Fenimore Fillmore: The Westerner CZ

12:00
Téměř rok po vydání původní španělské verze se na český trh dostala veselá kovbojská adventura The Westerner. O tom, jak kvalitní tato hra je, jsme vás exkluzivně informovali již na jaře. Dnes vám prozradíme, jak dopadla česká lokalizace.
85

Fenimore Fillmore: The Westerner

Výrobce: Revistronic

Původní text recenze anglické verze hry byl publikován 18. 2. 2004.

Fenimore Fillmore: The Westerner Joe Banister je farmář. Žije se svojí ženou Stellou a synkem Billym na malé farmě poblíž městečka Starek City, a pěstuje mrkev. Alvin Jones je Banisterův soused. Taky farmář. Za manželku má pěknou semetriku, kterou si přivezl před lety z Egypta, kam jel coby archeolog hledat mumie. Šerif Slocum je v městečku prodlouženou rukou práva. Díky svým originálním dedukcím a vyšetřovacím metodám má 99% úspěšnost řešení případů. Z každého zločinu obvinil farmáře. A Dr. Whiskers? To je místní doktor. Když zrovna nikoho neléčí, je nalitej jako žok. A když léčí, tak tím tuplem. Jakkoliv jsou tyto postavy povahově odlišné a jedinečné, mají jedno společné: potkaly Fenimora Fillmora. A jejich život se rázem obrátil vzhůru nohama.

Fenimore se po dlouhé, předlouhé době vrací na monitory počítačů. Moc se za těch osm let nezměnil – ještě pořád je věrným pionýrem (modrá košile, červený šátek) a se svým ksichtem nezkušeného holobrádka dokáže vystrašit leda tak mrtvé kuře. Přesto umí s kolty zacházet zatraceně dobře a po nalezení pokladu Toltéků ve svém předešlém dobrodružství si mohl Fenimore Fillmore: The Westerner konečně dovolit vyměnit pomalého mezka za pohodlnějšího koně. Nepřišel ani o svoji unikátní vlastnost objevit se v tu nejhorší dobu na tom nejhorším místě, díky čemuž se opět zcela nechtěně připlete do divoké potyčky, kdy kulky sviští vzduchem rychleji než hejno supů trpící střevní chřipkou.

Muž, jehož manýry a nenasytné plány je třeba zkrotit tentokrát, se jmenuje Starek. Je majitelem téměř všech pozemků v kraji, jemuž dominuje mini-městečko výstižně pojmenované Starek City. Každý, včetně šerifa, mu zobe z ruky, a odporovat mu v jeho plánech se šeredně nevyplácí. Dvěma farmářům, Joe Banisterovi a Alvinovi Jonesovi, ale nic jiného nezbývá – tedy alespoň pokud nechtějí přijít o své teplé domovy. Jejich pozemky jsou totiž jediné, které Starekovi nepatří, a to je na tomhle konci světa těžce snášený luxus. Když tedy Joa Banistera v noci navštívila trojice pistolníků ze Starekovy bandy, skončilo by jednosměrné vyjednávání o odkoupení pozemku zapálením farmy… nebýt Fenimora, Fenimore Fillmore: The Westerner který čirou náhodou zrovna projížděl kolem a díky „incidentu“ s ostnatým kaktusem se dostal do situace, kdy mu nezbylo než rychle tasit, nebo zemřít. Tasil rychle. Bandity zahnal a farmářům přislíbil, že jim v boji proti chamtivému Starekovi pomůže… respektive že se jako správný hrdina o vše postará sám (kompletní popis úvodní sekvence hry naleznete v našich prvních dojmech).

Hned po prvních pár minutách hraní je zcela zřejmé, že máme tu čest se vskutku výjimečnou hrou. Proč výjimečnou? Protože 1) ač zpracována kompletně ve 3D, neměli tvůrci nutkání prosadit se novátorstvím jako například jejich kolegové z Revolution Software, ale vsadili na mnohem příjemnější a stále oblíbený point-and-click systém, 2) definitivně pokládá na lopatky odpůrce třetího rozměru a jejich řečičky o tom, že 3D grafika nedosáhne nikdy dokonalosti poctivé 2D ruční práce, a konečně 3) je to komediální adventura s nikoliv trapným, ale po čertech chytrým a inteligentním humorem, který je dnes nejen mezi hrami, ale v zábavním průmyslu jako takovém, takřka na vymření.

Zářivá kariéra jednoho dentisty

Muž stovky profesí – i tak by se dal charakterizovat mladík Fenimore, kterému evidentně voní práce všeho druhu. Nejen, že za celou hru vypěstuje vagón mrkve, ale umí nařezat a naštípat hromadu dříví, osedlat divoké prase a zkušeně zvládá funkci toreadora. Mezi jeho vrcholy však patří umění dentistické. Aby ulevil bolesti nebohému městskému doktorovi, koupil za 4 dolary kleště na hřebíky, za 12 dolarů extra silnou Whisku, a jak dokumentuje série obrázků, stačilo trošku zabrat a cenná trofej v podobě macaté stoličky byla na světě. No řekněte sami - vložil by stejné úsilí do amputace zubu i váš lékař? Pozn. na závěr: Doktor tuto fyzicky náročnou operaci psychicky nepřežil.

Zásluhu na tom mají jednak bravurně napsané dialogy, a druhak mistrovsky zrežírované nehratelné scény, které jak svým obsahem, tak vizuálním zpracováním nemají mezi novodobými adventurami obdoby. Co se dialogů týče, tak bohaté, promyšlené a sarkasticky laděné rozhovory vdechují život asi pětadvaceti herním postavičkám, Fenimore Fillmore: The Westerner které si jednu vedle druhé od prvního verbálního projevu zamilujete. Krásně je prostřednictvím textů vystižena mírná naivita hlavního hrdiny, tupost místního šerifa, drsnost Starekových pistolníků nebo emancipovanost půvabné rusovlasé Starekovy neteře Rhiannon, která je doslova ostrá jako pepř a pálivá jako paprika. To vše by bylo samozřejmě jen poloviční bez patřičně procítěného dabingu, který alespoň ve španělském znění (testovali jsme verzi se španělským dabingem a anglickými titulky) nemá chybu.

Vrcholem jsou ovšem zmíněné nehratelné scény, které svojí kvalitou připomínají filmy jako Toy Story nebo Shrek. Předně jsou zajímavé po obsahové stránce, neboť nám nabídnou nezapomenutelnou podívanou na Fenimora osedlávajícího rozdivočelé prase, vytrhávajícího zub totálně skárovanému doktorovi (viz. Infobox) nebo jeho rafinované proklouznutí do Starekovy vily v převlečení za již zmíněného doktora, kdy chudák Fenimore nevidí kvůli silně dioptrickým brýlím ani na metr před sebe, takže musí předstírat opilost. A jde mu to náramně! Důležité je, že všechny tyto scény jsou kamerově perfektně sestříhané, Fenimore Fillmore: The Westerner a především prezentují dokonale plynulé a nepopsatelně komické animace postav, včetně mimiky tváří, které jsou tím nejlepším, co herní průmysl alespoň v cartoon odvětví nabídl. Možná vám připadá, že už to s těmi superlativy začínám trochu přehánět, ale věřte mi – opak je pravdou. Kdo neviděl, neuvěří.

Tím máme za sebou to nejlepší, co The Westerner nabízí, ovšem ani zbytek není rozhodně k zahození. Ve srovnání s nehratelnými scénami nevypadají strnule a mrtvě ani herní lokace. Tu poletují motýlci, tu se vlní voda, herní postavy provádějí nezávisle na hráči svoji každodenní práci. Sám Fenimore taktéž nevydrží chvíli v klidu – neustále se vrtí, drbe, otáčí, a mimo jiné se ohlíží za pohybujícím se kurzorem, což dodává hře na pocitu realističnosti. S tou ovšem nemá pranic společného divoký design lokací – ať už jde o místní školku na palouku v lese, farmy uprostřed lánů obilí, dřevěný železniční most nebo městečko s bankou, saloonem a kanceláří šerifa, vše vypadá díky výrazným texturám a „zakřivené“ architektuře vesele a živě. Fenimore Fillmore: The Westerner Pravda ovšem je, že větší počet polygonů by v tomto směru neuškodil, a jakkoliv z lokací i díky realistickým zvukům sálá příjemná atmosféra, dostává se jí pramalé podpory od pouze průměrně kvalitní hudby.

Jak je na hru příjemný pohled, tak se i příjemně hraje. Zpočátku to tak růžově ovšem vypadat nemusí. Po vyřešení prvních pár jednoduchých úkolů a osedlání svého koníka se před vámi otevře herní mapa se sedmi hlavními lokacemi, které jsou po celou dobu hry neustále přístupné. Je tedy možné, že se z takové nenadálé volnosti a brzy přeplněného inventáře budete cítit trochu zmateně, ovšem neztratíte-li z dohledu dějovou nitku, budete vždy vědět, kam se vypravit a co tam udělat. Výhodou je naopak to, že po vzoru klasik typu Monkey Island lze řešit několik úkolů najednou, takže pokud si nebudete vědět rady s vyhozením mostu do povětří, můžete se pokusit dostat z basy neprávem uvězněného farmáře, nebo přemýšlet nad tím, jak rafinovaně přelstít bezpečnostní kameru a vykrást místní banku. V době, kdy adventurám vládne přísná linearita, je to velmi příjemné osvěžení.

Hra, nebo animovaný film?

Za skutečnou chloubu společnosti Revistronic se dá označit jejich vlastní engine PICTuRE, který dokáže vykreslovat 15 milionů polygonů za vteřinu! Právě díky němu může hra nabídnout dokonale zaoblené modely postav a především širokou škálu výrazů ve tváři všech postaviček v čele s hlavním hrdinou Fenimorem Fillmorem. No a jelikož pouhá psaná slova ani zdaleka nestačí k popsání toho, jaké všemožné grimasy jsou postavy schopny předvést, nabízíme vám ukázku dvanácti různých portrétů kovboje Fenimora tak, jak je hra předvádí ve svých četných nehratelných sekvencích. Jistě netřeba dodávat, že v pohybu vše vypadá mnohem lépe, než na těchto několika statických obrázcích.

Přestože je řešení valné většiny úkolů postaveno na tradičních adventurních principech, tedy dialozích a používání inventářních předmětů, najde se i pár více či méně příjemných zpestření, které hratelnost patřičně oživují. Patří mezi ně klasická 2D střelnice známá například z Horkého léta 2, nebo pijácko-slovní souboj, Fenimore Fillmore: The Westerner který je sice jen prachsprostou variací na populární „Insult Fighting“ z Monkey Islandu, ale výborně pobavit dokáže i tentokráte. Zajímavou a důležitou roli hrají též peníze, které lze krást různě po šuplících a za něž si lze kupovat zboží v místním obchůdku, a především pak pěstování mrkve pro svého koně. Tato poslední „inovace“ se autorům kapánek vymkla z rukou. Abyste se totiž mohli přesunovat z lokace na lokaci, je třeba koníka neustále zásobovat čerstvou mrkvičkou, kterou lze buď vypěstovat zaléváním záhonků na dvou farmách, nebo ji zakoupit v obchodě ve městě. Cestovat mezi lokacemi ovšem budete poměrně často, a „spotřeba“ koně není nejmenší, takže buď na počátku hry obětujete hodinu stereotypnímu zalévání záhonku a vypěstování takového množství mrkve, aby vám vystačilo na celou hru, nebo přiložíte ruku k dílu po troškách při prakticky každé návštěvě jedné z farem. Naštěstí to není žádný velký nedostatek, který by hratelnost vysloveně ruinoval, ale v každém případě toto nucené povolání zelináře když ne přímo obtěžuje, tak minimálně zdržuje.

Fenimore Fillmore: The Westerner

Bohužel se ale nejedná o jedinou slabší stránku hry. Revistronic sice dokázali, že jsou mistři v oblasti vyprávění příběhů a designu adventur, ale v práci s 3D jsou absolutní nováčci, což se projevilo na dosti chaotické práci kamer a nedokonalém pathfindingu, neboli vypočítání ideální trasy chůze hlavního hrdiny. Při standardním pohybu postavy po lokacích se tento problém ještě dá překousnout - naopak panoramatické nájezdy kamer a jejich efektní posuny jen podtrhují filmofou atmosféru hry - ovšem krize nastává v okamžiku prozkoumávání objektů. I v tomto směru tvůrci chtěli být za každou cenu novátorští, a tak při prozkoumání Fenimore daný předmět nepopíše slovy, ale pokusí se k němu dojít co nejblíže, načež se kamera přepne do 1st person pohledu, abychom si mohli předmět prohlédnout z blízka sami. Nápad to sám o sobě není špatný, i když slovní komentář mi v těchto situacích citelně chyběl, ovšem často se stává, že Fenimore nedokáže k předmětu dojít dostatečně blízko a kamera se přepne do 1st person pohledu v místě, odkud je předmět vidět buď špatně, nebo vůbec. Jediným schůdným řešením je tedy dovést postavu na místo určení a pak teprve předmět prozkoumat, Fenimore Fillmore: The Westerner což je zbytečně složité a nepohodlné. Co se týče orientace ve 3D prostředí, neuškodila by možnost přepnout se do pohledu z vlastních očí kdykoliv se hráči zachce, nebo možnost natáčet kameru do stran, což sice lze, ale pouze natolik omezeně, že to má ve výsledku prakticky nulový užitek.

Je převeliká škoda, že výjimečně vydařená hra, jakou The Westerner bezesporu je, má takto závažnou pihu na kráse. Nebýt jí, byla by to nadprůměrně rozsáhlá adventura (+/- 20 hodin) se špičkovým vizuálním zpracováním a takovou porcí humoru, jakou vám v hned tak nějaké restauraci nenaservírují. Ale ona takovou hrou ve skutečnosti opravdu je. Přiznám se, že obdobně dobře jsem se naposledy pobavil před čtyřmi lety při hraní čtvrtého Monkey Islandu, a možná ještě o dva roky později u Simona 3D. A právě z toho důvodu budu ve svém hodnocení mírnější, než obvykle: bez ohledu na nedokonalou navigaci hlavní postavy a orientaci v 3D prostoru nemá tato hra ve své kategorii v současnosti konkurenci, a minimálně do vydání Sama a Maxe 2 ji ani mít nebude.

Jak funguje ovládání, anebo konzervativnost se vyplácí

V recenzi již bylo zmíněno, že i přes přechod do 3D zůstal The Westerner klasickou point-and-click adventurou. Mnohé z vás ale bude jistě zajímat, jakým konkrétním způsobem se hra ovládá. Nuže: zastaralé příkazové menu z 3 lebek Toltéků, jež bylo poprvé použito společností LucasArts již v roce 1987, pochopitelně zmizelo. Místo něj zde máme multifunkční kurzor, který dovoluje objekty na lokacích buď prozkoumávat, nebo s nimi manipulovat přednastaveným příkazem jako je „použít“, „otevřít“, “sebrat“, a tak podobně. Mezi oběma funkcemi kurzoru se přepínáme kliknutím pravého tlačítka myši. Co se inventáře týče, i ten doznal několika změn. Předně se přesunul z dolního k hornímu okraji obrazovky, a jeho možnosti se výrazně omezily – předměty již nelze vzájemně kombinovat a dokonce ani prozkoumávat. Snad jedině systém rozhovorů zůstal takřka bez zásahu: i tentokráte si vybíráme z několika možných otázek či odpovědí reprezentovaných ikonkami s Fenimorovým portrétem. Globálně vzato se tedy ovládání oproti 3 lebkám Toltéků výrazně zjednodušilo, což je hře jedině ku prospěchu.

Další názor - Petr Poláček alias Sleepless:
Co dodat k BigPeterově textu? Nic nového, vše podstatné už ve své recenzi shrnul. Snad jen, že se s ním shodnu prakticky ve všem a dovolím si říci, že vy všichni se shodnete také, až se vám Westerner dostane na pevný disk. Tuhle adventuru si totiž nesmíte nechat ujít za žádných okolností. Jistě, The Westerner má svoje mouchy v podobě nedořešeného systému kamer, občas problémového pathfindingu, mírně stereotypního hudebního podkresu a zdržujícího krmení koně nejmenovanou kořenovou zeleninou, ale to všechno bledne ve srovnání s hratelností. Ta staví zejména na inteligentním humoru, který je zde přítomen v různých podobách (humor situační, humor vyplývající z dialogu, či jen mimických kreací jednotlivých postav atd.) a každý si jistě najde tu svoji nejoblíbenější. Zcela identické ódy však mohou zaznít i na samotné gró každé adventury, tedy hádanky, problémy a jejich řešení. The Westerner je jeden z mála adventurních projektů za hodně dlouhou dobu, který vás nechá bez problémů řešit několik samostatných problémů souběžně a přitom se nezvrhne ve zmatek horší než při pověstné stavbě věže babylonské. Řešení prakticky všech problémů je navíc logické a konsistentní ve vztahu k příběhové linii, což je známka toho, že Španělé mají skvělý game design v krvi snad od narození. Dnes už to zní jako stokrát obehrané klišé, ale The Westerner je důkaz toho, že skvělou hru nedělá její povedená technická stránka, ale hratelnost. Však uvidíte sami, až se budete s ústy roztaženými v blažený úsměv na oko vztekat na nad špatně nastavenou kamerou. A nakonec si řeknete „Čert vem kameru“ a poddáte se šarmu naivního Fenimora, či krásné Rhiannon, která jako by z oka vypadla Julii Roberts. Budete se smát hlouposti šerifa Slocuma, který by za žádných okolností od Stareka nevzal úplatek. Ostatně proč také, když mu Starek každý měsíc platí slušnou výplatu. Holt policejní logika je policejní logika. Máte-li adventury alespoň trochu rádi, nebudete si číselného hodnocení na konci všímat. Být tam musí. V rámci objektivity a s přihlédnutí k chybám ani jiné být nemůže. The Westerner se však nedá jen prostě označkovat číslem a uložit do regálu vedle dalších adventur. Stejně jako Tři Lebky Toltéků totiž bude i on z řady běžných adventurních projektů navždy vyčnívat a čekat, až si na něj uděláte čas. A to byste měli udělat hned, jakmile se vám naskytne první příležitost.
Hodnocení: 85%

Hodnocení české lokalizace

Petr Poláček: Fenimore Filmore: the Westerner je podle názoru jedné skupiny vynikající humorná adventure s několika chybami a podle názoru druhé skupiny adventure s velkým potenciálem a několika hrubými chybami, která se snaží být humorná a moc se jí to nedaří. Jde o zkrátka o dosti kontroverzní titul, o čemž nás nyní přesvědčují mnohé zahraniční recenze, kde se hodnocení pohybuje mezi 65 – 85 procenty. My jsme se v naší recenzi přiklonili k názoru první skupiny, které se Westerner prostě líbil i přes nepopiratelné chyby a nedostatky. Nyní se nám do rukou dostala kompletně lokalizovaná česká verze, kterou pro fanoušky kvalitních adventur připravila společnost Cenega. Bohužel je třeba říci, že výsledek není takový, jaký mohl být. Na druhou stranu však nelze říci, že by se lokalizace do našeho rodného jazyka nepovedla. Je to zkrátka nadprůměr.

Kvalitu české lokalizace táhne vzhůru především povedený překlad Petra Ticháčka, díky jemuž se podařilo zachovat humorný naturel dialogů, které byly velkým plusem původní verze. Velmi dobrého výsledku se podařilo dosáhnout i v překladu tak obtížného úseku, jako jsou Sarsaparillové duely. Pro ty, co nejsou v obraze, jde o slovní přestřelky ala Monkey Island, kdy na sebe dvě postavičky chrlí zdánlivě nesouvisející věty. Fígl je v tom, že na větu útočnou je možné odpovědět jen jednou správnou větou obrannou, která se navíc s větou útočnou rýmuje. Nebo by alespoň měla. A přeložit takovou větu do češtiny, aby obsahově odpovídala a ještě se alespoň trošku rýmovala, není nic jednoduchého. Zde se to naštěstí, nebo spíš díky vyvinutému úsilí, podařilo.

Horší už je to ovšem s dabingem. Westerner je titul, kde velká část humoru vyplývá z mimiky a hlasu jednotlivých postav. A pokud se tyto dva prvky nepovede ideálně sladit, humor se jaksi vytrácí. To je bohužel případ českého dabingu, který je sice v porovnání s ostatními česky dabovanými tituly na slušné úrovni, ale nepatří mezi nejlepší. Spousta postav je totiž nadabována zcela ploše bez emocí. Vypadá to vcelku podivně, když postava na monitoru provádí mimická alotria a přitom hovoří zcela klidným hlasem bez výrazu. Některé postavy (například farmář Bannister) zase působí, jako by je nadaboval robot. Na druhou stranu je však nutné tvůrce pochválit za výběr hlasu pro hlavní postavu Fenimora Fillmora. Jeho projev sice také není na Oskara za dabing, ale odpovídá Fenimorově povaze. Vážnější připomínky (až na výše zmiňovanou absenci emocionálního zabarvení hlasu) nelze mít ani k výběru hlasů pro Johna Stareka, Stellu Bannisterovou, chlapce Billyho, staříka Alvina Jonese ani doktora Boona. Škoda, že tvůrci pečlivěji nevybírali v případě tak důležité postavy jakou je krásná Rhiannon.

Celkově vzato lze českou lokalizaci adventure The Westerner hodnotit jako mírně nadprůměrnou s poznámkou, že překlad je výborný, ale dabing mohl být mnohem lepší.

Hodnocení lokalizace (Petr Poláček): 70%

Petr Linhart: Stejně jako jsou dvě skupinky různě hodnotící úroveň samotné hry, tak rozdílné hodnocení bude i u dabingu (i když ne s tak velkým rozdílem). A zatímco v otázce kvalit hry se řadím do stejné skupiny jako Sleepless, na dabing mám názor trochu jiný. Že je největším kladem samotný překlad BigPetera, o tom nemá cenu polemizovat. Všechny dialogy se povedly převést do našeho mateřského jazyka opravdu mistrně, celkovou atmosféru hry dokresluje i propracované různě spisovné vyjadřování každé z osob. Třeba od takového tvrďáka hlídače Starekovy vily těžko můžeme očekávat vybrané společenské chování a spisovnou mluvu.

Přestože to u Cenegy v poslední době nebývalo zvykem, rozhodli se dokončit kompletní lokalizaci také dabingem. Ten od této společnosti nedosahovával v poslední době kvalit konkurence, i proto jsem k testu přistupoval s jistou dávkou odtažitosti. Po kompletním dohrání můžu říct, že se jedná o jeden z nejlepších dabingů (adventur) od Cenegy. Tentokráte se sáhlo po řadě známých jmen a na výsledku je to znát. Velmi dobrá byla volba hlavní postavy Fenimora, která bude ve hře promlouvat nejčastěji. Hlas zní velice příjemně, přesně sedí na ztřeštěného a nešikovného kovbojíka. Řada postav dopadla opravdu dobře, vyzdvihl bych šerifa Sluku, všechny dětské role (hlavně malá Anička), kuchařku od Stareka či užvatlaného staříka s nutnou dýmkou v koutku úst Alvina Jonese. Samozřejmě i zde jsou postavy, které se úplně nepovedly. Bohužel je mezi nimi i jedna z hlavních postav – Rhiannon. Zde je opravdu vidět, jakoby to osoba jen četla z papíru, žádné emoce. I když je fakt, že v tomto ohledu těsně před koncem hodně překvapí.

Celkově vzato český dabing Westernera za kvalitami hry určitě nepokulhává. Někdy se nepovedly správně trefit emoce, vyjímečně se nepovedla samotná postava. Dabing se občas netrefuje do mimických výrazů zobrazovaných na monitoru, ty však byly dělány pro španělskou či anglickou verzi, která je od našeho jazyka krapet odlišná. Každopádně výborný překlad i hodně podařený dabing si zaslouží lepší hodnocení, než dal Sleepy.

Hodnocení lokalizace (Petr Linhart): 82%

Fenimore Fillmore: The Westerner
Minimum: CPU 733 MHz, 128 MB RAM, 32 MB 3D karta, 900 MB HDD