Z: Steel Soldiers - jménem kapitána Zoda

  12:00aktualizováno  10. července 1:39
Potrhlá akční strategie, která si získala srdce statisíců počítačových hráčů, se vrací na naše monitory. Těšíte se na druhé setkání s kapitánem Zodem, Lassarem a jejich červenou squadrou, a to v novém 3D kabátu s fantastickými efekty? Pak již nemusíte na nic čekat, protože váš čas nadešel…

Z: Steel Soldiers Mission 01 - Trigger Happy
Na poli realtimových strategií originalitu aby jeden pohledal. Těžko říci, zda byla Dune 2 natolik dobrou hrou, či šlo spíše o strach z komerčního neúspěchu v očích obchodních manažerů herních firem, avšak výsledkem bylo, že se pojem "inovativní RTS" stal synonymem pro "zázrak". Právě proto se největšího úspěchu (vedle maximálně vyhypovaných titulů s obrovskou reklamní kampaní jako C&C, Red Alert a další) dočkaly hry, které se nebály porušit pravidla žánru, Dunou stanovená zbytečně úzce. Z (dále raději familiérně Zetko) od týmu dobře známého již z osmibitové a především amigové éry - Bitmap Brothers - je toho ukázkovým příkladem.

Mission 02 - Site for Sore Eyes
První pohled na Zetko by vás asi nepřesvědčil, že se vůbec jedná o strategii. Hodně propracovaná střílečka, řekli byste zřejmě po minutce pozorování zběsilých výbuchů, frenetického klikání myší a naprosto chaotického posílání stovek jednotek na smrt. Ano, Zetko BYLO prostou, akční, až by se téměř chtělo říci bezduchou strategií, to mu ale nijak neubírá na významu. Bitmap Brothers rezignovali na dvě věci, o kterých se myslelo, že jsou pro RTS klíčové - těžba surovin a výstavba budov. Suroviny neexistovaly a Z: Steel Soldiers budovy byly rozmístěny již na začátku mise rovnoměrně po celé mapě. Ta byla rozdělena do několika sektorů, ve středu každého z nich se nacházela vlaječka. Pokud se vám podařilo probojovat se k vlaječce, oblast jste zabrali a všechny budovy v ní se nacházející začaly vyrábět pro vás. Cílem bylo zničit hlavní budovu oponenta, čehož jste mohli docílit jen postupným zabíráním území, výrobou jednotek (každá továrna vyráběla svůj typ jednotek přesně danou rychlostí, tj. dejme tomu 2 za minutu) a tvrdými útoky na správném místě. Princip to byl vskutku originální a ačkoli mnoho recenzentů hru kvůli přemíře akčnosti a značné tuhosti odsoudilo, neodpiratelným faktem je, že se Zetko hrálo dobře. Obzvláště multiplayer byl lahůdkovou záležitostí, nicméně díky vtipným videosekvencím, jež ilustrovaly v pozadí stojící a v podstatě nedůležitý příběh, se bavili i jedináčci.

Mission 03 - Plane and Simple
Fakta vyjmenovaná ve druhém odstavci stačila mnoha hráčům k tomu, aby si Zetko zamilovali. A jak už tomu nejen v herním průmyslu bývá, Rastrové Sourozence (volný překlad je volný překlad) úspěch vyburcoval k započetí prací na druhém díle. Rozhodli se, že nám hru s poetickým názvem Z2 naservírují v komfortním 3D kabátě a s řadou vylepšení v oblasti AI a designu misí. Na tom by nebylo na první pohled nic špatného, Z: Steel Soldiers nicméně řada hráčů (přiznávám - včetně mě) byla k Z2 skeptická. Čeho jsme se báli? Že se kvůli 3D pohledu vytratí jednoduchost a přehlednost, že zmizí jednoduchá, dynamická hratelnost, zkrátka že hra bude na pohled hezká, ale ve srovnání s předchůdcem to bude při samotném hraní skřípat. Nu, nebudu vás napínat. Z: Steel Soldiers, což je finální název hry (takový bonbónek - původní název Z2 byl prý zrušen proto, že by případné třetí pokračování zavádělo k modelu jisté německé automobilky. Kdo ví, co je na této teorii pravdy, nicméně nám tím autoři dávají najevo, že by druhým dílem úspěšná série nemusela skončit.), se žádného excesu nedopustilo a s přehledem se stává jednou z nejlepších RTS poslední doby.

Mission 04 - Name That Dune
Začneme tím, co je na první pohled nejvíce vidět, tedy technickým zpracováním. Přechodu do 3D si asi nebylo možno nevšimnout. Engine Steel Soldiers sice není nijak zázračný, přesto nám nabízí poměrně solidní zpracování. Na jednu stranu tu máme opravdu pěkné modely jednotek, které jsou dosti věrně animovány a ani při pohledu zblízka nepůsobí nijak odpudivým dojmem, na stranu druhou tu ovšem je krajina, která je sice pěkně plastická, avšak téměř dokonale jednolitá a navíc povětšinou nevýrazná. Velmi obstojně vypadá zimní Z: Steel Soldiers krajinka s ledem a ostrůvky v průzračné studeně modré vodě, ale znáte to o té výjimce, která potvrzuje pravidlo, že? Celkově tedy grafika Steel Soldiers neurazí, ale k úplné dokonalosti jí něco chybí.

Mission 05 - Cactus If You Can
Kde se povídá o stránce grafické, většinou se nezapomíná ani na oblast ozvučení. Jindy bych předchozí větu využil k vtipné exhibici určené k zaplácnutí místa. V případě Steel Soldiers však udělám výjimku, a to ne proto, že bych chtěl, abyste se u článku nudili, spíše proto, že dělat si legraci z ozvučení této hry prostě není možné. Na první poslech vás zaujme vynikající hudba, která se navíc chová podle herních situací. Nepřeji (nebo vlastně přeji… :o)) vám slyšet ten nářez, když se do sebe pustí několik desítek bojových jednotek… Povedlo se i namluvení, přičemž zde mluvím jednak o videích a brífincích mezi misemi, jednak o hláškách jednotek přímo ve hře. Tradiční "Sir! Yes, sir!" a jemu podobné zní správně plechově, jak se na roboty sluší, a úžasný přízvuk, kterým mluví Captain Zod a další důležité postavy v příběhu, to se nedá popsat. To se musí slyšet.

Z: Steel Soldiers Mission 06 - The Hills Are Alive
Samostatnou kapitolku si jistě zaslouží videa mezi misemi. Styl, jakým jsou zpracována, totiž možná na první pohled působí poněkud amatérsky, jakmile si ale zvyknete, zjistíte, že jde o vynikající nápad. Videa jsou zpracována v komiksovém stylu. To samo o sobě ještě není nic zvláštního, ovšem to, že děj se odehrává jen v malém okénku na obrazovce, přičemž postupně připlouvají další okénka (většinou je monitor rozdělen na čtyři ne nutně stejně velké díly) a děj filmečku se plynule přesouvá do nich, už ano. Někdy se odehrává děj zároveň ve více oknech a vy tak máte možnost sledovat úžasné grimasy hlavních postav a bavit se nad nevšedním humorem, vlastním už Zetku jedničce. Ono to takhle nezní zrovna úžasně, ale ke hře to skvěle sedí.

Mission 07 - Pasture Eyes
Mírová dohoda mezi Trans Global Industries a MegaCom Corporation je již na spadnutí. Dlouhý a zničující konflikt, který jste si prošli v Zetku jedničce, se tak blíží ke svému konci a vaše jednotka v čele se svérázným kapitánem Zodem se fláká na jedné opuštěné planetě a čeká na zařazení do běžného mírového provozu. Jak se ovšem dalo čekat, situace se vbrzku radikálně změní a vy jste opět vysláni do akce. Následuje děj plný intrik, Z: Steel Soldiers konspirací, zrad a nepříjemných překvapení, kterým jste provázeni v průběhu kampaně čítající hned třicet misí. V jeho rámci se podíváte celkem na šest planet, o kterých se dá říci mnoho, jen ne to, že by se snad jedna druhé podobaly. Každý přechod je pak doprovázen filmečkem, jejichž kvalita je natolik vysoká, že si zasloužily samostatný odstavec.

Mission 08 - Heidi Seek
Až uvidíte intro Steel Soldiers, možná budete poněkud vyvedeni z míry. Vyloučeny nejsou ani reakce znemožňující další hraní (ono to totiž s rozbitým monitorem, klávesnicí na cucky a bednou v troskách jde docela špatně), nicméně pokud se vzpamatujete z prvotního šoku, zjistíte, že styl, kterým jsou videosekvence zpracovány, se ke hře sakra hodí. Jak to tedy vypadá? Vše je ve stylu velmi jednoduchého komiksu karikaturistického stylu. Animací je pramálo, o to víc se pobavíte při výrazech tváří hlavních aktérů a vtípcích, kterými jsou filmečky přímo prošpikovány. Ještě ale ke způsobu zpracování - autoři použili jednu metodu, kterou jsem ještě nikde neviděl. Děj se neodehrává po celé obrazovce, ale vždy jen v nějakém okně. Zatímco v jedné části monitoru tedy běží děj, do jiné postupně připlouvá okno jiné a děj se do něj plynule přesune. Někdy se stane, že děj běží zároveň ve více oknech, třeba někdo něco vypráví a dole jsou ilustrující záběry. Nápad je to vpravdě geniální a ač se Z: Steel Soldiers mi to původně nezdálo zrovna pravděpodobné, musím nakonec hře za filmečky připsat kladné body.

Mission 09 - Trees Company
Přes všechny aspekty technického rázu se teď konečně dostáváme k jádru hry. Princip původního Zetka zůstal víceméně zachován. I dnes je mapa rozdělena do několika teritorií, ve kterých se nacházejí určité budovy a vy je pomocí svých robotů zabíráte. Nicméně autoři přidali do hry řadu nových prvků, které ze Steel Soldiers činí daleko komplexnější záležitost. Takže bod první - správa zdrojů. Není pravda, že už se nic netěží. Naštěstí autoři nešli tak daleko, aby vás nechali o těžbu se starat vlastnoručně. Každé území teď má na své vlaječce i číslo od 1 do 5, které udává, jak rychle se v něm těží xenonite (ona surovina). Každá jednotka vás tedy kromě času, který zabere její výroba, stojí i určité množství xenonitu. V zásadě tedy opět platí, že čím víc území, tím větší převahu budete mít, ovšem diferenciace jednotlivých částí mapy činí vaše uvažování složitějším - vyplatí se zabrat území nízko položené a snadno ohrozitelné z okolních kopců dělostřelectvem, které ovšem produkuje hodně xenonitu, nebo raději zabereme oblast méně produktivní, avšak Z: Steel Soldiers dobře strategicky položenou?

Mission 10 - Officer´s A Mess
Xenonitu nemůžete mít nekonečně mnoho. Jeho horní hranici omezuje počet postavených sil. A tím se dostaneme k další novince, kterou Steel Soldiers oproti Zetku přináší. Budovy. Tedy, ne že by budovy v realtimových strategiích byly bůhvíjak originální myšlenkou, v sérii Z je ovšem umožnění jejich stavby velkým krokem vpřed. Většinou začínáte s již postaveným Control Centrem, klíčovou budovou, jejíž ztráta se rovná konci hry. V ní narekrutujete robota - dělníka (odboráři se ve Steel Soldiers naštěstí nevyskytují) a můžete se pustit do složitého budování socialistické vlasti, vlastně základny. Základními jsou budovy výrobní. Ty jsou tří typů, přičemž jedna vyrábí roboty, druhá vozítka a třetí letadýlka. Z budov, které se běžně vyskytují na hrací ploše, a které získáte zabráním teritoria, jmenujme ještě obligátní radar a bunkr, do kterého si mohou nalézt vaši roboti. Další budovy už si budete muset postavit nebo zajmout Technicianem (viz dále) sami. Není jich mnoho, ale na druhou stranu každá je něčím užitečná - Store vám zvyšuje maximální hranici xenonitu, dva typy věží brání vaši základnu před nenechavými nepřáteli, taktéž činí zdi… Ne, že by na tom všem byla snad jen špetka originality, ale funguje to úplně Z: Steel Soldiers stejně dobře, jako to už fungovalo ve stopětadvaceti jiných RTS…

Mission 11 - Private Education
Věže jsou sice mocným nástrojem zkázy, ale soupeřovu základnu byste s nimi dobývali jen těžko. Už asi tušíte, kam mířím (dnes jsem neobvykle předvídatelný). Bojových jednotek ve Steel Soldiers není tolik jako v jiných RTS, to ale není ke škodě věci, neboť jejich sestava je plně postačující. Začněme roboty. Zdálo by se, že proti tankům a letadlům nemají šanci, to by se ale opravdu jen zdálo. Základní typ Psycho se sice hodí jen k obsazování území, což vozidla nesvedou (významný taktický prvek), už jeho nejbližší nástupce Pyro je však silnou zbraní proti slabším vozidlům. A co teprve maximální masér Tough, který si bez problémů poradí se dvěma lehkými tanky! Pokud vám ani jeho síla nestačí, vyrobte si ničivého Lasera. Významní jsou ovšem také roboti určení ke speciálním účelům. Na tomto místě nesmíme zapomenout na robota konstrukčního, bez kterého byste se v oblasti výstavby neobešli, a plechového kolegu jménem Technician, který slouží k témuž jako inženýr v Command & Conquer - obsadí budovu a překonvertuje ji na vaši stranu. Jeho síla je ovšem omezena prostým způsobem - nějaký čas mu to trvá, než budovu obsadí, a zatím může být zničen oponentovými jednotkami. A jak se dá očekávat, jeho brnění nepatří k Z: Steel Soldiers těm nejsilnějším… Hodit se vám bude samozřejmě i Sniper, jehož název hovoří za vše, odborník na výbušniny, s nímž se například skvěle odbouchávají mosty, o užitečnosti špióna snad ani nemusím dlouze diskutovat.

Mission 12 - No Smoke Without Firing
Jak vidno, v robotech je slušný výběr. Neméně je však bojových vozidel. Základ tvoří Jeepy a lehké tanky, časem se vám ale do rukou dostanou i strašlivé zbraně jako střední a těžký tank, popřípadě tank s přiléhavým názvem Mortar. Dále tu máme Mobile Missile Launcher, což je jakási obdoba artilérie, mobilní radar, který vám pomůže lépe si naplánovat útok, a další speciální tanky s názvy Disruptor a Shockwave. A konečně jednotky letecké. Základem vaší vzdušné síly budou tři helikoptéry odstupňované podle síly, dva bombardéry a jedna stíhačka. Kromě těchto všech jednotek se ve vašich barvách ještě vyskytnou jednotlivé hlavní postavy děje hry, například kapitán Zod nebo Lassar. Tyto jednotky bývají silnější než jednotky obyčejné a úkol mise se většinou točí kolem nich, z čehož vyplývá, že jejich smrt se rovná konci hry. Někdy si s nimi pěkně užijete, protože třeba takový Lassar má sklon vrhat se do boje s nepřítelem i ve chvíli, kdy má ve sloupci zdraví poslední čárku a na druhé straně řeky stojí tři vrhače raket.

Z: Steel Soldiers Mission 13 - Molten Wanderers
Případnému hráči (a že jich nebude málo) nabídne Z: Steel Soldiers v zásadě dvě možnosti - kampaň nebo Skirmish mód, jak už je tomu u lepších RTS zvykem. Kampaň má třicet misí. Budeme-li je hodnotit z hlediska designu, nemůžeme dospět k jinému, nežli velmi příznivému hodnocení. Autoři se tentokrát snažili a obsahem většiny misí není zničení nepřátelské základny (i když - většinou k němu stejně dojde). Úkoly, které dostáváte, jsou rozmanité a leckdy velmi nápadité. Například hned v jedné z prvních misí budete mít za úkol zničit všechny černé bedny, povalující se po bojišti, celá druhá část hry se nese ve znamení zajímání budov - na planetu jste byli shozeni jen tak bez ničeho a potřebná stanoviště si musíte obsadit. Na druhou stranu i přes nespornou snahu autorů se Steel Soldiers v závěru zvrhnou v poněkud stereotypní vybíjení nepřátelských základen a frenetickou RTS akci, kdy záleží na každé vteřině a každém robotovi.

Mission 14 - The Red Mile
Jak se tedy Steel Soldiers hrají? Autorům se podařilo poměrně nenásilně využít výhod 3D prostředí, takže jsem se přistihl uprostřed hraní hry, že automaticky využívám vyvýšených postavení, využívám nepřímé střelby a vůbec si užívám možností ze 3D Z: Steel Soldiers zpracování plynoucích. Nicméně na nějaké obzvláště sofistikované taktické finesy není ve Steel Soldiers čas ani prostor - a nemám to hře za zlé. Steel Soldiers byli dopředu vyvíjeni jako akční strategie a nic jiného se od nich ani nečekalo. Oproti prvnímu Zetku jsou Steel Soldiers ještě docela taktickou záležitostí. Leckdy prostě rozhodne hrubá síla namísto propracované strategie a plánování.

Mission 15 - As Seen on TV
S tím souvisí věc, se kterou si vývojáři již mnoho let lámou hlavu. Umělá inteligence, ta mrška, jež už tolik her dokázala potopit a jen v málokteré hře se dalo mluvit o jakés takés "inteligenci" počítačového oponenta. Co se soupeře týče, není si ve Steel Soldiers moc na co stěžovat. Počítač poměrně umně zabírá klíčová území, volí ty správné jednotky k útoku (máte málo protileteckých věží? Vsaďte se, že vás ve chvíli potěší návštěvou soupeřovy helikoptéry…) a nesnaží se zdolat vašich deset věží útočným "svazem" čítajícím dva pěšáky. Je tu ovšem ještě druhá strana mince, která je poněkud rozporuplnější. Vaše jednotky. Je fakt, že je můžete nastavit do tří módů (útočný, obranný a něco mezi), ale i přesto se občas chovají značně nelogicky. Vidíte stojícího pěšáka. Vtom na něj začne z bezpečné vzdálenosti střílet tank. Čekali byste, že na to nějak zareaguje, půjde se schovat Z: Steel Soldiers nebo vyrazí příliš drzou plechovku srovnat se zemí. Jenže ono nic. Panák stojí a nechá se klidně rozstřílet. Nestává se to zase tak často, ale dost často na to, abyste si toho všimli a aby vás to začalo pěkně štvát.

Mission 16 - Peek-a-Boo
Co se ovládání týče, je takové zvláštní. Ano, pěkná je minimapka s řadou funkcí v pravém dolním rohu, pěkné je i okénko ukazující důležité události na bojišti, abyste se mohli okamžitě přenést na místo, kde se něco děje. Pěkné je i okénko textové, kde se vše, co se odehrává v okně grafickém, dozvíte pěkně po lopatě pomocí titulků. Ovšem chybí mi zde jakákoli lišta s budovami, něco ve stylu Command & Conquer. Takhle musím vždy najet na továrnu a teprve po zmáčknutí pravého tlačítka se mi otevře výrobní menu, což je ve víru boje značně zdlouhavé. To, že není možné dělat formace, mě sice mrzí, ale chápu to. V akční a dynamické hře, jakou bezesporu Steel Soldiers jsou, by to stejně nemělo většího opodstatnění.

Mission 17 - Get Carver
Steel Soldiers pochopitelně nabízejí i multiplayer. A jeho přítomnost tentokrát nejde Z: Steel Soldiers jen tak přejít pouhou zmínkou, protože si na něm Bitmap Brothers dali opravdu záležet. Celkem nám nabízí pět módů, obligátní deathmatch, neboli Assimilation, ale i variace na Capture the Flag, či zajímavý mód Assasination. Multiplayer jsem bohužel neměl možnost testovat tak dlouho, jak by si zasloužil, nicméně i těch pár soubojů stačilo, abych zařadil vedle Red Alertu 2 Steel Soldiers na první místa svého osobního síťového žebříčku.

Mission 18 - Full Metal Blanket
Co nám tedy z toho všeho, co jsme se o hře dozvěděli v předchozích odstavcích/misích, vyplývá? Steel Soldiers jsou vynikající akční RTS, která zachovává skvělé nápady svého jednopísmenného předchůdce a přináší řadu jemných i radikálnějších novinek, které pozitivně působí na hratelnost a trvanlivost hry. Dále disponuje více než slušnou 3D grafikou, výbornou hudbou a fantastickými videosekvencemi. Jediné výtky tedy lze vznést k inteligenci vašich jednotek a občas stereotypnímu prostředí.

P.S.: Pokud by vám nestačily obrázky nacházející se u tohoto článku, můžete zabrousit buď do první, nebo do druhé galerie screenshotů. Z našich stránek si také můžete stáhnout demoverzi Steel Soldiers.

Z: Steel Soldiers
Výrobce: Bitmap Brothers
Vydavatel: EON Digital
Distribuce v ČR: Bohemia Interactive, český manuál
Hratelná demoverze: BonusWeb.cz
Oficiální homepage: www.zsteelsoldiers.com
Minimální konfigurace: procesor 266 MHz, 64 MB RAM, 455MB HDD
Doporučená konfigurace: procesor 600 MHz, 128 MB RAM, 665MB HDD
3D karty: ano
Multiplayer: ano
Verdikt: Originální a ač velmi akční, přesto skvěle hratelná RTS.
Hodnocení 85%

Autor:
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

PRVNÍ DOJMY: Stellar Blade nabízí daleko víc než jen sexy zadek hlavní hrdinky

Po první hodině strávené v nelítostném světě akční hry Stellar Blade můžeme být zatím spokojení....

VIDEO: Remake očekávaného Paper Maria zaujal s citem předělaným intrem

Remake dvacet let starého akčního RPG Paper Mario: The Thousand-Year Door z éry konzole GameCube...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...