Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Perimeter - strategická revoluce

  12:00aktualizováno  30. května 4:40
Po více jak třech dlouhých letech je nám naservírována RTS strategie Perimeter, která by podle slov autorů měla být doslova revolucí v žánru. Ale světe div se! Ono na tom možná i něco bude…
86

Perimeter

Platforma: PC
Výrobce: K-D Lab

Herní karta

Po více jak třech dlouhých letech je nám naservírována RTS strategie Perimeter, která by podle slov autorů měla být doslova revolucí v žánru. Ale světe div se! Ono na tom možná i něco bude. Chlapíci z K-D Lab nejenže měli spoustu originálních nápadů, ale dokonce je dokázali výtečně implementovat do hry, z čehož vyplývá, že máme tu čest s mistrovským kouskem, který je navíc navýsost originální, což je na dnešní dobu hotový zázrak. Ptáte se v čem je ona originalita? Čtěte dále…

popisek

Než se rozepíšu o všech těch skvělých fíčurkách, které si na nás tvůrci připravili, povím vám něco o příběhu. Ten je totiž skvělý a originální stejně jako celá hra. Vesmír, jak ho známe dnes, prakticky neexistuje – jsou pouze jakési bubliny pospojované teleportačními branami. V každé bublině je jen malý kousek území (= 1 mise ve hře). Lidstvo žije už pouze v obřích mateřských lodích, kterým se říká Frames (Rámce) a skrz jednotlivé teleporty se snaží najít lepší budoucnost. Naneštěstí v jednotlivých bublinách většinou nejsou sami, ale narážejí buď na původní obyvatelstvo v podobě broků a jiné podobné havěti, ale také na soupeřící lidské strany. Aby toho nebylo málo, setkává se lidstvo se „Spirity“ – mimozemskou rasou z jiné dimenze, která také chce najít lepší svět. Víc zde prozrazovat nebudu, ale vězte, že příběh je opravdu profesionálně promyšlen a najdete v něm téměř vše. Bravo!

popisek Originalita? A jaká!
Tak a teď jaké revoluční prvky si pro nás autoři přichystali? Ty nejdůležitější věci bych v podstatě mohl rozdělit na dvě základní kategorie – terramorfing a morfování jednotek. Co je to terramorfing asi každý z vás ví (pro ty dva z vás je to zjednodušeně řečeno úprava terénu), ale teprve v Perimeteru pochopíte skutečný význam tohoto slova. Jak už jsem napsal výše, každá bublina je pouze kus země, takže abyste si na něm vytvořili podmínky vhodné pro další rozvoj, je nutné si ho trochu upravit. Tuto úpravu dělají základní jednotky jménem „Brigadier“. Stavět nové budovy lze totiž pouze na absolutní rovině. Stačí označit kus země, který si přejete přeměnit na použitelnou plochu (rozuměj rovinu), a Brigadierové vypustí až několik desítek malých nanobotů, kteří se okamžitě vydají k označenému místu a začnou pracovat.

Plastičnost terénu je opravdu úžasná. Pokud vypukne nějaký boj a na vaši zpracovanou plochu dopadne například raketa nebo vám nepřítel zničí nějakou budovu, zůstane na jejím místě malý kráter.

Je to skvěle provedené – pokud potřebujete terén snížit, začnou nejprve „vykusovat“ kousky země okolo, aby ho měli z čeho vyvýšit. Plastičnost terénu je opravdu úžasná. Ale zarovnáním terénu to nekončí. Pokud vypukne nějaký boj a na vaši zpracovanou plochu dopadne například raketa nebo vám nepřítel zničí nějakou budovu, zůstane na jejím místě malý kráter, takže terén už není rovný, takže na něm nelze nic postavit. S tím si ale nanoboti hravě poradí. A to vše zcela automaticky. Nějaké obrázky najdete v následující tabulce.

Terramorphing v Perimeteru.

Terramorphing je věc vskutku úžasná. Terén můžete téměř libovolně měnit, ale až si ho pěkně vyhladíte, stále nemáte vyhráno. Stačí několik nepřátelských krtků nebo pár raket a nepostavíte ani záchodky.


popisek

Na upraveném terénu můžete stavět nové budovy a tím expandovat. Stavby nových budov provádí druhá veledůležitá jednotka jménem „Buildmaster“. Stavba probíhá tím stylem, že si vyberete budovu, kterou chcete postavit, a označíte oblast, kde ji chcete postavit (musí být v energetickém perimetru – viz níže). Buildmasterové začnou vypouštět malé částice, ze kterých se začne budova stavět. Tyto částice lze zničit pouze laserovým paprskem, takže pokud se v okolí nalézá nepřátelská laserová věž, bude stavba velice pomalá, protože většinu částic stihne věž sestřelit. Zde se vyplatí mít co nejvíce Buildmasterů, ale maximální počet je pět s tím, že je to spojeno i pro Brigadiery, takže si musíte rozmyslet, jestli chcete raději rychle terraformovat terén nebo rychleji stavět. Naštěstí kdykoliv během hry lze Brigadiera přetransformovat na Buildmastera a naopak. Velká výhoda Brigadierů a Buildmasterů je fakt, že mohou pracovat na dálku. Nanoboti na terraformování i stavební částice si cestu najdou sami, ale musíte mít na paměti, že jim cesta bude chvíli trvat, takže si musíte rozmyslet, jestli Brigadiery nebo Buildmastery pošlete blíže k nepříteli a bitevnímu poli nebo je zastrčíte někam do kouta a radši si počkáte. Rozhodnutí je jen na vás.

popisek Morfování jednotek – revoluce v žánru
Na druhém místě jsem zmínil morfování jednotek – o co jde? Téměř v každé běžné RTS strategii je management jednotek proveden tak, že si vyrobíte libovolný počet jednotek, ty označíte a pošlete na nepřítele. Ne tak v Perimeteru. Zde je management jednotek proveden tak, že můžete mít maximálně pět skupin jednotek (každá je podmíněna stavbou jednoho Velitelského Centra). V každé skupině už pak můžete mít jednotek kolik chcete, ale zmorfovat je můžete pouze vždy na jednu. Safra, už o tom morfování mluvím (píšu) pěknou dobu a pořád nevíte, o co se jedná. Takže – na stavbu jednotek máte tři „stavební kameny“ – jsou to vojáci, technici a důstojníci. Ti jsou sami o sobě neškodní a nemohou útočit, ale pokud jich do jedné skupiny dáte určitý počet, můžete je změnit na bojovou jednotku. Pokud například budete mít ve skupině šest vojáků a čtyři techniky, můžete je přeměnit na jedno vznášedlo vyzbrojené raketomety, apod.

Není nic jednoduššího, než si vyrobit pár vznášedel, vodní plochu přeletět a u dalšího hnízda je přeměnit na pozemní granátníky.

To ale není všechno. Pokud se vám vámi zvolená jednotka nebude líbit nebo už ji nebudete potřebovat, můžete ji v klidu přeměnit na jinou za pouhých několik sekund, což se v praxi velice hodí. Uvedu malý příklad – v jedné z počátečních misí máte za úkol zničit tři hnízda brouků. To první je bez problémů, ale zbylá dvě leží za vodní plochou, do které pozemní jednotky nemůžou. Není tedy nic jednoduššího, než si vyrobit pár vznášedel, vodní plochu přeletět a u dalšího hnízda je přeměnit na pozemní granátníky, kteří už s hnízdem udělají krátký proces. Jak prosté. Tento systém se mi v praxi velice osvědčil, protože přestože můžete velet maximálně pěti skupinám, vše je krásně přehledné a snadné na ovládání. Obrázky morfujících jednotek naleznete v následující tabulce.

Morphing jednotek.

Morfování jednotek je další originální věc, se kterou se jen tak nesetkáte. V jaké jiné strategii si můžete své jednotky kdykoliv přeměnit na jiné? Na následujících obrázcích se podívejte na jednotlivá stádia přeměn a na několik různých "zakončení".



popisek Energie nadevše
Co se týká stavby základny, tak i tady se autoři nedrželi žánrového standardu. Nekoná se totiž žádná těžba surovin ani nic podobného. Jediná surovina, zato však veledůležitá, je tu energie, kterou získáváte stavbou elektráren. Pokud postavíte elektrárnu, vytvoří se okolo ní malý rádius, kde můžete stavět budovy. Energii potřebujete prakticky ke všemu – ke stavbě jednotek, k budování nových staveb, k morfování, terraformingu a v neposlední řadě také k energetickému štítu. Energetický štít je opravdu pěkná věc. Pokud ho aktivujete, zdvihne se okolo elektráren neprostupný štít, který vás ochrání od jakýchkoliv útoků. Bohužel štít žere energii jako trabant benzín, takže jeho použití si musíte, pokud nejste energetický magnát, dobře rozmyslet. Výtečná vlastnost energetického štítu je ta, že pokud pohltíte nepřátelskou elektrárnu, získáte ji pro sebe, čehož se dá skvěle strategicky využít a zasadit nepříteli citelnou ránu v podobě ochromení poloviny jeho impéria vyřazením nějaké klíčové elektrárny.

popisek Originalita je originalita, ale co hratelnost?
Nebojte, přestože se chlapíci z K-D Lab odvážili do neprozkoumaných oblastí, objevili tam něco opravdu úžasného. Perimetr se hraje opravdu skvěle. Hru můžete kdykoliv úplně pozastavit a prohlédnout si pořádně situaci a promyslet další postup. Bohužel když je hra úplně pozastavena, máte velice omezené možnosti, co můžete dělat, ale hru lze i zpomalit na 50 %. Lze ji ale i zrychlit na 200 %, takže nemusíte zdlouhavě čekat, než se vám dokončí klíčová stavba, apod. Co se týká obtížnosti, tak ta je poměrně vyvážená, i když občas se zapotí i ti zkušenější z vás. Ze začátku na vás téměř nikdo neútočí a pouze se postupně seznamujete s ovládáním a celkovými principy hry, ale jak překonáte první desítku mísí (z celkových 28), začne přituhovat, a ke konci už je to opravdu nářez.

Grafika ve hře je totiž provedena do nejmenších detailů. Vše je samozřejmě plně ve 3D, takže máte možnost rotace kamery a také zoomu.

popisek Připravte si pořádné železo
Ano je to tak. Na grafické orgie a skvělé efekty, které se vám rozpoutají na monitoru, budete potřebovat něco silnějšího. Grafika ve hře je totiž provedena do nejmenších detailů. Vše je samozřejmě plně ve 3D, takže máte možnost rotace kamery a také zoomu. Pokud kameru úplně oddálíte, máte krásný přehled o základně a budete se moci kochat krásnými energetickými paprsky navzájem pospojovaných elektráren nebo úžasným efektem energetického štítu. Pokud naopak kameru úplně přiblížíte, budete moci žasnout nad neuvěřitelnou detailností všech budov a jednotek. Autoři šli dokonce tak daleko, že ve svém hlavním Rámci uvidíte za okny život velkoměsta v podobě mrakodrapů a vznášedel. Grafika je opravdu skvělá, což bohužel není moc vidět na obrázcích roztroušených okolo – to se musí vidět v pohybu. Bohužel pokud máte vy nebo nepřítel trochu větší základu s více budovami a nastavíte detaily na vysokou úroveň, připravte se na slabších počítačích na nepěkné trhání. Naštěstí možnosti grafického nastavení jsou opravdu velké, takže si to každý může vyladit přesně na svoji konfiguraci.

Ruku v ruce s výtečnou grafikou jde i hudební zpracování. Hudba se opravdu povedla – jde o kombinaci ambientní hudby s trancem, což k podobné hře skvěle sedí. Škoda jen, že je těch skladeb tak málo. Zvukové efekty jsou taktéž nadprůměrné. Laserové paprsky skvěle hvízdají, rakety krásně vybuchují, prostě lahoda.

Verdikt: Není opravdu co řešit. Máme před sebou jednu z nejoriginálnějších her posledních několika let. Navíc se skvěle hraje a má opravdu výbornou audiovizuální stránku. Rozhodně berte!

Perimeter
Minimum: CPU 1000, 256 MB RAM
Optimum: CPU 2000, 512 MB RAM
Multiplayer: ano
Další informace: SP / MP demo / screenshoty / E3 videa
Výrobce/distributor: K-D Lab / Codemasters
Distributor v ČR: Cenega Czech (český manuál)
Oficiální stránka: homepage
Verdikt: Originální RTS se zajímavým potenciálem.
Hodnocení: (info) 86%
Autor:


Hodnocení hry

Redakce

86 %

Čtenáři

89 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 224 čtenářů



Nejčtenější

Batrman: The Enemy Within
Recenze nového Batmana od Telltale nebude. Je to totiž pořád to samé

Ano, nový interaktivní seriál od Telltale se opět podařil. Pokud vás bavila první sezona, běžte si koupit i druhou. Pokud vás první sezona nebavila, druhou si...  celý článek

Cosplay Chun-Li, jedna z nejikoničtějších postav série Street Fighter
Fanouškům připadala herní postava příliš ošklivá, autoři ji předělali

Postava bojovnice Chun-Li byla v bojovce Marvel vs. Capcom: Infinity tak ošklivá, že ji museli autoři v nejnovějším patchi znovu vymodelovat obličej.  celý článek

Příznivci krajní pravice v Charlottesville ve Virginii (11. srpna 2017)
Končím s vtipy o nacistech, slibuje populární youtuber PewDiePie

Po nedávných událostech v Charlottesville se jeden z nejpopulárnějších youtuberů rozhodl, že už nebude dělat žádné vtipy o nacistech.  celý článek

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Fishing Planet
VIDEO: Simulátor rybaření aspiruje na nejlepší trailer roku

V podání autorů chystané hry Fishing Planet vypadá rybaření napínavěji než většina současných stříleček. Volume doprava!  celý článek

Další z rubriky

Impact Winter
RECENZE: Postapokalyptický Impact Winter vás odnaučí milovat zimu

Očekávaný simulátor přežití Impact Winter vám ukáže, že konec světa bude pěkně ledový. Jako vedoucí skupiny přeživších se budete muset postarat nejen o sebe,...  celý článek

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

Empathy: Path of Whispers
RECENZE: Jaký je svět bez lidí? Empathy ho ukazuje po apokalypse

Empathy je jedna z těch her, v níž nepotkáte jediného člověka. Podobně jako třeba v Everybody's Gone to the Rapture nebo Dear Ester to však má svůj důvod....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.