Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Lords of Everquest - RTS nové generace?

  12:00aktualizováno  19. prosince 1:05
Lords of Everquest nejsou dalším řady datadisků k oblíbenému MMORPG, nýbrž pokusem o zpřístupnění jeho světa dalším hráčům. Jak dopadla ambiciózní RTS, jež měla překonat Warcraft 3 a veškerou soudobou konkurenci?

Lords of Everquest Síla značky je víc, než síla skutečně kvalitní hry. Dříve to dokazovaly pouze nemastné neslané filmové konverze, které – ač se řadily mezi spodinu herního průmyslu – zaznamenávaly pravidelně vysoké prodeje, dnes už distributorské firmy využívají mnohem širšího spektra licencí. Bohužel, fanoušci jsou v podstatě tvorové blbí. Stokrát mohou dokazovat svou inteligenci bravurními rozbory jemných nuancí Tolkienova díla, či filozofováním nad skrytými významy a narážkami, které skrývá trilogie Matrix, pokud jde o peníze, jsou to ti nejdůvěřivější a nejsnáze obalamutitelní naivkové. Vydělat na toaletním papíru majlant – to není snadná záležitost. Tedy dokud někoho nenapadne natisknout na něj sympatické obličeje Eliaha Wooda či Orlanda Blooma. A recept na fantastické namaštění si kapsy na v podstatě průměrné či dokonce zcela nehratelné počítačové hře je v zásadě stejný: pár nabušených screenshotů, pěkné video, řada nabubřelých PR keců o úžasných možnostech technologie a nových nápadech v game designu, řádně blyštivá krabice a známé tváře, symboly či slova na obalu udělají své. A že se zklamaní kupci bouří? Řvou, že vyhodili peníze do kanálu? Ale no tak, to přece není žádný problém. Uděláme pokračování, a to bude už opravdu mnohem lepší, slibujeme…

Lords of Everquest Po dopředu opěvovaném, v jádru však ne víc než lehce nadprůměrném Lord of the Rings: The War of the Ring, přichází další fantasy RTS, která velkohubě slibovala, avšak bez berličky licence jednoho z vůbec nejoblíbenějších a nejdéle běžících MMORPG Everquest by v nějakou publicitu vlastně jen těžko mohla doufat. Snad čeští hráči dokážou (třeba i s pomocí tohoto textu) pozlátko rádoby hitu odhodit stranou a nenechají se zmagořit jako jejich američtí kolegové. Lords of Everquest jsou bez nějakého chození okolo horké kaše jedním z největších zklamání tohoto roku, ať už se na ně nahlíží z jakékoliv stránky.

Oproti konkurenci nabízí Lords of Everquest vcelku nezáživný příběh, v němž se střetávají o vládu nad zemí Norrath tři strany – Království stínů, Bratrstvo úsvitu a Aliance Eldar, v nichž se mísí různé rasy známé z MMORPG Everquestu. Děj se odehrává deset tisíc let před událostmi známými hráčům online verze a je tak klišovitý a nezáživně vyprávěný, jak jen je to vůbec možné. V tom je krásně vidět rozdíl mezi touto hrou a souběžně vycházející Spellforce, která taktéž nemá kdovíjak originální zápletku, ale podává ji s mnohem větším stylem a hráče zaujme, namísto aby ho znudila graficky nezajímavými cut-scénami v enginu hry, Lords of Everquest které jen ukáží kritický nedostatek polygonů na modelech postav.

Využití licence mělo zajistit vysokou variabilitu jednotek. Je sice pěkné, že se ještě v jednotlivých frakcích vyskytují různé rasy, ztrácí to ale smysl ve chvíli, kdy ve výsledku stejně jednotlivé strany konfliktu mají funkčně jednotky úplně stejné a rasové rozdíly jsou jen vizuálním pozlátkem. Navíc je zde možné vytvořit prakticky nepřemožitelnou armádu jen za pomoci lordů a dvou tří jednotek na vysoké úrovni, které z dálky podporuje deset léčitelů. Kdo objeví tento koncept, projde kampaní jako nůž máslem, bude-li tedy mít na nudné následování nalinkovaného postupu bez sebemenšího prostoru pro zapojení vlastní invence náladu. V celé kampani se nevyskytuje schopný počítačový oponent, který by byl schopen vymanit se ze zajetí skriptů a překvapit hráče ve chvíli, kdy to nečeká.

Prvky RPG jsou prakticky tím jediným, co bylo do Lords of Everquest implementováno jakž takž slušně. Jednotky se zlepšují, a to jak ty obyčejné, tak speciální páni a rytíři. Páni (lords) se brzy stávají díky tomu až příliš silnými, mohou využívat různých kouzel a získávají velmi slušné množství životů, Lords of Everquest což v kombinaci s léčením znamená prakticky nesmrtelnost. Je hezké vidět pána v akci, jak sám odesílá do věčných lovišť desítky nepřátel a ještě zvyšuje morálku a bojové výkony okolních rabů, nicméně ve skutečnosti už jejich schopnosti autoři poněkud předimenzovali a používání obyčejných válečníků se prostě nevyplatí. Jedině když postoupí na šestou úroveň, kdy je možné je povýšit na rytíře, což se pojí s možností ovlivňovat okolní spolubojovníky, přichází jejich použití v úvahu.

Problémy v hratelnosti způsobuje zcela necitlivě implementovaná výstavba základny. Budov je příliš mnoho a trochu pokročilejší město se rozkládá na obrovském prostoru mapy, takže je jeho obrana a obhospodařování úkolem spíše po pavouka než pro lidskou bytost. Přebujelé stavění se do jinak velmi akční hry prostě nehodí a je to další z řady opruzů, které ničí trpělivost hráčů. K nim patří i velice špatná umělá inteligence jednotek. Vlastní vojáci mají snad všechny nepříjemné zvyky známé ze špatných RTS – nedokážou udržet rozumnou formaci a při pohybu na delší vzdálenost utvoří dlouhou nudli, přímo ideální k tomu, aby byli jeden po druhém povražděni čekající skupinkou nepřátel. Snadno skočí na taktiku hit and run, nechají se vylákat a pronásledují stejně rychlého panáka klidně přes celou mapu Lords of Everquest – prakticky vždy ke své vlastní smrti. Neřeší to ani tři různé módy chování, neboť je zcela nelogicky nutné je nastavit po každém pohybu znovu. Tyto sklony jednotek by se navíc ani nedaly popsat jako touha po boji – spíše masochistická touha být zavražděn, neboť v samotném víru bitvy se často nemohou rozhodnout, do kterého nepřítele udeřit dříve, a tak bezmocně stojí a nechají ze sebe ořezávat fláky masa rozhodnými protivníky.

Multiplayer, který by mohl eliminovat hlavní zápory hry, je skutečně o něco záživnější než totálně nudná kampaň, v konkurenci dynamičtějších i hratelnějších Age of Mythology a Warcraft 3 ale v praxi nemá šanci. Nabízí sice některé slušné módy, v nichž jde o to natěžit co nejvíce platiny nebo mít na své straně nejnabušenějšího (co do zkušeností a levelů) bojovníka, nicméně malý zájem hráčů neprorokuje ani této variantě Lords of Everquest dlouhou životnost. V souvislosti s tím lze ještě zmínit dosti nelogicky řešený skirmish mód, k jehož aktivaci je nutné nejprve vejít do multiplayerového menu, založit síťovou hru a jako všechny protivníky teprve nastavit počítače. Proč nemá v menu skirmish svou vlastní ikonu, to ví asi jen bůh a vrchní designer Rapid Eye Entertainment.

Lords of Everquest Audiovizuální zpracování je docela slušné. Prostředí je vymodelováno velice pěkně, jednotkám by prospělo větší množství polygonů, ale při pohledu z vyšší vzdálenosti to není prakticky vůbec patrné, spíše jen v nevydařených cut-scénách, o nichž už byla řeč. Efekty kouzel jsou průměrné, ostatní dynamické grafické záležitosti jsou na lepší úrovni, zejména voda je zpracována pěkně, avšak na současnou špičku přece jen hra ještě ztrácí. Též hudba je vcelku povedená, nicméně ani ta si pochvalné ódy nezaslouží. Age of Mythology a nezapomenutelné hlavní téma stále ještě vede a asi dlouho na prvním místě zůstane.

Už nemá cenu dále zabředávat hlouběji a hlouběji do mizérie jménem Lords of Everquest. Skalní fanoušci budou možná u vytržení z možnosti ovládat jednotky známých ras se známými kouzly a schopnostmi, brzy ale i oni zjistí, že vlastně není o co stát. Nezáživná kampaň, prakticky shodné strany konfliktu, jediná funkční bojová taktika – to skutečně není obraz ideální realtimové strategie. Dokonce i nedávno recenzované nepříjemné překvapení jménem War of the Ring je stále nepoměrně hratelnější než koncentrovaná nuda jménem Lords of Everquest.

Lords of Everquest
Minimum: CPU 700 MHz, 128 MB RAM
Optimum: CPU 1400 MHz, 256 MB RAM
Multiplayer: ano
Další informace: hratelné demo / trailer / wallpapery / screenshoty
Výrobce/distributor: Rapid Eye Entertainment / Sony Online Entertainment
Distributor v ČR: Cenega
Oficiální stránka: homepage
Verdikt: Velké zklamání, nudná a nezajímavá RTS.
Hodnocení: 45%
Autor:
  • Nejčtenější

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

Další dobrodružství archeoložky Lary by se mohlo odehrávat v Indii

Známá herní archeoložka Lara Croft by se mohla ve svém dalším dobrodružství Tomb Raider podívat do...

Sony ustoupilo. Víkendovou válku o hru Helldivers vyhráli hráči

Provozovatelé vynikající týmové střílečky Helldivers 2 po třech měsících od jejího vydání oznámili...

Měl jim pomoci propagovat hru, místo toho ji v přímém přenosu zepsul

Měla to být historická událost v téměř dvacetileté historii online hry MapleStory, nakonec ostře...

Sestrojila si vybavení za statisíce, aby během hraní cítila bolest

Streamerka vystupující na internetu pod přezdívkou Gingas si doma postavila zařízení, které...

Arcon Personalservice GmbH
Elektrikář do Německa

Arcon Personalservice GmbH

nabízený plat: 75 260 - 90 320 Kč

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...