Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Petr Vochozka vzpomíná na Mlíčňáka

  12:00aktualizováno  13. června 12:52
Není tomu tak dávno, co jsme na svých stránkách zveřejnili plnou hru Agent Mlíčňák, která měla u vás, našich čtenářů, obrovský ohlas. Naše servery napočítaly několik tisíc downloadů Mlíčňáka a váš zájem neustává ani nyní. Proto jsme se rozhodli dodatečně vyzpovídat Petra Vochozku, který má českou verzi Agenta Mlíčňáka, stejně jako distribuci této hry u nás, na svědomí.
Petr Vochozka ve svém ředitelském křesle

Nedávno jsme rubrice plné hry zveřejnili Agenta Mlíčňáka, hru od polského týmu Metropolis, kterou k nám přivezl a nechal přeložit kompletně do češtiny Petr Vochozka, tehdy jedenadvacetiletý nadějný podnikatel, majitel firmy Vochozka Trading, která soupeřila s těžkou konkurencí v podobě JRC Interactive a Visionu. I díky němu měl Agent Mlíčňák v českých luzích a hájích takový úspěch, jaký měl - ve své době byl nejprodávanější hrou. A kterak na Mlíčňáka vzpomíná Petr Vochozka si můžete přečíst v našem interview.

Ve svých počátcích jsi v ČR distribuoval pouze tuzemské projekty. Proč jsi se rozhodl dovážet do Čech i zahraniční hry (např. polského Doktora šílence nebo právě Agenta Mlíčňáka)?
Poměrně dobře jsem se znal s několika výrobci her v Polsku (Mirage - nyní Mortyr, Metropolis Software House - nyní Gorky 17 atd.) a jednal jsem s nimi o distribuci několika jejich her na Amigu. Ovšem jediné, z čeho se dalo profitovat, bylo PC a první kvalitní hra od Poláků byla Teenagent, tedy Agent Mlíčňák. Vydávat zahraniční hru je mnohem jednodušší, než českou a sám se divím, že se jich překládá tak málo. V prvním případě stačí zaplatit překlad a celkem levnou licenci (v řádu několika tisíc USD), v druhém případě se musíte starat o developery, platit rok nebo dva vývoj a posléze ještě dost velké licenční poplatky. Ovšem na druhou stranu hry vyrobené v Čechách jsou přece jenom našemu hráči bližší.

TeenAgent byl první z těchto zahraničních her. Proč zrovna on? A jak jsi se k němu vůbec dostal? Jak vzniklo jméno?
Jak už jsem řekl, byla to první kvalitní zahraniční hra, kterou jsem měl možnost distribuovat. Zahrál jsem si polskou verzi (polsky jakž takž rozumím) a byl jsem překvapen příjemnou atmosférou, spádem a humorem. Při vybírání jména hrálo roli zejména to, že název měl být český. Ke konci jsem volil ze dvou: Agent Mlíčňák a Agent s mlékem na bradě :-)

Překvapivá byla velmi nízká cena hry (395 Kč). Člověku se ani nechce věřit, že se na tom dalo něco vydělat. Jak se Agentovi tedy dařilo "komerčně"?
V době vydání Agenta ještě existovaly dvě konkurenční firmy - JRC a Vision. S Otou Vrťátkem, který v té době pracoval jako prodejce v druhé jmenované společnosti, se dalo velice dobře dohodnout a vše probíhalo k plné spokojenosti všech stran. Her se prodalo něco přes tři tisíce, což byl obrovský úspěch. Prodej dalších her, když už mělo monopol JRC, nebyl zdaleka tak snadný.

O lokalizaci hry do češtiny jsi požádal tehdejšího šéfredaktora časopisu Score Andreje Anastasova. Proč jsi oslovil právě jeho a jak na tuto nabídku reagoval?
Už si přesně nepamatuji, jak to bylo, ale co vím, tak mi Andrej zavolal sám, že dělal recenzi na skvělou hru Teenagent, jestli bych se nechtěl poohlédnout po možnosti distribuovat ji v ČR. V té době jsem však už měl několik dní s Metropolisem podepsanou smlouvu. Slovo dalo slovo a Andrej se dal do překladu.

Petr Vochozka u pracovního stolu

Andrej svým překladem vdechl hře neuvěřitelný humor a dal si na tom zatraceně záležet. Jak dlouho mu překlad všech textů trval?
Ne moc, zhruba dva týdny. Překlad byl skutečně skvělý, v řadě případů ještě humornější, než originál. Samozřejmě k tomu přispěly nejen literární kvality Andreje, ale i to, že hru několikrát dohrál a přesně věděl, ve kterém okamžiku ve hře se který text vyskytoval.

Překlad ale nebyla jediná "česká" věc na téhle skvělé hře. Pokud vím, nechal jsi si vytvořit na zakázku od Pterodonů kompletně novou krabici. Proč? Původní design polské nebo anglické verze nebyl dle tvých představ?
Krabice nebyla slavná, ale věřte mi, polská byla ještě horší :-)

Agent Mlíčňák slavil v ČR neuvěřitelný úspěch a dost možná to byla i nejúspěšnější tebou distribuovaná adventura. Čekal jsi takový úspěch, nebo jsi měl v podvědomí strach, že o hru u nás nebude zas až takový zájem?
Ze začátku jsem věřil, ale jak mi Andrej zavolal, že ve Score dostane vysoké hodnocení (aby nevznikly pochyby - recenzovalo se z anglické verze ještě před tím, než mi poprvé zavolal), tak jsem si byl jist.

Proč jsi se vůbec rozhodl hru nyní pustit do volné distribuce?
Na tuto hru (resp. na českou verzi) držím stále práva a nic mi nebrání v tom, abych ji pustil do volného oběhu. Zatím ji může volně nabízet pouze BonusWeb. Důvod je jednoduchý - je to skvělá hra, která je však už komerčně nevyužitelná, tak proč ji nedat hráčům k dispozici? Taky jsem si ji rád po těch letech zahrál :-)

Nabídneš hráčům zdarma ještě nějaké další tituly, k nimž máš práva?
Chystám se uvolnit ještě několik starších her, znovu nejprve exkluzivně přes BonusWeb. Mezi jinými například legendární Tajemství oslího ostrova, které vyjde přesně 6 let od podepsání smlouvy s Pterodony (20.6.2000), tedy v podstatě 6 let od vzniku české počítačové herní scény.

Autor:
Témata: Humor, software
  • Nejčtenější

Generuje obrázky do hry pomocí AI, za 10 hodin práce vydělá 350 tisíc

Tvůrci virtuálních kartiček Champions of Otherworldly Magic přiznávají, že vizuální podobu jejich...

Je Fallout nejlepší videoherní seriál? Recenzenti mají jasno

Sci-fi seriál natočený podle populární série her Fallout sbírá v zahraničí skvělá hodnocení. Vypadá...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Zavzpomínejte si na magická devadesátá léta ve hrách

Devadesátá léta patří v oblasti počítačových her mezi zlatou éru. V době rychlého rozmachu...

Snad každý je někdy hrál. Připomeňte si staré legendy mobilních her

Hry jsou s mobily spjaté už od jejich samotných počátků. Pojďme si připomenout největší herní ikony...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sedm her Fallout se prodává v akci za zhruba 650 korun

Uvedení postapokalyptického televizního seriálu Fallout, který vzniká na motivy stejnojmenné herní...

Blíží se beta World of Warcraft: The War Within, vstup zajistí epická edice

Populární MMORPG World of Warcraft se ještě během letošního roku dočká rozšiřující expanze The War...

Fanoušci oživují prokleté LawBreakers, střílečku, kterou skoro nikdo nehrál

Po pěti letech od vypnutí oficiálních serverů je opět možné zahrát si online střílečku LawBreakers...

90 %

RECENZE: Skvělé Balatro je žolík v letošním balíčku indie her

Pokerové Balatro nás překvapilo svou chytlavostí. Relativně nenápadná indie hra vzala základ z...

80 %

RECENZE: Loutkové sci-fi Harold Halibut působí jako balzám na duši

Více než deset let trvala tvorba výroba adventury Harold Halibut, na výsledku je to ovšem vidět....

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Roman Šebrle ukázal novou lásku, s kolegyní z práce vyrazili do Málagy

Roman Šebrle (49) je po čase opět šťastně zadaný. Jeho partnerka se na Instagramu pochlubila společnou fotkou z...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...