Prostorové 3D

Prostorové 3D

Pět herních trendů pro rok 2011

  • 20
Rok 2011 přinese spoustu herních pokračování, nával trojrozměrné grafiky a snad i smysluplné hry s dotykovým a pohybovým ovládáním. Nahlédli jsme do křišťálové koule a nabízíme přehled nejvýraznějších trendů, které nás čekají v následujících dvanácti měsících.

1. Třetí rozměr
Nintendo představilo nový handheld 3DSTrojrozměrné hraní má už dlouhou historii, ale skutečné hody nastanou až letos. Doposud se hry s iluzí trojrozměrného prostoru omezovaly na PC s drahou výbavou, nebo na ještě dražší kombinaci PlayStation 3 a 3D televizoru.

Situaci razantně změní Nintendo až během následujících měsíců začne prodávat kapesní přístroj Nintendo 3DS. Jeho displej nabídne malý, ale působivý 3D obraz a hry, které tuto vymoženost využijí nejen pro ohromení hráčů, ale i pro obohacení herních možností.

Nintendo 3DS pravděpodobně nebude nijak levné. Počítá se se zaváděcí cenou kolem 10 tisíc korun. Přesto se ho prodají miliony, stejně jako v případě předchozích kapesních hraček od Nintenda.

Rozvoje se dočká i hraní na velkých obrazovkách. Trojrozměrné hraní na PC bude nejspíše zase levnější díky novým grafickým kartám od nVidie. ATI se snaží dohnat náskok svého konkurenta tím, že nabízí bezplatnou licenci pro stereoskopické 3D hraní s ovladačem IZ3D bez nutnosti speciálního displeje, jen Nintendo 3DSs barevnými papírovými brýlemi. Výsledek ale není zdaleka tak dobrý.

Na druhou stranu klesají i ceny 3D televizorů. Před necelým rokem stála nejlevnější 3D televize více než 40 tisíc korun, dnes už je to polovina.

Kromě hardwaru podpoří 3D hraní i kvalitní software. Velká část nových her pro PC a PlayStaiton 3 bude podporovat trojrozměrné zobrazení. Gran Turismo 5 ukázalo, jak vypadá kvalitní 3D efekt ve videohrách a tituly jako Killzone 3 slibují ještě efektivnější využití technologie.

2. Pokračování slavných her
Trend vydávat pokračování úspěšných her bude pokračovat i v roce 2011. Nové díly se čekají u tradičních sportovních továren na peníze jako je Madden nebo FIFA, chystá se také F3AR, Crysis 2, The Elder Scrolls V: Skyrim, Diablo 3, Mass Effect 3, Dragon Age 2, Witcher 2, Killzone 3, Mortal Kombat 2011 a mnoho dalších. Vydavatelé nechtějí po těžkém roce vsadit všechno na nevyzkoušené koně, takže se Killzone 3pojistí dostatečným množstvím ziskových a ověřených her.

Přesto očekáváme i několik novinek. Velká očekávání doprovázejí třeba L.A. Noir od RockStaru. Hlavní hrdina se bude pohybovat na správné straně zákona a silnější bude i důraz na příběh.

Mezi očekávané novinky patří i 3D střílečka Brink od Bethesdy, která sází na volný pohyb s využitím prostředí. Nové pojetí slibuje i 3D střílečka RAGE od iD Software zasazená do postapokalyptického světa. Fanoušci emotivních příběhů pak čekají na hru The Last Guardian pro PlayStation 3.

3. Lepší hry na cesty
iPhone a telefony s Androidem představují velkou konkurenci pro kapesní Nintendo i pro PlayStation Portable. Hlavním důvodem je nízká cena dotykově ovládaných her. V letošním roce očekáváme nástup nové generace mobilních her s lepší grafikou.

PlayStation PhoneCestu ukázaly Epic Citadel a Infinity Blade od Epicu. Růst čeká také hraní na větší ploše. Očekávaný iPad 2 nabídne větší výkon a zvládne tedy i hezčí grafiku. Konkurence se dá čekat i na platformě Android, na trh se letos chystá několik desítek různých tabletů s tímto systémem.

Naději na příjemnější hraní skýtá budoucnost kapesní PlayStation, respektive herní mobil od Sony Ericssonu. Nabídne lepší ovládání se standardními tlačítky namísto virtuálních tlačítek na displeji. Dotykové ovládání je zatím největší problém her pro iPhone a Android. Vývojáři jen slepě portují hry z tradičních platforem, místo aby přemýšleli o specifikách dotykových telefonů. Proto se doposud tak dobře daří menším vývojářům s dobrými nápady.

4. Pořádné hry pro Kinect a Move
Naděje umírá poslední, a tak věříme, že se letos dočkáme lepších her pro Kinect a Move než v uplynulém roce. Na Kinectu se zatím opravdu povedla pouze Sorcery pro PlayStation MoveDance Central, která dokázala obejít omezení Kinectu. Mluví se o aktualizaci, která zvýší rozlišení senzoru, takže zvládne rozpoznávat i jemnější pohyby. Už teď se můžeme těšit na rytmickou hru Child of Eden, která uspěla na loňském E3. Kromě toho je ale Microsoft podezřele potichu.

V případě Sony se více povedly hry s přidanou podporou Move než hry přímo pro Move určené. Takový MAG s pohybovým ovladačem je rozhodně zábavnější než Kung-Fu Rider. V novém roce se můžeme těšit na Killzone 3 s plnou podporou ovladače Move i na hru Sorcery. Ta slibuje možnost proměnit se v čaroděje, snad s větším úspěchem než pohybově ovládaný Harry Potter pro Kinect, který naprosto pohořel.

5. Hraní napříč platformami
Stejné tituly vycházejí ve verzích pro různá herní zařízení od počátku herního průmyslu, ale uživatelé různých herních strojů jsou od sebe oddělení neproniknutelnou stěnou. To by se v roce 2011 mělo pomalu měnit. Už nyní existují vlaštovky, které napříč platformami alespoň sdílejí žebříčky Bejewelled Blitznejúspěšnějších hráčů jako Bejeweled Blitz pro iPhone, PC a Facebook. Microsoft slibuje pro letošní rok možnost hrát stejné hry s přáteli na Xboxu 360 a na telefonech s Windows Phone 7.

Více her by mělo podporovat také společné hraní lidí, kteří mají iPhone a telefon s Androidem podobně, jako to už před rokem nabídla hra Homerun Battle 3D. Největší pecku ale slibují Valve. Jejich očekávaný Portal 2 podle všeho umožní hrát majitelům PC s lidmi, kteří budou hrát na PlayStation 3.