Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Petr Vochozka popisuje své začátky

  12:00aktualizováno  27. srpna 1:47
Určitě vás někdy zajímalo, co všechno předcházelo úspěchu Petra Vochozky. Většina lidí jistě ví, že před Illusion Softworks tu byl ještě Vochozka Trading. Málokdo však ví, jak se Petr ke hrám dostal, co na to říkali jeho rodiče a jaký byl Vochozkův vývoj v herní branži. Zajímá-li vás odpověď alespoň na jednu z otázek, pak je toto interview určeno právě vám.
Petr Vochozka ve svém øeditelském køesle

Určitě vás někdy zajímalo, co všechno předcházelo úspěchu Petra Vochozky. Většina lidí jistě ví, že před Illusion Softworks tu byl ještě Vochozka Trading. Málokdo však ví, jak se Petr ke hrám dostal, co na to říkali jeho rodiče a jaký byl Vochozkův vývoj v herní branži. Zajímá-li vás odpověď alespoň na jednu z otázek, pak je toto interview určeno právě vám.

Kdy jsi poprvé začal uvažovat o distribuci českých her a co tě k tomuto nápadu přimělo?
V roce 88 jsem si koupil Atari 800 a samozřejmě jsem na něm začal hrát hry. Hned od začátku jsem se snažil něco sám vytvořit, udělal pár desítek jednoduchých her, které jsme si s kamarády vyměňovali na kazetě. V 90-tém následovala Amiga, později PC 386. Všude okolo jsem viděl, že zájem o hry je obrovský, takže jsem zkusil svoje štěstí se hrou na Amigu Světák Bob, které se prodalo pár stovek kusů. Další program byl CAG (Create Adventure Game - tvorba vlastních her) - no a pak už přišli Pterodoni, jak vtipně popsal Jarek Kolář.

Kdy přesně vznikla společnost Vochozka Trading? Založil jsi ji sám, nebo jsi měl nějaké "stínové" partnery?
Vznikla přesně v den (no, možná druhý), kdy jsem dosáhl maturity, která byla pro vystavení živnosťáku vyžadována. Bylo mi 18 a kousek. V podstatě nejde o společnost, ale o živnost jako fyzická osoba a byl jsem sám, pouze s pár tisícovkami "kapitálu".

Proč jsi dal do jména své firmy netradiční "Trading" a nikoli všeobecně užívané "Games", "Entertainment" nebo "Interactive"?
Nějak mi to znělo líp než "Interaktivní Vochozka" :)

Pokud vím, tak TOO nebyla první hra, o jejíž distribuci jsi se staral. Byly tam ještě nějaké tituly na Amigu... Co to byly za hry a jaký o ně byl tenkrát zájem?
Již zmíněný Světák Bob a CAG, a dále distribuce Poklad Zlatých Sluncí a skoro dodělaná 7 dní a 7 nocí. Zájem byl jakž takž, všas to také nebyly světoborné tituly.

Pak ale přišli Pterodoni s Oslím ostrovem. Byl jsi překvapený, když ti tenkrát nabídli tuhle hru?
Tenkrát jsem se dost soustředil na 7 dní a 7 nocí. K TOO jsem přišel už když byla dokončena. Dalo by se říct jak slepý k houslím, ale není tomu tak - byl jsem první a jediný, kdo se v té době věnoval tvorbě a prodeji českých her.

O propagaci Oslího ostrova jsi se postaral vskutku bezchybně... Prý sis na něj dokonce sám napsal recenzi do Excaliburu. Je to pravda? Pokud ano, vysvětli mi, jak bylo vůbec něco takového možné?
Pokud se nepletu, recenzi psal Andrej Anastasov. Byla hotová už dříve, než za mnou Jarek vůbec přišel, rozhodl jsem se na jejím základě. Máš nějaké další zaručeně podložené fámy? (hehe, těch by bylo, třeba ta o tom pirátství :-) - by Vreco)

Co je mi známo, tak Oslí ostrov byla první česká hra, která se prodávala v klasické papírové krabici. Ale co předtím? Snad jsi předešlé tituly nerozesílal v igelitových pytlících?
Přesně tak. TOO se prodával na jedné disketě, která byl položena na čb manuálu (formát A6) a vše hezky zataveno do igelitu. Avšak už na podzim, společně se 7 dní a 7 nocí, jsem pro obě hry nechal vytvořit standardní krabice. Začítky byly dost amatérské...

Jaký byl na Oslí ostrov ohlas hráčů? Byla tato hra komerčně úspěšná (pokud se to tedy dá takto specifikovat)?
Ohlasy byly skvělé a dá se řící, že hra na tehdejší poměry vydělala slušné peníze. Ale více než to - nastartovala pozici pro další vývoj, nejenom Vochozka Trading, ale i dalších. Toho si rozhodně cením nejvíce.

Domnívám se, že ani tobě nemohlo hlavně v počátcích chybět velké nadšení pro věc. Navíc tvoje podnikání mělo jistě velkou podporu i v rodině (vzpomínám si totiž, jak jsem ti kdysi volal domů... chtěl jsem se zeptat, jestli už je hotové Ramonovo Kouzlo. Vzala to tvoje máti a nadšeně mi odpověděla: "Jo, už je to hotový. Kluci zrovna běželi zajistit krabice... J"). Tak to tedy tenkrát bylo?
Já mám nadšení pro věc pořád, jinak bych v téhle branži nedělal. Ptal jsem se matky na tvůj telefonát, ale bohužel si už po šesti letech nevzpomněla :)

Vochozka Trading už vlastně dneska neexistuje. Místo ní je tu Illusion Softworks. Kdy vlastně došlo k této "transformaci" a jaké okolnosti tě k ní donutily?
Díky těm okolnostem!!! Vochozka Trading pořád existuje (pořád mám živnostenský list), ale prakticky nic nedělá. Transformace také není pravé slovo, prakticky jsme založili totálně novou firmu. Okolnosti byly jasné - čím dál větší míra pirátství a malý český trh. Konec Visionu, se kterým jsem měl velmi dobré vztahy, také nepomohl. Proto jsem společně se spolužákem (tehdy studentem VŠE) připravil business plan a objel jsem několik investičních společností. Nakonec jsem se dohodl s Cash Reform (100% česká, dokonce brněnská firma) a 12.8.1997 jsme založili Illusion Softworks, s.r.o. Zajímavé je, že právě v těchto dnech si najednou jedna firma (které mně tehdy odmítla), vzpomněla, že prý jim tenkrát kdosi slíbil jakýsi podíl v Illusionu :)) Já o tom nic nevím, možná jsem stejně sklerotický jako moje matka :)

Autor:




Nejčtenější

Příznivci krajní pravice v Charlottesville ve Virginii (11. srpna 2017)
Končím s vtipy o nacistech slibuje populární youtuber PewDiePie

Po nedávných událostech v Charlottesville se jeden z nejpopulárnějších youtuberů rozhodl, že už nebude dělat žádné vtipy o nacistech.  celý článek

Fishing Planet
VIDEO: Simulátor rybaření aspiruje na nejlepší trailer roku

V podání autorů chystané hry Fishing Planet vypadá rybaření napínavěji než většina současných stříleček. Volume doprava!  celý článek

Matterfall
Retro na steroidech: Matterfall je mistrovská střílečka se vším všudy

Vývojářské studio Housemarque se vrací s další arkádou, která zaujme nonstop akcí a retro feelingem.  celý článek

Black Mirror Remake
Česká adventura Posel Smrti se dočká remaku. Budou ho dělat Němci

Jedna z nejlepších českých her vůbec se po 14 letech od vydání dočká kompletního přepracování. Nepracují na něm však původní autoři a od originálu se má lišit...  celý článek

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Další z rubriky

Jak už je u her od Bethesdy zvykem, neobdrželi jsme s předstihem novinářskou...
Vývojáři otočili, demoverze Prey je nakonec i na Steamu

Tvrdili, že kvůli možnosti vracení her na Steamu PC hráči demoverze nepotřebují. Teď už ji jejich hra má také.   celý článek

Arma 3 Laws of War
Přídavek do Army 3 umožní hrát za humanitárního pracovníka

Ve hrách zcela neobvyklý pohled na válečné peklo nabídne přídavek Laws of War pro Armu 3. Vyzkoušíte si v něm roli nestranného humanitárního pracovníka.   celý článek

Soccer Fierce Battle
Severní Korea vydala vlastní verzi fotbalové hry FIFA

I v Severní Koreji se hrají počítačové hry, jenže ne ty západní. Fotbaloví fanoušci tak jsou například ušetřeni klasického rozhodování, zda je lepší FIFA, nebo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.