Perfect Dark - agentka Joanna v akci

• 5
Jó bondovky, to je moje! Vždycky se těším, až zase James Bond sovětům vypálí rybník, až v poslední vteřince zachrání svět před šílenými plány zdegenerovaných maniaků, těším se na bláznivé honičky, přestřelky a v neposlední řadě také na krásné agentky. A jednou z nich je i Joanna, hlavní hrdinka akční hry Perfect Dark.
Perfect Dark

Jó bondovky, to je moje! Vždycky se těším "jako malej jarda", až zase James Bond sovětům vypálí rybník, až v poslední vteřince zachrání svět před šílenými plány zdegenerovaných maniaků, těším se na bláznivé honičky, přestřelky, rafinované vynálezy a v neposlední řadě také na krásné agentky.

Jednu takovou agentku, hrdinku akční hry pro GameBoye, bych vám nyní rád představil. Jmenuje se Joanna "Perfect" Dark, je jí 23 let a kromě toho, že je velice hezká (i když na GameBoyovi to příliš vidět není), je na nejlepší cestě stát se "the best of" agentkou Carrinngtonova institutu. I když jsou její výsledky skvělé, seznámit bych se s ní moc nechtěl, ostatně posuďte sami - místo naklepávání řízků v kuchyni raději dělá samopalem z lidí krvavé bifteky, při první schůzce je docela možné, že vám v nestřežené chvilce vytřelí mozek z hlavy a v ložnici si bohatě vystačí s nabitým kvérem pod polštářem. Ovšem Daniel Carrington, majitel společnosti pro výcvik agentů, je se svou nelítostnou žačkou mimořádně spokojen. Joanin tvrdý výcvik je téměř u konce, zbývá jí pouze složit závěrečný test. Potom ji, jako nejlepší absolventku, čeká náročná mise v Jižní Americe. Je třeba neprodleně zastavit kriminálníky nejvyššího kalibru - Minka Huntera a jeho přisluhovače cyborga Octopuse Prime, jejichž tajná společnost dataDyne v jihoamerické džungli ilegálně vyrábí nebezpečné cyborgy.

Perfect Dark

Do hry vstoupíte právě včas, abyste Joanně pomohli dokončit závěrečný test. Carrington vám sdělí poslední instrukce a vy zažijete první z mnoha překvapení - všechny rozhovory jsou velmi srozumitelně namluveny (a že jich ve hře není málo)! Dalším příjemným překvapením je hezká a detailní grafika. Joannu vidíte šikmo shora, jak se zbraní v ruce prochází rozlehlými lokacemi. Zbraní můžete mít několik - pistoli Falcon 2, různé samopaly, brokovnici KNF-27, raketomet nebo mimozemský dezintegrátor. Také si pohrajete s oblíbenou výbušninou C4. Do každé zbraně samozřejmě patří příslušné střelivo, na nějaké nekonečné náboje zapomeňte. Proto je zapotřebí každého eliminovaného nepřítele bez pardonu prošacovat, zda u sebe nemá nějaké životně důležité zásobníky nebo lékárničku. Každá zbraň se hodí - pistolí můžete eliminovat vojáky jednou ranou, samopal se hodí do větších skrumáží, brokovnice je prostě skvělá (zásah odhodí vojáka klidně přes celou obrazovku). Raketomet likviduje sice spolehlivě, ale trochu moc důkladně - po vojácích nezbude ani mastný flek. A kde nic není, tam ani agentka lékárničku nebere.

Vraťme se ale k Joanně, která je uprostřed závěrečného testu. Prostřednictvím speciálního náramkového komunikátoru přijímá zprávu, že je třeba osvobodit několik rukojmí, pomocí kapesního počítače eliminovat časovanou bombu a samozřejmě zneškodnit všechny nepřátelské vojáky. Perfect Dark Chvíli hrajete a najednou další překvapení - hra se přepne do pohledu vlastníma očima, ovládáte záměrný kříž a máte za úkol zasáhnout co nejvíce odevšad vylézajících vojáků. Takovýchto meziher je zde mnoho, každá je jiná a dlužno říci, že některé by klidně mohly vyjít jako samostatná hra! Např. je tu jízda vojenským automobilem, lodí, let vrtulníkem, odstřelování sniperkou, boj s různými vrtulníky, cyborgy a hlavními padouchy. O mezihrách by se toho dalo napsat mnoho, ale nechci vám zkazit překvapení, takže snad jen to, že jsou docela těžké a pěkně se při nich zapotíte.

Konečně je výcvik u konce a hra může začít! Joanna nastupuje v plné polní do vrtulníku a odlétá na svoji první misi. Ve full-screen animované sekvenci (a zase překvapení - takovýchto animací je ve hře několik) uvidíte její výsadek uprostřed džungle, doprovázený havárií létajícího talíře. Příběh plný zvratů může začít... Podíváte se do mnoha lokací, potkáte několik přátelských a nepřátelských postav (i mimozemšťana) a zažijete několik dějových zvratů.

Grafika se, jak už jsem napsal výše, rozhodně povedla. Detailně prokreslené a "zabydlené" interiéry i exteriéry, pěkně animované postavy i stroje, to vše vás bezpečně vtáhne do hry. Zdařilá hudba hraje jen při animovaných sekvencích, aby při hře mohly vyniknout nejrůznější zvuky. Perfect Dark Vaše kroky zní na každém povrchu jinak, při přestřelkách vojáci křičí bolestí, krev stříká na všechny strany (ops! - toto patří spíše k obrazu), Joanna při smrti zaječí tak, že vám po zádech přejede zimnice. Prostě paráda. Další vychytávka, kterou hra nabízí, je v cartridgi zabudované "rumble", což je zařízení způsobující vašemu GameBoyovi třesavku. Při přestřelkách cítíte v rukách každou ránu a pokud na obrazovce vybuchne nějaké větší nálož, máte co dělat, aby vám GameBoy neurval ruce :-)

Obtížnost je sice vysoká, ale nemusíte se bát, že byste hru nikdy nedojeli do konce. Po každé úspěšně dokončené části mise se vaše pozice automaticky ukládá (k dispozici máte tři sloty, které můžete mazat či kopírovat) a pokud zemřete, můžete misi opakovat donekonečna.

Jak postupujete ve hře, odblokovávají se vám v menu jednotlivé mezihry (ty pak můžete hrát samostatně), mapy pro multiplayer (o něm v dalším odstavci) a animované sekvence (můžete si je kdykoliv přehrávat). Hra podporuje snad vše, co se podporovat dá: již zmiňované rumble, infraport (výměna dat mezi GameBoyem a Nintendem 64, na kterém je Joanna v 3D kabátě), link kabel (multiplayer) i tiskárnu, na které si můžete vytisknout pár speciálně připravených obrázků. Prostě "Perfect"!

Jakkoliv je Perfect Dark v singleplayeru dobrá hra, po čase hrozí, že vás začne nudit. Dohrajete ji jednou, dvakrát (hra vám na konci vypíše, Perfect Dark za jak dlouho jste ji dohráli - i v tom se jistě dá s kamarády soutěžit) a co dál? Samozřejmě multiplayer! Hra nabízí čtyři módy: Timed Game - máte 1, 3 nebo 5 minut na to, abyste nasbírali co nejvíce fragů, Flag Run (1, 3 a 5 minut) - někde v lokaci je vlajka, kdo ji sebere a udrží do časového limitu je vítěz, vtip je v tom, že když drží vlajku nemůže střílet. Pak tu máme Counter Force - ve hře jsou dvě rukojmí, jeden hráč je hlídá a druhý se je snaží ovobodit, a konečně First 10 Kill (varianty 5, 7 a 10) - kde nejste omezeni časem, vyhrává ten, kdo první desetkrát zastřelí soupeře. Hrát můžete až v pětadvaceti lokacích, se čtyřmi charaktery. To záleží na tom, jak jste si v single playeru vedli a kolik jste otevřeli lokací, charakterů a extras (některé věci se dají odemknout jen s N64). Po lokaci se povaluje spousta zbraní, lékárniček a nábojů. Jen prostí vojáci "na odstřel" jaksi chybějí.

Abych jen nechválil, vyšťoural jsem i pár chybiček - díky poměrně velkému měřítku grafiky není váš výhled na okolí příliš velký a dost často vás nepřátelé spatří dříve, než stačíte cokoliv udělat. Někteří vojáci jsou zřejmě nahluchlí - klidně stojí na fleku, i když vedle nich střílím jejich parťáky brokovnicí. Ještě jeden opruz - animované sekvence nejdou přerušit, což by při jejich někdy značné délce a, díky vysoké úmrtnosti, častém opakování velmi bodlo.

Celkově nelze jinak než hru doporučit. Pokud jste militantně založení, nejsou vám proti srsti cákance krve a střílení bastardů do zátylku, je to vedle Metal Gear Solid jednoznačně jasná volba.

Témata: Vtip