Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

SWAT 4 CZ - ""policie, ruce vzhůru!""

  12:02aktualizováno  25. července 11:28
Ačkoliv to se sérií SWAT vypadalo už mnohokrát bledě, nakonec jsme se jejího čtvrtého dílu tak trochu v nepatřičné tichosti dočkali. Vyplatil se dlouhý vývoj nebo je hra až příliš přenošená? Více v recenzi.
84

SWAT 4

Platforma: PC
Výrobce: Irrational Games

Herní karta

SWAT 4 Série SWAT nemá zrovna nejlehčí osud – zažila spoustu držkopádů, dokázala se zvednout, ale také málem skončila. Vzhledem k tomu, že nyní čtete recenzi na její čtvrtý díl, jenž je západními novináři považován za velice povedený, může se zatím pyšnit šťastným koncem, byť tomu ještě před nedávnem nic nenasvědčovalo.

Ale hezky po pořádku: asi jen kovaní znalci si ještě vzpomenou na ve většině médiích do pekel strhaný první díl, který se v žánrové kolonce honosil adventurní škatulkou. Ve skutečnosti však šlo jen o nepovedený a roztahaný interaktivní film, jež se však tenkrát těšily nepochopitelné oblibě, tudíž se vývoj povedlo tak nějak zaplatit. Vlna interaktivity ale opadla stejně rychle jako se vzedmula a vzhledem k tomu, že vrchnost společnosti Sierra lačnila po dalším dílu se čtyřmi písmeny SWAT v názvu, bylo třeba najít jiný, v roce 1998 prodejný žánr. Volba padla na taktickou strategii a jak se řeklo, tak se také stalo, ovšem trhák se v žádném případě nekonal. S trochou potřebného optimismu by se tento počin dal označit z kritického hlediska za průměrný a ani u hráčů neslavil větší úspěchy. Osud SWAT se tak zdál být víceméně zpečetěn, ale Sierra mu dala ještě, doSWAT 4 pomyslné třetice šanci. A světe div se, třetí díl, který svým zaměřením spadal do 3D taktických akcí, se povedl na celé čáře. Nedlouho po vydání se začalo pracovat na pokračování s podtitulem Urban Justice. Vývoj však provázely komplikace a Sierra vývoj mnoha hráči očekávaného titulu nekompromisně zrušila. Naštěstí ale našla šikovné studio Irrational Games, které se postaralo o čtvrtý díl, který se právě v těchto dnech dostává do obchodů.

Čtvrtý díl patří, ostatně jako jeho předchůdce, do žánru 3D taktických akcí, který je momentálně zřejmě nejvíce zastoupen profláklou značkou Rainbow Six.

Stejně jako ve všech předchozích dílech, bez ohledu na žánrová ohraničení, se stanete strážci veřejného pořádku a blaha narušovaného padouchy nejrůznějšího kalibru. A nebudete se zaobírat ničím jiným, než drcením organizovaného zločinu, ostatně vybírání pokut za špatné parkování by se asi nestalo oblíbeným hráčským artiklem. Čtvrtý díl patří, ostatně jako jeho předchůdce, do žánru 3D taktických akcí, který je momentálně zřejmě nejvíce zastoupen profláklou značkou Rainbow Six. Pokud jste s touto nebo jakoukoliv jinou hrou ze stejného soudku měli co do činění, jistě vám nemusíme připomínat, že v nich rozhodně nejdeSWAT 4 o příběhové záležitosti nešetřící šokujícími odhaleními a nečekanými zvraty. I ve SWAT 4 byste něco podobného hledali naprosto marně. Autoři se vůbec nenamáhali s tvorbou jakékoliv dějové linky, která by spojovala jednotlivé úseky do kompaktního celku a dodala mu tak větší familiérnost. Zajisté však nejde o chybu jako takovou, spíše zaběhnutý stereotyp, jehož stín je těžké nebo snad dokonce nepotřebné přestoupit.

Hlavní nabídku hry tvoří kariéra. Název modu by sice mohl evokovat spojitost mezi misemi, ale není tomu tak. Úrovní je třináct a jde o nesouvisející kusy snažící se co možná nejvěrněji podchytit práci speciálního policejního komanda a my můžeme říci, že se jim to poměrně úspěšně daří. Rád bych vyzdvihl především vynikající atmosféru, která je i v uniformním a trochu neosobním prostředí hodně vysoko. O pocit sounáležitosti s týmem SWAT se před každou misí stará řada odborníků, jež mají za úkol seznámit vás s vyvstalou situací – popíší nepřátele, rukojmí, prostředí, ale pro ilustraci poskytnou iSWAT 4 časovou osu událostí. Pro někoho může být důležitá i mapa, v některých misích pouze načrtnutý plán, na němž však nevidíte ani vlastní pozici, natož, abyste na jeho základě cokoliv plánovali. Povětšinou tak poslouží jen k hrubé orientaci. Co se týče náplně úrovní, nekoná se zde žádné překvapení, ať už pozitivní nebo negativní. Úkoly se totiž svým zaměřením řadí ke klasice – povětšinou tak jde o pacifikaci zločinců, záchranu rukojmích, zajištění nebezpečného arzenálu apod. Pokaždé je pak třeba splnit hned několik hlavních cílů, a nakonec stejně poznáte, že je třeba vždy všechny zloduchy buď spoutat nebo rovnou zabít.

Ve hře najdete i volbu obtížnosti, ale trochu jinak implementovanou než je obvyklé. Nenastavíte si jí totiž na počátku kariéry, nýbrž před každou z misí zvlášť. Poměrně zajímavé a příjemné řešení, zvláště vezmeme-li v potaz, že se v průběhu akce nedá pauzovat a vyšší obtížnost tak mnohdy může vést k frustraci, jelikož už nesmíte střílet libovolně, ale teroristy je třeba pouze zatknout prostřednictvímSWAT 4 nejrůznějších klidu donucovacích prostředků. Někdy stačí zařvat: „policie, ruce vzhůru!“, jindy už musíte použít třeba slzný plyn nebo elektrošoker. A vězte, že padouši si podobné servítky jako vy brát nebudou, což je ve spojení s nejvyšší obtížností, kdy je třeba se obejít bez byť jediného zabití, hodně drsná záležitost, jíž do úspěšného konce dotáhnou jen ti nejlepší. Ostatní to mohou aspoň zkusit a kdyžtak se uchýlit k jednoduššímu stupni. K postupu do další úrovně je totiž třeba mít vždy určitý počet bodů ze sta, které samozřejmě při zabíjení a „nepolicejním“ postupu hodně rychle ztrácíte.

Před samotným výsadkem je ještě třeba vybavit sebe a čtyři parťáky, aby na akci měli patřičné nádobíčko. Coby primární zbraň poslouží několik druhů automatických a poloautomatických pušek s různými typy střelby. Za sekundární se pak může skrývat všelicos – třeba obyčejná pistole, elektrošoker atd. Komando samozřejmě potřebuje i zvláštní udělátka, jež podporují jeho účinnost. SWAT 4 Například drát s kamerkou na konci, který podstrčíte pod dveřmi a zjistíte, co se za nimi děje (ne)pěkného. Mnohokrát dozajista využijete i brokovnici s gumovými náboji. Chybět nesmí ani několik druhů granátů, za všechny jmenujme kouřové či oslepující. K otevírání zamčených dveří pak využijete kleští nebo silné výbušniny. V případě, že narazíte na rukojmí, vyplatí se ho nekompromisně spoutat želízky, jelikož jinak by mohlo napáchat nepěknou škodu. Někdy se ale rukojmí nechtějí nechat spoutat, pročež je i jim čas od času třeba ukázat vaši autoritu.

Ovládací rozhraní snad ani nemohlo být jednodušší – stiskem pravého myšítka si vyvoláte kontextové menu se všemi proveditelnými příkazy. Stačí si jeden vybrat najet na něj a parťáci se už postarají o jeho vykonání.

Na rozdíl od série Rainbow Six se v tomto případě netěšte na žádné plánování akce, zde probíhá všechno spontánně. K ruce dostanete dva dvoučlenné týmy, které můžete ovládat buď zároveň nebo každý zvlášť a vymýšlet tak vypečené taktiky. Ovládací rozhraní snad ani nemohlo být jednodušší – stiskem pravého myšítka si vyvoláte kontextové menu se všemi proveditelnými příkazy. Stačí si jeden vybrat najet na něj a parťáci se už postarají o jeho vykonání. Na mezerníku je ale vždy rovnou nastavena aktuálně nejpravděpodobnější akce. Interface by se takSWAT 4 dal označit za bezchybný, přesto je však v mnoha případech hodně těžké zkoordinovat postup obou týmů. Často se něco pokazí a až s časem získáte potřebný cvik. Poté už budete vystřihávat kooperaci na jedničku, že se gangsteři nebudou stačit divit. V případě sestřelení jednoho z vašich podřízených se vlastně nic neděje, až na to, že o daného muže do konce mise přijdete, jelikož je klasifikován jako zraněný. Teoreticky tak úroveň můžete absolvovat sami a někdy se to i povede. Ovšem jakmile padnete i vy, jste nekompromisně odkázáni na začátek, stejně, jako když se vám povede rozstřílet rukojmí.

Umělá inteligence patří k největším přednostem hry – padouši se vám častokrát i vzdají, ale hned jak se k nim otočíte zády, vrazí vám do nich nůž nebo aspoň kulku. Samozřejmě ne vždycky. Právě náhodné rozmístění a konání nepřátel je pro SWAT 4 charakteristické. Protivníci se snad nikdy nenachází na těch samých místech, navíc se po úrovních, jež se odehrávají výhradně v interiérech,SWAT 4 dokáží zcela volně a bez omezení pohybovat. Občas sice mají nějaký ten zásek, ale celkový dojem z AI je potírá jako plácačka mušky.

Singleplayer není nikterak dlouhý a pár misí navíc by mu rozhodně neuškodilo. Na druhou stranu si v Irrational Games dali značnou práci s multiplayerem a je to pořádně znát! Kooperativní modus jsme si v tomto žánru přáli již několik let, nyní je konečně tady a jde o skvělou zábavu. Tu ostatně zprostředkují i ostatní mody jako je ochrana VIP, zneškodňování bomby nebo klasický team deathmatch, v němž si smíte zahrát i za teroristy.

Grafikou SWAT 4 ke špičce určitě nepatří a vzhledem k menším prostorách, v nichž se odehrává, nám přijde, že z kvalitního enginu Unreal 2.0 mohli tvůrci vymačkat mnohem více. Naopak na zvuk a dynamickou hudbu si nemáme nejmenší důvod stěžovat. Povedl se i český překlad (titulky), ve kterém je sice pár chyb k nalezení, avšak nikterak fatálních.

Irrational Games

Irrational Games by se s přehledem dali označit za jedno z nejtalentovanějších studií dnešní doby a co nás může těšit ještě více, dosud nepřišli o nezávislý status a mohou si tak do velké míry vybírat, do jakého projektu se pustí. Herní business poprvé ohromili, když se většinovou mírou podíleli na vývoji opěvovaného System Shocku 2, který sklízel výhradně devadesátková nebo dokonce stovková hodnocení. Potvrzení tvůrčí kvality IG jsme se dočkali v roce 2002, kdy vyvrhli originální komiksové RPG křížené se strategií a akcí pojmenované Freedom Force. Tento měsíc dokonce vychází i jeho tak trochu datadiskové pokračování s podtitulem vs. the Third Reich, jež sice v herní mechanice nezměnilo vůbec nic a hraje se pořád stejně. Stejně dobře! Spolupráce se Sierrou pak přinesla své ovoce v podobě Tribes: Vengeance, což je bezesporu jedna z nejlepších multiplayerových her dneška, avšak stejně jako její předchůdci se nedokázala prosadit v populárnější konkurenci. Sierra se před nedávnem navíc rozhodla zastavit tomuto titulu podporu, čímž Tribes zasadila další hřebík do rakve. Škoda, hra to byla a je vynikající. SWAT 4 jsme si proprali v recenzi a myslím, že v tomto případě bychom se mohli dočkat i pokračování, jelikož hra má zaděláno na poměrně slušný úspěch. V kancelářích IG se v současné době pilně pracuje na projektu Bioshock, o němž se mluví coby o nepřímém pokračovateli kultovních System Shocků. Na E3 se snad dozvíme víc. Ale jedno je jisté, Irrational Games mají zářivou budoucnost, tedy pokud je neodkoupí nějaký mainstreamový moloch typu EA.

SWAT 4 tak je jednou z nejlepších 3D taktických her, na jaké dnes můžete narazit. Svého předchůdce logicky hravě překoná a i konkurenci, jíž v současné době tvoří především Rainbow Six: Raven Shield, zdatně sekunduje. Nabízí totiž trochu jiný pohled na věc: žádné plánování, nýbrž improvizaci až na místě, a to v poměrně realistické a uvěřitelné míře. Kariéra vás pobaví zhruba deset hodin, pak přichází na řadu multiplayer a pro šikuly třeba i editor. Příznivcům „chytřejších“ akcí tak tuto hru nemůžeme než vřele doporučit.

Autor:

Hodnocení hry

Redakce

84 %

Čtenáři

91 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 2497 čtenářů

Témata: Interaktivní, nůž
  • Nejčtenější

Vydělala miliony prodejem vody, ve které se koupala. PayPal je odmítal vyplatit

Streamerka Belle Delphine, která na internetu vystupuje i pod přezdívkou Gamer Girl, se před lety...

Změní mi to život, raduje se vývojář poté, co prodal 200 tisíc kopií své hry

Nezávislá strategie Rusty’s Retirement těží z velmi jednoduchých pravidel a minimálních nároků na...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Stahujte zdarma vynikající „fantasy Civilizaci“, čas máte jen do středy

Na Steamu je aktuálně zdarma vynikající tahová strategie Endless Legend. Hráči v ní mají za úkol...

Dohrál slavnou skákačku bez stisknutí tlačítka pro skok. Trvalo to 86 hodin

Po osmadvaceti letech od vydání a desítkách tisíc hodin marných pokusů se komunitě kolem legendární...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Poslední díl Farming Simulatoru prodal 6 milionů kopií, teď je k mání zdarma

Farming Simulator 22 je tím nejprodávanějším dílem v patnáctileté historii série, nyní si ho díky...

Blíží se smršť herních oznámení. Očekáváme Mafii 4 či nový Doom

Druhý červnový víkend bude ve znamení velkých herních novinek. Série konferencí v rámci duchovního...

Vyšel remake čtverečkového dungeonu Wizardry. Nic pro rozmazlené hráče

Po dvou letech v režimu předběžného přístupu konečně vyšel remake legendárního „dungeonu“ Wizardry:...

Parkurová hra vzala Steam útokem, hráči jsou nadšení

Žádné střílení ani boj, Rooftops & Alleys: The Parkour Game přináší jen parkur. A hráči jsou...

Pozůstalí školního masakru v Uvalde žalují vydavatele střílečky Call of Duty

Příbuzní obětí tragické střelby v texaském městě Uvalde, při kterém bylo zabito 19 studentů a dva...

Rozdáváme mléčnou výživu ZDARMA
Rozdáváme mléčnou výživu ZDARMA

Už jste slyšeli o nové pokračovací mléčné výživě BEBA SUPREMEpro 2 určené dětem od ukončeného 6. měsíce? Nyní můžete tuto nejdokonalejší recepturu...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Zavřela jsem vagínu a už neotevřu. Když ženy žijí bez sexu a nechybí jim

Premium Stále častěji se můžeme dočíst, že lidstvo se nevěnuje své základní, přirozené potřebě – sexu. Nastupující generace...