je to bez debaty škoda, protože volnost, kterou známe z Vice City by Driv3rovi prospěla, o to více, když je kladen důraz na filmovou atmosféru a silný příběh.
V Driv3r jsou tyto pauzy mezi misemi řešeny zcela jinak, a vcelku špatně; prostě se vám po splnění mise objeví menu s nápisem "next missions," takže žádné chození po nočních klubech typu Pole Position a podobné věci na nás bohužel nečekají.
Pojďme si už ale něco říci o samotné hratelnosti Driv3ra. Zatím jsme si třetího Drivera představili pouze "zvenku," jaké na nás však čekají překvapení přímo ve hře? V prvé řadě budete svědky precizně provedeného intra, nebo chcete-li, úvodní animace. Vůbec animace před každými úkoly nebo misemi patří k velkým kladům hry. Je vidět, že autoři se inspirovali dozajista desítkami skvělých filmů typu Podfu(c)k nebo 60 sekund.
Vůbec animace před každými úkoly nebo misemi patří k velkým kladům hry.
|
Jak jsem se již na začátku zmiňoval, mnozí Driv3ra srovnávali s Grand Theft Auto nebo také gangsterkou Getaway, v obou hrách je kladen velký důraz na všemožné honičky mezi konkurenčími gangstery či policií a samozřejmě také akci na nohou s kvérem v ruce. První Driver byla ryze jen jízdní záležitost - a je to také vidět ve třetím dílu. Nezkušenosti o té tzv. akci na nohou s kvérem v ruce jsou znát víc, než dost. Nejen, že je naprosto stupidně nastaveno defaultní ovládání, ale hlavně celkový pohyb s hlavním postavou, Tannerem, je děsivý. Jde vidět, že jde o konverzi z PlayStation2, protože tak nepřizpůsobivé ovládání jsem již dlouho neviděl. Samotné chození po ulicích není ještě tak hrozné, ale všechna prozatimní euforie upadá při prvním uchopení zbraně a následné snaze se do něčeho trefit.
Nezkušenosti o té tzv. akci na nohou s kvérem v ruce jsou znát víc, než dost.
Majitelé konzolí si jistě vzpomenou na Drivera 2, v němž šlo o stejný problém. Bohužel autorům se nepodařil vyřešit. V Driv3rovi však na chození po vlastních nohou je kladen daleko větší důraz, než ve druhém dílu. Opět se ale setkáte s postavičkou, jejíž animace nepatří zrovna k posledním technologickým výkřikům, s postavičkou, která umí chodit doleva, doprava, dopředu a dozadu. A po stisknutí mezerníku se dokonce Tanner pokusí, ale opravdu jenom pokusí, skočit. Nevydařený pokus je ještě doprovázen jakýmsi zvláštním zvukovým splodem. No nebudeme to tady rozebírat :-). Každopádně možnost skoku je téměř absolutně nepoužitelná.
A po stisknutí mezerníku se Tanner pokusí, ale opravdu jenom pokusí, skočit.
Jakmile s Tannerem nastoupíte do nějakého auta, hned se vám nálada zlepší. Reflection to mají prostě v krvi. Jízda je tedy na tom daleko lépe, než samotné chození, ještě lepší pocit z projíždění se po Miami, Nice či Istanbulu budete mít díky skvěle vytvořeným modelům vozidel, o ktreých jsme si již říkali výše. K fyzice vozidel bych také neměl nějaké zásadní výhrady, skoro vše je jako v reálu. Na autech můžete poškodit snad všechno - ať už jde jen o pouhopouhé poškrábání laku, promáčknutí kapoty, propíchnutí pneumatiky nebo samotné upadnutí kola - o nic nebudete ochuzeni. Na začátku jsem se také zmiňoval, že ve hře nejsou jenom auta (kabriolety, sporťáky, kamiony, taxíky apod.) - vedle nich se setkáme s motorkami (sportovními i Harleyemi), s vodními čluny či motokárami.
Na autech můžete poškodit snad všechno - ať už jde jen o pouhopouhé poškrábání laku, promáčknutí kapoty, propíchnutí pneumatiky nebo samotné upadnutí kola - o nic nebudete ochuzeni.
Než si povíme něco o další světlé stránce hry, režisérském módu, zmiňme se ještě v krátkosti o umělé inteligenci (AI). Ta bohužel není na příliš vysoké úrovni. Nepřátelé se chovají vcelku debilně. Když stojíte proti nepříteli, musíte mu opravdu jít do rány, protože váš oponet střílí naprosto bezhlavě a co je důležité, všude kolem, jen ne do vás, střílí a střílí, občas dobije, stojí a stojí, někdy přešlápne. Tak by se dal asi charakterizovat tupoun v Driv3rovi. V témeř každém úkolu se setkáte s nějakými těmi nepřáteli, ale většinou to pro vás nebude těžká záležitost, nejenom kvůli těm důvodům, které jsem popisoval výše, ale také třeba kvůli tomu, že dohlédnete dále, tudíž vás nepřítel nevidí, proto do něj můžete střílet, aniž by si vás všimnul :-). S AI to skončilo trochu paradoxně, protože v době, kdy Driv3r byl ve vývoji, autoři prohlašovali, že umělá inteligence je na vysoké úrovni a jsou na ni hrdí.
Když stojíte proti nepříteli, musíte mu opravdu jít do rány, protože váš oponet střílí naprosto bezhlavě, a co je důležité, všude kolem, jen ne do vás, střílí a střílí, občas dobije, stojí a stojí, někdy přešlápne.
|
Díky režisérskému módu, bez něhož by nebyl Driver tím, čím je, si bude každý moci vytvořit svůj vlastní filmeček, ve kterém budou obsaženy různorodé honičky, zběsilé závody, zkrátka nejlepší momenty, které jste přímo zažili při hraní hry. Z těchto sestříhaných částí vytvoříte vlastní filmeček a můžete ukázat, že i vy jste Forman. Již teď je jasné, že se rozsype pytel s všemožnými soutěžemi, které této vymoženosti v Driv3rovi určitě využijí.
Z těchto sestříhaných částí vytvoříte vlastní filmeček a můžete ukázat, že i vy jste Forman.
Verdikt: Když to tedy všechno sečteme a podtrhneme, Driv3r není vyložené špatná hra. Díky výše zmiňovanému režisérskému módu, filmovému pojetí, skvělým animacím a silnému příběhu dokonce je celkem zábavná, přesto jsem upřímně čekal daleko víc. Kdyby se mluvilo o konkurenci pro GTA: San Andreas, musel by Driv3r vysekat všechny hrubky a bugy, kterých není ale málo. Takhle to můžeme brát spíše jako dobrý vtip. I když na druhou stranu zase nevíme, s čím přijdou Rockstar Games v červnu na PC. Každopádně Driv3r je zklamání, všechno to slibování a očekávání je najednou tatam, tudíž jsem Driv3rovi udělil pouze lehce nadprůměrné hodnocení. Tanner měl radši zůstat sedět, chození mu moc nejde.
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 504 čtenářů
Generuje obrázky do hry pomocí AI, za 10 hodin práce vydělá 350 tisíc
Tvůrci virtuálních kartiček Champions of Otherworldly Magic přiznávají, že vizuální podobu jejich...
Je Fallout nejlepší videoherní seriál? Recenzenti mají jasno
Sci-fi seriál natočený podle populární série her Fallout sbírá v zahraničí skvělá hodnocení. Vypadá...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
KVÍZ: Zavzpomínejte si na magická devadesátá léta ve hrách
Devadesátá léta patří v oblasti počítačových her mezi zlatou éru. V době rychlého rozmachu...
Čeští Warhorse slibují brzké oznámení nové hry. Co by to tak asi mohlo být?
Více než šest let od vydání nejvýznamnější české hry posledních let Kingdom Come: Deliverance...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Nová zbraň do Call of Duty stojí více než samotná hra
V rámci propagace posledního filmu o obřím opičíkovi King Kongovi přibyla do populární hry Call of...
Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu
Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...
Digitální láska. Kdo jsou nejzajímavější videoherní milenci
Premium Láska je prý něco, po čem touží spousta z nás. A očividně není řeč jen o reálných osobách, ale...
Vrací se Rayman, ale zase ne tak, jak bychom si přáli
Série Rayman patří k těm nejlepším hopsačkám vůbec, nový díl je ovšem v nedohlednu. Letos se chystá...
Take-Two v únoru řekli, že nebudou propouštět. Teď propouští 5 % zaměstnanců
Společnost Take-Two je dalším gigantem videoherního průmyslu, který se odhodlal k masivnímu...
Kdy dát dětem první kapesné a kolik?
Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...