12:09
World of Warcraft je v současnosti nejpopulárnější MMORPG; ostatně nedávno se Blizzard pochlubil osmi miliony předplatiteli, a tak se musí o svoje ovečky postarat – nabídnout jim novou zábavu.
95

World of Warcraft: The Burning Crusade

Výrobce: Blizzard

Je to tady
World of Warcraft: Burning Crusade World of Warcraft je v současnosti nejpopulárnější MMORPG; ostatně nedávno se Blizzard pochlubil osmi miliony předplatiteli, a tak se musí o svoje ovečky postarat – nabídnout jim novou zábavu. To datadisk Burning Crusade (dále jen BC) splňuje, podívejme se jednou větou na dávno známé novinky. Zvyšuje maximální úroveň na 70, přináší dvě nové rasy (Blood elves, Draenei), dvě nové startovací zóny (úroveň 1-20), nový kontinent Outland (úroveň 60-70), profesi Jewelcrafting a samozřejmě kopec nových instancí k pokoření. Otázka zní: koupit či nekoupit? Hra vám mnoho možností nedává. Pokud jste při vydání BC byli na úrovni 60, existovaly pouze dvě varianty – koupit datadisk, nebo si dát pauzu, případně skončit. Hráče na úrovni pod 60 Burning Crusade tolik trápit nemusel, za portál do Outlandu se podívají teprve na úrovni 58+. Zbývají tedy dvě nové rasy a velká příležitost pro hráče, kteří teprve chtějí WoW hrát začít. Výhoda těch, kteří za poslední dva roky posbírali velmi dobrou výbavu, se s příchodem BC omezuje pouze na jejich zkušenosti se hrou a prožitou zábavu. V Outlandu totiž lze v prvních instancích a za plnění úkolů získat PODOBNOU výbavu jakou tu, která byla před příchodem BC hodnocena jako jedna z nejlepších.

"Vstup do Outlandu je jiný, intenzivnější, budící dojem probíhajícího konfliktu."

Burning Crusade intro

Objevujeme nové světy
World of Warcraft: Burning Crusade BC, to neznamená pouze Outland, ale i dvě nové startovací zóny Blood Elfů a Draenei. Aby byla recenze kompletní, otestovali jsme obě dvě a musíme přiznat, že rozdíl několika let je v game-designu docela znát. Draenei začínají v místech ztroskotání kosmické lodi, takže pomáháme zraněným, bojujeme s prvními špehy – Blood Elfy, v další zóně se již na tak nízké úrovni projedeme v rámci varování na epickém mountovi Ellekovi. Blood elfové vypadají zdánlivě více v pohodě. Krásné postavičky žijící v krásném prostředí... alespoň dokud se neposuneme o kousek dál, kde se honosné město Silvermoon rozděluje na dvě části – na tu fungující a ruiny. Mrtvá jizva, která se táhne mapou zde působí jako něco nepřístojného, narušující poklidné prostředí. V místě jizvy neroste tráva, naopak, pohybují se zde kostlivci a podobná havěť. Úkoly zde bývají v klasických intencích zabij, posbírej, objev či doprovoď, s vesnicí v druhé zóně dokonce roste reputace (za plnění úkolů), jež umožňuje přistup k zeleným předmětům, na reputaci „exalted“ dokonce k modrému plášti.

Wowrd of Warcraft: Burning Crusade Vstup do Outlandu je jiný, intenzivnější, budící dojem probíhajícího konfliktu. Před portálem na „naší“ straně leží zásoby, za portálem se rozléhá jiný svět. Vojáci Aliance i Hordy bojují s ohromnými démony, mágové na obou stranách přivolávají stále nové a nové posily. Letecky se dopravujeme do prvního města Thrallmaru kde teprve doceňujeme, že si můžeme zapsat až 25 úkolů. Osobně jsem se první dny věnoval spíše instancím, poněvadž první zóna byla místy až kriticky přeplněna hráči. Na některé potřebné příšerky se dokonce čekaly fronty než se objeví, na což nemáme nervy. Nenechte se mýlit, takovýto nápor nepolevoval ani dejme tomu ve dvě hodiny ráno. Pop pár dnech, kdy se hráči rozptýlili i do dalších zón se situace částečně uklidnila. První zóna Hellfire Peninsula připomíná domovinu orků, uprostřed se nalézá obří Hellfire Citadela. Ta obsahuje hned dvě instance, do níž se mohou pustit příchozí hráči na šedesáté úrovni. Hellfire Ramparts obsahuje pouze tři bossíky, což je nový trend datadisku – instance nejsou dlouhé, ale tak akorát.

"Souboje a poměřování dovedností mezi hráči se stalo nedílnou součástí hry a přiznejme si, bez něj by hra po dosažení maximální úrovně ztrácela smysl."

Některé z prvních předmětů však dávají tušit, která bije. Ti co jsou oblečeni v nejlepší výbavě před příchodem datadisku (dejme tomu T2/T2,5/T3) zatím měnit nemusí, především kvůli setovým vlastnostem, ostatní neváhají. Wowrd of Warcraft: Burning CrusadeModré předměty jsou jen o něco horší než ty z Blackwing Lair, na své si přijdou především dříve alternativní buildy – například feral druid. Osobně jsem zhruba na úrovni 65 vyměnil oba prsteny, náhrdelník i náušnice (na úrovni ZG - AQ40), na 66 i Claw of Chromaggus, protože za plnění úkolů a v instancích jsem si přišel prostě na lepší. Dokonce jsem byl nucen vyměnit i fialový předmět za zelený, protože byl prostě lepší :-). K novým předmětům poznamenáme asi toto: je na nich moc moc moc staminy. Například vezmu obyčejnou koženou helmu, která obsahuje +74 ke stamině, což je na poměry hry dost. Tím se dostáváme k profesím, kdy snad každá si nakonec může vyrobit i kus výbavy na sebe (třeba alchymista). Logicky se setkáváme se silnějšími lektvary, silnějšími očarováními a podobně. K nové profesi jewelcrafting, ta jednoznačně potěší i hráče začínající s novou postavou, protože na nízkých úrovních si mohou vyrábět skvělé náhrdelníky a prsteny, kterých bylo vždy nedostatek. Na vyšších pak drahokamy. Ty se vkládají do k tomu určené výbavy, čímž předmět získá další bonusy. Kdo si ještě před vydáním BC nashromáždil suroviny, vydělal na tom, poněvadž po příchodu BC si mnoho hráčů chtělo vyzkoušet i novou profesi a ceny na aukci se vyšplhaly do neuvěřitelných výšin. Vůbec celá ekonomika serveru se otřásla v základech.

World of Warcraft: Burning Crusade Vraťme se zpět do Outlandu. Druhou instancí pro šedesátky je v rámci Hellfire Citadel pěkné místečko The Blood Furnance, opět se třemi bossíky. Za pozornost stojí ten druhý, podobá se obřímu mozku-chobotnici a vyleze zpoza mříží, teprve až po skolení několika postupně přicházejících skupin stráží. Klasický souboj na výdrž. Tím se pomalu přesouváme do sousední zóny Zangarmash, familiérně nazývaná „houbičková“, poněvadž se jedná o mokřiny s ohromnými houbami místo stromů. Z rodiny kobek Coilfang Reservoir se hráči kolem 63 a 64 úrovně podívají do The Slave Pens a The Underbog – obě připomínají kombinaci Blackphantom Deeps a Dire Maul, bylinkáři budou mít radost z přítomnosti kytiček a všichni ostatní z pěkných předmětů. Za nekrásnější zóny ale považujeme Terokkar Forest (tedy tu část s lesem) a sousední Nagrand a jeho pláně zeleně. Futuristicky pak působí první příchod do Netherstormu (že by promo na World of Starcaft? :), ostatně malý náhled skýtá bitevní pole Eye of the Storm přístupné od úrovně 61. Zmínil bych instanci Auchenai Crypts. V ní hrdinové narazí pouze na dva bosse, ti už ale vyžadují dobrou koordinaci a taktiku. Hned ten první prodlužuje na určitou vzdálenost čas čarování kouzla, navíc si vždy někoho označí světlicí a na to místo vzápětí dopadnou bomby. Celkem zajímavý souboj připomínající end-game instance v malém. V rámci Caverns of Time zase zachraňujeme mladého Thralla, což je nejenom dobrý nápad, ale i užasný zážitek.

Tier 4

PvP
World of Warcraft: Burning Crusade Souboje a poměřování dovedností mezi hráči se stalo nedílnou součástí hry a přiznejme si, bez něj by hra po dosažení maximální úrovně ztrácela smysl. PvP ve WoW prošlo několika podstatnými změnami. První systém byl vyloženě šílený, určený pro hardcore hráče věnující hře maximum svého volného času a co si budeme povídat, někdy i mnohem více. Za zápasení na bitevních polích hráč získal určité množství bodů, tyto body se pak každý týden porovnávaly a sestavil se žebříček. Ten se pak aplikoval na aktuální žebříček, což mělo za následek stoupání či klesání hráčů na rozličných hodnostech. Ty nejvyšší hodnosti pak lákaly přístupem k unikátní výbavě srovnatelné s těmi nejlepšími věcmi ve hře. Blizzard ale myslí především na běžné hráče, proto se rozhodl systém změnit. Již žádné porovnávání a soupeření, kdo je větší závislák a získá více bodů, věci se budou přímo nakupovat za body. Měsíc před vydáním datadisku udělal Blizzard chytrou věc. Bylo známo, že datadisk v podstatě znehodnotí dosud nashromážděnou výbavu a zájem o hru opadal. Proto měsíc před vydáním nasadil nový systém PvP, čímž zpřístupnil to, čím se dosud pyšnilo jen několik vyvolených na každém serveru, úplně všem. Zájem o bitevní pole byl rázem neuvěřitelný. Několik dlouhých dní servery Blizzardu absolutně nezvládaly vzniklou situaci, což se projevovalo lagováním a dočasným rušením cross-realm funkce. Wowrd of Warcraft: Burning Crusade Cílem hráčů se okamžitě staly velmi silné zbraně a kupodivu nárameníky. V Burning Crusade odměny za běžné PvP nalezneme také, nicméně v porovnání s dřívějškem jsou daleko slabší a velmi podobné těm z instancí pro 5 hráčů, případně těm za plnění vybraných úkolů.

Nově přicházejí Arény, které se stávají zajímavé pro všechny hráče na úrovni 70. Podobně jako se zakládá cech, složí předem dohodnutí hráči svůj pevným tým – různý pro všechny tři typy arén: 2v2, 3v3, 5v5. Pravidla jsou podobná jako u běžného PvP s tím, že kdo vyhrává, získává body a tím pádem přístup k velmi silné výbavě. Kdo prohrává má smůlu. Jinými slovy, silná povolání a hardcore hráči si přijdou k silné výbavě, čímž se opět zvětší rozdíl mezi běžným a hardcore hráčem. Trochu to připomíná úsloví „pes se nažere a koza zůstane celá“, tedy, běžný hráč bude spokojen že si přijde v běžném PvP k docela dobré (ale ne tak silné výbavě) a hardcore hráče uspokojí odměny z arén, které opět hned tak někdo nezíská (respektive získá, ale podstatně pomaleji).

Skutečnou novinkou BC je nové, futuristický vyhlížející, bitevní pole Eye of the Storm. Na mapě nalézáme čtyři věže a uprostřed místo, kde se objevuje vlajka. Věže se přebarvují přítomností hráčů dané frakce. Věž produkuje body té frakci, která ji aktuálně vlastní. Bitvu vyhrává strana, jež jako první nashromáždí 2000 bodů. World of Warcraft: Burning Crusade To samo o sobě zní docela nudně, vtip ale spočívá v přítomnosti vlajky. Tu nelze sebrat pouhým kliknutím, ale chvilku to zabere, přičemž pokud se podaří hráči ji ve zdraví přenést do vlastněné věže, získá týmu 75 bodů navíc. Tím toto bitevní pole splňuje vše důležité. Jednak, nutí hráče útočit (ne jako WSG, které alianční bojovníci často ruinují tím, že deset z deseti hráčů jen brání) a pohybování se v jedné velké skupině (aka „zergování“) nevede k vítězství, naopak, rozhoduje taktika a pohotové reakce na aktuální situaci. Celkově toto bitevní pole hodnotíme, spolu s Arathi Basin, jako to nejpovedenější.

Tím se pomalu propracováváme ke znovuoživení „world pvp“. Jistý náznak jsme zaznamenali již dříve, ale šlo o krok stranou – výsledek snahy byl odměněn pouze drobným posílením hráčů v dané oblasti a přidružené instanci. Zájem byl minimální. V BC, respektive v nové zóně v Outlandu, každá zóna obsahuje věže (nebo jinou alternativu), o které se bojuje. Výsledkem není pouze ono posílení hráčů v oblasti, ale i přístup k pár předmětům, což pokládáme za daleko lepší motivaci. Za zabití nepřítele získají všichni členové party speciální token. Určitý počet tokenů pak mohou proměnit za zajímavé věcičky. V zóně Nagrand si hráči užijí i bombardování. Zatímco jedna frakce vlastní základnu, druhá nasedá na létající ptáky a shazuje na hráče a na stráže bomby. Ačkoliv poměr hráčů aliance vůči hordě bývá na serverech zhruba 3:1, což skýtá jistou výhodu, stačí se prostě World of Warcraft: Burning Crusade domluvit, dát dohromady partu a jde to. Uvidíme, zdali tento nepoměr vyváží elfové na straně hordy, podle prvních průzkumů, pokud jde o oblíbenost, si vedou (nijak překvapivě) velmi dobře. Další zpestření spočívá v přítomnosti paladinů u Hordy, respektive šamanů u aliance. Je to nový typ nepřítele / spolubojovníka, který ovlivní zažité taktiky.

"Další zpestření spočívá v přítomnosti paladinů u Hordy, respektive shamanů u aliance."

Twinkování
Hráči, kteří se rozhodnou zůstat na úrovni 19 či 29 a investují stovky zlatých do očarování určeného pro hráče na úrovni 60, se nazývají twinkové. V praxi to vypadá tak, že tito „hráči“ jsou na nízkých bitevních polích schopni zabít jiného hráče na jednu ránu, dokonce i více hráčů na stejné úrovni mají problémy. Situace vznikla tak, že zatímco předměty, lahvičky, zkrátka vše má svoji minimální potřebnou úroveň, u profese „enchanting“ nic takového dosud neexistovalo. Twinkové nejsou mezi ostatními hráči příliš populární, přesto se Blizzard rozhodl, že vše je v pořádku a situaci řešit nijak nebude. Zdůvodnil to tím, že tito hráči se zkrátka snaží získat ze své postavy maximum. Jedná se trochu o alibismus, ve skutečnosti se kolem twinkování vytvořila komunita, které prostě stačí používat jedno dvě tlačítka k rychlé likvidaci ostatních hráčů. Nezáleží na dovednosti, pouze na tom, kolik herních peněz do twinka investoval. World of Warcraft: Burning Crusade Blizzardu vyhovuje, že jsou tito hráči v podstatě nenároční. Ostatně platí, čím „lepší“ twink, tím více neschopnější hráč za klávesnicí. Vrcholem hlouposti jsou potom jména jako „twinkie, twinking, powner“ a podobně :-). Nejpopulárnější povolání jsou zloděj a lovec. V čem spočívá ta zábava stát na hřbitově a zabíjet všechny co se obnoví, ví jen oni sami. Pro nováčky doporučuji bitevní pole na úrovních 10-19 a 20-29 úplně vynechat. K novým očarováním z BC se již twinkové nedostanou, jsou omezena úrovní.

Slovo závěrem
Mnoho věcí ohlášených do BC vyšlo ještě před vydáním datadisku. Například uvolnění nových talentů designovaných pro úroveň 70 dalo hráčům do rukou takovou sílu, že bitevní pole připomínala trochu jatka. Teprve na 70 úrovni ale získají dalších deset talentových bodů umožňujících daleko více vyladit svoji postavu a tudíž i herní styl. Staronovou vlastností se stává hodnota resilience, jež snižuje šanci nepřítele na kritický zásah a pokud už jej dostanete, nebude tak bolet. Smyslem je částečně World of Warcraft: Burning Crusade zabrzdit velmi vybavené hráče na bitevním poli a jejich nezkrotnou ničivou sílu vůči ostatním hráčům. Pokud jde o vybalancování jednotlivých postav, potřebného posílení se dočkal druid a zloděj, přesto na nejsilnějších třech bratrech (Hunter, Warlock, Shadow Priest) se mnoho nemění. Nakonec na to doplatila postava lovce, která se v posledních měsících stala něco jako poslední záchranou pro neschopné hráče, kteří v PvP neuspěli s jinou postavou. Oproti ostatním postavám totiž základní hraní lovce v PvP nevyžaduje žádnou dovednost a i tak se už slušně zapojuje do boje, zatímco zkušení lovci kralují. Na fórech se zvedla vlna odporu a několik dní po vydání byl lovec o něco oslaben, zatímco Warlock ještě před uvedením BC posílen. Těžko v tom hledat logiku, ale nemá cenu hodnotit vybalancování hry, které se neustále mění a první nový názor si můžeme udělat až po dlouhodobém hraní na maximální úrovni s prvními kusy end-game / pvp výbavy. A to nějaký ten týden až měsíc ještě potrvá.

Tier 5

World of Warcraft: Burning Crusade Vlastní end-game obsah opět tvoří různě dlouhé úkoly otevírající brány do nejtěžších míst ve hře. Před vydáním BC bylo potřeba čtyřicet sehraných hráčů na pravidelné raidování, což s přihlédnutím k tomu, že ne každý může pořád hrát znamenalo základnu alespoň šedesáti lidí. Zatímco Aliance neměla díky početnější základně hráčů takový problém, u Hordy to bylo daleko složitější a rozdíl se projevoval i na bitevních polích (mimochodem, funkce přiřazující do bitevních polích hráče s podobnou výbavou byla odložena). Tak či onak jde o selhání game-designu, kdy si průběžně vydávaný nový obsah mohla užít pouze nepatrná část hráčů. Proto v BC narazíme pouze na instance vyžadující maximálně dvacet pět hráčů, což je lepší po všech stránkách. Uspějí i menší cechy, vyniknou dovednosti všech postav, lépe se to koordinuje. Zlobit se mohou pouze hardcore týmy, kdy se v sehrané a dobře se znající skupině stává 15 hráčů zbytečných. Do některých instancí se půjde dostat pouze na novém dopravním prostředku od úrovně 70 – létajícím mountovi, jenž funguje pouze v Outlandu. Druidi si mohou zalétat již na 68 díky nové formě, která je... boží.

Plus Velmi chytlavé
Plus Nové bitevní pole
Plus Vydařený nový obsah - Outland a dvě startovní zóny
Plus Rozšíření profesí
Plus Létající mounti
Plus World PvP

Mínus Přetížené servery po vydání

Cena 1399 Kč, 3499 Kč sběratelská
EN Anglicky

Nelze ji sice používat ani v novém bitevním poli, ale world pvp tím rázem dostává nový rozměr, například přepadové skupiny či rychlý přesun mezi věžemi.

BC i nadále intenzivně testujeme a užíváme si jej plnými doušky, jedinou chybou kazící nám zážitek ze hry je nestabilita serverů. Rozumíme, že se jedná o ohromný nápor, přesto měl Blizzard dostatek času na to, aby se pořádně připravil. Nebo zato může to, že jsme pouze nedůležitá Evropa? Skončeme ale optimisticky. BC je opravdový zážitek, ale i dobrou příležitostí pro nové hráče. Nejúžasnější je ale právě to, že hrajete s ostatními lidmi, a stejně jako ve skutečném světě zde potkáte hodně kamarádů, ale i spoustu těch, kteří vám nesednou. Je to pak úplně o něčem jiném, když hrajete s kamarády a klábosíte přitom přes team speak. Druhá část hry a to obsah pro hráče na maximální úrovní ještě zůstává zahalena tajemstvím, poněvadž její otestování zabere další týdny až měsíce. Na tu se ale zaměříme až někdy příště v našem nepravidelném zpravodaji ze světa World of WarCraft. Blizzard opět dokazuje, že umí skloubit neuvěřitelnou chytlavost s jednoduchostí a přístupností pro každého.

World of Warcraft: Burning Crusade World of Warcraft: Burning Crusade

P.s.: Rekord z úrovně 60 na 70 je 27 hodin po vydání BC. 2,4 milionu kopií hry bylo prodáno během 24 hodin. První lvl 60 Draenei Shaman byl na světě za 3 dny a 9 hodin čistého herního času.

95 %