Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Serious Sam: The Second Encounter

  12:00aktualizováno  15. února 2003 3:03
Před rokem k nám přišla akční hra Serious Sam, která si okamžitě získala srdce mnohých hráčů po celém světě. Nyní si k nám razí cestu pokračování s podtitulem The Second Encounter. To sice přináší jen minimum zásadních inovací, ale není to nijak na škodu - proč měnit něco, co se setkalo s úspěchem?

Serious Sam: The Second Encounter

Když před rokem vypustila společnost Croteam na trh svou akční prvotinu Serious Sam, bylo jasné, že se jedná o zajímavý a netradiční počin. Málokdo však dokázal předem odhadnout, jak nebývalého úspěchu se tento titul dočká - nikdo netušil, jak obrovský je mezi hráči hlad po ničím neředěné, adrenalinem nabité akci. Fakt, že jste v Serious Samovi narazili i na množství humorných momentů, že hlavní hrdina vzbuzuje hned na první pohled (a hlavně poslech) nesmírné sympatie a že nebylo zapomenuto ani na milovníky multiplayeru, to všechno bylo více než dostatečnou náhradou za vcelku krátkou singleplayerovou kampaň (která však šla ruku v ruce s výrazně nižší cenou - alespoň v nečesky mluvících zemích). Serious Sam byl vlastně jedním z prvních důkazů tvrzení, že budgetový titul nemusí být zákonitě synonymem pro "béčko".

Rok se sešel s rokem a máme zde pokračování nazvané Serious Sam: The Second Encounter. Než se ale podíváme na to, co všechno nám tento titul přináší za novinky, Serious Sam: The Second Encounter měli bychom si říci jedno malé upozornění. Jedná se "jen" o druhý díl celé série a nebylo by namístě očekávat nějakou záplavu markatních vylepšení a obohacení herního systému. Tvůrci nic takového ostatně ani neslibovali a všechny hráče o tom s předstihem informovali. Samozřejmě, že se v souvislosti s tím objevily spekulace, zda nebude Druhé setkání jen nastavovanou a na živiny chudou kaší, ale již hratelná demoverze ukázala, že tyto obavy jsou naprosto zbytečné. A přitom toto demo, v němž najdete zkombinované první dvě mise, představuje jenom zlomek novinek a jednu z nejméně záživných částí celé hry.

Zanechme ale konečně úvodních řečí a podívejme se na to, co nový Serious Sam opravdu přináší. S naším hrdinou se setkáme záhy po skončení prvního dílu, kdy porazil závěrečného bosse a odletěl v jeho lodi směrem na Sírius. Tato cesta ale skončila prakticky dříve než začala - krátce po startu totiž do kosmického plavidla narazili samotní vývojáři z Croteamu a Sam Stone se ocitl zpátky na Zemi. Tak to ale nemá být! On přece musí Mentala zastavit, jinak je s lidstvem konec! Nedá se nic dělat, putování začíná nanovo. Serious Sam: The Second Encounter Tentokrát musí Sam získat Svatý grál, s jehož pomocí by snad mohl konečně opustit Modrou planetu. Má to ale háček - nejen, že je tato relikvie ukryta někde mnoho tisíc kilometrů daleko, ale hlavně několik tisíc let v minulosti. Nebo snad z pohledu Sama v budoucnosti? Herdek, čert aby se v tom vyznal...

Sama tedy opět čeká několik skoků časem i prostorem, a tak se podívá do středoamerické džungle, do starověkého Babylónu a středověké Evropy, konkrétně do Polska. Při designu všech dvanácti misí, které jsou umístěny do těchto tří lokací, odvedli vývojáři z Croteamu naprosto prvotřídní práci. Prostředí je báječně navržené a vypadá velice autenticky - ať již se jedná o mayské pyramidy, babylónskou věž nebo gotický hrad Krwawice (někdy se budu muset podívat, zda opravdu existuje :o)). Samozřejmě, že postup vpřed je přísně lineární s minimem odboček, ale to nám tvůrci dostatečně vynahrazují všemi možnými libůstkami, jaké je jen napadly. Více než minule si totiž pohráli s takovými drobnosti, jako jsou úprava fyzikálního modelu, interaktivita prostředí a nečekané záludnosti, které vám mají z(ne)příjemnit život. Zatímco v prvním dílu vás tedy mohla překvapit maximálně tak nablýskaná kluzká podlaha Serious Sam: The Second Encounter a sem tam nějaké to arkádové skákání po plošinkách, zde je toho mnohem více. Ať již mluvíme o vzdušných proudech, jump-padech, trampolínové podlaze, různých gravitačních anomáliích nebo kopírování pohybu světla, jež vás provádí jinak smrtelně nebezpečnou místností, vždy vás něco překvapí. Za design jednotlivých misí a hlavně notnou dávku originality v tomto směru si zaslouží Croteam opravdu dlouhý potlesk.

Ne všechny novinky se ale pohybují jen na poli tvorby herního prostředí. Narazíte i na pár nových zbraní - konkrétně na plamenomet, ostřelovací pušku a motorovou pilu. Každá z těchto tří si najde své velice slušné uplatnění. U ostřelovací pušky nemusíte dlouho tápat - ta vás potěší ve chvílích, kdy máte na větší vzdálenost zlikvidovat silné nepřátele, zvláště když se pohybují a raketomet by se mohl minout účinkem. Ostřelovačka je stejně silná jako on a zásah je okamžitý. Plamenomet je zase nepostradatelný v husté tlačenici - na středně silné protivníky sice neúčinkuje okamžitě, ale i tak je v mnoha případech nepostradatelný. A co ona motorová pila? Někdo by ji sice mohl podceňovat, ale pozor - v jistém směru se jedná o naprosto nejsilnější zbraň v celé hře. Serious Sam: The Second Encounter Použít ji sice můžete jen nablízko, ale čert to vem, teprve s ní získává souboj "na férovku" to správné kouzlo.

Kromě tohoto zbraňového triumvirátu se můžete těšit i na výrazně větší množství power-upů, nesmrtelností počínaje a všeničící bombou konče. Mohlo by se tedy zdát, že s těmito všemi novými možnostmi bude Serious Sam lehčí než minule. Přibylo pár nových zbraní a šikovných pomůcek, s nimiž je likvidace jakéhokoliv nepřítele hračka. No jo, ale ono to tak není. Obtížnost se sice změnila, ale opačným směrem - poněkud nám přituhlo. A nesouvisí to s tím, že nás čeká větší množství druhů nepřátel - silnějších, slabších i nepostradatelných závěrečných bossů. Příčinou je fakt, že zástupy monster jsou ještě nekonečnější a různorodější než před rokem. Nestačí tedy jen rychle střílet, ale i rychle přepínat zbraně, protože na každého se hodí něco jiného.

Co se ale rozhodně nezměnilo, je váš způsob boje. I nadále by šel nejlépe přirovnat k tomu, když se na plném parketu snažíte co nejlépe zatancovat jive - Serious Sam: The Second Encounter chce to co nejvíce pohybu na co nejmenším možném prostoru. Jakmile se zastavíte, je po vás veta, neboť jakožto statický terč se vaše životnost počítá řádově ve zlomcích sekund. A jakmile překročíte jistou pomyslnou čáru, vyhrnou se na vás další monstra, a jestli jste ještě nezlikvidovali předchozí vlnu, pak pámbu s váma a zlej pryč.

Prakticky totožný jako před rokem je i použitý engine. Není to ale způsobeno tím, že by byli vývojáři líní a nechtělo se jim sahat do zdrojového kódu. I nadále se jedná o špičkový výtvor, na němž je možné jen těžko něco zdokonalovat. Přesto se o to tvůrci pokusili, a tak nás čekají rozlehlejší a hlavně zalesněné venkovní prostory, působivější vizuální efekty a větší stabilita. Nemohu se však ubránit pocitu, že se zvedly nároky na hardware počítače (oba díly jsem hrál na stejné konfiguraci). Na druhou stranu - mnoho hráčů během roku modernizovalo svůj vozový park, a tak to bude vadit jen málokomu.

Když už mluvíme o technickém zpracování, nelze se nezmínit o hudebním doprovodu. Serious Sam: The Second Encounter Ten pokaždé výborně tématicky pasuje do dané lokace a dynamicky se mění podle situace. Pokud není v dohledu žádný nepřítel, je i hudba poklidná a takřka idylická. To by se však nehodilo v zápalu boje, a tak se při konfliktu okamžitě změní a energická durová melodie vás upozorní, že již za okamžik začnete plýtvat střelivem. Samostatnou kapitolou pak jsou souboje s finálovými bossy, u nichž se dočkáte pořádného rockového nářezu, a skryté lahůdky typu písničky "Rolničky, rolničky" při zjevení Santa Clause v zasněženém středověkém podhradí.

Jako poslední kapitolka nám zde zbyl již tradičně multiplayer. A ten je u Serious Sama již tradičně netradiční. Čeká vás prakticky to samé co v prvním dílu - tedy deathmatch, klání na body, kooperativní mód a podobně, ale navíc i to nejlepší z amatérských i oficiálních modifikací. Největším lákadlem na tomto poli tedy bude beze sporu Seriously Warped Deathmatch od skupiny A Few Screws Loose, která pro něj vytvořila i několik speciálních map. Jakmile jej zkusíte, zjistíte, že snad nikdy ještě nebyl multiplayer tak zábavný...

Serious Sam: The Second Encounter

Ná závěr si dovolím jednu malou poznámku. Vydání hry Serious Sam: The Second Encounter bylo původně naplánováno na konec loňského roku, ale došlo k němu až nyní. Důvod nespočíval v zaostávání za harmonogramem prací, jak bývá obvyklé, ale v něčem mnohem prozaičtějším - vývojáři a hlavně vydavatelé chtěli zabránit tomu, aby spolu první a druhý díl Serious Sama soupeřily v jednom roce v žebříčcích oblíbenosti. Správně odhadli, že umístit by se mohl jen jeden z nich. Bude tedy lepší, když každý z nich bude bojovat v jiném roce - různá ocenění by tak mohly získat oba. První si již svou várku pohárů zaslouženě odnesl, druhý je na nejlepší cestě nějakou tu cenu ukořistit letos. A pokud vývojáři z Croteamu prokáží příště takovou míru pečlivosti a vtipu jako v tomto roce, nezůstane bez povšimnutí ani třetí díl, na němž se již usilovně pracuje a jehož se pravděpodobně dočkáme počátkem roku 2003.

Serious Sam: The Second Encounter
Výrobce: Croteam
Vydavatel: Gathering of Developers
Distribuce v ČR: Cenega, český manuál
Stáhněte si: hratelné demo, trailer, screenshoty #1, screenshoty #2
Oficiální homepage: www.serioussam.com
Minimální konfigurace: procesor 300 MHz, 64 MB RAM
Doporučená konfigurace: procesor 800 MHz, 256 MB RAM
3D karty: ano
Multiplayer: ano
Verdikt: Stejné kvality jako loni, stejné zápory jako loni. A stále jedna z nejlepších adrenalinem nabitých akčních her, jaká se vám kdy dostala do rukou.
Hodnocení 81%

Autor:
  • Nejčtenější

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

Herní obchody slaví svátek Star Wars velkými slevami

V sobotu 4. května slaví miliony fanoušků sci-fi takzvaný Star Wars den. Digitální obchody Steam,...

Take-Two zavře studia, která vytvořila OlliOlli a Kerbal Space Program 2

Ačkoli Take-Two ještě v únoru tvrdilo, že propouštět nebude, opak je pravdou. Zásah se týká zejména...

Ambiciózní střílečka XDefiant od Ubisoftu vyjde v květnu

Zdá se, že Ubisoft je po mnoha odkladech připraven vypustit ven svou free 2 play multiplayerovou...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...