Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Penumbra: Black Plague - budete se bát

  0:02aktualizováno  0:02
„Potřebuješ ruku. Já už svou nepotřebuju,“ říká tajemný hlas za dveřmi. „Přines mi pilu.“
78

Penumbra: Black Plague

Platforma: PC
Výrobce: Frictional Games

  • hutná strašidelná atmosféra
  • uvěřitelná interakce s okolím
  • hra je až příliš "jiná"
  • za chvíli je dohráno

Hodně netradiční zážitek, který je založen především na hrátkách s fyzikou, ale v silně prožitkovém hororovém hávu. Titul, který není pro každého, ale tomu, komu sedne, připraví velmi zajímavé hodiny.

Herní karta

Penumbra: Black Plague (PC)Nenápadný titul jménem Penumbra: Overture nebylo snadné zaškatulkovat. Když loni v květnu vyšel, většina lidí ho ani nezaregistrovala a těm, co se to poštěstilo, byla věnována koňská dávka hororové atmosféry, která byla doplněna logickým počínáním v hodně netradiční podobě a špatně provedenými boji, které jinak bezmála dokonalý zážitek herního undergroundu devalvovaly „pouze“ na úroveň hodně dobrého projektu. I to byl úspěch, vždyť hra původně vznikala jako freewarové demo, a teprve když si švédský vydavatel Paradox všiml potenciálu třímajícím ve fyzikálních hrátkách s okolím, došlo k přesměrování aspoň do budgetové produkce. Tam Penumbra jistě patří nuzným rozpočtem, nikoliv však originalitou a nápadem, jež se počítají k tomu nejlepšímu, co se loni na našich monitorech prohnalo. Přestože prodeje pokulhávaly a na uživení většího projektu by nestačily, nízké náklady prvního dílu znamenaly, že Overture skončilo v zisku a vývojářský tým Frictional Games se mohl pustit do pokračování Black Plague.

"Když tu potkáte mrtvolu, cítíte se opravdu nepříjemně."

Penumbra: Black Plague (PC)„Potřebuješ ruku. Já už svou nepotřebuju,“ říká tajemný hlas za dveřmi. „Přines mi pilu.“ I v Penumbra: Black Plague pocítíte, jakou moc má představivost, a že dokáže mnohdy více než explicitní scény ohavnosti, proti kterým jsou dnes lidé spíše imunní (ačkoliv i na ně narazíte, a když už, tak vás vystraší). Pokračování navazuje přesně tam, kde první díl skončil, tedy v bunkru plném podivností kdesi v pustině. Dobrá zpráva hned na začátek: zpackaný bojový systém zmizel. V Black Plague jste beze zbraně. A je tomu tak dobře.

VIDEO

Jak už bylo zmíněno, vytahuje hra vedle subtilních atmosférických efektů i trumf explicitní hrozivosti. Když tu potkáte mrtvolu, cítíte se opravdu nepříjemně. Jindy na vás ze dveří vyskočí znetvořený člověk – a vězte, že si ten moment budete ještě dlouho promítat v nočních můrách. Protože se nemáte jak bránit prostou silou či nějakými zbraněmi, musíte každou situaci vyřešit šedouPenumbra: Black Plague (PC) kůrou mozkovou a využitím okolního prostředí. Chvíle hrůzy, které v Black Plague zažijete, se dají jen těžko popsat. Tu zhasínají všechna světla, evidentně někdo vypojil přívod elektřiny do části bunkru. Náhle slyšíte zvuk otevírajících se dveří. Rozsvěcí se světlo baterky, která za hrozivého mumlání jejího nositele šmátrá po okolí. Někdo vás hledá. Musíte se rychle schovat v postranní místnosti a najít se nějaký úkryt, ze kterého byste měli výhled na nepřítele, on vás ale zmerčit nesmí. Boj by skončil katastrofou. Pro vás. Především pro hráče stříleček je to zcela nový, nezažitý pocit. Ta bezbrannost.
 
Je to zkušenost, která promění váš pohled na okolí, kterého byste si v obyčejné akci ani nevšimli. Těžké stoly se začnou jevit jako hrozivě průhledné, dřevěné dveře jako z papíru, za ty se neschováte. Harampádí na zemi může mít efekt nášlapné miny. Zavadíte o něj a jste prozrazeni. Každý kout může být slepou uličkou – definitivní. Jelikož je Black Plague hodně temnou hrou, budete se často muset spolehnout jen na své uši. Zvuky hrozícího nebezpečí všk sedí perfektně, a pokud si na ně zvyknete, dozvíte se více pouhým nasloucháním než přímým pohledem.
 
Penumbra: Black Plague (PC)Dalším pilířem Penumbry je naprosto uvěřitelná a realistická práce se světem a předměty kolem vás. Takhle má vypadat interakce. Stačí přitom pouhá myš. Dveře do místnosti si otevřete tak, že uchopíte kliku a táhnete nebo tlačíte. Jinde kupíte kredence, abyste se dostali k větrací šachtě, prostě tak, že je myší berete a házíte na sebe. Chcete zabarikádovat dveře, aby se na vás nikdo nedostal? Pak před ně musíte nanosit krámy, aby se nedaly otevřít. Když už je nejhůře, můžete realistickým pohybem převrátit stůl a zkusit, zda vás náhodou neochrání. A co třeba otevírání každičké zásuvky prostým tažením k sobě? Opět je třeba si na to zvyknout, ale po pár hodinách se budete cítit o to více pohlceni a sami sobě klást otázku, jak jste bez něčeho tak přirozeného v ostatních hrách mohli vydržet. Většina hádanek staví právě na tomhle posouvání, vrstvení nebo pohazování předmětů.

VIDEO

Penumbra: Black Plague (PC)Kdo úspěšně pokořil Overture, bude znát princip řady z nich a hra mu ani zdaleka nebude připadat příliš obtížná. V tom vidíme určitý problém, protože ostřílení borci budou mít hotovo za pět šest hodin. Ani ostatním by titul po osvojení si mechanismů neměl připadat kdovíjak náročný. Vedle fyzikálních puzzlů se tu v mnohem řidší míře vyskytují šikovnostní cvičení, občas nějaká ta kombinace předmětů v inventáři apod. Typický příklad zapeklitosti ve hře je následující. V kantýně se otevřou ochranné dveře jen v případě, že se spusti alarm. Proto musíte přitáhnout sud s olejem do blízkosti rozbitých pojistech, ze kterých trčí všelijaké dráty. Obsah sudu začne pochopitelně hořet. Pak už ho stačí jen dotlačit pod senzor, který se rozhouká a poplach otevře dveře.
 
Penumbra: Black Plague (PC)V prvním díle Penumbry se hrdina Philipp LaFresque v jakémsi grńském dole pídil po osudu svého ztraceného. Ve dvojce se přesunete do podzemní vědecké laboratoře, ve které se provádí vykopávky hraničící s mystikou. Samozřejmě že neopatrné osazenstvo postihla katastrofa. Ale jakého druhu? Cestou se Philipp na různých terminálech a u dveří dostává do kontaktu s přeživšími, ale především dostává opravdového nepřítele, který stále silněji sabotuje jeho snahy. Není divu, že v takovém prostředí začne hrdina tak trochu bláznit, což se projevuje záblesky nočních můr a také různými viděními. Jednou na stejném místě vidíte například jen holou zeď, při dalším pohledu jsou tam dveře.
 
Od hry s tak nízkým rozpočtem pochopitelně nelze čekat kdovíjakou grafickou vyspělost. Smiřte se s tím, že prostředí není nikterak detailní a modely postav také nejsou z nejúžasnějších. Zato práce se zvuky a hudbou zaslouží pochvalu, stejně jako výběr solidních anglických dabérů.
 
Penumbra: Black Plague (PC)Penumbra: Black Plague rozhodně není titulem pro každého, spíše takovou alternativní záležitostí, která se náhodou dostala do běžného prodeje. Čekáte-li nějakou akci s dobrou fyzikou, jste úplně vedle. Tady se budete především skrývat, mít strach, bláznit a posouvat předměty sem tam. Celé je to zahaleno zvláštní, nepopsatelnou atmosférou, která někoho zcela pohltí, jinému z ní bude akorát podivně. Vyzkoušejte, na jaké straně barikády stojíte.
Autor:


Hodnocení hry

Redakce

78 %

Čtenáři

88 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 447 čtenářů

Témata: katastrofy


Nejčtenější

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Cosplay Chun-Li, jedna z nejikoničtějších postav série Street Fighter
Fanouškům připadala herní postava příliš ošklivá, autoři ji předělali

Postava bojovnice Chun-Li byla v bojovce Marvel vs. Capcom: Infinity tak ošklivá, že ji museli autoři v nejnovějším patchi znovu vymodelovat obličej.  celý článek

Fishing Planet
VIDEO: Simulátor rybaření aspiruje na nejlepší trailer roku

V podání autorů chystané hry Fishing Planet vypadá rybaření napínavěji než většina současných stříleček. Volume doprava!  celý článek

Batrman: The Enemy Within
Recenze nového Batmana od Telltale nebude. Je to totiž pořád to samé

Ano, nový interaktivní seriál od Telltale se opět podařil. Pokud vás bavila první sezona, běžte si koupit i druhou. Pokud vás první sezona nebavila, druhou si...  celý článek

Kingdome Come: Deliverance
Nový trailer na Kingdom Come poodhaluje příběh a létají v něm výkaly

Nová ukázka z historického RPG ukazuje násilný přechod hlavního hrdiny z bezstarostného mládí do dospělosti.   celý článek

Další z rubriky

The Surge
RECENZE: Ve sci-fi The Surge budete umírat na každém kroku. Stojí to za to

S tím, jak se v posledních let řada vývojářů vydala cestou zjednodušování a větší přístupnosti pro širší publikum, nastoupil i opačný trend. Nejznámějším...  celý článek

Impact Winter
RECENZE: Postapokalyptický Impact Winter vás odnaučí milovat zimu

Očekávaný simulátor přežití Impact Winter vám ukáže, že konec světa bude pěkně ledový. Jako vedoucí skupiny přeživších se budete muset postarat nejen o sebe,...  celý článek

Inner Chains
Lidé prohráli boj s technologií i přírodou. Recenze hororu Inner Chains

Dystopický svět může mít mnoho podob. Svoji vlastní verzi pokřiveného obrazu Země servíruje i nová nezávislá hororová střílečka Inner Chains z Polska.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.