Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

WW II: Frontline Command

  12:00
Zahraniční časopisy se jen rozplývají nad povedenou hrou WWII: Frontline Command. Chválí její autorský tým, nové nápady ve hře a skvělou grafiku. My se však na tuhle hru díváme jinak. A řekneme vám také proč.

WW II: Frontline Command Her z druhé světové války je nespočet. Po uvedení filmu Zachraňte vojína Ryana se na trh dostala nová vlna takových her, z nichž velká část se inspirovala brutálním naturalismem filmu ve ztvárnění bojových scén a speciálně operace Overlord. Film ukázal to, co učebnice dějepisu nikdy nezvládly. Odhalil hrůzu a zoufalost pokusů o dobytí pobřežních pevností. První hrou, která tohle peklo zprostředkovala hráčům, byla fenomenální Medal of Honor, vyloďovací misi si jistě všichni ještě pamatujete. Z novějších her vám tohle peklo ukáže freewarový Wolfenstein: Enemy Territory a... ano, World War II: Frontline Command. Tato hra pokrývá válečný vývoj od příprav dne D až po průnik vojsk spojenců na německé území. A jak už určitě víte, není to 3D střílečka, ale 3D realtime strategie z dílny skoro legendárních Bitmap Brothers.

BB mají na triku několik opravdu povedených her, ale co se jejich moderní historie týká, tak nejde o žádné WW II: Frontline Command velké zázraky. Plechový generál Z a jeho pokračování přineslo do světa strategií nový element odbouráním budovatelské části, což bylo zajímavé, ale věhlasu třeba hry Speedball Z ani Z: Steel Soldiers nedosáhly a vlastně je s podivem, proč jsou z BB všichni tak na větvi. Jméno je jen skořápka, ve které moc obsahu nezbylo, ale to je jiná pohádka.

Hra začíná zásadní volbou, totiž rozhodnutím mezi obtížností recruit a veteran. Je mi jasné, že většina ostřílených stratégů rovnou skočí po té těžší možnosti, a je jim přáno, normálním lidem ale vřele doporučuji hru za rekruta, i tak to nebude žádná procházka rajskou zahradou. Hlavní rozdíl spočívá v nutnosti propracované logistiky (léčení vojáků v sanitkách, doplňování střeliva, větší vliv morálky) a mnohem větší opatrnosti. Kromě základních 12 misí dopřejí BB ostříleným veteránům mnohem delší zábavu, třináct dalších bojových úkolů vydrží i hardcore stratégovi na dlouho, ale co, prázdniny jsou skoro tady.

WW II: Frontline Command První dvě mise už jsou dostatečnou ukázkou toho, co hráče čeká, i když se nedá mluvit o nějaké vysoké obtížnosti. Základem je, že vy i počítač máte k dispozici určitý počet jednotek, určitý cíl a nejméně jeden způsob, jak cíle dosáhnout. Pokud jste zvyklý na akce typu „URA, NAS MNOGO“, tak na to zapomeňte, nové jednotky si nevykouzlíte ani humánní výrobou, totiž zkombinováním sličné dívky a zdatného vojáka. Jednak proto, že nemáte čas čekat devět měsíců a „druhak“ proto, že ve hře tak nějak chybí civilisté a ani v uniformě jsem žádnou Gertrudu či Mary nezahlédl. Prvním úkolem je vyřídit radarovou stanici, která monitoruje pohyb lodí v průlivu La Manche. Druhým je zničení mostů, které má zamezit přísunu posil do pobřežních opevnění.

Po těchto dvou přípravných misích začne PEKLO. Jinak se průběh vylodění podle Bitmap Brothers popsat nedá. U téhle mise strávíte hodně času a dost možná, že vzteky rozmlátíte klávesnici a znectíte autory hry a jejich potomky do třetího kolene. Vylodění opravdu nebyla žádná sranda, to je vidět z historických faktů, WW II: Frontline Command z Vojína Ryana i z 3D stříleček. Ale v jiných hrách máte tu výhodu, že se staráte jen o sebe. Ve Frontline Command máte ale na starost pláž Utah a několik skupin vojáků, kteří se nepravidelně přibližují k souši. Křížová palba z opevnění je navíc soustředěna pouze na vaše jednotky, protože jiné v dosahu palby nejsou. Než tedy objevíte bezpečné shromaždiště nebo alespoň únikovou cestu pro první jednotky, které pak mohou prolomit obranu a usnadnit vyloďování posil, budete misi hrát alespoň po desáté. Skoro bych se ani nedivil, kdyby se hráči naštvali a s radostí využili nějaké číty nebo prostě hru odložili. Vážně to jsou jatka a je opravdu zvláštní zařadit nejtěžší misi z celé hry hned na její začátek. Ne, že by v dalších bojích neexistovaly problémy, ale tam vždycky budete mít více prostoru a asi i času.

Obsah misí je ale z všeobecného hlediska nutné pochválit. Zadané cíle se různí od likvidace mostů, radarů WW II: Frontline Command přes vražednou misi s cílem eliminovat velitelský štáb umístěný ve francouzském zámečku (nic pro ochránce památek), až po likvidaci protivzdušné obrany pro umožnění kobercových náletů. Počty a typy jednotek jsou vyvážené a pouze jejich kombinací je možné dosáhnout dobrých výsledků – tedy splnění rozkazů a minimalizace ztrát. Některé mise se vám s trochou opatrnosti podaří splnit i bez ztráty kytičky, což je pro hráče opravdovým zadostiučiněním. Naopak, pokud při sabotážní misi přijdete o inženýry, máte smůlu. A to je správné. Real time strategie byly doposud spíše hry pro masové vrahy než pro lidi s taktickým myšlením, omezení počtu jednotek tento zaběhlý systém mění k lepšímu.

Když už jsme načali typy jednotek, trochu se u tématu zdržíme. Milovníci válečných strategií, ať už fenomenálního Sudden Strike nebo tahovek od Talonsoftu, se vždycky vyžívali v množství jednotek a jejich věrnosti historickým předlohám. Tady WWII: Frontline Command krutě selhává. Ve hře si moc WW II: Frontline Command historicko-faktografických orgií neužijete. Typy jednotek na každé straně linie spočítáte na prstech a ani k tomu nebudete potřebovat ty na nohou. Grafické ztvárnění mechanických jednotek není zlé, ale vojáci by zasloužili více polygonů a možná i lepší textury. Na druhou stranu mají jednotlivé jednotky poměrně realistické vlastnosti, takže útočit na tank zepředu samopalem znamená zbytečné plýtvání náboji, zatímco granátový útok zezadu má určitý efekt. Svou roli hraje také terén, line of sight a také hluk, který jednotky vydávají. Dohled z vyvýšených míst je lepší, stejně jako účinek střelby z budov a opevnění. Při ukrytí jednotky do domu ale stačí dělostřelecká palba a celý dům zmizí v obláčcích prachu a vojáky pohřbí v sutinách. Zavedená novinka shared line of sight je pro stratégy výborná věc. Stačí poslat nenápadnou jednotku pozorovatele na nepřátelské území a potom zaměřit dělostřeleckou palbu na souřadnice nahlášení zvědem (to probíhá samozřejmě automaticky, ale tohle je takové hezké vysvětlení). Zabudován je i prvek spolupráce různých typů jednotek jako je převoz WW II: Frontline Command artilerie jeepy nebo trucky a její následné osazení pěchotou. Nicméně tento prvek reality těžko nahradí jiné chybějící prvky. Třeba systém povyšování. K čemu to je hrát tak, abych neztratil jedinou jednotku, když jedinou odměnou je ikonka medaile nad hlavou vojáka, která se ale nijak ve hře neprojeví? A o počtu jednotek jsem už mluvil, takže zákonitě chybí i encyklopedie.

Co by tak mohlo zachránit strategii, která nabízí malé množství jednotek? Co třeba technické zpracování? Hm, nevím, nevím. Engine hry připomíná už postarší Z: Steel Soldiers. Krajina je sice bohatší na objekty, ale pořád vypadá tak nějak ploše, nevěrohodně a šedivě. Na vině je fog of war ztvárněná jako opravdová šedá mlha i volba barevné palety. Je jasné, že válečná hra může jen těžko hýřit pestrými barvami, ale aby jediným grafickým vylepšením byl onen francouzský zámeček, na kterém hráče zaujmou nacistické standarty červené barvy, to není úplně v pořádku. Dalším problémem je ztvárnění poškození. Zasažená jednotka se uloží na zem, pokud jejím směrem zamíří další kulka, mrtvolka se WW II: Frontline Command promění v cosi vypadajícího ohořele. Domy se bortí, ale grafické provedení tohoto procesu se stále opakuje a technicky je na úrovni destrukce ve hrách starých více než rok. Nejtragičtější je pak sledovat výbuchy mostů nebo mechanizovaných jednotek. Pamatujete si rozlétávající se „střepy“ v Total Annihilation? Nic moc, že? A přesně to zažijete i tady, včetně objektů s texturou pouze na jedné straně. Jak mohl někdo do nebes vychvalovat grafiku WWII: Frontline Command skutečně nechápu.

3D zpracování navíc přináší trochu obtíží také do ovládání. Ve hře strategické je potřeba snadná orientace obzvlášť důležitá, ale bez volného pohybu kamery se dobré orientace dosahuje jen těžko. Správně, plně 3D prostor, ale kameru nelze nastavovat libovolně. HAMBA! Kolečko (a tím i třetí tlačítko) na myši je použitelné pouze pro přiblížení pohledu, nikoliv k volbě pohledu. Ovládací interface je také spíše k uzoufání. Stiskem pravého tlačítka nad jednotkou získáte přístup do ovládacího menu s několika volbami bojového módu a formace. Některé WW II: Frontline Command jednotky mají duální zbraň puška/granáty, sekundární zbraň ale musíte vybírat kliknutím na ikonu vybrané jednotky v levém dolním rohu obrazovky a moc intuitivní to není. Zvláště když tento proces musíte opakovat pro každou jednotku zvlášť. Pokud využijete možnost jednotky sdružit. Skvělé. Zkuste ale pak vybrat samotnou jednotku z vybrané skupiny a... správně, vybere se celá skupina. Ani zvuky, ani hudba pak už hru nezachrání. Průměr, šeď a nuda.

Jediné, co se na zpracování skutečně povedlo, jsou videosekvence s originálními záběry z druhé světové války. Ty se opravdu povedly a trochu dodávají hře chybějící šťávu. Celkově ovšem nelze WWII: Frontline Command označit za povedený kousek, maximálně za lehce nadprůměrnou hru, která si své fanoušky jistě najde, ale většina hráčů by si ji s klidem mohla nechat utéct.

World War II: Frontline Command
Minimum: PII 500, 128 MB RAM
Optimum: PIII 800, 256 MB RAM
Multiplayer: ano
Další informace: screenshoty / demoveze / patch / trainer
Výrobce/distributor: Bitmap Brothers / Koch Media
Distributor v ČR: Cenega
Oficiální stránka: homepage
Verdikt: Poměrně vysoká, i když férová obtížnost masové publikum nepřiláká a hardcore stratégové nebudou spokojeni s malými počty jednotek a absencí jejich vývoje.
Hodnocení: 65%
Autor:
  • Nejčtenější

Generuje obrázky do hry pomocí AI, za 10 hodin práce vydělá 350 tisíc

Tvůrci virtuálních kartiček Champions of Otherworldly Magic přiznávají, že vizuální podobu jejich...

Je Fallout nejlepší videoherní seriál? Recenzenti mají jasno

Sci-fi seriál natočený podle populární série her Fallout sbírá v zahraničí skvělá hodnocení. Vypadá...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Zavzpomínejte si na magická devadesátá léta ve hrách

Devadesátá léta patří v oblasti počítačových her mezi zlatou éru. V době rychlého rozmachu...

Čeští Warhorse slibují brzké oznámení nové hry. Co by to tak asi mohlo být?

Více než šest let od vydání nejvýznamnější české hry posledních let Kingdom Come: Deliverance...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová zbraň do Call of Duty stojí více než samotná hra

V rámci propagace posledního filmu o obřím opičíkovi King Kongovi přibyla do populární hry Call of...

Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...

Digitální láska. Kdo jsou nejzajímavější videoherní milenci

Premium Láska je prý něco, po čem touží spousta z nás. A očividně není řeč jen o reálných osobách, ale...

Vrací se Rayman, ale zase ne tak, jak bychom si přáli

Série Rayman patří k těm nejlepším hopsačkám vůbec, nový díl je ovšem v nedohlednu. Letos se chystá...

Take-Two v únoru řekli, že nebudou propouštět. Teď propouští 5 % zaměstnanců

Společnost Take-Two je dalším gigantem videoherního průmyslu, který se odhodlal k masivnímu...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...