PlayStation Move

PlayStation Move

Pět největších loňských událostí herního průmyslu

  • 29
Naštvaní ptáci, pohybové ovládání, boje mezi vydavateli, propad prodejů a nástup her na Facebooku. Právě to hýbalo herním průmyslem roku 2010.

Vývoj herního průmyslu můžete na BonusWebu sledovat průběžně celý rok. Na startu roku nového je ale správný čas připomenout si rok loňský. Kromě obvyklých starostí, kdo vydělá a kdo o peníze přijde, se objevily i opravdu dobré zprávy o úspěchu nezávislých tvůrců her. Kované fanoušky hraní pak celý rok iritoval úspěch her na Facebooku i nové systémy pohybového ovládání pro PlayStation 3 a Xbox 360.

Naštvaní ptáci
Angry BirdsnVidia mohla uvést nové supervýkonné a přitom úsporné grafické karty a Microsoft mohl vydat Halo Reach, ale to není nic proti pozdvižení, které panuje v kapsách hráčů. Obrovský nárůst zájmu o hry v mobilních telefonech a o produkci malých nezávislých herních studií ukazují dokonale Naštvaní ptáci.

Hra Angry Bird, která vznikla původně pro iPhone, nakonec ovládla prodejní žebříčky i ve verzi pro Android a celkem si ji stálo 50 milionů lidí, i když většina z nich v bezplatné variantě. Ale i těch 12 milionů platících zákazníků je dost.

Nutno dodat, že finské studio Rovio, které hru vyvinulo, není úplně malé. Vývoj stál Finy asi 100 000 eur (2,5 milionu). Ve srovnání s náklady ve výši desítek milionů na tradiční herní tituly je to ale pakatel, který se vývojářům rychle vrátil.

minecraft_p01Sílu nezávislých vývojářů ukázali i další. Hodně se mluvilo i o projektu Minecraft, za kterým stojí jediný člověk. Tato hra s náhodně generovaným světem, ve kterém hráči mohou stavět a bořit podobně jako s kostkami Lega, už svému tvůrci vydělala několik milionů eur. I přes cenu 15 eur a "nevzhlednou” grafiku si hru koupilo už téměř 900 tisíc lidí.

Dařilo se i dalším nezávislým hrám. Skvělý úspěch na XBoxu má stahovatelná hra Limbo, populární je Super Meat Boy na Xboxu i PC nebo Desktop Dungeons pro Windows.

Pohybové ovládání
Microsoft KinectStávající nabídka her pro Kinect, Move a vlastně i pro Nintendo Wii je spíše smutnou přehlídkou nevyužitého potenciálu, ale prodejní úspěch zaznamenaly všechny tři platformy. Zatímco Wii od Nintenda je už pomalu na ústupu, hry pro Wii se stále drží na špičce žebříčků díky obrovskému množství prodaných konzolí.

Sony a Microsoft bojují o nové hráče nabídkou pohybového ovládání doplněného o detailnější grafiku ve vysokém rozlišení. A i když média ani kovaní hráči nešílí nadšením, oběma firmám se daří své pohybové systémy prodávat.

Ještě před Vánoci Microsoft oznámil prodej 4 milionů senzorů Kinect s tím, že by měl do konce roku dosáhnout čísla 6 milionů. To je dvojnásobek původního odhadu 2,5 milionu prodaných kusů. Sony se před Vánoci pochlubilo číslem 4,1 milionu vyexpedovaných kusů, neuvedlo ale počet kusů, které si skutečně lidé odnesli domů.

PlayStation MoveProdeje na obou platformách by mohly být i vyšší, ale Sony i Microsoft do obchodů dodaly minimální množství samostatných ovladačů, obě firmy propagovaly hlavně balíčky s novou konzolí. V Česku tak týden před Vánoci bylo v podstatě nemožné koupit Kinect i Move a podobná situace byla i v zahraničí.

Souboj vydavatelů
Konkurenční boj prospívá podle pouček kapitalismu koncovým zákazníkům. V případě herních vydavatelů Electronic Arts a Activision se ale konkurence vymkla kontrole a změnila se spíše ve výměnu názorů mezi boxery před očekávaným zápasem. Středem boje obou firem je dvojice herních guru Vince Zampella a Jason West, které proslavila práce na sérii Call of Duty.

Vlnobití žalob a protižalob mezi vývojáři a společností Activision, respektive mezi firmami Activision a Electronic Arts, začala z pohledu veřejnosti vyhazovem obou manažerů z vývojového studia Infinity Ward už v březnu. Activision tento krok vysvětlila tím, že se oba pánové dopustili porušení smluvních podmínek a odepření poslušnosti. A to tak, že začali Modern Warfare 2vyjednávat o možné práci pro Electronic Arts a další herní vydavatele.

Zampella a West kontrovali žalobou, podle které jim Activision dluží milionové částky jako odměnu za rekordní prodeje Modern Warfare 2. V dubnu reagoval žalobou Activision. Následovala hromadná žaloba zaměstnanců a Infinity Ward proti Activision, ve které vývojáři požadují mezi 75 a 125 miliony dolarů v nevyplacených odměnách za Modern Warfare 2 a dalších 75 až 500 milionů jako odškodné.

Ještě v dubnu Zampella s Westem založili vlastní firmu Respawn Entertainment, do ní okamžitě investovali Electronic Arts. Součástí firmy je i 38 bývalých zaměstnanců Infinity Ward. Pak byl dlouho klid.

Až v prosinci Activision podal žalobu na EA a oba bývalé šéfy Infinity Ward kvůli spiknutí a nekalé soutěži. Všechny žaloby by se měly dočkat projednání před soudem v průběhu letošního roku.

Propad prodejů
Výsledky prodejů videoher sledovali odborníci ostřížím zrakem. Snažili se najít naději poté, co realita vyvrátila mýtus, že hry jsou odolné recesi stejně jako alkohol a cigarety.

První polovinu roku propadali lidé v herním průmyslu depresím, měsíční výsledky ukazovaly meziroční pokles prodejů v průměru kolem osmi procent. To je stejný propad, jako mezi lety 2008 a 2009. Trochu optimismu přinesl listopad, ale ani monstrózní prodeje v prosinci už situaci nezachrání. Prodeje her a herního hardwaru podle americké společnosti NPD meziročně poklesnou o dalších 3 až 7 procent.

To ale není celé. Jde totiž jen o údaje z amerického maloobchodu. To může vypovídat o určitých trendech, ale neplatí to univerzálně. Hlavním důvodem je růst digitální distribuce - prodeje her přes internet na Steamu nebo přes služby XBox Live a PlayStation Network. Do herního průmyslu navíc patří i prodeje her pro telefony, kde se točí stovky milionů. Prodeje mimo kamenné prodejny přitom podle NPD tvoří až 30 procent celkového prodejního koláče.

Nástup her na Facebooku
FarmvilleDalší stovky milionů dolarů utrácejí hráči za hry na sociálních sítích, hlavně na Facebooku. Nejsilnějším hráčem na tomto poli je firma Zynga, která za loňský rok podle analytiků vykáže obrat 500 až 700 milionů dolarů utržených za prodej virtuálních předmětů a peněz do svých her.

Aktuálně je v kurzu hra CitiVille s 62 miliony aktivních uživatelů za měsíc. Facebooková nápodoba SimCity tak sesadila z trůnu Farmville. Celkem hraje hry od Zyngy 261 milionů hráčů.

Pro Zyngu ani další hráče to nebyl úplně snadný rok. Nejprve na jaře Facebook výrazně omezil možnosti her oslovat nové hráče neustálým posíláním zpráv přátel aktivních hráčů. Zynga se také stala terčem kritiky a několika žalob kvůli ochraně osobních údajů.

Není to ale jediná problematická firma ve vztahu k osobním datům. Informace o hráčích odesílají prodejcům reklamy i Angry Birds nebo Bejeweled 2 pro iPhone.